Eftersom jag ändå sitter hemma med dödshosta och en förkylning på gång, så kan jag ju skriva lite till, nu när alla intryck har smälts.
Jag har redan gett male-hugs till alla de trevliga människor jag träffade ovan i tråden, men vill naturligtvis också tacka ARR för hela spelet. Jag inser svårigheterna i att få allt att fungera. Tack Boogieman för skjutsen till "islamabad" på lördagsmorgonen, de extra fyra timmarna av sömn gjorde all skillnad i världen efter nästan två dygn med bara nån halvtimmes sovande.
Trist att en av de våra fick dra sig ur, men denna gång kunde resten av oss fortsätta.
Det fanns en del trista inslag av oprofessionellt beteende från några spelare, som även om det förekommer i vissa verkliga fall bara känns stötande i sådana här sammanhang. De flesta här håller nog dock med, så vi får verkligen hoppas på att undvika sådant i framtiden.
Vidare är jag osäker på NATO's taktik - att så fort alienera sig från den civila byn gjorde att större delen av operationen blev ett misslyckande i mina ögon. Nu kan jag dock också känna att många bybor redan från början inte var så sugna på att ge NATO en större chans heller, men ansvaret vilar ändå på västalliansens axlar.
Effekten av det hela blev att det enda tyskarna fick göra i byn var att dra ut civila ur deras hus, ngt vi protesterade mot efteråt - tyskar ska INTE vara involverade i sådana operationer alls. Visst var det skoj att sparka in en dörr, men jag såg inte en enda beväpnad motståndare någonstans i den byn vid det tillfället. Om jag inte riskerar en bula i pannan så förstår jag inte tillvägagångssättet. Vidare fick i alla fall inte jag någon som helst info om varför vi gjorde som vi gjorde. Uppdragstaktik ( or Auftragstaktik az ze zermnas callz it) vinner ju krig annars...
Jag skulle mycket, mycket hellre ha fått tillfällen till att besöka byn med vapnen på ryggen och baskern på. Det är också sådant som vinner förtroende, inte att gå in all guns blazing till höger och vänster, som jag ser det.
Mer kontakter med de civila skulle ha gett mer tillfällen till lajvande, och som jag redan framförde på den lilla debriefingen igår så hoppas jag på mer interaktion nästa år. Speedballing undveks dock i alla fall där jag var, och jag tömde bara nåt enstaka mag, mest vid urtagning.
Självkritik - jag borde själv ha lajvat än bättre än vad jag gjorde, men jag försökte ofta (vilket också resulterade i att min g36a och i synnerhet mitt C-mag sagt farväl till värden. Därav en MP-5 under större delen av spelet...). Det blev för lätt att prata svenska emellanåt. Om någon störde sig på min polska så vill jag dock säga att även min ingamekaraktär var polackättad.
Om jag var dum i huvudet under söndagsförmiddagen och bara försvann så berodde det på allmän trötthet och lätt osäkerhet om vart man skulle ta vägen, hoppas det inte störde (många var borta vid den tiden ändå). Det är alltid lätt att vara efterklok också.
Det var lite svårt att finna vår plats emellanåt. Eftersom vi är en liten grupp (som dessutom blev färre) så blev vi ofta en utfyllnad och kanske inte märktes så mycket, men jag måste säga att Haven försökte få oss med i gamet och personligen är jag ändå nöjd (fredagen var väldans seg i början, men det ordnade sig med bravur vid mörkrets infall. Samma sak med söndagen.).
Det blev lite svårt utan vår RTO under lördagen, när all kommunikation blev beroende av hur fort vi kan gå.. Då kan man inte lita på att få support :p Lyckligtvis hamnade vi ofta i närheten av bättre bemedlade grupper.
Till det positiva under spelet hör den fina känslan av att jobba i motvind gentemot upprörda civila. Det är svårt att undvika metaskämten vissa afganer använde sig av när de talade svengani, men annars funkade det rätt bra.
Det var också väldigt roligt att få leka KSK på fredagsnatten!! Även om det slutade med allmän katastrof, och lite klanteri från vår egen sida så var det tillfredsställande att få agera som en egen grupp med ett klart uppdrag.
Jag hade också väldigt roligt, och ser framemot nästa gång med stor förväntan!! Det är lätt att låta alltför kritisk i sådana här inlägg men det blir ju lätt så förstås. Men jag trivdes bra och min förkylning är välförtjänad

/b