Storspels-arrangörer

Forum för de som arrangerar spel och andra evenemang.
mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Storspels-arrangörer

Postby mouse » 24 July 2017, 22:42

Hej!

Är det bara jag eller är det färre storspel nu för tiden? Tyckte det för några år sedan var ett halvdussin spel varje år som såg intressanta ut.
Tror det är tredje året i rad nu som det varit max 2 intressanta spel.

Är det färre arrangörer nu? Eller är det bara jag som är mer kräsen?
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar

Kether
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Re: Storspels-arrangörer

Postby Kether » 25 July 2017, 14:26

Storspel eller milsim?

Storspel arras det hela tiden...

Milsim, inte lika ofta...

mouse
Admin

Postby mouse » 25 July 2017, 18:10

Milsim. Men tycker storspelen sjunker i antal med.

Nya affärsredovisningar

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 2 August 2017, 13:53

Inte lika många arrangörer aktiva som förut vill jag påstå.

Antalet spel har väl sjunkit något i takt med att spelare och lag droppat av, och nya lag och spelare inte helt är inne på att ligga i skogen 24-72h som innan. Hårdare virke i spelarna förr? ;)

Men i korthet, så ja. Antalet spel och arrangörer är färre idag än förut.
Åtminstone i aspekten av större storspel och rena milsim. Annars finns där ju en uppsjö av små banor med lördags och söndagsspel.

Wasp
Lag: Whiskey Recon Team
Played Since: 2007

Postby Wasp » 5 August 2017, 16:27

Till skillnad från er som skrivit tidigare har jag aldrig arrangerat större spel eller ens varit crew på dessa utan enbart haft små helgspel på mindre bana, så detta är min syn på vad som hänt.

Jag skulle vilja påstå att det senaste fem åren har flera spelare av den gamla skolan slutat spela och de "nya" spelarna är inte lika intresserade precis som Yog skriver att ligga ute i skogen i 24-72 timmar eller att bygga upp korrekt utrustning som milsim tidigare krävde.
Däremot tror jag att Yog har fel när han skriver att det inte finns lika många spelare utan att det idag är fler spelare nu än när jag började spela 2007 men att spelare idag inte är lika engagerade på AirsoftSverige som tidigare utan förlitar sig mer på facebook där de har en massa annat samlat och att man inte ordnar upp sig i lag och föreningar som tidigare.

När det kommer till spelen så saknar jag den gamla storspels serien Mercs 1-5 och Northern Light 1-3 och den lite mer avancerade Crusader In DisneyLand med klara regler som inte var så invecklade som Some Great Rewards på flera sidor långa även om den spelserien var grymt rolig, speciellt sista där R.I. var stab över Nato och han från Sea Shepherds som basade över QRFn gjorde spelet helt magiskt och inlevelsefullt.
Jag tycker det ska bli spännande att i år åka på mitt fjärde Mobile Infantry eftersom jag missade förra årets spel, önskar även att det kommer ett Narcos 2 inom en snar framtid på Bockaby med omnejd eftersom jag även missade vårens Narcos 1 på Rödjenäs. Hade varit kul om ni i Airsoft Adventures hade kunnat göra det lite som de berömda Road To Bockaby.

Detta var mina två ören...
TW USER
Whiskey Recon Team > "IN VALOR THERE IS HOPE".
"Den kloke tiger med sin vetskap, medan dåren skriker ut sin okunskap".

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 5 August 2017, 19:54

Jag tror inte att det är "virket" som skiljer utan tillgången på banor och spel utanför storspel/milsim.

Jag vet inte hur det är i resten av landet men om man tittar 10-15 år tillbaka här i Skåne så var ju storspel enda möjligheten att få en lite annorlunda upplevelse än CZ, tillfälliga småbanor och att åka ut i skogen ett gäng och kasta plast. Det motiverade nog dem som annars egentligen inte gillade att vara ute mer än några timmar att ändå åka på storspel, tror jag. Idag är det en helt annan spelplan. Du kan i princip spela varenda dag i veckan på etablerade banor. Det gör behovet av att åka ut på storspel mindre för många. Det är min gissning.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

FiskHippie
Played Since: 2005

Postby FiskHippie » 19 August 2017, 19:55

+1 på Wasp!
Facebook har under åren blivit allt mer populärt att skapa FB-forum, event o.s.v och jag skulle vilja säga att detta har skett i en rätt så rask takt.
När jag återupptog Airsofthobbyn 2012 så var det endast ASS som gällde - nu känns det som att detta forumet mer eller mindre har dött ut, jag har nog gått med och blivit tillagt i säkert 15 FB-grupper som har med Airsoft och göra - allt från forum till köp/sälj.

Jag vill även påstå att jag saknar en del spel och milsim som b.l.a Hearts and Minds där mitt dåvarande team körde som Polsk E.O.D och CiDL - där jag deltog som lajvare.

I år har vi i Cannibal Hippies genomfört BlackOps 7 & 8, Mercs 13 och nu i höst väntar Mobile Infantry 6 och BlackOps 9.
CQB-spel på vår bana - Hippie City arrangeras och banan byggs ut kontinuerligt.
Mycket nytt folk har tillkommit, en del av de "gamla gängen" hänger fortfarande kvar.
En del har slutat helt, en del har lagt det på is på obestämd tid...
God didn´t made Rambo, i made him...

Mad John
Lag: R.I.
Played Since: 2004

Postby Mad John » 8 September 2017, 11:10

Nu har jag ju inte varit aktiv på 4 år pga sjukdom men känner att det är nog dags att arra något under 2018, kanske RTB 3?

Så, en fråga: de MilSim som arrangerats under de senaste 3-4 åren, har det funnits civila/lajvare som i större utsträckning varit viktiga för arrangemangets betydelse och framåtskridande eller bara en liten notis i story'n?
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!

mouse
Admin

Postby mouse » 8 September 2017, 11:13

Jag har helt slutat arrangera milsim eftersom spelarunderlaget för det inte finns i Norrland.
Men när jag fortfarande arrangerade hade jag "den nedskjutna piloten" och dylika roller som i princip hade noll påverkan på storyn överlag men gav lite mer till spelarna.

Numer arrangerar jag mer storspel. Capture points och poängräkning. Och då har vi faktiskt haft en lajvroll eller två som haft ganska stor påverkan på storyn.

Nya affärsredovisningar

YogHippie
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 11 September 2017, 20:25

Did someone say...

RTB3?!

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 29 September 2017, 17:06

@MadJohn

Jag tror att det där handlar väldigt mycket om vad man vill och vilket förtroende arr har för en. Min återkommande karaktär i CiDL-serien, Gabriel "Archangel" DiAngelo, har fått allt viktigare funktioner efterhand. Sist, på Narcos, var han central för hela spelmekaniken.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Return to “Arrangörer”