HPA System och Regel diskussion

Forum för de som arrangerar spel och andra evenemang.
Zio
Lag: T.O.R.
Played Since: 2010

HPA System och Regel diskussion

Postby Zio » 30 March 2015, 12:57

Det har dykt upp mer och mer klagomål under den senaste tiden på HPA system och mer specifikt hur enkelt det är att ställa om kraften på dessa.

En del arrangörer funderar på att förbjuda dem rakt av medans vissa andra är öppna för förslag på hur man kan "låsa" deras regulatorer.

Så jag tänkte varför inte starta en tråd om detta här inne, inte hundra på att det är på rätt ställe men med tanke på att de flesta arrangörer är mest aktiva här kändes det mest rätt.

Så mina tankar på det hela:

Jag tycker ju att det är lite trist att behöva speciella regler och krav på HPA användare då resten av hela airsoft världen är byggd på gentelmannareglen att inte skjuta med för höga hastigheter på för nära avstånd.

Själva problemet är nog inte systemet utan de få spelare som får för sig att utnyttja det på fel sätt.
Och det enda sättet jag ser att hantera dem är som med alla andra som kör för höga trim på nära avstånd.
1. Tillsägning 2. Varning 3. Förbjud att spela på området under en längre tid.

Dock om nu vi ska gå in på hur vi kan helt enkelt lösa detta så "fusket" som så många hänvisar till försvinner så finns det exempel Tournament Locks. Då arrangören plomberar regulatorn med egen plombering som inte ska/bör kunna kopieras. Detta ger dock mer jobb för varje arrangör om det dyker upp 20 spelare med HPA system.

Vad tycker ni andra?
Tier One Raiders
Camo: M90 - Woodland - Multicam - Own made Ghillie Suit - C.I.A.
Arms: DTW - CM16 - G17 - Bar-10 - MP5k - M249
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 15#p184715

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Re: HPA System och Regel diskussion

Postby Boogieman » 30 March 2015, 13:00

Som arrangör vill jag helt enkelt fråga: Hur stort problem är, de facto, detta?
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

p33krN
Played Since: 2011

Postby p33krN » 30 March 2015, 13:04

Det går alltid byta till en 150-cylle i PTW men det är inte ofta det händer.

Det jag ställer mig mot när det kommer till HPA är för hög ROF.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Gwlyddyn
Lag: Спарта

Postby Gwlyddyn » 30 March 2015, 13:04

Hur skiljer sig detta mot att man använder en vanlig AEG innanför sitt säkerhetsavstånd?

Det är ju lika enkelt att chrona en PTW med CQB-cylinder för att sedan byta till en röd med 170-trim och skjuta på 10 meter. Förbjud PTW också!11one

Förstår för mitt liv inte att folk, om dom nu ens gör det, sysslar med såna här dumheter. Vill man avsiktligt skada sina medspelare?

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 30 March 2015, 13:09

Det är ju sjukt att arrangörer funderar på att förbjuda HPA.
Är det nytt är det läskigt....

Det är lika lätt att ändra trim i alla TW vapen, ICS och WE raptor.
Juste...alla m249or och div med QD spring change!

Som boogieman säger. Hur stort är problemet?
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

andersbe
Lag: Green Leader
Played Since: 2013

Postby andersbe » 30 March 2015, 13:10

Om det är ett problem kan det inte vara HPA specifikt som någon skrev, det är lika enkelt att byta fjäder i en M249 eller skjuta innanför säkerhetsavstånd.
Något jag upplevt är att HPA ägare ofta har extra intresse och koll på sin bössa, inkl säkerhetsavståndet.
På den banor jag har spelat med P* bössan har ingen arrangör kommenterat.

En tvist på grundfrågan
Är det någon arrangör som har åsikter på om en spelare ändrar sin bössa under spel?
Låt oss säga att spelaren skall gå in i en byggnad och skruvar ner trycket till 90 m/s. Utanför byggnaden skruvas trycket upp igen till säkerhetsavstånd 10 meter.
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 30 March 2015, 13:18

Andersbe, i min värld är det helt tillåtet att ändra trycket för olika situationer. Men då kan man ju vara säker och chrona sin bössa för att ha koll på m/s vid olika tryck.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Rob AFR
Lag: Hemligt
Played Since: 2013

Postby Rob AFR » 30 March 2015, 13:33

Jag snackade lite med arrangören till dalby banan om detta .
Att dem hade det på bordet om att förbjuda hpa med extern regulator . Och bara tillåta dem med intern justering med motivering att då måste du dela bössan för att justera och de han man ju inte förens arrangör hade fått chronograf på plats .

