Hearts & Minds 2 - Eftersnack

Airsoftspel, milsim, lajv, loppmarknader, konvent och andra spelaktiviteter för airsoft som rör hela landet.
Användarvisningsbild
Jesus
Lag: ST36

Re: Hearts & Minds 2 - Bilder

Inläggav Jesus » 18 juni 2012, 08:41

Jag gissar på att undertecknad i egenskap av Imam fotades och filmades ett par gånger, inte heller jag behöver någon blur, men ber däremot samtliga att undvika att "tagga" mig vid den händelse bilderna hamnar på facebook då jag föredrar att själv berätta om min hobby för icke airsoftande vänner och bekanta utan att de har sen massa förutfattade meningar. I övrigt hoppas jag på att så mycket bilder som möjligt kommer upp här!

Och tack till alla som var med för en trevlig helg!
/Jesus
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Användarvisningsbild
Boogieman
Spelat sen: 2009

Inläggav Boogieman » 18 juni 2012, 10:01

Även jag vet att jag fotats, dock behöver ni inte förvränga mitt anlete. Inte heller jag vill dock taggas på Facebook. Men forumet går ypperligt bra!
Hoppas att vi fått mycket fin media, känslan från spelet blir svår att fånga...
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Användarvisningsbild
Frykis
Lag: WetOps, DW-13
Spelat sen: 2003

Inläggav Frykis » 18 juni 2012, 10:06

Om jag hamnade på bild, så behöver de inte blurras, hur det är med de 2 andra CIA gubbarna låter jag dock dem själva bestämma.
Kan du läsa det? Förstår du det? Bra, då kvittar stavningen ellerhur?
Once a Frykis. Always a Frykis!

Användarvisningsbild
[pc1] rektorn
Lag: Wet Ops

Inläggav [pc1] rektorn » 18 juni 2012, 10:12

Jag har inget emot att hamna på bild här, dock undviker jag gärna att mitt anlete hamnar på Fejjan :mrgreen:

Shamal
Lag: Shamal

Re: Hearts & Minds 2 - Eftersnack

Inläggav Shamal » 18 juni 2012, 10:34

Team Shamal som i år igen spelade ihop med Wiseguys på den rättrogna sidan, tackar alla för ett underbart spel!

Stort tack till Boogieman, Jesus och övriga arrangörer för ett mycket lyckat spel (ur Talibanernas synvinkel) vi hoppas verkligen på en 3:a
Ett extra tack till våra fångar: Mr D, Robe och Massive (aka Quaker) som stod ut med sjuk humor och hot om tortyr med hjälp av "the Death Jar".

Vi återkommer med vår AAR och +/- efter att vi snackat ihop oss.

/Nefratullah

MisterFlinus
Lag: SMAG (YSD)
Spelat sen: 2005

Inläggav MisterFlinus » 18 juni 2012, 10:48

SMAG visa gärna sina huvud!

nidhugg
Lag: Tactical Airsoft Group

Inläggav nidhugg » 18 juni 2012, 10:50

T.A.G har inga problem att visas på bild!!

BTW.Jag hade gärna fått tag på bilden journalisten som tog en snygg bild på mig när jag stod på soccer mum M60 gun bilen 8-)

Användarvisningsbild
SledgeHammer
Lag: TSS (Tactical Suicide Squad)

Inläggav SledgeHammer » 18 juni 2012, 11:15

Jag efterlyser alla bilder på PMC från spelet :) hoppas att jag blev med nånstans:)
I'm Hammer, Sledge Hammer. Hammer down and bring the PAIN!!
There are something on your face! *SMACK* IT WAS PAIN!!!!

We are TSS (Tactical Suicide Squad) We do, What you won't.

Användarvisningsbild
Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Spelat sen: 2000

Inläggav Kether » 18 juni 2012, 11:42

Söker Bamse.

Tror att han hette Bamse, den stora dansken i Desert DPM som var inne i byn ett antal gånger.

Han och hans gäng imponerade på mig och jag vill ge dom en inbjudan till mitt spel Crusaders in Disneyland 2 i September.

Så den som kan ge mig kontaktuppgifter till honom är jag evigt tacksam mot.

I övrigt vill jag tacka Boogieman och resten av crew som så tålmodigt pallade med en strulande velande grupp med sen väldigt sen anmälan och alla sköna afghaner i byn för ett utmärkt spel.

Här kommer min RIS och ROS lista.

