| |
Utrustning för en svensk inriktning.
-
Raven

-
-
av Raven 29 jul 2010, 22:40
Men då kommer ju återigen frågan: Kan man verkligen säga att man lirar svenskt, bara för att man har M90 och kanske en glock?
Beror på då du måste formulera om den frågan lite mer pricksäkert. Milsim:Ja spelar du i staben skulle det kanske funka då stabs personal sällan går fullkittat enligt min mening men samtidigt kanske man skall dra det så långt som till vilken Glock? Glock 17 och 19 som nu blivit vedertaget i airsoft för pistol 88 så ja, om inte utan en annan model svar nej. Storspel:Oavsett vad, kör på som så ja men kan ju ses som märkligt om någon väljer att köra assult med en pistol? För att göra det hela lite enklare, få rätt gear tar tid och låt det göra det då. Det är värt det i det långa loppet. Gällande milsim (militär simulation) så skall du mer utge dig för att vara en (karaktär?) som skall återskapa något oftast befintligt i både utseende och agerande så långt som möjligt vilket då gör det hela enklare i vissa fall men tydligen mycket svårare i andra. Storspel för mig är oftast bara ett väldigt långt söndags spel med något hårdare gear krav än de vanliga söndags spelen (min förenklade tolkning dock). Sist men inte minst, anser ju verkligen att en hel del arrangörer får ta och lära sig skillnaden mellan milsim och storspel. Skillnaden är enorm enligt mig men då de vill ha spelare till sina lir så verkar det som de hellre kallar sina spel för milsim än storspel i tron att de drar mer spelare kanske?
- Terrorizers - Sveroks Airsoftgrupp
-
Ozzy89

-
-
av Ozzy89 29 jul 2010, 22:59
Frågan är ju då bara vart man kan sätta kraven? Än så länge är det i princip omöjligt för ganska många att få fram en övertygande AK5C (Även om jag spänt väntar på HJA1512´s bygge). Är ju t.o.m nästan lika svårt att få en 100% korrekt AK5 Adam. Även om man lyckas fixa till handgaurden, pistolgreppet, färgen, frontsiktet, manöverhandtaget och så, så är det fortfarande ganska många detaljer som helt enkelt inte går att få till. Som kolven t.ex, då RS kolven inte ens passar på Star´s FNC.
Edit: Enda är väll isåfall om Tjernberg får för sig att starta en mass production? Vilket jag tvivlar ganska starkt på.
Och visst, G&G´s "AK5" är bara en grön FNC med ak5 grepp (det kan ingen neka till) men det är ju inte direkt svårare att fixa smådetaljerna på den, som på Star´s verision
Givetvis går det ju en rimlig gräns till vart man kan sätta kraven, men ska man då acceptera lite random ihopplock bara för det?
-
Raven

-
-
av Raven 29 jul 2010, 23:07
Okej då förstår jag din mening om man bara går in på det som gäller vapen. Jag ser mig själv som en erfaren misimare även fast det finns dem som kanske har åkt på mer än mig! Kör du med G&G´s "AK5" så kan jag lova dig att INGEN kommer att klaga om det övriga av gearen är okej och möter arrangörens krav. Vet dock inte färgen på den men så länge du väljer att måla din vanliga FNC någerlunda likt svenska armens OD till en RS AK5:a så är du där enligt mig. Går arrangörer längre än så så biter de sig själva i svansen genom att inte få sina svenskar på spelen heller... Då blir de tvungna att också granska alla andra fraktioner som finns på spelen lika kritiskt och då blir det bara pinsamt då förmodligen hälften av alla jänkare inte heller kör korrekt!
-
arrelius

