TT Ammuniton Vest flektarn

Utrustning för en tysk inriktning.
Cowbra
Användarvisningsbild
Ewok

TT Ammuniton Vest flektarn

Inläggav Cowbra 11 jan 2010, 20:50

Har nu kört airsoft i några månader och länge velat ha en riktig väst. Har kollat runt lite och fastnade för TT västen. Jag kör med tysk utrustning och vapen men inget RS mot nått förband eller så...

Hittat västen på dessa sidor, men de verkar ha lite olika uppbyggnad. Eller om de är olika versioner på den.

http://www.flecktarn.co.uk/fltvv1nx.html

http://www.asmc.de/en/Military-Equipmen ... arn-p.html

På västen som asmc har så är det MTS webbing över hela. Men den som flecktarn har är det modularsysytem på ryggen och de nedre fästena.
Är den med modularsysytem, en äldre variant? Och gör jag rätt att beställa den från asmc då?
Och hur gör man med de nedre fästena om man inte ska använda dem. Går det att vika upp dem?

Sen undrar jag vad för fickor eller dyl. man kan sätta på ryggen på denna väst?

GregerY
Användarvisningsbild
Ewok

Re: TT Ammuniton Vest flektarn

Inläggav GregerY 11 jan 2010, 22:47

Det ser ut som de nedre är uppvikbara. Det är nog bara två olika versioner av samma väst, den ena me molle o den andra me tyska fästen.
"Are you doing your Churchill voice again?"

Taccola
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav Taccola 11 jan 2010, 23:48

Ja det är samma väst. Den med tyska fästen är den äldre varianten.
Ja, fläpparna går att vika upp. Har motsvarande chest rig med MTS-webbing med likadana flikar. De håller sig kvar om man petar in dem.

Västen är populär inom BW. Visserligen är den med tyska standardfästena äldre, men även den dyker upp då och då på bilder, så du borde skaffa den du tycker bäst passar din egen användning. Har du t.ex. redan tyska fickor till deras standradsystem som du gillar så kanske den äldre varianten passar dig bra. Båda förekommer inom BW så det är inga "RS-problem" om du inte vill göra någon särskild impression.

Vilka fickor du sätter dit beror ju på vad du behöver. Den tyska varianten tar ju främst fickor till System 95 (tyska modulsystemet). MTS (TT:s egna system) är kompatibelt med bl.a. Molle så där finns ju flera val. På min TT Chest Rig har jag på den nedre MTS-ryggpanelen faktiskt fäst en Mehrzwecktasche från standradselen för att få möjlighet att bära med lite större/mer saker. Gjorde det genom att dra band genom MTS-webbingen och de två fästena på väskan. Så behöver man inte bygga om ofta så funkar det också.

Cowbra
Användarvisningsbild
Ewok

Inläggav Cowbra 12 jan 2010, 00:14

Tack för ett bra svar Taccola.

Det lutar mycket åt att jag tar den som har det nyare modellen. Tycker TT gör fina fickor och att man kan slänga på valfritt molle är ju ett stort plus.
Köpte en gammal stridssele från armyshopen först. Och har kört med den fram tills nu. Men känner att den inte har nått jag behöver flytta över. Hade köpt en magasinsficka därifrån oxå för att ha till g36 maggen. Men de passade inte för G36, det va visst en G3 ficka jag hade köpt. :/ Men de går ner m4 magg i den så det gjorde inte så mycket.
Kollade på den Mehrzwecktasche jag har. De fästena satt ganska så tajt mot tyget. Det är nog inget man gör inför ett söndags spel direkt. Kanske det går att få till det på nått annat sätt.

Använder du camelback/vattenblåsa till den?

Taccola
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav Taccola 12 jan 2010, 02:03

Visst är det tight mellan Mehrzwecktaschens fästen och baksidan men det funkar helt ok om man tar tunnare band. Provade först om det gick med buntband. De gick visserligen in under, men ville ha något flexiblare för att göra kopplingen tightare och plattare. Sitter stadigt. På vänstra nedfällbara MTS-panelen har jag satt en Maxpedition Mega Rollypoly.

