Nya 40mm granater/rök? Airsoftpyrotechnics

Vad är nytt i Airsoftvärlden? Alla nyheter utom evenemang.
Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Re: Nya 40mm granater/rök? Airsoftpyrotechnics

Postby Gwlyddyn » 26 May 2015, 15:10

Anledningen till att man mäter skjutvapen på ett par meters håll är att krutstänk/flamma stör chronografen.

Vågar nästan lova att dessa inte kommer hamna under 10 Joule vid mynningen och således lär dom vara licenspliktiga. Kan bli intressant att se den rättsliga följden när Frysen säljer olagliga och licenskrävande saker över disk.

Tamaz
Lag: [saft] och [STAG]
Played Since: 2004

Postby Tamaz » 26 May 2015, 16:02

Just det, i paket med hylsan man fyller med gas är det egentligen mer eller mindre ett komplett vapen de säljer. Annars kunde de kanske yrka på att det är köparen själv som monterar det till ett licenspliktigt vapen när de laddar granaterna i en kastare.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Mixe
Lag: S.A.R
Played Since: 2012

Postby Mixe » 1 September 2015, 18:31

Jag har fått höra från insatt källa att infomaterialet från tillverkare specar farten till 20 m/s och vikten till 22 gram. Tydligen även CE-märkt. Om allt detta stämmer kan den juridiska diskussionen lämnas därhän, eller i alla fall till jurister. Istället kvarstår den mer intressanta frågan: hur ställer sig airsoftsverige till denna nya projektil? Om någon dök upp med den på en spelplats, skulle det vara ok med er? Jag har nämligen långt framskridna planer på att införskaffa.

Welle
Lag: PTH
Played Since: 2003

Postby Welle » 1 September 2015, 18:51

Enklast är nog att man testar några spel där man gör det tydligt att man har för avsikt att använda dom.
Jag är rätt övertygad att dom inte kommer göra ont då dom är mycket lätta!

Sedan blir det upp till arrangören att godkänna och upp till spelarna att skydda sig (dvs hörselskydd)
Lite finare, lite bättre

Mixe

Postby Mixe » 1 September 2015, 19:28

Exakt. När jag skrev "långt framskridna planer" betydde det egentligen att de redan är beställda :mrgreen: . Så nu väntar en testperiod. Kommer att posta reviews i vapendelen varefter erfarenheterna rullar in!

Berggren3

Postby Berggren3 » 16 October 2017, 20:51

Har någon mer info ang dessa framkommit?

Är de okej att använda. Säljare runt om världen visar ju ganska friskt när de skjuter på varandra med dessa, så farliga verkar de ju inte vara. Dock kan en del tycka att en del granater smäller "för högt" så det blir nog krig om de blir träffade med dessa xd.

Är det nu för tiden ok att använda dessa på diverse spel?

Gidappa

Postby Gidappa » 17 October 2017, 14:30

Kollade in dessa när jag läst ditt inlägg eftersom saker som smäller högt är kul.

Problemen jag ser har dock inte med ljudnivån att göra. Tycker inte den verkar smälla högra än EG. Utan dels är det en ganska stor projektil som verkar slungas iväg med ganska stor kraft (upp till 130 meter påstår dom) och jag skulle inte vilja ha en sån i fejjan.
Sen skulle jag störa mig sjukt om jag blev träffad av "markörvarianten" och fått en massa rosa pulver överallt. Just den granaten kanske dock är avsedd mer för den söliga paintballmarknaden (fast dom verkar sikta på airsoft).
Hade kanske funkat bra mot fordon dock men det hade då inneburit en risk att folk blir träffade ändå av misstag eller ren jävelskap (hade nog inte varit så kul om den smällt av inne i fordonet heller). Så spontant hoppas jag inte de är tillåtna.
Kul med faktiska granater som skjuts iväg men tror tyvärr det blir svårt att göra på ett säkert sätt för AS utan att ta till Toys r us..

Sen är ju själva granattillsatsen plastig, orealistisk och ful som stryk men det är en annan fråga.
Gearprostituerad

Mixe

Postby Mixe » 17 October 2017, 17:19

Dessa är naturligtvis helt tillåtna på de spel vi i WARNO arrangerar. Jag är övertygad om att om AEG:n släpptes nu så skulle hela airsoftsverige döma ut den som en säkerhetsrisk, sannolikt olaglig och alla som vill spela med den eller tillåta den på spel som oseriösa.

Att bli träffad av en av projektilerna i ansiktet på nära håll måste naturligtvis vara synnerligen obehagligt, men det vete sjutton om jag inte skulle föredra det framför en full-autoskur i nyllet avfyrad av en högtrimmad bössa från lika nära håll. Och de högtrimmade bössorna är tillåtna på de flesta banor, under förutsättning att skyttarna HÅLLER SÄKERHETSAVSTÅND och INTE ANVÄNDER DEM VID CQB. Nuff said..
Att bli träffad av dem från lite längre håll kan jag meddela inte är något problem alls. Det är flörtkulor vi pratar om.

Sen kommer hela spelbarhetsdiskussionen, som är en helt annan. Reaper-projektilerna upplever jag som närmast värdelösa. De kräver en närmast vinkelrät träff mot hårt underlag för att smälla, och det är inte realistiskt vid utomhusspel. Markörprojektilerna är nog användbara mot fordon, men mest värdefulla tror jag projektilerna med fördröjd utlösning är. Rökprojektilerna är knappt användbara om man inte har en M-32.
Problemet är sedan siktet. Hylsorna är ju oneshot, så du måste ta ut, fylla på, ladda om och stoppa in. Då är du tillbaka på noll, och siktet kan förändras från skott till skott. Så att träffa är sjukt svårt. Och dyrt.

Men jag gillar dem ändå! Att se dem vina genom luften och sprängas mot hussidor är GRYMT, och som vapen mot fordon är de asbra!

Gidappa

Postby Gidappa » 17 October 2017, 18:41

Hehe ja där ser man! Antar att du vet vad du pratar om. Jag är inte ute efter att döma ut något och jag gillar saker som exploderar men vill inte använda något som kan skada andra. Är inte speciellt rädd för smärta och flörtkulor låter ju inte så farligt men sen smäller de flesta av granaterna ju på anslag och det kanske inte är så kul i ansiktet.

Och med granatkastartillsats försvinner ju en hel del kontroll som man har när man t.ex. kastar en handgranat eller skjuter av en AEG. Även om du kan se målet du skjuter på lär man ha väldigt dålig kontroll vart man träffar. Och flörtkulor/lätt granat, oavsett är det mycket kraft bakom.

Nu vet jag inte om flashbangversionen smäller på anslag (oavsett har man inte särskilt mycket kontroll över vart granaten hamnar på säg 70 meter) men det hade nog inte varit så kul på till exempel näsan. Tror det kan skapa en del osämja och bortbrända näshår.
Sen motsätter jag mig rosa damm överallt. Det hade varit värst. Kul att städa bort från västen/ bilklädseln sen :?

Men slipper jag dammet så visst. Varför inte. Så länge ingen blir skadad. Synd bara att tillsatsen är så ful.
Gearprostituerad

Return to “Nyheter”