+ För alla de afghaner som ansträngde sig med sina kläder och utrustning för att få byn att kännas så äkta som möjligt.
+ För alla de NATO styrkor som hade så jävla snygg gear och såg korrekta ut och agerade korrekt och gjorde det sjukt skoj att fastna i en vägspärr eller patrullera runt i byn.
+ November India med sin taxi pickis. Kändes äkta och skoj att åka med er. Bra lajvande.
+ Bra inlevelse från NATO (Vet inte vad ni heter som lag men ni vet vem ni är, samt Frykis och Rektorn)styrkorna vid basen när vi kom dit och klagade. Skoj spel.
+ Bra inlevelse från NATO (DSD) när ni stannade oss vid byn och fick sandaler på er. Skoj skoj spel. Tack JoffaPoffa för den scenen.
+ Byn såg bra ut. Jag var skeptisk när jag hörde om presenningshus men den funkade. Finns så klart alltid utrymme för förbättring men det var överlag väldigt bra. Jag hjälper gärna till med ideer och arbetskraft inför nästa HaM om ni vill ha den.
+ Scenen när vi plockar upp en ensam taliban på vägen gömmer honom under en presenning och kör mot en vägspärr och blir stoppade. Känslan när amerikanerna sa att dom skulle söka igenom bilen då var fenomenal. Det var riktigt skoj spel.
+ När vi arga "ten-dollar Talibans" drar ut med våra AK´s och ska mörda amerikaner för deras våldtäckt mot vår by. Fenomenal känsla. Ett gäng snyggt kittade talibaner och en lugn irriterad stämning från spelarna. "Kom ihåg, vi är inga martyrer. Det är bara hundarna som ska dö."

- För alla de afghaner som inte ansträngde sig ett skit med kläder och utrustning för att få byn att kännas så äkta som möjligt. Tror ni att arrangörer sätter ett utrustningskrav för skojs skull? Skärpning.
- För alla de NATO spelare som inte nådde ända fram med sin gear och sitt agerande.
- Brist på plotter och händelser för byborna. Det måste till ett starkare driv och lajvmoment i byn så att alla kan känna sig delaktiga. (Detta gäller ju inte mig och min grupp då vi var så sena med anmälan, men jag brukar reda migsjälv. Det var mest en observation att det inte fanns för dom andra spelarna.)

Förslag:
Ta bort sjukstugan i byn och låt NATO sköta den biten i fortsättningen med combatmedics och social patrols som enbart kommer in för att genomföra hälsoundersökning och liknande. Tror det kan bli bra spel av det. En lång kö av bybor som kommer in och klagar på alla möjliga konstiga sjukdommar.

Bygg en ordentlig eldstad med många sittplatser runt om så att byfolket kan samlas runt dem och prata. Öppnar för mkt spel.
Bygg gärna mer än en eldstad så att man kan ha flera grupper som sitter vid olika eldar och konspirerar mot varandra.
Bänkar, bord, flytta in en massa sten i byn att bygga murar med m.m.
Allt dagsverke skapar spel. Se till att material finns tillgängligt, en skottkärra så vi kan under spelets gång hämta sten och jord för att förbättra byn medan spelet pågår. Låt NATO erbjuda lastutrymme på en pickup med sten och liknande så att vi kan bygga murar, bättra på husen m.m under spelets gång. Skapar utmärkta speltillfällen där hela byn samlas och bygger ett hus tillsammans.
- Dirty South Delta -
- Pentex First Team -
- Admin -

http://kethergames.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Twist
Admin & Återförsäljare
Lag: DW-13 och OTI
Spelat sen: 2001

Inläggav Twist » 18 juni 2012, 12:29

Kether skrev:Ta bort sjukstugan i byn och låt NATO sköta den biten i fortsättningen med combatmedics och social patrols

Massor med plus på det. Blir det så kan vi i DW-13 tänka oss att komma tillbaka som surgical/medic team igen. Annars blir det som lokalbefolkning eller läkare utan gränser. :-)
Delägare, GT Airsoft. Kontakt: info[at]gt-airsoft.se

- ADMIN-

Användarvisningsbild
Supernaut
Admin
Lag: GRU 13 SPETSNAZ
Spelat sen: 2004

Inläggav Supernaut » 18 juni 2012, 13:02

Tack till u773r, November India, Sektor Gaza, D-Gear-folket, Kether, phi och Vasilli för gott spel i byn.
Tack till de i NATO som verkligen ansträngde sig för att spela professionella soldater. Särskilt tack till Dirty South Delta för ert gripande av mig, det enda jag saknade var att få det inlett med en påse över huvudet.
Tack till Falk och CIA för bra förhör trots mina försöka att vara hal.
Tack till arrangörerna för viljan att göra fler lajvtunga milsim-spel.

Har en del plus och minus, men tar det i en längre AAR. Vill dock direkt gnälla på den omfattande och obehagliga buskisrasismen som uttrycktes i byn. Även en del på NATO-sidan spelade extremt trista karikatyrer, men jag vet inte hur problematiskt det var då jag inte träffade på dem i någon större omfattning. I byn var det dock bitvis outhärdligt, det kändes som att vara en del av ett spex på ett Sverigedemokraterna-möte där de tror att ingen filmar. Jag blev både arg och besviken på mina medspelare ganska ofta. Om det inte vore för det eminenta spelet med ovan nämna i byn samt det spel vi bitvis fick med NATO hade jag lämnat spelet och satt mig i safen i väntan på hemfärd långt tidigare.

