Vett och etikett mellan arrangörer?!

Forum för de som arrangerar spel och andra evenemang.
Mad John
Lag: R.I.
Played Since: 2004

Vett och etikett mellan arrangörer?!

Postby Mad John » 27 August 2013, 15:45

Det har visat sig att någon lokal "arrangör"/spelare i Borås, har försökt att under sommaren "nässla" sig in på Fabriken, genom att gå förbi mig som har "exclusive" på området och tagit kontakt med hyresvärden (och bla erbjudit mer pengar osv). Tack och lov så har jag en bra relation med hyresvärden sedan 9 å tillbaka, så hyresvärden tackade nej och ringde mig ist.
Nu är detta redan utrett med denne "arrangör"/spelare som grundade sig i, som han säger, ett "missförstånd". :roll: :evil:

Nu kommer frågan: hur skall man behandla en "arrangör", som det visar sig, har en dold agenda/beter sig som ovan och som på sikt faktiskt kan göra mer skada än nytta?
En varning? Hängas ut? Bannas?
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!

rike
Lag: -
Played Since: 2003

Re: Vett och etikett mellan arrangörer?!

Postby rike » 27 August 2013, 15:51

Utan mer vetskap än det du skriver här om aktuell händelse och vad som ligger bakom så låter det mer som att du försöker försvara din monopolställning..

Sorry !!

Mad John

Postby Mad John » 27 August 2013, 16:03

Jag hyr ju området som vilken fastighet som helst. Jag har ett avtal med hyresvärden. Kallar du det för monopol?
R.I.

hiro
Moderator
Lag: GRU 13 SPETSNAZ

Postby hiro » 27 August 2013, 16:07

Det beror på. Fabriken är ju imo ett bra exempel på där det mig veterligen aldrig har varit ett problem att ta kontakt med dig, för att få hyra området för egna spel.

Har full förståelse för att arrangörer värnar som den mark de lyckats hitta, men tycker inte heller att det skall göras till varje pris. Som arrangör bör man vara lyhörd till andras idéer om spel, och om det verkar vettigt bistå. Det är något som gagnar hobbyn i längden.

instant
Played Since: 2006

Postby instant » 27 August 2013, 16:11

Hindrar ditt avtal att en annan arrangör hyr området när du inte brukar det?

Mad John

Postby Mad John » 27 August 2013, 16:18

Hyresvärden vill ha det så, att allt går via mig. Han tycker att det är enklast på det viset. Och som Hiro skriver, jag har alltid varit lyhörd om folk vill arra spel där, inga problem. Dock blir jag riktigt förbannad när folk går bakom ryggen på en för att sno åt sig ett spelområde.
R.I.

rike
Lag: -
Played Since: 2003

Postby rike » 27 August 2013, 18:17

MadJohn >> Du skriver ju
mig som har "exclusive" på området
det låter ju som monopol, jag reagerar bara på vad du skriver inget annat...

I övrigt håller jag med om vad Hiro skriver..
Har full förståelse för att arrangörer värnar som den mark de lyckats hitta, men tycker inte heller att det skall göras till varje pris. Som arrangör bör man vara lyhörd till andras idéer om spel, och om det verkar vettigt bistå. Det är något som gagnar hobbyn i längden.

Krille
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2010

Postby Krille » 27 August 2013, 18:24

Men att försöka muta markägaren istället för att bara gå igenom Jhonny som har bra kontakt med ägaren? Det är ju även bra för spelplatsen att ha en airsoftare med bra koll allmänt.
Så inte markägaren hyr ut området till någon helt ovettig som sedan missköter sig och därmed kanske inget mer Fabriken efter det?

Jhonny tar heller inte ut några summor för spelen, inte mer än ett vanligt söndagspel. så tycker det är bra att det fortsätter såhär sålänge vår kära gummifabrik fortfarande står upp!
Så det är väll bara att plinga Jhonny, muta gubben med lite bullar så ordnar det sig! ;) Om man själv vill arra där dvs.

Rufs

Postby Rufs » 27 August 2013, 20:36

Låter som att du tror för mycket om dig själv.

Skulle du bli sur om någon annan hyrde hotellrummet du brukar bo i också?

Finns det inte ett skrivet avtal, och den andra parten uppmanar till avtalsbrott så flippar du bara ur och pinkar revir på ett sätt man inte förväntar sig av en karl.

Den andra parten har inte gjort något fel. Parten ville hyra ett objekt och kontaktade ägaren. Du blev avis och börjar uppföra dig.

instant
Played Since: 2006

Postby instant » 27 August 2013, 21:08

Den andra parten kanske inte visste om avtalet mellan MJ och ägaren?

Mad John

Postby Mad John » 27 August 2013, 23:36

Rufs, ta reda på fakta och gå inte runt och tro en massa.