-
-
av arrelius 29 jul 2010, 23:10
Imo så är det jävla lätt att snacka om att ställa krav folk som väljer att spela i m90 när det går att köpa ett komplett kit över eBay för vilken annan inriktning som helst, inkl beväpning. Det finns tre aspekter att tänka på när man ställer krav på m90-spelare. 1) Tillgång av utrustning; Som det redan har berörts i den här tråden (och många andra) så är det väldigt lite tillgång till "the real deal" när det gäller svensk gear. Mycket av det som säljs är rent stöldgods och jag anser inte att man ska sitta och tycka att andra ska vara beredda att gå den vägen bara för att de ska få lira milsim som svenskar. 2) Utrustningen; I mitt tycke så är Sv2000 den absolut SÄMSTA lösningen som släppts någonsin på utrustningsmarknaden. Är det då i närheten av rimligt att kräva att människor ska slänga ett par laxar på det för att DU ska känna dig nöjd? Det är knappast någon som går på som ett ånglok och kräver att alla som spelar us army ska enbart bära issue, för då hade det blivit rätt torftig utrustning. Samma sak gäller rödpunkten, OM man nu skulle ha pengarna och möjligheten av få tag på ett sikte så finns det fortfarande inget i mina ögon som motiverar ett inköp eftersom det finns så många bättre alternativ ute på marknaden. 3) Verkligheten; Det räcker med att skumma igenom inspirationstråden för att inse att den verkligheten som många upplevde i lumpen inte stämmer överens med hur det är för anställda. Det är mycket snack om specialförband och dittendatten men det räcker med att titta på ett skyttekompani i utlandet för att se att utrustningen mellan soldater kan skilja markant, precis som det gör i airsoftsammanhang. Detsamma gäller även i beväpningen. Vart ska gränserna dras där? Det krävs imo mer än en halvtaskig bössa för att börja gapa om att ställa högre krav på m90-spelare.
-
JockeSoderena

-
av JockeSoderena 29 jul 2010, 23:38
Håller helt med dig Arrelius. Att kräva att folk ska spela i sv2k systemet är ju inte vettigt någonstans. Visst det ser så svenskt ut som man kommer ihåg det från lumpen, men som ovan sagt, det är stöldgods det gäller också. Sen att det också är ett jävligt dåligt system gör ju inte en allt för sugen på att punga ut dom 2-3 tusen som den brukar ligga runt.
Ska svenskar ha så höga krav som många verkar tycka borde ju resterande länders representanter ligga på samma, alltså inte en massa deltas, rangers och marines blandade utan alla dom bör ha vad en motsvarande "lumpare" i samma tidsålder har och köra stenhårt på det.
Så vitt jag vet så är ju inte sv2k något som gillas speciellt mycket av våra gubbar som är ute på skarp tjänst, varför inte då sträva mer efter att likna dom och köra på en väst som faktiskt går att få tag i lagligt, inte är pissdyr och faktiskt funkar bättre? eller är jag way out här?
-
Raven

-
-
av Raven 29 jul 2010, 23:40
Jag håler med dig kanske till 75% "arrelius", det du skriver är mycket vettigt men har något tilläg utan att mena illa. 1: Som du skriver är mycket rent stöldgods ingt snack om saken där. Där emot som jag skrev ovan. Gällande milsim (militär simulation) så skall du mer utge dig för att vara en (karaktär?) som skall återskapa något oftast befintligt i både utseende och agerande så långt som möjligt vilket då gör det hela enklare i vissa fall men tydligen mycket svårare i andra.
Milsim säger ju redan i namnet hur vissa saker bör se ut och ageras även fast en 75% inte verkar ha förstått det inom alla fraktioner. Man har ju faktiskt möjligheten att agera efter den utrustningen man har om spelet kräver komplett för sin roll och sen finns det olika roller som kräver olika mycket? Milsim och Storspel/Big games är en jäkla skillnad i mina och mångas ögon men säger arrangören att det är okej att köra med annat än det som beskrivs på Soldf (Bör ses som en referens!) så kommer jag aldrig att ifrågasätta det heller, då har jag tusan valet att inte åka om det stör mig så eller hur? 2: Det första får stå för dig även fast jag inte heller älskar den. Det är ju inte för att jag skall känna mig nöjd utan för arrangören skall nå sin vision sen kan man ifrågasätta deras vision ibland men Kether fick ju en hel del folk på sitt senaste spel vilket bekräftar at det finns en del folk som uppfyller kraven på svenska sidan. Sen visst vad som gäller andra fraktioner och vad som bärs där kan alltid ifrågasättas absolut men då man själv inte sätter kraven så går jag inte heller in på det. 3: Kan helt hålla med dig där, folks upfattning om lumpen är oftast ske som fasen även fast de låg inne som malaj så var de ändå de tuffaste malajen, märkligt det? Hmm, sen om du läser igenom allt igen så tror jag ganska snart, iaf jag fick uppfattningen är att så länge man kan hitta en röd tråd så är det okej. Det jag har haft att invända på är lag som väljer att köra en SSG impresion på ett milsim där ett helt lag bestående av M90 har lyckats att endast ha M90 som det enda gemensamt och det är det enda. Kan man inte lyckas bättre än så med ett helt lag så anser jag att man skall hålla sig till storspel och det står jag för fullt ut även fast jag mer än gärna hade sett fler svenskar på just milsim... Milsim är för mig just detta ovan skrivna quoten och kan du och ditt lag hitta en röd tråd utanför enhetlighet så är du nog också välkommen på de flesta milsim ändå.
-
arrelius

