Beställde en KSC G26 ftån GnG. Såklart fastnade paketet i tullen och när jag öppnade brevet där det förväntades att jag skulle skicka in kvitton och bevis på min ålder som vanligt...MEN ICKE!
Där stod det att pistolen som var gasdriven togs i beslag pga av licenskrav. Hopp...började kolla runt och började med posten som såklart inte visste något men hänvisade mig till en tulltjänsteman. Denna tjänsteman skulle antagligen inte kunna hjälpa sig själv på toaletten och ännu mindre mig. Fick efter lite strul tag i en jurist på tullverket som antagligen sovit sig igenom sin utbildning opch när jag började fråga om vapenlagen mm sparkade hon bakut och hänvisade mig till SKL.
Ringde SKL och pratade där med en mycket kunnig och trevlig person på vapenavdelningen. Som klargjorde att dagens tolkning gjorde att pistoler som drivs med greengas (han visste vad det var!!) idag kräver licens. Jaha då får man väl se vad det kräver. Ringde polisen och fick där prata med den suraste kossan för dagen..kort och gott en snutjävel! som efter att jag nämnt airsoft förklarade att hon "brydde sig om sådana saker" och avslutade samtalet snabbt.
Fick tag i en snäppet trevligare polis som suckade och förklarade arrogant att någon licens skulle jag inte kunna få då det inte finns något behov av GBB. Han nämde även att innehav av en GBB i sverige med undantag för CO2 drivna är olaga vapeninnehav och kunde ge fängelse i straffskalan.
Skulle jag genom att bilda en skytteklubb under svenska pistolskytteförbundet skulle jag behöva ett vapenskåp vilket är mer än bök.
Bra nu har jag fått biktat mig och undrar om det är något svenska airsoftförbundet vill ta tag i och lobba för att få greengas o dyl tillagt i undantagsgruppen (luft, co2 och fjäder) ??