Saga om en beslagtagen GBB

Allmänt om airsoft.
Nr.IV
Användarvisningsbild
Finns till

Saga om en beslagtagen GBB

Inläggav Nr.IV 19 jul 2006, 17:44

Beställde en KSC G26 ftån GnG. Såklart fastnade paketet i tullen och när jag öppnade brevet där det förväntades att jag skulle skicka in kvitton och bevis på min ålder som vanligt...MEN ICKE!

Där stod det att pistolen som var gasdriven togs i beslag pga av licenskrav. Hopp...började kolla runt och började med posten som såklart inte visste något men hänvisade mig till en tulltjänsteman. Denna tjänsteman skulle antagligen inte kunna hjälpa sig själv på toaletten och ännu mindre mig. Fick efter lite strul tag i en jurist på tullverket som antagligen sovit sig igenom sin utbildning opch när jag började fråga om vapenlagen mm sparkade hon bakut och hänvisade mig till SKL.

Ringde SKL och pratade där med en mycket kunnig och trevlig person på vapenavdelningen. Som klargjorde att dagens tolkning gjorde att pistoler som drivs med greengas (han visste vad det var!!) idag kräver licens. Jaha då får man väl se vad det kräver. Ringde polisen och fick där prata med den suraste kossan för dagen..kort och gott en snutjävel! som efter att jag nämnt airsoft förklarade att hon "brydde sig om sådana saker" och avslutade samtalet snabbt.
Fick tag i en snäppet trevligare polis som suckade och förklarade arrogant att någon licens skulle jag inte kunna få då det inte finns något behov av GBB. Han nämde även att innehav av en GBB i sverige med undantag för CO2 drivna är olaga vapeninnehav och kunde ge fängelse i straffskalan.

Skulle jag genom att bilda en skytteklubb under svenska pistolskytteförbundet skulle jag behöva ett vapenskåp vilket är mer än bök.

Bra nu har jag fått biktat mig och undrar om det är något svenska airsoftförbundet vill ta tag i och lobba för att få greengas o dyl tillagt i undantagsgruppen (luft, co2 och fjäder) ??

Surgeon
Användarvisningsbild
Helt galen.. ;-)

Inläggav Surgeon 19 jul 2006, 17:54

Samma sak hände för två veckor sedan för en av killarna som spelar här i Linköping. Han grävde lite i det också och fick höra att det var 'skärpta kontroller' på GBBer som gällde nu. Jag har inte hört slutklämmen (han skulle prata med tullen igen) och jag vet inte om det handlar om en tullstation eller en enskild tullares korståg mot GBBer. Men det kan eventuellt vara dags att oroa sig lite igen.

GBG_Visco
Användarvisningsbild
Aktiv

Inläggav GBG_Visco 19 jul 2006, 17:55

min gick rakt igenom tullen och inga frågor ställda..

jag undrar om det är något nytt i lagen för som jag fattat är det bara en "grå" zon som varit förut..
(fick min idag kan tilläggas.. hel metal desutom)

Nr.IV
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav Nr.IV 19 jul 2006, 17:56

Vapenlagen ändrades 1/1-06 men undantagsdelen är exakt samma. Tror det handlar om en ny tolkning från SKL (Det är dom som tolkar lagen vs teknisk mumbo jumbo)

delendam
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav delendam 19 jul 2006, 17:57

Det är på gång att GBBs ska bli lagliga i Sverige. Dock kommer det ta sin lilla stund för staten att utreda de kommande ändringarna.
Läs lite mer här:
http://forum.svenskaairsoftforbundet.se ... 3bac6145d9

Vad gäller det "olaga innehavet" så har du troligen inget att oroas över. Dock kan du nog se din pistol förverkad. Tullen kommer inte släppa den förrens lagändringen är gjord, men de kan förvara den åt dig för en kostnad långt mkt större än värdet på pistolen.

Ett annat fall som var uppe:
http://forum.svenskaairsoftforbundet.se ... 3bac6145d9

Finarvas
Användarvisningsbild
Veteran

Inläggav Finarvas 19 jul 2006, 19:54

Som sagt det här är inget nytt, vi har haft det här problemet sen 2002/2003 nån gång... det är alltid viss chans att tullen snor din GBB. Det är bara att vänta på lagändring och om möjligt köpa gasvapen inom Sverige istället eller nånstans där man vet tullen är slappare...
ГРУ 13 СПЕЦНАЗ | "haloooo finns det ingen som kan hjälpa miig me min dragunov då ska ja hoppa från liseberrgstornet ska begå självmord ja svär"

duplo
Användarvisningsbild
Ewok

Inläggav duplo 19 jul 2006, 21:47

Det här hände mig också, jag ringde runt och försökte få in den utan lycka.

