Åldersgräns åtgärder vid arrangemang.

Forum för de som arrangerar spel och andra evenemang.
Användarvisningsbild
kattovisch
Spelat sen: 2014

Re: Åldersgräns åtgärder vid arrangemang.

Inläggav kattovisch » 22 mars 2017, 20:22

Som mässrepresentant för VSAF på de senaste två SciFi mässorna i Göteborg så var det är en gedigen och sanslöst välskriven tråd. Det ger en mycket mer kött på benen i dom framförliggande diskussionerna som nästan alltid uppstår på mässan. Ställningstagande ifrån föreningshåll är förvisso något annat, men jag är även där för airsoft som hobby.

Om herr Twist uppskattar öl så kan herrn ge sig fan på att jag bjuder på minst en om han vistas i Götlaborg under passande tidsram. Väl skrivet!
VSAF - Sci Fi Mässan 2015 och 2016
M4 Tippmann - Glock 17

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 23 mars 2017, 07:02

Tackar ödmjukast för det omdömet! Öl är gott, sällskap är godare. Vad som än händer framöver är det ett måste att få med VSAF i diskussionerna om man vill ha minsta chans att lyckas med något på nationell nivå, så den kontakten har jag redan planerat att ta framöfer. Nu blev det ju mycket enklare plötsligt. Jag får helt enkelt ta mig till GBG snart. :)

Swalas
Spelat sen: 1997

Inläggav Swalas » 4 maj 2017, 15:36

Twist, det här måste vara en av de bästa och välformulerade trådar på hela forumet. Tack för att du tar dig din tid och informerar på ett sjukt bra och tydligt sätt. Det kan bara vara bra för vår hobby att det här kommer fram på det här sättet. Klockrent!

Användarvisningsbild
Elestro
Spelat sen: 2015

Inläggav Elestro » 4 maj 2017, 17:24

Håller med övriga att detta är en bra tråd med intressant information och reflektion.
Men hur skall man sammanfatta det juridiska läget egentligen?
Vi har en fällande prejudicerande dom av en minderårig som använt Airsoft-vapen utan adekvat uppsikt samt stående lag om tillsyn när minderåriga använder effektbegränsade vapen.
Samtidigt som vissa arrangörer tycks ha fått dispens av polisen för att bedriva verksamhet med minderåriga närvarande.

Tycker läget verkar ganska rörigt och godtyckligt.
Jag kan säga så här, polismannen jag talade med idag (Stockholmspolisen) om just detta hade inte gett dispens alls för minderåriga på Airsoft-spel. Han var rätt så jävla bestämd.
Han uttryckte också att lagen om tillsyn gäller vid målskytte/banskytte och han var ypperligt kritisk mot att minderåriga skulle använda Airsoft-vapen mot människor.

Jag delar den skepsis många andra här tycks ha, av en rad olika anledningar.
Mest p.g.a att sker den en allvarliga incident med en minderårig så kommer hela samhällsapparaten med media i spetsen att ge sig på vår hobby och vips har vi UKARA-register och rosa plastpipor eller något ännu värre.

Tack för ordet.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 4 maj 2017, 21:15

Den prejudicerande domen är inte relevant för oss egentligen, förutom att den bekräftar att "uppsikt" betyder att utlånaren måste vara medveten om att vapnet har lånats och används av en minderårig, samt att utlånaren bör befinna sig i samma lokal och kunna se den minderårige skytten.

Det t.ex. Nyvång Airsoft Alliance har fått av polisen är inte en dispens eller ett tillstånd i vanlig mening. De har bara fått bekräftat att lagen gäller som den är skriven. Däremot har just NAA även fått klartecken att som förening låna ut vapen och att spelande "kaptener" övervakar, detta till trots att de inte är eller lyder under en auktoriserad organisation.

Vad en enskild polis tycker är som bäst anekdotisk evidens och jämförelsen polismannen gör med vad som gäller när man skjuter med dödliga skarpa vapen haltar. Det är förstås ett problem om lagen kan tolkas olika i olika polisdistrikt, vilket vi inte vet om den gör men det är iaf en möjlighet så länge det inte finns ett auktoriserat förbund, och det är just därför det är viktigt att organisera sig och försöka få airsoften accepterad som idrott.

Jag vet inte vilken gång i ordningen detta är som någon, helt utan grund, påstår att om det skulle hända "något" så kommer "de" att komma och ta våra vapen och doppa dem i neonfärg. Det är aldrig specificerat vad detta "något" är men det är något så hemskt och allvarligt att jag inte vet hur man ska kunna åstadkomma det med ett effektbegränsat vapen. Sanningen är dock att det inte finns någon som helst politisk vilja att göra något sådant, inte ens där de största motståndarna till vapenrepliker finns. Det har förekommit en massa incidenter med både barn och vuxna under åren. Olyckskorparna har varje gång varit säkra på att nu, denna gången, kommer "de", men inget har hänt än så länge. Det har inte blivit några ramaskrin eller massiva mediepådrag och lagar har inte ändrats över en natt.

Det är heller ingen som tycks bry sig nämnvärt om att minderåriga använder airsoftvapen under vuxnas uppsikt, förmodligen eftersom det är förväntat och förekommer i alla andra verksamheter som har med vapen att göra. De flesta inser dessutom att seriös ungdomsverksamhet förhindrar att barn använder vapen utan uppsikt och förebygger betydligt fler problem än den någonsin skulle kunna skapa.

Minderåriga kör motorcykel, skjuter med älgstudsare på levande älgar, lär sig att sparka varandra i huvudet och att tackla varandra hårt in i träsargar. Detta gör de helt legitimt och med samhällets välsignelse. Minderåriga skjuter till och med på varandra med effektbegränsade vapen, även detta med samhällets goda minne, och paintballen lyder heller inte under något auktoriserat förbund än. Jag ser verkligen inte problemet här.

Återgå till "Arrangörer"