Du kan inte jämföra ett hotellrum med att kontinuerligt hyra en fastighet, där det finns avtal. Jag kanske skall ringa din hyresvärd, om du inte bor hemma förstås, och snacka mig in där och erbjuda mer pengar? Det är samma sak.

Om man talar rent lagligt, har han givetvis inte gjort något fel. Däremot om man pratar etik och moral, är det helt fel.

Sist men inte minst, nej...jag blev inte avis. Jag blev bara förbannad på folk som vill ta över ett ställe på ett oschyst sätt, som man plöjt ner både pengar, kraft och energi i över 9 år.

Så tills nästa gång Rufs, bidrag själv med något till vår hobby ist för att försöka skriva folk på näsan. Ok?

instant, jag skulle fråga hyresvärden först. ;)
R.I.

Pitbull
Lag: Wildgarlics
Played Since: 2009

Postby Pitbull » 28 August 2013, 00:01

Precis som rubriken säger:
Man går inte runt någon man går genom dem, vett och etikett - man åker inte snål skjuts på någon annan och går bakom någon som byggt upp något.
Förstår att du blir förbannad Mad John och all rätt till det.
Man kan inte bli mer än förbannad och jävligt ledsen när man märker att någon vill åka snål skjutsen !!

Erka
Lag: FTE - Fire Team Echo

Postby Erka » 28 August 2013, 13:55

Antar att det är mycket vi inte fått reda på eller som går att läsa ut, men är det så att denne "nye arrangör" velat hyra på tillfällen då du tänkt ha området och därmed betala mer än MJ för att ta hans bokade tillfälle?

Eller är det mer att han tänkte hålla ett spel en dag och tänkt hyra området för viss peng?
Förstår delvis Rufs resonemang då det är svårt att vara till hjälp innan man har alla korten på bordet.
Denne "nye arrangör" kanske kan informeras om att alltid kontakta dig hädan efter?
På Fabriken i Gävle har vi på ett liknande sätt med en eldsjäl som håller i det.

Förstår att du MJ är upprörd med tanke på allt hårda jobb du verkar lagt ned, eloge att det finns eldsjälar som dig ute i landet! :)

Ghost70
Lag: Sea Shepherd

Postby Ghost70 » 28 August 2013, 20:03

Då har vi i Sea Shepherds råkat ut för samma sak med Container Yard.
En annan arrangör har gått in och trissat upp hyrespriserna och vi är i nya förhandlingar med ägaren. Vi har varit i kontakt med den arrangören som inte insett vad följdeffekterna blir och dom har bett om ursäkt och drar sig tillbaka. Vi i Sea Shepherd har accepterat ursekten men skadan är redan skedd och vi i Shepherd är svinsura just nu. Tyvärr det kommer att sluta med prisökningar för spelarna, oklart just nu hur höga. Det ser dock ut att vi kommer att få behålla marken då vi hade ett avtal innan, men det nya blir till en högre kostnad. hade inte detta skett skulle kostnaderna/priserna ligga kvar på samma nivå.

Det är jäkligt viktigt att om man vill arrangera på ett område som någon annan har fixat och förhandlat fram att man tar kontakt arrangörer i mellan så att priserna inte blir högre pg.a en markägare som ser dollar sedlar. Säger någon av parterna nej så är det som gäller!
Det är den enskilde spelaren som får betala slut notan eller så tappas spelområdet helt till slut.

Vi i Sea Shepherd har lagt ner långt tid med letande och förhandlingar för att få till Container Yard området till slut. känns surt när någon inte fattar hur lätt man sabbar för alla!

Det finns några områden i Sverige som är uthyrare av spelområden officiellt, där finns det klara hyresavtal och priser. Är man sugen på att arra kontakta dom!

John det kan vara samma arrangör som jobbat på fabriken. Vi ska kanske utbyta info om när det skett och om det är samma.
Ring om gärna MJ.

Mvh Ghost
Söndra och Härska !!!
Sea Shepherd (Göteborgs Airsoftförening)

Quasid
Lag: CIRU
Played Since: 2002

Postby Quasid » 2 September 2013, 23:20

Jag har både arrat mindre spel, och spelat på... många områden osv, tycker det är en absolut självklarhet man kontaktar den arrangör man vet brukar ha spel på ett område och kollar.
Alla som arrangerar spel på något sätt jobbar men en sjukt snäv budget, för att inte tala om all tid och energi som lagts ner, så jag tycker det helt ärligt är otroligt taskigt att gå "bakom ryggen" på någon för att uttrycka det så. Det är inte så svårt att kontakta, som i detta fallet, t.ex Johnny, eller Ghost i deras fall, och kolla. Värsta som kan hända är ett nej (jag utgår ifrån med sjukt bra motivering), bästa som kan hända är att hoppsan! Du får hjälp t.o.m.
"Facta Non Verba" - CSOR Creed.
http://www.facebook.com/ciruairsoft

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 3 September 2013, 07:30

Det är en klar fördel att ha en personlig relation med markägaren och i min mening försöker man inte kringgå arrangörer som brukar arrangera spel och lockar med mer betalning.
Nu vet jag inte hur han agerade gentemot dig när du konfronterade honom, men förklara att han inte är önskvärd, det borde ju hjälpa dig i att få fram din syn på det ;)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

caladria
Lag: Stockholms Brigaden

Postby caladria » 3 September 2013, 09:58

Blir förvånad att folk blir irriterad på Mad John här, vi borde värna om de spelområden vi har samt de arrangörer som tar hand om dem.