Jag blev lite irriterad när jag hörde detta och tänkte genast på att så jävla svårt att sätta plombering är det inte ?
Jag själv kör alltid igenom ett buntband i capen och om regulatorn .

Sen att dem påstår att de är lätt att puffa upp en t.ex p* 20 ms med hjälp av ett vrid det ifråga sätter jag då nozzlarna har en max output av luft och chronar man bössan på max tryck så arrangören ser vad den ger på max tryck oxh sedan vrider ner den till önskat tryck så ser jag inte problemet ?

Tycker det är sjukt att ens lyfta frågan om att förbjuda hpa systemet
Slow is smooth and smooth is fast !

dum spiro spero

Cire

Postby Cire » 30 March 2015, 13:36

Som de flesta sagt så är detta inte bara bundet till HPA. Imo finns det bara en lösning, och den gäller alla. Det är att arr går ut och chronar random på folk och är det väldigt fel jämfört med chroning som skett innan spel så stängs man av.

Gwlyddyn
Lag: Спарта

Postby Gwlyddyn » 30 March 2015, 13:36

En bättre lösning skulle vara att förbjuda fuskande idioter.

Genocide
Admin

Postby Genocide » 30 March 2015, 14:24

+1..

Och till er som inte äger en P*, vet ni hur omständigt det är att ställa om en ventil på en regulator som är i en ryggsäck?
Visst, alla har olika. Men tex jag och min lagkamrat har vära i en MAP fäst på västen på ryggen.

"Nuuuu ska det fuskas", av med västen, fram med insexnyckel, vrid, testskjut, på med allt igen...

Jämfört med tex TW där man kan ha cylindern i fickan. Tar kanske 10-15sek att byta. Om ens det...

De arr som vill förbjuda HPA är okunniga om systemet och baserar rädsla på myter och historier.

Jag förstår dock folk som tycker extrem rof med P* är jobbigt

Cleaner

Postby Cleaner » 30 March 2015, 14:32

Tycker man gör ett Enterprice Rymdskepp av en liten symaskinsnål med att lyfta upp detta till ett s.k "problem"

Stort utbrett problem?

Nja, mest individsgnäll som ev haft en dålig dag?

Som alla 11111111214342543426525646543 personer redan skrivit:

Du kan inte förhindra att IDIOTER får utöva airsoft tyvärr, sen kan du "fuska" om du har det uppsåtet, med vilken plattform du vill....PTW..HPA..AEG...
Prickskytt

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Postby mouse » 30 March 2015, 14:57

System där det är lätt att byta trim:

* ICS M4or
* CA/A&K M249
* Alla andra lådor med quick-change fjäder
* ALLA TW-vapen inkl WE Katana
* ALLA Gas-vapen med NPAS

Blir en hel del om man ska sätta restriktioner eller helt förbjuda "möjligt fusk".

Utgå från att vi alla är gentlemen som vi alltid gjort och varna folk som bevisat fuskar.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

k-metz
Played Since: 2014

Postby k-metz » 30 March 2015, 16:15

Inte förbjuda för fasen har ju precis köpt en ny tippamanbössa ;)
Är det inte bättre att göra stickprover under speldagens gång tex vid paus eller respawn?

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 30 March 2015, 19:30

Som arrangör ser jag det lätt

Jag ställer kravet på att deltagarna på spelet skall veta om sitt säkerhetsavstånd oavsett trimm. Vi kronar inte alla bössor men gör stickprov eller testar vid behov.
Mer än så skall inte behövas, missbrukas det blir man kickade från spelet och framtida spel om det vill sig illa.

Sedan kommer det alltid ske att folk skjuter på för nära håll. är man vänlig, går fram och säger ursäkta hur gick det? så löser sig nästan alla situationer med "fan det sved till men det är lugnt".

baracken

Postby baracken » 30 March 2015, 19:54

Bara en tanke, lider inte hpa av "joul-creap" eller vad det heter? Alltså att det kan vara avsevärt högre joul med en tyngre kula, detta kan ju vara ett problem hos arrangörer som fortfarande använder 0.20.
Dock får ju sägas att alla vapen lider av detta i en viss utsträckning men vill minnas att hpa är det lite värre på.
Detta problem avvärjas ju dock genom att använda t.ex vsaf regler till chroning.