Användarvisningsbild
Jesus

Inläggav Jesus » 18 juni 2012, 13:06

Kether: sitter i Bamses bil på väg upp till spelområdet för att städa just nu, han är mycket smickrad av berömmet. Jag eller Boogieman löser hans kontaktuppgifter till dig!
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Användarvisningsbild
Boogieman
Spelat sen: 2009

Inläggav Boogieman » 18 juni 2012, 13:11

Vi i arrangörsteamet tackar hjärtligt för många fina ord. Vi vill dock inte starta någon angiveriverksamhet, men de som har klagomål i stil med de som framförts i de senaste inläggen där enstaka individer förstört upplevelsen för andra, får gärna höra av sig till mig via PM. Vi ställer enormt höga krav på våra spelare, liksom våra spelare ska kunna ställa enormt höga krav på oss, därför förbehåller vi oss rätten att i framtiden neka spelare som inte lever upp till dessa.

Detta är inte tänkt som en skitkastarfunktion, men det är viktigt för att upplevelsen ska bli bättre till nästa gång.

Tack ska ni ha. Arrangörs egen genomgång kommer att genomföras i dagarna.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

AO
Lag: Navy EOD

Inläggav AO » 18 juni 2012, 13:57

EOD One (tvåmanna teamet i röd Hilux)

Extra kramar till:
Boogiman, den bästa kaptenen i hela US NAVY.
Zse germansz unter zse command auf kampfgruppe Kreig
Rangers i Yankee three, tack för att all coca cola och att ni höll oss säkra. Anytime anywhere, just call EOD, and well be there.
"Russel Crowe", serganten i Limey Three. Att höra din röst över radion gjorde hela spelet...
En viss vitklädd afghansk herre med spade....

Plus:
TOC. Ni var riktigt bra och väldigt förstående med våra problem med control det missfires.
NATOs höga standard på gear och att så många var "in character" hela tiden.
Byn med dess invånare. Många lajvare hade synligen ansträngt sig mycket och gjorde bra ifrån sig.
Alla IEDs, särskillt 155mm granaten.
Arrangörer gruppen som är så otroligt service inriktade.
Särskilt thefrip för den glada minen du hade spelet igenom.

Minus
Det finns nog en del att kommentera, men inget värt att ta upp i min mening. Visst fanns det lite att göra på fredagen, men jag fick känslan att något strulat till sig så vi passade på att göra oss hemmastadda och äta.
Ps. EOD one vill be om ursäkt för att vi missade briefings på morgnarna och att vi sov igenom ett eldöverfall.

Allt som allt hade vi otroligt kul och hoppas verkligen på ett HaM 3. Och vi ställer mer än gärna upp och bygger, murar, målar eller vad som helst för att få till ett nytt spel.

EOD one out.

Användarvisningsbild
u773r
СПЕЦНАЗ
Lag: GRU 13 SPETSNAZ

Inläggav u773r » 18 juni 2012, 14:47

Inledningsvis vill jag tacka Al-Q, som trots lösa tyglar och luddiga uppdrag bjöd på fint guerilla krig och "cloak and dagger-shit".
Min saudiske broder.
Paki 1&2, ett nöje att stifta er bekantskap, ser fram emot att spela med/mot er igen!
De rättrogna från kaukasus, vi lär ju sätta oss och dricka haram-dricka och yxa på framtida lagsammarbeten!

Byfolket:
PFT, (Phi och Kethers käk) <3
Imamen och de två snubbarna som lajvade bönder, bra jobbat!
Byns absoluta behållnng: NI vet vilka NI är!
Adam för koffein, logistik och gott sällskap i bilen!

NATO:
Bamses danes, you guys are awesome, please teach all other teams how to LARP at MilSims.
NWI, och patrullen som grep Imran Kalil, JÄVLIGT rutinerat att hitta vapen gömman (i en grön säck, med mossa på, under en rotvälta, i en buske..), mindre rutinerat att missa flaggan i väslkan. Riktigt surt att jag inte kunde fota/filma hela patrullen, tyvärr var jag bakbunden och hade en säck på huvudet.. Ni var spot on till utseende och agerade helt rätt in och off, gillar att SF var onda och resten ofrivilliga medlöpare med samvetskval..
CIA, tackar för en "skarp och lustiger lek"!

Stort tack till arr. för en kul helg som levde upp till och i vissa fall överträffade förväntningar (på gott och ont).
Kul att ni gick in så hårt för att lajva! Ni föregick med utmärkt exempel!
Jag skickar ett PM med feedback i dagarna! =)
Much love!

Till det tråkiga: (Brace for rant)
Det finns ett område på kartan som kallas "OFFen" där är man "OFF game" vilket innebär att man inte behöver agera mot andra deltagare så som om de var en del i spelets fiktion. Resten av kartan, och även byn, är "IN-game", man låssas alltså att man är i spelets fiktion när man tilltalar andra eller konverserar högt. Man har inte en bubbla runt sig där man kan välja om det är in eller off, och de som är in game får hålla sig borta utan man gör sitt bästa för att inte förstöra spelet genom att hålla sitt off-game snack så lågmält och långt borta som möjligt..