Har som sagt chest rig-varianten och har inte använt camelbak/blåsa till den ännu. Men du har väl sett att västen har ryggficka för att kunna ta blåsa?

Cowbra
Användarvisningsbild
Ewok

Inläggav Cowbra 12 jan 2010, 18:21

Jo att den har ryggficka för blåsan har jag förstått. Var mest fundersam på hur det va att ha en i den...
Maxpediton Mega Rollypoly verkar ju intressant, har inte så stor koll på vad det är för nått. Är det för att använda som magdup eller?

Sitter och gör en lista på vad för fickor som jag behöver utöver västen. Och ska sen beställa den via yogg och få ett bra pris där ;)

Taccola
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav Taccola 12 jan 2010, 19:55

Ja, Rollypoly är en utvikbar ficka som bl.a. kan användas som magdump. Sen jag skaffade den har Tasmanian Tiger gjort en egen magdump. Men jag tror att Maxpeditions Mega (finns i "vanlig" och Mini-storlek också) är större. Åtm. Megan kommer med benrem också, ifall man vill stabilisera med en sån, annars tar man bort den.

lunkanJR
Ny på forumet

Inläggav lunkanJR 19 jun 2010, 10:35

Tjena tjena, vet inte utifall diskussionen har dött eller inte, men man kan ju alltid bidra lite endå.

''har den äldre varianten av väst, tycker den är helt underbar!

förutom!
Den vänstra maggfickan, alltså den som sitter direkt i sidan på västen, kan vara bökig att dra ett magg från.
jag har gjort som så att när jag har tid och det behövs så omfördelar jag maggen o pillar i ett tomt där o flyttar fram det fyllda. fast jag kanske bara är stelare än medelsvensson, =)

Vattenblåsa i den funkar prima det gör det. MEN!
Jag har en 3 liters blåsa, man kanske skulle sträva efter en 2L eller så, för med 3 liter i västen blir den s nuskigt tight när den är fylld, och när man har börjat tömma den efter en dags spel då sitter den slappt istället. skulle tippa på att den slappar till sig en 4-6cm bara på att tömma vattenblåsan.

Annars är den slitstark med många fina ficklösningar. har aldrig haft problem med den o den har inte ens tappat en söm tror jag. dem fasta fickorna(förutom ovan nämnd maggficka=) ) är väldigt bra placerade, man vill helt enkelt inte flytta på dem.

har du inte köpt den, köp den =)
Facing_hell

Cowbra
Användarvisningsbild
Ewok

Inläggav Cowbra 19 jun 2010, 21:25

Jo jag köpte den. Har bara hunnit med ett game med den ännu.

Jag kan tillägga att det är molle fästen på den istället för mts. Baksidan är helt uppsydd med molle 9 rader.

Storleken är L och är ganska stor i storleken tycker jag. Har fått dra ihop den så mycket jag kan för att den ska passa och ändå känns den lite för stor. Kanske om man lägger till en vattenblåsa så passar den bättre.

lunkanJR
Ny på forumet

Inläggav lunkanJR 20 jun 2010, 18:26

Va härligt att höra.

Hoppas du blir nöjd med den, kanske måste införskaffa den nyare jag med, den jag har har ju bara gamla fästningar, en rad nere på röven o en rad uppe vid skuldrorna. inget där i mellan, lite dåligt.

Hur tycker du den vänstraste(!) maggfickan sitter då? lätt o komma åt o sådär? =)
Facing_hell

Taccola
Användarvisningsbild
Finns till

Inläggav Taccola 21 jun 2010, 12:56

Tidigare fanns den i två storlekar, även om vissa internetbutiker låtsades som att det var "one size fits all". Dumt att de nu bara verkar köra med Large. Så verkar det också på TT:s hemsida.

Återgå till Tyskland