Men ja som sagts tror jag med på att jag kan snabbare byta utgångshastighet i min ics om jag hade en komplett extra upper gearbox än att ställa tryck på en hpa.
Sen tycker jag att man ska ta upp att man kan alltid slänga i en tyngre kula och säga att det är en lättare vilket är det enklaste sättet att fuska då åker man ju inte ens dit på en random chroning. Exempel, jag är på en bana som chronar med den kulvikt man ska använda så har jag tagit 0.30 kulor och lagt dom i en påse där det står 0.25 på så säger jag bara att jag chronar med 0.25. För att lösa detta problem så måste alltså arrangörer ha kulor i olika vikter för att kontroll chrona, låter inte så troligt att man skulle göra det.

Paxz
Moderator & Återförsäljare
Played Since: 2002

Postby Paxz » 30 March 2015, 20:21

Måste bara fråga: Vilka spelare eller arrangörer är det som har klagat och oroar sig för detta när det redan, som flera andra redan sagt, funnits system ute i åratal som har precis samma funktion med snabbt byte av utgångshastighet? Det känns mer som om det handlar om okunnighet, och som Genocide säger en rädsla för det som är nytt. HPA är fortfarande så pass ovanligt ute på spel så jag förstår ärligt talat inte hur man kan tycka HPA bössor är ett större problem än det som redan finns.

Lösningen är enkel, när man väl chronar (och märker) vissa bössor innan spel så får man helt enkelt försöka hålla ett extra öga öppet på de som har vapen där man kan justera utgångshastighet snabbt. Sen får man helt enkelt försöka ta stickprover för att se om någon fuskar. Kanske kan man märka upp de vapen som har tillgång till detta med något extra för att lättare hålla koll? Skulle sen någon åka fast för fusk så är det bara att banna personen i fråga från spelet. Det är dessvärre omöjligt att hindra alla idioter från att få spela och fusk kommer alltid att förekomma när det är ärlighet allt handlar om.
Who ever joins the game must take the consequenses of the game.

baracken

Postby baracken » 30 March 2015, 20:48

Den verkliga anledningen är väl egentligen att du skulle kunna ha 130m/s med 60-70rps på auto men det är ju lätt att reglera, bara att sätta en Max rof som gäller alla bössor.

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 30 March 2015, 21:06

Inte förvånad igentligen om diskussionen.

Ja det handlar delvis om okunskap. Men HPA har en skillnad jämnfört med system med snabbt cylinder/fjäderbyte, och med rätt system går det "trimma om" utan öppna bössa osv. Det är skillnad att plocka isär vapen och få fram cylinder, annan fjäder osv i fickan vs att byta genom reglera på något.

Men det är som jag sagt och försökt få fram i många år:

Frivillig chroning innan spel (för det tar massa tid osv). Men skulle det visa sig din bössa skjuter åt helsike fel vid random chroning har du ingen ursäkt.
Random chroning under spel om det uppstår något, eller bara random kolla de som är påväg till spawn. Chronings personen får dem då att ladda med kulor som han har i BB loader så det är garanterad känd vikt. Skulle mag vara fullt osv så skjut en salva i närmaste mark del och ladda sedan på med 5 kulor och chrona. Fråga skytten vad hans vapen gör och vilket säkerhetsavstånd han spelar med. Stämmer det mot vad bössan visar vid chroning? Yay. Fortsätt spela, tacka för besväret och önska dem lycka till på spelet.

Jag har chronat många på spel, ibland för jag varit i närheten när hetsig diskussion uppstår, ibland för jag varit mottagande med blödande sår där det inte borde vara, och ibland för jag varit skytten någon klagar på. Ibland är allting ok, ibland inte. Tyvärr sällan det får någon effekt för att berätta för andra eller hänga ut händelser på forum är dåligt och det får man massa skit för. Så jag brukar ta foton, meddela arr och fortsätta spela (om det inte är riktigt jäkliga saker som hänt). Men chroning på plats avgör direkt.

Tyvärr får man VÄLDIGT MYCKET SKIT om man försöker chrona folk under spel, både under spelet, och efter på forum osv. Det borde inte vara gnällande men tro mig, det är det. Det är mycket otacksamt att vara den som chronar oavsett om man är 3dje part eller inte.
This space intentionally left blank

JonteB
Lag: Yeah right! Not again.
Played Since: 2011

Postby JonteB » 30 March 2015, 23:12

Kan inte förstå varför man ska gnälla vid random chroning om man har rent mjöl i påsen. Vilket jag förstår Thinker som han menar. Att det blir gnäll oavsett om det står rätt till eller inte. Jag hade bara tagit chroningen för vad det var. En test för allas säkerhet.
Affärsredovisningar: viewtopic.php?f=121&t=27522

thefripp
Lag: St36

Postby thefripp » 31 March 2015, 00:27

Det jag skulle vilja veta är hur mycket det skiljer i m/s till förhållande PSI(trycket in i bössan) när man chronar en HPA.