Att gå på maskerad utan att klä ut sig är oförskämt. Hur jävla svårt är det att googla EN jävla bild, titta på den och sedan inse att varken Afghaner eller Talibaner har Hoodies, mjukisbyxor, combat gloves, kittade AR15 system, SCARs, osv. Du kittar inte upp för din egen skull, så att säga "äh, kan inte sy och pallade inte köpa kläder på E-bay för 160kr inkl. frakt." hjälper inte. Du kittar för att ALLA ANDRA DELTAGARE får en sämre upplevelse om du inte försöker passa in i settingen. Det samma gäller spelstil, varför åker man överhuvudtaget på ett spel med lajv/milsim ambitioner om man efter ett par timmar går och inleder en speedball match mitt på vägen mellan byn och FOBen, och sedan "Zergar" mot FOBen/vägspärrar resten av helgen? Eller inleda spelet (som HETER "Hearts and minds" ) med att göra det omöjligt för majoriteten NATO spelarna att besöka byn, genom att ligga i bakhåll 150m bort, eller genom att svina så mycket i byn att alla som faktiskt spelat "neutrala" blir talibaner direkt. Om du inte vill spela som, eller se ut som det du är anmäld som på ett spel bör du fundera på om du hamnat rätt.

Det finns en skräckhistoria om ett ryskt airsoftlag som spelade somalisk milis på ett internationellt spel för ett antal år sedan.
De dök upp med "minstrel show" smink, bananer i hölster och gjorde ap-ljud. Skillnaden mellan det och att spela ansträngt ointeligent buskis-afghan och med "lilla al fadjhi"/"achmed the dead terrorist"-brytning prata om att knulla med getter är VÄLDIGT liten. Det samma gäller de delar av natostyrkorna som bettedde sig som captain america i generation kill, hade ni bestämt er i förväg för att era karaktärer skulle vara rasistiska och gemena mot afghanerna eller "kom det bara naturligt"...

I forsättningen är bryter jag (eller de) från spel där jag upplever att deltagare spelar rasistiska karikatyrer.
Det är inget jag vill veta av och inget hobbyns redan komplicerade image mår bättre av. Ya basta.

De flesta deltagare skötte sig dock fint, och allt som allt är jag positivt överraskad av spelet! =)
Senast redigerad av u773r 18 juni 2012, 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Inläggav Mads Lind Konradsen » 18 juni 2012, 14:59

This is Scott McAllistar, Coreman of Limey Three
Since I'm terrible in speaking your, somewhat mysterious tounge, I will write in english. for the ease of all parts.

We all had a bloody blast in Sweden!
A great thanks to Jonathan and co. for making such a awesome game.
Thanks to all the Afghanis, you did a very well job!
Double cudoes to David for his Imam.. Was pure epic hope your knee will get better!

On the other hand, I think it was a shame, som many of the NATO teams were talking swedish internal.

So much looking forward to the pictures and videos.

We came home yesterday, all eaten away by knot and very tired. But was worth every bite.!
Senast redigerad av Mads Lind Konradsen 18 juni 2012, 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
TailStomper

Inläggav TailStomper » 18 juni 2012, 15:24

För min del behöver inte bilder på mig inte "blurras", men jag undviker helst att bli taggad på fejjan, ifall någon bild ser alltför macholarvig ut el. dyl. Säg däremot gärna till om ni har lagt upp bilder på fejjan, så kan jag ju titta på dem :) Jag är lätt att hitta.

Jag kan däremot inte svara för de andra i den tyska gruppen; det är nog bara jag som obskyr etnolog(ish) akademiker som inte riskerar någon större karriärmiss iom mitt airsoftengagemang.

/b
Ingame: Bogdan "Svanstämper" Podolski
IRL: Bartosz.P.

Användarvisningsbild
ministry
Lag: GS

Inläggav ministry » 18 juni 2012, 15:40

Mest av intresse - jag var tyvärr inte på HAM2 - vad gäller rasism när man gör en roll... Rasism är naturligtvis vedervärdigt, men då det tyvärr förekommer bland ockupationsmakter såväl som lokalbefolkning, är det en del av rollen? Nu menar jag inte att man explicit i sin roll bör gå runt och häva ur sig vidriga nedsättande ord förstås, men man har ju hört bl. a. amerikaner häva ur sig diverse skit i intervjuer och annat. Finns ju även en del uniformspatchar med mindre toleranta budskap man sett på bilder. Detta gäller säkerligen även för en stor del av den väpnade motståndsrörelsen bland lokalbefolkningen.

Jag menar att jag personligen skulle kunna uppfatta det som en del i rollen om det inte är alltför explicit och sköts snyggt - det är trots allt ett rollspel där man agerar soldater som dödar andra (vilket möjligen är hemskare, men likväl endast en roll, teater, tv, videospel, what have you) - men samtidigt ska det ju inte vara ett sätt för personer med dessa åsikter att kunna "i säkerhet" gasta nedsättande ord omkring sig.