-
-
av arrelius 30 jul 2010, 00:07
Raven skrev:Milsim säger ju redan i namnet hur vissa saker bör se ut och ageras även fast en 75% inte verkar ha förstått det inom alla fraktioner. Man har ju faktiskt möjligheten att agera efter den utrustningen man har om spelet kräver komplett för sin roll och sen finns det olika roller som kräver olika mycket?
Milsim och Storspel/Big games är en jäkla skillnad i mina och mångas ögon men säger arrangören att det är okej att köra med annat än det som beskrivs på Soldf (Bör ses som en referens!) så kommer jag aldrig att ifrågasätta det heller, då har jag tusan valet att inte åka om det stör mig så eller hur?
Jovisst är det så, men då ställs det uppenbart skeva krav eftersom den svenska spelaren då uppenbarligen avkrävs att agera och se ut på ett stereotypt sätt enbart för att den bilden ligger färskast hos alla. Kontra de som väljer andra fraktioner som ingen har någon relation till, där det tillåts mer fria tyglar (oftast sf-inspirerat). Förstår ni mitt tänk? Raven skrev:2: Det första får stå för dig även fast jag inte heller älskar den. Det är ju inte för att jag skall känna mig nöjd utan för arrangören skall nå sin vision sen kan man ifrågasätta deras vision ibland men Kether fick ju en hel del folk på sitt senaste spel vilket bekräftar at det finns en del folk som uppfyller kraven på svenska sidan. Sen visst vad som gäller andra fraktioner och vad som bärs där kan alltid ifrågasättas absolut men då man själv inte sätter kraven så går jag inte heller in på det.
Det är inte ur det synsättet som jag uppfattat diskussionen här i tråden utan snarare att spelare som ställer upp i m90 ska på något sätt ansvara för andras upplevelse på en högre nivå än vad som krävs av övriga spelare. Sen att det finns spelare som väljer att ställa upp och köra med sv2000 är inget negativt, alla har sina fetischer Raven skrev:3: Kan helt hålla med dig där, folks upfattning om lumpen är oftast ske som fasen även fast de låg inne som malaj så var de ändå de tuffaste malajen, märkligt det? Hmm, sen om du läser igenom allt igen så tror jag ganska snart, iaf jag fick uppfattningen är att så länge man kan hitta en röd tråd så är det okej. Det jag har haft att invända på är lag som väljer att köra en SSG impresion på ett milsim där ett helt lag bestående av M90 har lyckats att endast ha M90 som det enda gemensamt och det är det enda. Kan man inte lyckas bättre än så med ett helt lag så anser jag att man skall hålla sig till storspel och det står jag för fullt ut även fast jag mer än gärna hade sett fler svenskar på just milsim...
Milsim är för mig just detta ovan skrivna quoten och kan du och ditt lag hitta en röd tråd utanför enhetlighet så är du nog också välkommen på de flesta milsim ändå.
Jag håller med i form av att det inte är snyggt nånstans att dyka upp på milsim med m90, joggingskor och en p90 och säga att man spelar SSG lika lite som det är snyggt att dyka upp i DPM-nbcdräkt och leka SAS. Det är inte det som är min tanke med mitt inlägg heller, utan snarare att få folk att tänka ett steg längre. För i långa loppet så gäller det inte bara m90spelare utan alla inriktningar. Jag anser att kraven ska vara lika över samtliga inriktningar, annars så kommer det sluta med att vi har ett massivt överflöd av jänkare, britter och balkangerilla eftersom det är lättast att glida in i.
-
Thinker