Till sisst så bad jag dom skicka tillbaka den till återförsäljaren i dentrinityshop.com
I HK där jag köpt den. Innan kontakta jag dom om det var ok, Jag fick den skickad från
Sverige utan kostnad, samt att när pistolen kom till dentrinity så fick jag inte bara pengarna tillbaka för
pistolen utan Frakten med! :)

Så testa med det så mister ni inga pengar iaf. så får ni köpa er pistol hos en Svensk ÅF istället.
Meat rulez!

CALLAHAN
Användarvisningsbild
Helt galen.. ;-)

Inläggav CALLAHAN 19 jul 2006, 23:10

Vore en sak om dom inte såldes överdisk i sverige!

D-Cycle
Användarvisningsbild
Admin

Inläggav D-Cycle 20 jul 2006, 00:07

En variant borde väl vara att köpa dem från ÅF i sverige? Prispåslaget är inte så mycket större på många modeller, och man slipper antingen risken att få pistolen beslagtagen och/eller dra på sig enorma summor i frakt när man ber dem skicka pistolen och magget separat? Så mycket dyrare borde det väl ändå inte bli? Möjligt att man måste vänta längre om ÅF inte har pistolen i lager, men ändå kortare tid än det fall att tullen beslagtar pistolen.
ODA-903 | http://www.oda903.se | Z-30 Affärsredovisningar
"Hur mycket du än låtsas blir det ändå aldrig på riktigt!"

Finarvas
Användarvisningsbild
Veteran

Inläggav Finarvas 20 jul 2006, 01:00

Surgeon :
> Nej, det är inget nytt. Det som däremot är oroande är just att få höra att
> 'det ska kontrolleras mera' (något i den stilen). OM det ligger något i det
> så KAN vi ha ytterligare problem på halsen, vilket även MÖJLIGEN kan drabba
> Svenska återförsäljare. Notera spekulationen.

Jo men som sagt, det är en massa spekulationer. Det har ju gått upp och ner ända sedan tullen fick upp ögonen för det här. Frågar du tullen om svenska ÅF säger dom bara "dom har väl tillstånd" :roll: Enda som har hänt hittils gällande svenska ÅF var ju den där ÅF i norrland som fick vapen tagna men AFAIR så la åklagaren ner alltihopa. Det och att vissa ÅF bara säljer GBBs och inte gas och påpekar att de ska användas med co2-adapter... Så det är bara vi som "privatimporterar" som ligger illa till än så länge.
ГРУ 13 СПЕЦНАЗ | "haloooo finns det ingen som kan hjälpa miig me min dragunov då ska ja hoppa från liseberrgstornet ska begå självmord ja svär"

[BA]Judas
Användarvisningsbild
Aktiv

Inläggav [BA]Judas 20 jul 2006, 02:42

Låter konstigt, jag fick återigen genom en Glock i yullen för 2 veckor sen. Antar att det är nån dryg chef på lokala tullstationen som fått för sig nåt.

Det hela är idiotiskt, greengas är inte farligare än kolsyra ju...
"De skulle inte ens kunna träffa en elefant på det här avst...". General John Sedgwicks sista ord.

Luc1feR
Ny på forumet

Inläggav Luc1feR 20 jul 2006, 03:14

Vilken tull är det som tar GBB's ?
Som jag har förstått det så tullar väl varje frakt bolag sitt gods själva lr ?

Texas
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav Texas 20 jul 2006, 15:23

Det intressanta med "oroande" och "spekulationer" som Surgeon och Finarvas talar om är att i linköping har vi mig veterligen inte fått ett enda gasvapen beslagtaget tidigare. Jag har själv tagit in åtta jag kommer på direkt, kanske några fler, i ungefär lika många paket under senaste tre åren och känner till lika många till.

Han som fick sin beslagtagen ringde tullen och pratade med dem. Tulltjänstemannen talade då om skärpning i kontrollen sedan 1/7 i år.

Det är i värsta fall hörsägen (för mig, direkt från källan), men ingen spekulation och det är definitivt oroande.

/TexaS

Zilch
Användarvisningsbild
Ewok

Inläggav Zilch 20 jul 2006, 15:43

Tror det avgörande är vilken fraktyp man kör med och till vilken mottagare.
T ex har jag senast i förra veckan fått hem GBB som då skickats UPS Express via
mitt företagskonto men till min privata adress.

UPS och flera andra stora fraktbolag sköter ju tullningen själv och för dem är GBB en leksak och flyter rakt igenom.

Tagit hem grejer med UPS och DHL i 6 år och inte sett en enda tullkontroll eller liknande.

Så prova kör UPS Express så skall ni se att det funkar bättre. Dock ingen garanti från min sida.
http://www.systema-europe.com Do I need to say more ?

Finarvas
Användarvisningsbild
Veteran

Inläggav Finarvas 20 jul 2006, 21:38

Ja, TNT är INTE att rekommendera.

