GBB i Sverige

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
kEyTeN
Played Since: 2015

GBB i Sverige

Postby kEyTeN » 25 January 2015, 19:01

Hej.

Jag tänker köpa en Gas Blowback gevär i Sverige, men kunde inte hitta nånting bra, har ni nån webbsida som man kan köpa online.
Har ni nåt förslag på en bra GBB gevär.
Vilken ä bärt ? G&G eller king arms eller G&P .... osv ..
Hjälpa mig snälla.

Hälge
Lag: G.W.S.

Re: GBB i Sverige

Postby Hälge » 25 January 2015, 19:21

Gbb är pistol. Gbbr är bössa.
G&G, g&p, KA gör inga gasbössor? Tror jag inte iaf.
Kolla på WE, WA tex. Bättre att kolla utomlands nu när vi kan tulla in det lagligt. Taiwangun har tex WE M4.
Fördelen med taiwangun är att du slipper betala tull avgifter.
Finns nog ingen svensk åtf som har nått stort sortiment på gasbössor. Det kommer en web butik som kommer sysla med gbbr i månadsskiftet. "Magne" här på ASS är med och styr där.

Btw; denna tråd ligger tok fel ✌️

Teemu76
Lag: Raptors
Played Since: 2004

Postby Teemu76 » 26 January 2015, 05:42

King arms och g&p gör gbbr. G&G/ghk gör gbbr boxen.
Raptors - FBI Hostage Rescue Team

kEyTeN

Postby kEyTeN » 26 January 2015, 11:12

Är det inte lagligt att ha en gbbr ??
Har ni nån webbsida där kan man köpa??

baracken

Postby baracken » 26 January 2015, 11:53

Från och med den andra januari så är vapen som drivs av Green gas lagliga.
Svenska butiker tar sällan in gbbr, varför vet jag inte riktigt. D-gear hade alltid men de gick tyvärr i konkurs men han som ägde den butiken är Magne som öppnar upp en ny butik med en ny partner.
We är det märket som har störst utbud och är populärast, finns mycket uppgraderingar från ra-tech. Bästa är väl att köpa en we som redan är uppgraderad med ra-tech, kostar runt 5000kr för en m4.
GHK G5 är min absoluta favorit i gbbr världen, vet inte var den finns att få tag på mer än airsofttaiwan.
Pts kommer släppa en hel del nu under 2015, dels en pdr-D och Masada.

Magne
Återförsäljare
Lag: Thor Company (BGM)
Played Since: 2007

Postby Magne » 26 January 2015, 12:58

Tror att många butiker tycker att det är lite bökigt att sälja GBBR, man har inte riktigt satt sig in i vad som krävs för att få en gasbössa att lira och att kundkretsen för AEG är många gånger större än för gasvapen...lättare att få en vettig lageromsättnings hastighet.

Om intresset fortsätter att växa för GBBR så kommer säkert fler butiker att öppna ögonen för vapnen.

För att underlätta för oss att hjälpa dig, vilken vapenplattform är du ute efter ? M4/M16, AK osv ?

kEyTeN

Postby kEyTeN » 26 January 2015, 18:39

Tack för hjälpen killar ni ä bästa.
Jag har kollat på ra-tech .. fan de har riktiga bra saker haha
jag tänker köpa en m4/m16 .. men inte itresserad på AK ..
Jag visste inte att det var olaglig i Sverige .. bTW är ny i Sverige så vet jag inte mycket om lag och så.
Tack allihopa :D

26 januari 2015, 20:01:

Jag hade hittat en bra gevär i ra-tech .. men det går inte att köpa, asså det finns inte ( lägg i varukurg ) det är konstigt 0_0 nån hjälp ??

baracken

Postby baracken » 26 January 2015, 19:06

Länk till vapnet annars blir det svårt att hjälpa.
Det var olagligt förr, dock bara för att gas inte fanns som drivning när lagen skrevs så det skrevs aldrig in förrän nu. Man har inte känt att det behövts ändra lagen så har tagit tid att få den ändrad.

simonhultgren
Lag: Basterds
Played Since: 2012

Postby simonhultgren » 26 January 2015, 19:24

Jag skulle föreslå en gasdriven MP9, MP7 eller MP5 istället för M4 / HK416. Har en WE 416 som är kul med rejäl rekyl, men jag tycker den är för okonsekvent när magasinet är halvtömt, tror det har att göra med att det går åt mycket gas för att driva den tunga bolten bakåt så gastrycket sjunker för mycket mot slutet, funkar iofs bättre med co2 mag, men de är jobbiga att ladda om.