-
-
av Thinker 30 jul 2010, 03:00
Rike har varit mer inne på mitt eget tänkande. För mig på spel, speciellt milsim/storspel föredrar jag en viss nivå av enhetligt och framför allt spelvänliga krav på utrustning, men det är en del av vad jag anser ger bättre spel. För mig är det mindre viktigt att allting ser korrekt ut för viss enhet eller tids period än att det ger tillräckligt bra lagindelning och känsla av sammanhåll. För mig är spelet viktigare än utseendet, och jag är villig att sätta lägre nivå på utseende för ett bra spel, för jag är där för spela ett bra spel, inte för att det ska se snyggt ut. Men samtidigt fungerar inte vad som helst för det saboterar spelet. Kvittar hur bra gruppers "impression" är om det innebär att sidorna de ska tillhöra har så många olika camo och så varierande utseende att det inte går att identifiera vilken enhet eller sida några tillhör efter utseende, speciellt inte om de sedan hukar sig, knästående, innanför skydd eller fönster mm så att vad de har på benen försvinner och man inte har någon aning om vilket lag någon tillhör eller det blir massa tjaffsande i spel eller problem pga det är väldigt svårt att avgöra tillhörighet. För mig räcker det fullgott om exempelvis en svensk milsim styrka har M90, och då menar jag HELA kroppen, ben, överkropp/armar, huvud i M90, och väst som är grön eller M90, och att vapenkraven stramas upp lite till något som är vanligt, fungerar och ger tillräckligt enhetlig känsla. Om gruppen kör FNC eller M4or, M249 eller KSP90, PSG90 eller BAR10 gör inte mig det minsta, men jag vill inte se vad som helst som P90, Aug, M14, AK74, TAR, Masada mfl för det ger luddigare enhetskänsla. Men en grupp på 30 man där alla har full M90, och grön väst med M90 huvudbonad gör mer för enhetlig känsla av ett lag och lätt identifiering av tillhörighet än att de alla har rätt typ av väst och beväpning. Att gå in på modeller av sikten, lampor, skyddsglas, radios och annan teknik, om det är RS eller inte mm tillhör mer "poserande", det bidrar inte det minsta för att höja spelstämming eller för att göra det till ett bra spel för mig. Hellre att folk spelar med vadsom inom beväpning bara de har identifierbar uniform och följer de reglerna, samt beväpningsklasser om det finns begränsningar på mängd KSP, prickskyttar samt lika viktigt på ett milsim... att de AGGERAR som en grupp och försöker följa militärt aggerande och discipliner till en lagom nivå. Fy vad jag är trött på att se folk lallandes på vägar, står och snacka skit när de möter andra grupper i korsningar, att spaning är mer triggerhappy än just spanande, att skita i att följa order och bara vill ha "roliga uppdrag" osv osv... Hur folk aggerar ställer till mer för milsim än vilken gear eller beväpning folk har. Så jag är för krav som gör det enhetligare och lättare att identifiera grupper, men ändå håller det till en rimlig nivå av ekonomi, tillgänglighet och att det är trevligt spela med, för det finns mycket som är "issue" som inte är bra.
"This space intentionally left blank"
-
appslapp(dräpers)

-
-
av appslapp(dräpers) 30 jul 2010, 09:08
Så sant.......Milisim har fått en lite snevriden vinkling tycker jag, då man lägger mer tid på innan (gear/vapen) än själva genomförandet (uppträdande i terräng/ordergenomförande/befäls strucktur)
-
styggavargen

-
av styggavargen 30 jul 2010, 09:27
allvarligt talat, många som skriver hur det är på milsim har inte jag sett på speciellt många sådana och jag har ett rätt stort antal under bältet, både som arrangör och deltagare (rike och thinker kan till och med ha varit på fler än jag). Att kritisera hur det är och att fokus läggs på "bara" utrustning är ju helt fel. På många milsim så krävs BÅDE korrekt utrustning samt ett gott uppförande/karaktärsspel/kalla-det-vad-du-vill. De milsim vi arrangerar har ofta ganska höga utrustningskrav men det är inte för det gör spelet utan för att vi måste sätta ribban någonstans. Det finns så många spelare i Sverige och på spel med >150 kan vi sätta ribban för utrustning högt och även få många bra spelare som vill ge det lilla extra, visst finns det många som kanske vore jättebra spelare med mindre korrekt utrustning men se det ur en arrangörs ögon; om man inte är villig att anstränga sig på sitt utseende, kommer man vara villig att anstränga sig som spelare? Det är naturligtvis ett vågspel man gör som arrangör men vi kan faktiskt inte känna precis alla spelare som finns och veta vad de går för, då måste vi ha ett urvals system. Kommer "vi" ställa krav på AK5 för svenska spelare? Kanske, kanske inte. Vi har inte diskuterat det men i dagsläget är M90 samt amerikanskt de vanligaste utrustningarna och det gör att man kan välja och vraka på spelare faktisk, det gör att man sätter högre krav. Jag har sett personer på milsim (som ändå haft ganska höga krav) med AK-47 samt M90 för att det finns ju inget korrekt svenskt vapen, något jag tycker är trist och fantasilöst. Det finns lag/spelare som t ex tycker det är roligt att bygga korrekta L119a1, ha korrekt SAS-utrustning OCH är fantastiska spelare, det är dessa vi söker till spel, inte den som har nått stående i garderoben och kan tycka det är kul att kanske vara med. Jag vill spela med sådana som är lika intresserade som jag själv, som bryr sig och vill göra spel till en upplevelse för båda sig själv och andra.
-
rike