CALLAHAN
Användarvisningsbild
Helt galen.. ;-)

Inläggav CALLAHAN 20 jul 2006, 22:24

Nr.IV vilket frakt bolag använde du?

Nr.IV
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav Nr.IV 20 jul 2006, 23:05

Grejerna är skickade med speedpost..kan även tillägga att posten vägrar dela på mitt paket så den pickan är skrot.

Killen på SKL förklarade att en ny tolkning av den nya vapenlagen "klargjorde fakta" och sätter pistoler som drivs av tex greengas utanför undantagen och därmed kommer risken öka då de nya riktlinjerna skickats ut till tull mm.

delendam
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav delendam 23 jul 2006, 18:08

Låt gå för att tullen kanske har valt att gemensamt tolk lagen hårdare/rättvisare nu, men det som ÄR PÅ G är att gbbs kommer bli tilllåtna. Alla instanser förbundet har pratat med säger så och om man tittar tillbaka på lagens syfte så är det att vapen som är klena skall kallas effektbegränsade (oavsett vad de drivs med).

SgtMcNasty
Användarvisningsbild
Aktiv

Inläggav SgtMcNasty 23 jul 2006, 19:33

Så här funkar det! (jaha nu kommer han igen)
Jag har haft samma problem.
Min fiiiina WA 1911a1 fastnade i tullen.
Anledningen var att den gick med posten och att GnG inte hade satt ut totalen
på fakturan synligt på lådan.
Då åkte den åt sidan för att kolla med mig vad värdet var. Tullen kommer varje dag och gör kontroller
och där låg min fiiiiiiina WA 1911a1.
Det som gäller är nämligen att man måste ha ett införseltillstånd.
Dom är alltså lagliga att sälja men man måste som sagt ha, distributör, återförsäljare eller slutkund, ett införseltillstånd.
Jag pratade då med vapenansvarig på polisen i Västmanland som sa att jag kunde ansöka om detta och så skulle hon
skicka vidare det till deras jurister (kunde antagligen blivit prejudicerande).
Som tur var så gick kvinnan på posten på semester över jul och jag lyckas lura nån annan där att dom bara skulle skicka den till Norge,
vilket egentligen ska ha avsändarens tillstånd (avsändare äger varan tills du har hämtat ut den).
Slutsatts: Det handlar om flyt. Gör dom en stickkontroll och öppnar paket innehållande till exempel AS prylar så ryker din GBB den dagen.
Om dom den dagen inriktar sig mer på andra varor så har du kanske en fiiiiiin WA 1911a1.
Bra att tänka på:
-Om du är orolig så köp inte en GBB tillsammans med andra prylar som du är i behov av.
Fastnar paketet så får dom inte dela på det (har visst hänt ändå) utan skicka tillbaks alltihop eller förstöra din fiiiiina WA 1911a1 och ge dig resten.
-Det ska aldrig stå någonting med gas på fakturan. Om dom kollar just AS prylar då så är chansen större att dom inte öppnar det paketet.
-Se till att HK återförsäljare inte strular med fakturor och pappersarbete. Allt udda har en chans att fastna, för även tullen är folk och det är väl lättare att gå igenom dom paket posten och andra firmor har ligger framme (anledningen till att jag inte handlar med GnG längre).
-Kolla vad till exempel Fakewar ska ha för samma picka och köp där (om dom har) om du verkligen måste ha den till ett visst datum
(det är väl inte bara jag som alltid ska ha allt i sista minuten).
-Håll tummarna, oddsen är på din sida.

Torsk
Ny på forumet

Inläggav Torsk 23 jul 2006, 20:02

Angående lagändringar:

http://www.polisen.se/inter/nodeid=21431&pageversion=1.html&articleid=185272

En annan förändring i vapenförordningen träder i kraft den 1 januari 2007. Då införs en registreringsplikt för den som bedriver handel med effektbegränsade luftvapen, till exempel soft air guns. Handeln ska anmälas till polisen på den aktuella orten och handlaren ska föra anteckningar över inköp och försäljning av vapen.

– Det här är ett steg i rätt riktning men vi hade föreslagit att det skulle krävas vapenhandlartillstånd för att sälja luftvapen, säger Claes Johansson.

– Min uppfattning är att soft air guns ofta är ett gissel. De är mer lika automatvapen än vad attrapper är. Inte ens poliser kan se skillnaden. Vi har haft tillbud där poliser dragit skarpt mot ungdomar med sådana här vapen och i USA har det förekommit dödsskjutningar.

– Jag skulle vilja veta hur ofta dessa vapen används vid rån. Varför skulle en rånare utsätta sig för risken att bli inburad för olaga vapeninnehav när han kan uppnå sitt resultat med en soft air gun?, undrar Claes Johansson.

Inte direkt relaterat och inte särskilt detaljerat men ändå.

Nästa

Återgå till Generell Debatt