Det är en jävligt snäv balansgång, tror jag, och till syvende och sist är det helt upp till ARR att bestämma vad som går för sig och inte. Och det är förvisso helt rätt att lämna eller rapportera om saker går överstyr. Nu var jag inte där och har ingen aning om vad som hänt, så om detta inte hör hemma här ber jag vederbörande att ta bort. Var bara mina två ören :)
En storm är lös, det ljungar eld och fältkanonens åska rullar;

Kamrat Överste Generalsekreterare, Ministeriet för Nedrustandet av Icke-Progressiva Vapensystem och Tacticool

Användarvisningsbild
Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Spelat sen: 2000

Inläggav Kether » 18 juni 2012, 15:45

Ministry... det som förekom mest var ju uttalanden från folk som spelade afghaner att dom själva hade sex med getter och varandras kusiner och liknande. Så rasismen var ju i den aspekten att spelade en karikatyrisk snedvriden och rasistisk version av en afghan.

Inte att man som afghan satt och var rasistisk mot tex okupationsmakten eller liknande.
- Dirty South Delta -
- Pentex First Team -
- Admin -

http://kethergames.wordpress.com/

Användarvisningsbild
ministry
Lag: GS

Inläggav ministry » 18 juni 2012, 15:54

Oj, ja, det låter ju ungefär lika intelligent som varmkorv med vispgrädde. Trist beteende, det där.
En storm är lös, det ljungar eld och fältkanonens åska rullar;

Kamrat Överste Generalsekreterare, Ministeriet för Nedrustandet av Icke-Progressiva Vapensystem och Tacticool

Användarvisningsbild
Weasel
Lag: DW-13

Inläggav Weasel » 18 juni 2012, 16:00

Utöver det Twist redan hunnit säga så skulle jag vilja lägga till några fler förslag som just vi kom o tänka på.

Precis som Kether nämnde så hade man kunnat slopa att byn i sig har tillgång till medicinsk hjälp. Detta hade inneburit dels större möjligheter för social patrols, möten mellan civila och NATO men också inneburit att NATO tvingas hålla en permanent närvaro runtomkring byn för att skydda sjukan.

Vi hade förbaskat kul på spelet även om vi av sjukskäl blev tvungna att bryta tidigare, och vi kommer definitivt tillbaka till en 3'a i serien!
Vill även jag tacka samtliga deltagare för en fantastisk spelupplevelse, vare sig byborna, imamen, sie germanz, Royal Marines med "Sarge" i spetsen mfl. Alla vi mötte skötte sig exemplariskt och höll sig i karaktär!

Stort tack även till "Dina" (tror jag ditt ingame namn var) för väldigt bra lajvande när du kom in skadad till vår sjukstuga! Var inte lätt att hålla NATO intelligence utanför när de envisades med att du skulle korsförhöras trots du var nära att "dö" vid ett tillfälle :lol:

Ett självklart tack till arrangörs gruppen som trots motgångar med fordonshaveri etc levererade! Tack till God för roliga diskussioner kring varför Amerikansk fotboll är mesigt eller inte ;)

Skulle även vilja komma i kontakt via PM med "Macke" från TAG (tror det var Tracer55 på ASS men kunde inte hitta dig) som jag pratade med på parkeringen. Det gäller ett custombygge ;)

Några minnesvärda stunder man bara måste dela med sig var:

- Första besöket i byn. Allt från GOD's snack om "Polacks" och American Football satte verkligen in en i rätt stämning på vägen till byn. Kändes autentiskt och bjöd på många skratt. När vi väl kom till byn så möttes vi av folket som nyfiket observerade oss, från såväl gator som hustak. Vissa var väldigt öppna och fredliga, andra ytterst reserverade och höll sig på avstånd (Kan ha fel men tror det var Supernaut jag glimtade stirrandes argsint på oss ;)). Intressant just hur byborna var mer öppna för oss polacker än t.ex. USMC trupperna vi hade med oss, och hur vi kunde relatera till varandra då vi båda hade fått lida under sovjetunionen tidigare. Imamen skötte sig exemplariskt och var väldigt öppen mot oss, precis som herrarna i smedjan som envisades med att de skulle linda Mickes bössa.

Attacken mot oss kom verkligen i det perfekta tillfället. Vi skulle precis rycka ut från staden when all hell breaks loose. Det var emellertid svårt att hålla minen av alla roliga kommentarer som flödade när man blev lootad av byborna/talibanerna så som deras reaktion på mina cigaretter samt när de tog upp hjälmen och började vinka in i kameran! skojigt värre!! :)

Andra besöket till byn (med God och Royal Marines). Vad kan man säga, något av det roligaste jag varit med om inom Airsoft någonsin. Man står och vaktar sin zon när man helt plötsligt hör Sarge vråla till sina marines "Oi, can someone please tell those fucking wankers to get of MY FUCKING CAR!" Man vänder sig om och ser en grupp på kanske 5 lokalbor som börjar rensa marines fordon på allt från ammolådar etc. Kort efter detta tvingas vi backa ut fordonen, så Micke hoppar in i bilen och leds ut av en ur Royal Marines, något som går och skogen och resulterar i att ena fordonet glider av vägen (såklart till ett gigantiskt lyckorus från byborna).