-
av rike 30 jul 2010, 09:55
Jag vill spela med sådana som är lika intresserade som jag själv, som bryr sig och vill göra spel till en upplevelse för båda sig själv och andra
Detta är jag beredd att skriva under på vilken dag i veckan som helst. Men ribban det talas om kan man sätta på lite olika höjder och uppnå minst lika bra resultat om du frågar mig. Hur spelet i slutändan är för dig och din grupp hänger mer på vilken typ av uppdrag du/ni får och hur pass väl ni utfört dem. Sen om en "m90" grupp alla haft strv2000 västen känns som det kvittar. Men jag kan vara lite färgad, på de flesta milsim jag deltagit på har min grupp haft uppdrag som gått ut på att spana och inte visa oss för fienden. Vi har inte heller kommit så nära fienden att vi kunnat skilja ak47 från ak74 för att ta ett exempel. Samtidigt skall man komma ihåg att min grupp ett par gånger blivit kritiserade för att vara lite för "triggerhappy" och upplevts ha sökt strid. Därför låter det hela lite konstigt i mina öron. Hur är milsim för alla er som kommer så nära era motspelare att ni kan avgöra detaljer i utrustningen eller se skillnad på vilken modell av Glock personen har? Är milsim för er att gå och titta på varandra ??? För mig är ett bra upplevt och genomfört milsim när min grupp får en intressant uppgift som innebär en strapats, spaning, spänning och, men inte nödvändigtvis ett bra genomförande vid kontakten med med/motspelare. Med det sagt vill jag oxå påpeka att vi inte är några utpräglade lajvare och undviker den sortens uppdrag i den mån det går. Vi har satt en ribba vad gäller utrustningen som vi tycker är lagom för oss och som dessutom ger oss möjlighet att deltaga på de flesta milsim som arrangeras. Jag skriver detta för att ge dig/er en chans att förstå hur jag tänker och varför jag resonerar som jag gör.
↑ First in Morituri Te Salutant
-
GABTAB

-
-
av GABTAB 30 jul 2010, 10:08
Om man skall summera det hela kan vi ju konstatera att det hela är en högst personlig åsikt. Det finns ju dock "ett par olika åsikter", dvs; 1) M90 + Valfri väst + Valfri bössa 2) Komplett uniform + OD/M90-väst + Västsvenska vapen 3) Komplett rakt igenom Om man skall statuera exempel så har Tango-spelen varit bra enligt min egen åsikt, men kan stramas åt lite ytterligare om man vill. Det som är viktigast imho är att det är någorlunda verklighetstroget, dvs alternativ nummer 2, men framförallt att det är enhetligt. Alternativ nummer 2 är bra på evenemang där man vill ha det någorlunda verklighetstroget, men där deltagarantalet är av betydelse. Alternativ 1 kan användas på vanliga helgspel, men när det är biggames som Mercs exempelvis vill jag personligen se gearkrav från alternativ 2 så mycket som möjligt. Man skall samtidigt ha i åtanke på att man kanske sätter stopp för de nybörjare som ännu inte hunnit samla ihop gear, eller "köpt på sig fel saker". Skall vi däremot snacka om spel som "Fun to be had", vilket jag tyvärr inte deltog på själv, så skulle min spelstämning garanterat vara total, och det beroende på de höga gearkraven, spelstilarna som passade in i storyn och bra rekvesita. Personligen spelar jag helst med/emot folk med verklighetstrogen gear. Att möta en kille i vita joggingskor på ett milsim kan få en att tappa känslan ganska mycket imho.
-
crapgame