Kollar man då på Polarstar (P*) så levereras dem med en solenoid som klarar tyck mellan 80psi-120psi. För lite tryck = Inget händer. För högt= ja, du riskerar att din P* rasar.
Det jag skulle vilja veta är:
Blå nozzle (standard) Vad för utgångshastighet har den vid 80psi och vid 120psi
Jag skulle även se med andra nozzlar för se om det är samma skillnad på utgångshastigheten mellan lägsta tryck och högsta.

Hade självutfört det här testet om jag hade kunnat, men man kommer inte långt utan en fungerande andrastegsregulator.

(Sen finns det Low Flow Poppet Valve's till P* som gör man kan gå ännu lägre med PSI till bössan men ändå behålla utgångshastigheten, en viktig notis är att dem är designade för spara luft inte för öka utgångshastigheten)

Om det är någon som har en SMP, Daytona, Tippman eller något annat hpa-system så får ni jätte gärna göra samma test så folk kan få en uppfattning hur stor skillnad det är mellan min och max tryck.
Må Gud Vara Dig Nådig
För Jag Kommer Inte Vara Det

Medlem i ST-36 samt medarrangör av HaM-Spelen (bilbomber har blivit min nya hobby :P )

Paxz
Moderator & Återförsäljare

Postby Paxz » 31 March 2015, 00:32

På de HPA de flesta system jag kollat på så krävs det att man öppnar bössan på precis samma sätt som du öppnar en PTW för att byta cylinder om man ska ändra utgångshastigheten. Skillanden är bara att man måste skruva på en HPA (en skruv för RoF och en för m/s om jag inte minns fel) istället för att bara byta cylinder. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara svårt för någon av dem att inte lyckas med ingreppet på mindre än en minut. Det är något bökigare på gearboxar med quick change på fjäder och/eller fjäderguide, men det är fortfarande fullt möjligt att utföra i skogen om man så måste (eller vill) på de flesta modeller. Att skydda sig från detta är omöjligt och det kommer bara bli vanligare och vanligare med liknande system i framtiden.

Jag måste dock hålla med JonteB. Varför skulle man ha något emot att chrona bössan en extra gång under eller emellan spel? Kommer någon med en extern chronograf så är det ju gjort på tio sekunder? Kan förstå att det blir lite gnäll om personen som ska chrona måste tömma ett magg innan han kan chrona eller om han blir plockad åt sidan under spel. Men varför han skulle behöva göra det istället för att bara fylla den översta delen med kulor från snabbladdaren och skjuta med förstår jag inte riktigt heller.

Detta är kanske något som borde förekomma lite oftare och kanske t.o.m nämnas vid spelreglerna att det kan förekomma för att minimera ev. gnäll. Jag tycker det är skitbra att du ställt upp och chronat folk vid misstanke för regelbrott Thinker även om det verkar som att du fått skit för det på plats eller i efterhand. Jag vill minnas att du postade bilder från ett spel där du (eller någon annan) blivit skadad i huvudet trots att du valt att spela med heltäckande paintball mask på det gamla fourmet. Vill folk framstå som gnälliga och oansvariga som inte inte är villiga att offra sig med en sån liten gest när det är medspelares säkerhet det handlar om så får de väl göra det. Om någon har en bra anledning till varför det skulle vara så jäkla jobbigt att behöva chrona bössan en extra gång så får de gärna ta upp det här så jag kanske kan förstå bättre. Har man rent mjöl i påsen så har man inget att frukta, att gnälla över en minut förlorad speltid och lite extra bök när man ändå är utskjuten och på väg till safezone, eller kanske vid ett spelavbrott pga. olycka eller dylikt så har jag personligen väldigt svårt att förstå varför det ska behöva bli gnäll om en sån sak.

Jag tycker att det ska vara obligatorisk chroning innan spel. Är det ett stort spel så får man helt enkelt ha flera som hjälps åt med att chrona alla. Förstår att det är tidskrävande om man dessutom ska märka vapen och kanske t.o.m anteckna resultat. Men personligen tycker jag att det är ett litet pris att betala för högre säkerhet på spel.