Anfallet som kom på natten dag 1 Även fast man vet att det hela är på lek så kände man adrenalinet pulsa upp när man mitt i natten hör folk skrikandes efter medics och det flödar in med skadade NATO soldater till vår FOB. Detta kombinerat med att vi hade såväl skadade civila som misstänka insurgents och brist på plats att lägga alla någonstans innebär att man fick agera shuttletrafik mellan sårade som skrek på hjälp av smärta, andra var döende och krävde hjärt-lungräddning. Allt detta samtidigt som kulor viner ovanför huvudet på en. Otroligt stämningsfullt.
DW-13 Polska Fiat kavalleriet

Användarvisningsbild
TailStomper

Inläggav TailStomper » 18 juni 2012, 16:45

Eftersom jag ändå sitter hemma med dödshosta och en förkylning på gång, så kan jag ju skriva lite till, nu när alla intryck har smälts.

Jag har redan gett male-hugs till alla de trevliga människor jag träffade ovan i tråden, men vill naturligtvis också tacka ARR för hela spelet. Jag inser svårigheterna i att få allt att fungera. Tack Boogieman för skjutsen till "islamabad" på lördagsmorgonen, de extra fyra timmarna av sömn gjorde all skillnad i världen efter nästan två dygn med bara nån halvtimmes sovande.
Trist att en av de våra fick dra sig ur, men denna gång kunde resten av oss fortsätta.

Det fanns en del trista inslag av oprofessionellt beteende från några spelare, som även om det förekommer i vissa verkliga fall bara känns stötande i sådana här sammanhang. De flesta här håller nog dock med, så vi får verkligen hoppas på att undvika sådant i framtiden.

Vidare är jag osäker på NATO's taktik - att så fort alienera sig från den civila byn gjorde att större delen av operationen blev ett misslyckande i mina ögon. Nu kan jag dock också känna att många bybor redan från början inte var så sugna på att ge NATO en större chans heller, men ansvaret vilar ändå på västalliansens axlar.
Effekten av det hela blev att det enda tyskarna fick göra i byn var att dra ut civila ur deras hus, ngt vi protesterade mot efteråt - tyskar ska INTE vara involverade i sådana operationer alls. Visst var det skoj att sparka in en dörr, men jag såg inte en enda beväpnad motståndare någonstans i den byn vid det tillfället. Om jag inte riskerar en bula i pannan så förstår jag inte tillvägagångssättet. Vidare fick i alla fall inte jag någon som helst info om varför vi gjorde som vi gjorde. Uppdragstaktik ( or Auftragstaktik az ze zermnas callz it) vinner ju krig annars...

Jag skulle mycket, mycket hellre ha fått tillfällen till att besöka byn med vapnen på ryggen och baskern på. Det är också sådant som vinner förtroende, inte att gå in all guns blazing till höger och vänster, som jag ser det.

Mer kontakter med de civila skulle ha gett mer tillfällen till lajvande, och som jag redan framförde på den lilla debriefingen igår så hoppas jag på mer interaktion nästa år. Speedballing undveks dock i alla fall där jag var, och jag tömde bara nåt enstaka mag, mest vid urtagning.

Självkritik - jag borde själv ha lajvat än bättre än vad jag gjorde, men jag försökte ofta (vilket också resulterade i att min g36a och i synnerhet mitt C-mag sagt farväl till värden. Därav en MP-5 under större delen av spelet...). Det blev för lätt att prata svenska emellanåt. Om någon störde sig på min polska så vill jag dock säga att även min ingamekaraktär var polackättad.
Om jag var dum i huvudet under söndagsförmiddagen och bara försvann så berodde det på allmän trötthet och lätt osäkerhet om vart man skulle ta vägen, hoppas det inte störde (många var borta vid den tiden ändå). Det är alltid lätt att vara efterklok också.

Det var lite svårt att finna vår plats emellanåt. Eftersom vi är en liten grupp (som dessutom blev färre) så blev vi ofta en utfyllnad och kanske inte märktes så mycket, men jag måste säga att Haven försökte få oss med i gamet och personligen är jag ändå nöjd (fredagen var väldans seg i början, men det ordnade sig med bravur vid mörkrets infall. Samma sak med söndagen.).
Det blev lite svårt utan vår RTO under lördagen, när all kommunikation blev beroende av hur fort vi kan gå.. Då kan man inte lita på att få support :p Lyckligtvis hamnade vi ofta i närheten av bättre bemedlade grupper.