-
av crapgame 30 jul 2010, 10:16
@Gabtab jag är nog ute efter punkt två, Komplett uniform + OD/M90-väst + Västsvenska vapen, men för spel som FTBH (hårdare mil-sim) så måste man som precis på det spelet skicka med en referensbild på hur man kommer se ut. Men jag skulle vilja lägga till att det ska se relativt enhetligt ut, så inte man har 3-4 olika sorters karbiner inom gruppen. jag ser inget fel i att ställa höga visuella krav då jag finner att det ökar spelkänslan och det är lättare för en annan satt spela sin egen roll.
-
rike

-
av rike 30 jul 2010, 10:28
GABTAB gör en utmärkt sammanfattning.. mitt sätt att se på frågeställningen som tråden handlar om passar bäst in på punkt 2 med viss reservation för att man bör eftersträva enhetlighet inom gruppen vad gäller vapenmodeller och västar.. 2) Komplett uniform + OD/M90-väst + Västsvenska vapen
↑ First in Morituri Te Salutant
-
appslapp(dräpers)

-
-
av appslapp(dräpers) 30 jul 2010, 10:29
Finns nog en viss skala på milsim allt från lågintensivt till högintensivt.....salt till surt. tror inte alla har samma uppfatting vad ett milsimspel är och skall innehålla. Allt från mer lajvinriktat/karaktärsdrivet till rent fokus på uppdrag och genomförande.....och jag säger inte att båda går att kombinera, eller att båda måste finns med. lite ot kanske...split av tråd?
-
Raven

-
-
av Raven 30 jul 2010, 17:16
Gött Gabbe, huvudet på spiken då alla verkar hålla med som det ser ut. Vill folk att arrangörer nu skall acceptera detta så är det bara att ligga i och jobba för att få det vedertaget, inte svårare än så ju. Kanske sätta ihop en grupp som jobbar för detta inom den svenska sidan?
-
Stor-Stuff

-
-
av Stor-Stuff 30 jul 2010, 17:54
Bra diskussion! Jag tycker vi har pratat mycket Ak5. Vad har ni för ingamefordon till ett svenskt förband med "vanliga" soldater? Inte Toyota väl? Varför inte spela som hemvärnet? Ingamefordon löster sig ju snabbt iaf! Komplett m/90. Identiskt med övriga försvarsmakten. Stridsväst 2001 eller annan OD-väst (sett många varianter på övningarna. Blackhawk är ovanligt, men finns här och där). Det viktiga är OD som sagt tidigare. Ak4B (G3A3 med rödpunkt, plastdelar målade i blank svart) Ksp 58B är ju lite jobbigare/dyrare att få till. Tgb 13 eller 20 - inte så svårt att hitta... kanske svårare att tillse att den kommer till spelet utan haveri  . Detta är de fordon som fortfarande används mest av försvarsmaktens frivilliga kämpar. Jag menar inte att alla svenskimpressioner ska ha Ak4B! Att det kommer en Ak5 innebär att jag nog vill ha en sådan också. Det skulle bara vara häftigt med olika grupper på svensksidan - reguljära förband kontra hemvärnsförband.
/Stuff ÖAF Sierra Echo
-
Meinzombie

-
-
av Meinzombie 30 jul 2010, 19:00
Laget jag spelar med kör m90 uniformer, boonys och lika västar/ stridsselar. Och vapen från m-serien. Vi är ett nybörjar gäng och jag skulle gärna inrikta oss på mer svensk utrustning, men samtidigt tycker jag att likheten hos oss ger rätt känsla det med Ser gärna input på detta!
Förövrigt har jag en CA249 som är tänkt att moddas om till en ksp90 och jag tar gärna emot tips och guider! ( via pm, sorry om det är lite ot, men det är ett försök att bli en mer korrekt svensk airsoftare)
-
Dimage

-
-
av Dimage 30 jul 2010, 22:41
Måste säga att jag ser hellre en grönmålad omoddad FN-FAL än jag ser en G36 i händerna på en svensk. Så nya G&G bössan kommer ju göra det hela ännu bättre.
-
Tomba_

-
av Tomba_ 30 jul 2010, 22:52
Varför? G36 finns inom FM, det gör inte FAL? (Antar att du menar FNC?)
SSOG 3-E
Återgå till Sverige
|