Min MP9a är mer pålitlig med jämn utgångshastighet genom hela magget.

Beställde förresten en gasdriven PLR-16 förra veckan:
http://www.evike.com/products/49427/

Ska bli spännande att prova om den är bra eller inte.

kEyTeN

Postby kEyTeN » 26 January 2015, 19:50

Jag tyckte om den m4 ras

http://www.airsofttaiwan.com/shop/goods.php?id=615

den ä uppgraderad ...

RA Complete hop up
RA innerbarrel set
RA Steel bolt carrier
RA Version Regular3 burst kit
RA M4 MAG X 1 Gun body made by forging

kostar runt 5000 kr .. lite dyr .. vad tycker ni då ??

och på Evike finns den som ä bra

http://www.evike.com/products/50675/

kostar runt 1500 kr ..

asså de båda är nästan lika en kostar 5000 kr o en kostar bara 1500 ..

och vad är den ( orange flash hider ) jag tyckte inte om .. kommer alla gevär med en sånt ??
Det gör mig osäkert om vapen .. den ser ut som skit och kommer gå sönder snabb :P

Finnen
Lag: Outlaw

Postby Finnen » 26 January 2015, 21:43

Wow, skillnaden mellan båda är som natt och dag.

Den första du länkade till är en custom bygge med förstärkta inre delar i stål för att den ska hålla för co2.

Den andra är en kina producerad budgetmodell med för det mesta plastdelar på insidan.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Magne
Återförsäljare

Postby Magne » 26 January 2015, 21:43

M4 RAS:en du länkade till är RaTechs "egen", med stomme från Inokatsu och WA mekanik...har sålt ett par st och tyvärr måste jag säga att dom har inte imponerat, tror alla som vet vem jag är vet att jag värnar om RaTech och deras delar. Men den här bössan är inte riktigt färdig ännu, problem med cykling och triggerbox (bla fjädern till hammaren)...går bra att fixa men vet du inte en del om GBBR kommer du att bli gråhårig (som jag :D )
Sedan får du inte lös den för strax över 5000, dollar eländet ligger ju på 8,29 just nu...då ska du slippa både frakt, tull och moms.

Bössa nummer två får gärna någon annan kommentera, jag har aldrig haft med den modellen att göra.

Alla GBBR (och airsoftvapen överhuvudtaget) för Amerikanska marknaden kommer med "orange tip", dom kanske kan skicka till Sverige med vanlig flamdämpare....det är jag inte rätt man att svara på.

@Finnen: Det kan bli knivigt att hitta Co2 mag till den, accepterar bara ProWin magasin och RaTechs egna tyvärr...man hade önskat GHK istället men dom kilar fast som i ett skruvstäd i magasinsbrunnen.

baracken

Postby baracken » 26 January 2015, 22:02

Jo den som jag tror ät absolut bäst är väl GHK m4, men jag vet att du sålde den för 7000kr så vet att den är lite dyr men verkar värd priset. Har suktat efter alla GHK produkter...
Kan starkt rekomendera GHK G5 om du vill ha en lite annorlunda bössa, älskade min och ångrar att jag sålde den. Med ra-tech bolt så kickade den som ett as.
Vänta till februari så har Magne här ihop med genocide öppnat en butik med gas vapen, eller ska ni bara ha custom?
En GHK g5 och m4 med npas hade ju varit drömmen, hint hint.

Magne
Återförsäljare

Postby Magne » 26 January 2015, 22:35

Vi kommer att sikta på Custom, men tanken är att om du vill ha en bössa byggd enligt spec så gör vi det...utifrån dina behov. Men som svar på frågan så kommer det inte att vara som D-Gear med std vapen på hyllan. Man kan bli förvånad ibland hur liten prisskillnad det kan vara på en ren Custom och en fabriksmoddad.