Till det positiva under spelet hör den fina känslan av att jobba i motvind gentemot upprörda civila. Det är svårt att undvika metaskämten vissa afganer använde sig av när de talade svengani, men annars funkade det rätt bra.
Det var också väldigt roligt att få leka KSK på fredagsnatten!! Även om det slutade med allmän katastrof, och lite klanteri från vår egen sida så var det tillfredsställande att få agera som en egen grupp med ett klart uppdrag.

Jag hade också väldigt roligt, och ser framemot nästa gång med stor förväntan!! Det är lätt att låta alltför kritisk i sådana här inlägg men det blir ju lätt så förstås. Men jag trivdes bra och min förkylning är välförtjänad :)

/b
Ingame: Bogdan "Svanstämper" Podolski
IRL: Bartosz.P.

Användarvisningsbild
FarbrorOscar
Lag: Сектор Газа, Electric Strawberry

Inläggav FarbrorOscar » 18 juni 2012, 16:46

Mina fötter har nu flertalet blåsor, jag har otaliga myggbett, jag plockade just ut fästingar från en en massa stället som jag inte visste fanns, jag har blåmärken och jag är rädd att bilen som vi åkte hem är permanent svettparfymerad.

Men det var det verkligen värt!
Detta var mitt första icke-söndagsspel och det var verkligen fantastiskt! Stort tack till alla deltagande som gjorde så många grymma rollinsatser och till arrangörerna som gjorde ett lysande jobb med arrangemang, rekvisita och allt som vi dödliga hade glömt om vi försökt oss på detta!
En applåd :D

Mer Beröm:
-En eloge till SF-gruppen som plockade in oss i Al Qaeda i de nordöstra delarna av kartan. Ni var riktigt obehagliga in-game!
-De danska britterna med gröna baskrar (Royal Marines?). Grymt rollspelande under er patrull i byn. Jag misstänker också att det var ni som jagade oss norrut efter vårat bakhåll på kullen norr om NATO-basen. Stort tack för den stressiga flykten genom skogen!
-Tiger Taxi: Ni höjde stämningen flera hundra procent i byn. Både den risiga toyotan och era missnöjda kommentarer om NATOs övergrepp var guld!
-Herr Tandläkare i byn. Du var in character 95% av gångerna jag såg dig. Riktigt bra skådespeleri också. Du stod tillsammans med Mr Quaker för den bästa rollinsatsen!
-Tack också till mitt eget lag och fraktion. u773r och Supernaut, ni var riktigt bra som överhuvuden. Väldigt kickass gear också :D

Konstruktiv kritik:
-Det hade varit bra med någon slags självständig auktoritet i byn (läs ANA eller Polis) som kunde hålla ordning. Nu blev det mer som om byn var en befäst talibanbas som hela tiden var fientlig mot NATO
-Mer faktiska civila civila. Om jag fattat det rätt så var ca 25% av byborna civila medan resten var Talibaner eller AQ, vilket säkert har med punkt #1 att göra
-Som Al Qaeda hade vi knappt något uppdrag som var scriptat, vilket ledde till att det blev en hel del degande i byn. Mer scriptade uppdrag till Talibaner och AQ, alternativt intel om ex. var patruller kommer passera osv
-Som fånge i NATO-lägret hörde jag inte mycket engelska. Däremot talades det väldigt mycket svenska och danska. Det sänkte upplevelsen en aning.

Om arr har tid och möjlighet, vore det intressant att se någon slags sammanfattning av hela spelet. Någon slags timeline vore kul! :D

Jag vet att planen var att ha en till by under detta spel, men att bygget hade tagit för lång tid. Men jag hoppas verkligen på en till by till nästa år, förutsatt att dessa grymma arrangörer vill anordna en tredje episod!

Hoppas innerligt på att det blir ett HaM3! сектор газа kommer garanterat!
Tack alla!
я бизнесмен

Användarvisningsbild
Butcher82
Lag: Route Tango
Spelat sen: 2010

Inläggav Butcher82 » 18 juni 2012, 17:33

Jag skulle också vilja tacka för ett riktigt roligt spel vi i PMC hade jävligt roligt, även fast vi inte hade så mycket med NATO att göra så hade vi våra uppdrag och gjorde dem så gott vi kunde.
Tack till arr och alla roliga människor på spelet ett väldigt stort tack till Wiseguys när de total körde över oss och lyckades kidnappa Mr Quaker helt jävla underbart mina gubbar hade hur roligt som helst :)
Att komma till Haven skottskadad och det första man möts av utanför basen är Bamse som står och skäller röven ur sin soldat som hade råkat lämna sin post en stund, så jävla underbart.
Ja och så ska vi inte glömma våra kära vänner som hjälpte oss leta efter Mr Quaker efter att han blev kidnappad väldigt roligt måste jag säga, ledsen att vi lämnade er där men vi var tvungna att åka och byta till oss Mr Quaker från talibanerna :)