På spel här i trakten så har folk bl.a. slutat köra med krav på semispärr på semisnipers och har i princip inget säkerhetsavstånd alls. De verkar köra med lite med "delta på egen risk och är man med i leken så får man leken tåla" och grundar då detta på att airsoft handlar om ärlighet i första hand i vilket fall. Kalla mig feg, men jag skulle nog inte sätta min fot på ett sånt spel. Jag har fått gröpa ur nog med kulor från bl.a. handen och huvudet och spräckt läppen, nagelband och öronsnibb som behövt sys under de år jag spelat. Och då ska jag inte nämna de hundratals blåmärken eller öppna sår över kroppen man fått. Detta har dessutom enbart hänt på spel där man inte tummat något på reglerna. Jag tror bara det tidsfråga innan någon väljer att köra med för högt trim och skadar någon. Sen går det över till att den som skjuter hårdast vinner. Men jag tänker inte lägga mig i, alla som håller på med airsoft är vuxna och får fatta sina egna beslut och väljer själva vilka regler man kör med eller om man tänker delta på ett spel eller inte.

Ta mig inte fel, jag har "Who ever joins the game, must take the consequenses of the game." som motto i airsoft av en anledning. Att vara en weekend warrior kan ha sitt pris och det är upp till var och en att skydda sig så gott han/hon. speciellt om man är rädd för att folk fuskar. Alla deltar på egen risk och olyckor kommer alltid att inträffa hur säker man än försöker vara. Jag tycker bara det är sorgligt när arrangören eller hobbyn ska få en massa skit för en spelares misstag. Själv kör jag alltid med någon huvudbonad, meshmask, goggles och handskar på spel och det har jag fått lära mig att göra den hårda vägen. Det är alltid lätt att vara efterklok. Så länge som jag slipper förlora synen, få in ett skott i örat eller få en tand utskjuten så är jag nöjd. Att man får bölder, blåmärken och kanske t.o.m mindre öppna sår ibland är dessvärre en risk man får leva med. Men det betyder inte att man inte ska göra allt man kan för att hålla risken för detta till ett minimum.

Nej, jag ser ingen anledning till att särbehandla HPA. Jag tror knappast folk sitter och skaffar en HPA bössa för att medvetet skada människor eller snarare att de är lättast att fuska med. Fuskare kommer alltid finnas så länge som spelet baseras på ärlighet. At the end of the day så är det fortfarande upp till var och en att ge fan i att fuska och och tänka på säkerheten i förstahand. Och sen självklart upp till arrangörerna att göra sitt bästa för att se till så att säkerhetsreglerna följs. Oftast så räcker det med att man chronar alla innan spel, hur tråkigt och tidskrävande det än är. Jag personligen hade aldrig haft något emot att behöva chrona fler gånger om det sköts snyggt vid rätt tillfälle.
Who ever joins the game must take the consequenses of the game.

nisse
Lag: UBL

Postby nisse » 31 March 2015, 00:45

Känns som missnöjet med HPA kommer ifrån AR när dom träffar på spelar som har en speedball spelstil, genom att införa semi-only på allt annat än understöds bössor så försvinner ju många 60RPS spelare eftersom dessa nu inte kan skjuta full-auto.
"Ninjas came with lions"

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies

Postby YogHippie » 31 March 2015, 15:25

Chrona bössan. Plombera den när godkänd. Hur svårt kan det vara.
Då vet arr. att den inte kan öppnas/ändras och spelaren i sig slipper bli fuskanklagad.

Annars behöver det inte vara någon speciell bössa eller modell för att fuska.
Har sett folk som kommer med 2 identiska bössor, chronar in den ena och byter sen bara när det är dags för spel.

RoF-grejen är väl lite så där upp och ner kan jag tycka.
Men att blåsa iväg 60 kulor när det ska räcka med 1 för att personen ska ropa träff är bara tramsigt.
Ropar någon träff och sen får 50 kulor till på sig eller samtidigt som man ropar så har jag full förståelse för arg min.
Måste man troll-rof.a så finns det nog spel för det med, annars får man börja införa max-RoF. Vilket de har i Danmark.
Har kikat på deras tabeller. Där finns en hel del att hämta faktiskt.

Genocide
Admin

Postby Genocide » 31 March 2015, 15:55

Posta gärna tabell från danmark. Är mest nyfiken!

Return to “Arrangörer”