Teemu76

Postby Teemu76 » 26 January 2015, 22:54

Agm är ok om man lägger 1500:- på den i förstärkningar och kör ghk magg.

kEyTeN

Postby kEyTeN » 26 January 2015, 23:15

Den här tyckte jag om också

http://en.ratech.com.tw/english/index.p ... Itemid=139

jag vet ingenting om Airsoft guns jag har ingen erfarenhet alls. -_- Jag fick huvudvärk hahahaha :P

Magne
Återförsäljare

Postby Magne » 26 January 2015, 23:39

Jag gillar WE som stomme, den du länkar till har förstärkt triggerset, precisionspipa och bättre hop gummi (dock inte RaTech som det står där utan Maple Leaf). Det man ska ha i åtanke är att upper recievern är i pot metall (Kina mix :D ) och är inte den starkaste, så man kan inte dra barrel nut hur hårt som helst för då förstör man uppern.
Finns att köpa bättre uppers nu, sedan har vi en känd akilleshäl....nozzeln ! Vet inte hur många jag bytt, nästan lika många som jag haft födelsedagar...det finns tricks för att undvika det...men inte till 100 %. Overall så är det en stomme jag gärna bygger på sedan Gen 2 gasmaggen kom, är milsvid bättre än den första generationen. Finns säkert många som föredrar andra märken men du har fått lite av mina synpunkter iaf :D

baracken

Postby baracken » 26 January 2015, 23:56

Maple leaf är ra tech :)
Vet inte om en gbbr är så bra om du inte kan något alls om airsoft.
Är väldigt mycket service och annat med en gbbr.
Vad ska du använda den till?

kEyTeN

Postby kEyTeN » 27 January 2015, 01:47

Asså jag ville alltid ha en gbbr för det första det är mer realistisk, och sen började kolla på youtube, lag, airsoft krig, jag blev intresserad, som sport och hobby samtidigt, på fritid ä bra, i Borlänge finns många som spelar airsoft, vill bli proffs :P lära mer om airsoft, samla airsoft guns :P
Jag tyckte inte om AEG.
För det tänker jag köpa en bra gbbr istället att köpa en dålig.
för runt 5000 max kan man hitta en bra bössa.

baracken

Postby baracken » 27 January 2015, 01:56

Tänk på att när du beställer utanför EU så tillkommer tullavgift och moms

Teemu76

Postby Teemu76 » 27 January 2015, 09:31

Ha inte för höga förhoppningar bara. Gbbr kräver mer underhåll och är inte lika driftsäkra som en aeg ( cooldown effekt mm.)
Blir lite annan spelstil med gbbr. Libanonrensningar är att glömma, blir mer semi skjutande...Å andra sidan är gbbrs oslagbara i känsla när man får dom att lira.

Magne
Återförsäljare

Postby Magne » 27 January 2015, 11:50

@baracken...Maple Leaf = RaTech ? När hände det ?

Håller med Teemu76, men skulle vilja skriva...ha rätt förhoppningar. Trots att cooldown skiljer rätt mycket mellan märke och modell så är det ett problem man måste beakta, vill man ha en bössa för att kunna jaga omkring och regelbundet använda fullauto finns det mycket bättre lösningar...för GBBR är inte bra för det. Spelstil måste helt klart ändras, om man inte redan kör semi regelbundet..30 skott per mag gynnar heller inte fullauto spel. Att dom skulle vara mycket underhåll med tycker jag inte...men regelbundet är ett krav (speciellt magasinen) !

Känslan är fin, men för att det ska vara ett alternativ så måste du vara beredd på bristerna med.

baracken

Postby baracken » 27 January 2015, 12:05

Ra tech gjorde ett gummi som de inte lyckades bra med så då gjorde de ett nytt och bytte namnet till maple leaf
http://img.rodastjarnan.com/airsoft-map ... 798-c1.jpg om du tittar på denna bild så ser du att det står airsoft Taiwan, airsoft Taiwan=ra tech :) det är deras egna butik.

Magne
Återförsäljare

Postby Magne » 27 January 2015, 15:11

Då förstår jag, lätt att misstolka...förlåt gott folk om jag går OT nu. AST är ensam distributör av Maple Leaf, därav förpackningen...Maple Leaf är fortfarande ett eget företag men som arbetar jäkligt tight med RaTech. Jag trodde jag missat nåt och skickade frågan till Beryl (ÅF ansvarig på RaTech mot fd D-Gear) som jag jobbat med dom senaste åren och hon bekräftar det ovan. Nog OT från min sida...sorry

kEyTeN

Postby kEyTeN » 27 January 2015, 15:16

@magne

Kan du förklara mer om hur man ta hand om sin gbbr ?? Vad menar du med cooldown effekt ??
Asså varför magasinet ?? måste man byta magasinet efter ett tag eller ?? :( :(

Jag ska inte köpa en bössa till jag vet vilken ä bra o lära mig mer om vapen ..

Return to “GBB och pistoler”