Det finns lite småsaker man skulle kunna klaga på men det mesta är småsaker, det jag störde mig mest på var kommunikationen som inte fungerade så bra inne i NATO basen och då tänker jag mest på incidenten med lådan som man råkade hitta en gömma med vapen i. In-game så hade mina soldater ingen aning om att vapnen fanns där och vi blev clearade inne hos NATO en av mina gubbar till och med fick en bössa och hjälpte NATO när de blev attackerade den kvällen. Gissa min förvåning när jag får reda på att NATO har tagit en av mina gubbar på söndag morgon utan någon som helst förklaring och dessutom ljuger oss rakt upp i ansiktet om att de inte har honom (NATO och PMC skulle vara vänner under spelets gång så fick jag det förklarat). Efteråt får jag reda av Boogie att han inte visste om lådan innan söndag morgon samt att han inte hade en aning om att vi hade blivit clearade så det var därför han gav order om att anhålla en PMC gubbe, helt jävla underbart att vårt uppdrag får lida på söndag morgon för att någon i NATO inte gör sin uppgift rätt och informerar sin CO om vad som har hänt, finns något som heter chain of command.

En annan sak som stöde mig hände också på söndagen innan spelslut, mina gubbar är på väg mot byn för att kolla så att säkerhetsutrustningen har kommit fram, detta gör vi för att kunna transportera utrustningen till där oljan ska borras och för att ha något man ska kunna bygga vidare på inför nästa HaM. Innan byn ser de talibaner eller något sådan och de sträcker upp händerna för de vill inte ha någon eldstrid so far so good, det som störde mig mest var att man detonerade IED´n som var där även fast mina gubbar gav upp och som jag förstod det så var det antingen för att de var uttråkade eller för att de inte ville att bomben skulle gå till spillo just för att spelet snart skulle ta slut vilket fall som helst så tycker jag att det var jävligt dåligt gjort men de som gjorde får gärna förklara varför de gjorde som de gjorde.

Annars så var imamen lika grym som förra året och hade sina små fingrar med i allt :) och Mr Quaker var helt underbar att ha och göra med, att bli väck på lördag morgon genom att någon petar på en med käppen och säger "wake up, is this what i pay you guys to do" helt jävla underbart.
Jag och alla andra som spelade PMC hade väldigt roligt och ser fram emot nästa HaM

Mvh Butcher
http://www.routetango.st Vi rekryterar

Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Kvarnen
Lag: Task Force Fenris
Spelat sen: 2007

Inläggav Kvarnen » 18 juni 2012, 18:29

Finns mycket att säga, mycket bra och en del negativa saker. Ser till att fokusera på det positiva.

+ Majoriteten av folket höll sig till sina roller och agerande. Alltid härligt när folk spelar helt okunniga om varandras språk.
+ Pyroteknik och dylikt. Att höra diverse slagrop skrikas följt av en knall. Får alltid pulsen att höjas.
+ Den ensamma ANA, du höjde kvalitén på spelet så enormt då man såg dig komma lunkandes med din AK uppslängd på axeln som om du inte hade ett enda bekymmer i världen fast än du traska runt i en krigszon.
+ Sjukvårdarna i basen, underbart lajvat!

Sedan till det lite mindre roliga. Tyvärr så blev HaM2 lite av en besvikelse för oss i QoT som var Limey 2. Då vi mer eller mindre var förpassade till basen hela spelet. Som personer ovan nämner så skulle detta kunna ha fixats genom att låta byn vara neutral. Så man kunde utföra flera patruller om dagen dit för att värna om lugnet. Vi fick knappt se något av spelområdet eller några civila, vilket var väldigt tråkigt. Då vi väl kom ut sattes vi på en vägspärr 400 meter bort där inget hände.

Det var inte bristen på action som gjorde oss besvikna, det var bristen på liv i området. Inget hände, en civil på cykel och PMC med sin röda bil var det enda vi såg. Mer eller mindre. Skulle byn bli neutral med fler lajvare skulle chansen för att man själv skulle få närma sig civila och lajva öka.

Samt bristande kläder och utrustning på båda sidor. Utan att nämna namn så är det trist att se folk spela reguljära enheter men kitta sina bössor från topp till tå, just ljuddämpare sved lite att se. Samt bristen på hjälmar hos en del på NATO. Det skulle trots allt simulera Afghanistan, så vitt jag vet traskar dem inte ut utan hjälm och med ljuddämpare på.

Hur som så skulle vi ändå komma på HaM3 och hoppas på att det hela blivit lite bättre.

Sedan vill jag bara tacka några personer lite extra för att de förgyllde tillvaron.

- Mannen på cykel som vägrade låta sig bli visiterad, spottade ut godiset vi gav dig och var allmänt skeptisk mot oss. Kändes som om det inte var ett spel då.
- Papa Mike som räddade mig från min djävulska migrän. Evigt tacksam, du har lärt mig något för livet hur jag ska hanteras med den.
- Finnen och co. Ni är alltid lika underbara.
- Twist och Weasel underbar gear och ert lajvande likaså.

FöregåendeNästa

Återgå till Spel och andra evenemang