Om John nu har ett avtal med en markägare, så ringer en annan person och försöker erbjuda mer pengar för att hyresvärden ska bryta det, då är man en idiot.
Det skadar bara spelarna och Johns vilja att arrangera roliga spel.

Rufs om jag ringer din hyresvärd och erbjuder högre hyra för din lägenhet, samt ber värden sparka ut dig efter 9 år, hade du nog också blivit förbannad. Det handlar inte om att försvara "monopol" utan etik och moral.

Jag tror vi alla är vet att om du är inne i hobbyn på den nivån att du vill arrangera spel på känt spelområde i en mindre stad, så vet man precis vem det är som sköter om och arrangerar på området.

Personen har lyckats hitta hyresvärden, tack vare att den är en bra person löste sig detta bra.

Stå på dig John, samt Sea Shepherds, you got my support

//

Max

GABTAB

Postby GABTAB » 3 September 2013, 10:07

+1 på Caladria. Sunt förnuft, lads, sunt förnuft.

Airsoften är såpass liten att vi inte ska motarbeta varandra. Att gå bakom ryggen på andra stjälper alltid mer än "hjälper" - speciellt i denna hobby.

Lord_Crimson
Lag: Lone Wolf
Played Since: 2008

Postby Lord_Crimson » 3 September 2013, 12:51

+ 10 på GABTAB!
Ordförande: Airsoftföreningen Expo Göteborg

Legosoldat: Lone Wolf

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 4 October 2013, 19:28

Ok, denna tråd har jag missat.
Men nu när samma mög (skit, Skånska) hände oss på Bunkern.. innan vi ens hunnit arr.a första spelet ens, så är det helt åt helvete.

Som att såga av grenen vi sitter på.
För hela hobbyn.

För SEKUBE handlar det inte om intäkterna, utan om utgifterna. Går det inte ihop, är man inte sugen på att plocka ur egen ficka för
att betala, så andra ska spela. Inget ont om er lirare där ute, love you all. Men nog fan får man ha lite krav på sin budget, som arrangör,
att gå iaf 100kr plus.

Massor med plus på Caladria ovan.

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Postby Kether » 4 October 2013, 19:28

Ja!

Fan inte ok att hålla på med sånt.

Outa personerna ifråga så kan dom se sig om efter en annan bräda att annonsera sina spel på.
Här på AirsoftSverige hjälper vi varandra att ha roligt i vår hobby. Sånt här beteende tolereras inte.

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 4 October 2013, 19:40

+1 på Kether.

Vad i helvete är det som händer? Har folk inget vett öht?
Man blir minst sagt trött när man läser om hur arrangörer sätter krokben för varandra.
"We're surrounded. That simplifies things."

Sandman
Lag: Romeo India

Postby Sandman » 4 October 2013, 21:18

Det är väl bara att läsa några av inläggen här i tråden, för att inse folks bristande respekt för arrangörer!
R.I.
Field medic

Ghost70
Lag: Sea Shepherd

Postby Ghost70 » 4 October 2013, 21:50

Riktigt tråkigt att höra Yog, hoppas markägaren backar om priset för marken bör nu svartlistas. Så om någon annan inom kort försöker arra på området bör vi alla bojkotta det spelet och hoppas på att dom återtar ursprungspriserna mer er.

love you hippies!!!!
Söndra och Härska !!!
Sea Shepherd (Göteborgs Airsoftförening)

Erka
Lag: FTE - Fire Team Echo

Postby Erka » 5 October 2013, 00:05

Inte för att vara den personen, men känner lite att nivån i tråden sjunker när skällsord och påstående om bristande respekt ska påpekas för vi är ju fortfarande folk.

Arrangörer som arrangerar ska inte gås runt och att vi som airsoftare bör värna om vår hobby är för mig självklart även om inte alla delar det.

Otroligt tråkigt detta med bunkern som Hippies råkat ut för då det var ett spel jag siktade på.

Hur tråkigt det än är bör vi göra allt för att stötta de arrangörer som spelar ärligt samt visa respekt åt folk. Idiot hit och dit hjälper ju ingen :)

Yog: blir spelet av med högre kostnad för deltagare eller är det risk för att spelet blivit inställt?

Return to “Arrangörer”