Åldersgräns åtgärder vid arrangemang.

Forum för de som arrangerar spel och andra evenemang.
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Re: Åldersgräns åtgärder vid arrangemang.

Postby Twist » 12 February 2017, 22:48

Man kan ju ta saker för sanna bara för att de har sagts väldigt många gånger men det är inte rätt. :)

Vi har gjort en extremt försiktig tolkning av vapenlagen/vapenförordningen och även om det givetvis är bättre att vara försiktig än att vara oförsiktig så börjar jag tro att vi faktiskt har varit överförsiktiga. Jag har själv massor av gånger självsäkert menat att det är glaaaasklart att men omöjligt kan spela airsoft som minderårig. Att spela med övervakare fungerar minsann inte alls för det är "armslängds avstånd som gäller" och det finns minsann en dom i hovrätten som ställer detta bortom alla tvivel.

Fast nu när jag faktiskt tog mig tiden att läsa på ordentligt så måste jag nog erkänna att jag inte hade något egentligt skäl att verka så säker, för det juridiska läget är långt ifrån så glasklart. Jag är beredd att erkänna att jag kan ha haft fel i femton år.

Följande har jag kommit fram till:
  • "Armslängds avstånd" är något som Svenska Jägareförbundet har hittat på. Ingen annan gör den tolkningen.
  • Paintball, som i lagen har exakt samma status som airsoft (dvs "krigsspel med effektbegränsade vapen", lagstiftarens ordval, inte mitt) och som vi borde jämföra oss med istället för att stirra oss blinda på målskytte och jakt, har funnits i Sverige i över 40 år och spelas av personer i alla åldrar. Den lägsta åldersgräns jag har hittat är 10 år. Detta gör man helt och hållet i samråd med polis och det finns inte en enda vägledande dom om att det skulle vara olagligt att hyra eller låna vapen och spela med dem som minderårig (kolla själva här om ni inte tror mig). Paintballföreningar och arenor brukar vilja ha ett intyg påskrivet av målsman men var detta bruk kommer ifrån är osäkert än så länge eftersom det inte finns något i lagen om det.
  • Det går att få tillstånd att äga effektbegränsade vapen som minderårig. Minderåriga paintballspelare får tydligen det hela tiden och paintball har ingen särställning i lagen, förutom att godkända markörer är undantagna effektbegränsning. Att man måste tävla för att kunna få tillstånd gäller förvisso i vissa polisdistrikt men det har inte så mycket med lagen att göra utan handlar isf snarare om en sedvänja.
  • Det finns bara en enda vägledande dom som gäller uppsiktsutlåning, som "skytte med övervakare" egentligen heter, och det gäller en pojke som sköt med soft air gun när hans föräldrar var i ett annat rum. Detta är fallet vi brukar lyfta fram som "bevis" för att det skulle vara "armslängds avstånd" som gäller, men om man faktiskt läser domen så är det bara att pojken har varit i ett annat rum, utom synhåll, som motiverar domen och även då blir han endast dömd för ringa vapenbrott.
  • Läser man förarbetet till den senaste ändringen av vapenlagen och vapenförordningen så finns där faktiskt en hel del resonemang kring uppsiktsutlåning av effektbegränsade vapen och här är det alltså inte bara jurister utan lagstiftare som tolkar lagen. Inte heller här tycks det vara något krav på annat än att man ska kunna avvärja allvarlig skada. Allvarlig skada är för det första nästan omöjligt att åstadkomma med ett airsoftvapen och att vara inom syn- och rösthåll bör räcka mer än väl för att uppfylla det kravet, givet att man har granskat ynglingen i förväg och tränat på säkra beteenden.
  • Det inte vapenlagen eller vapenförordningen man ska se till utan ordningslagen, andra kapitlet sjätte paragrafen, om man vill arrangera spel med minderåriga. Det är en helt annan typ av tillstånd man behöver söka, samma typ som för fyrverkerier till exempel.
Så, jag tycker inte att det verkar så glasklart som de flesta vill få det till. Vi har gjort en överförsiktig tolkning för att vi har varit rädda att airsoft ska förbjudas men jag tror inte att den rädslan är motiverad. Snarare är det mycket lättare att få en verksamhet "godkänd" om den engagerar barn och ungdomar så jag tror faktiskt att en del av den acceptans som paintballen har vunnit men som airsoft inte kan åtnjuta beror just på att man inte har fegat när man har tolkat lagen utan man har tagit tjuren vid hornen och sett till att skaffa de tillstånd man har behövt från polis och rättsväsende.

Det verkar dessutom råda vissa fördomar om minderåriga, att de skulle vara extra "triggerhappy", okontrollerade, känslostyrda och allmänt otrevliga att ha med. Fast det är ingen som har erfarenhet av att spela med minderåriga som påstår det. Vi brukar vara överens om att de sköter sig om möjligt bättre än genomsnittet myndiga spelare.

Jämförelser med alkohol är för övrigt inte relevanta eftersom det för det första är glasklart i lagen vad som gäller och för det andra inte redan förekommer en verksamhet där minderåriga tillåts dricka med polisens och rättssystemets goda minne.

Summa summarum: Jag tror att det skulle gå utmärkt att anordna spel med minderåriga beväpnade spelare, helt utan att bryta mot några lagar eller seder, men det måste ske i samråd med polisen. Kanske behöver man ha speciella regler, men det bör inte vara omöjligt. Möjligen behöver man ha speciella försäkringar men det kan SVEROK säkert hjälpa till med. Det är trots allt de som organiserar paintballföreningar och därmed försäkrar paintballspelare så de borde ju ha koll, kan man tycka. Det enda som står i vägen, som jag ser det, är okunskap, ovilja och fördomar.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

osuair86

Postby osuair86 » 14 February 2017, 13:38

Kul ändå att en intressant diskussion kom ur mitt post.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

BlåMes
Played Since: 2015

Postby BlåMes » 14 February 2017, 14:06

Så bestämmelser ska aldrig uppdateras när nya omständigheter råder?
Man ska alltid ifrågasätta befintliga bestämmelser då dom kan vara helt utdaterade. Dom här vapenlagarna skrevs antagligen långt innan både paintball och airsoft fanns och man hade inte den minsta tanke på något annat heller.

Jag kan absolut se en uppdatering med egna lagar för paintball och airsoftvapen. Sen om dom nya bestämmelserna säger 18 år igen så ja då är det så.
"Jag är soldat, inte rökdykare"
BlåMes om HPA

Grim Nyberg
Played Since: 2003

Postby Grim Nyberg » 14 February 2017, 14:12

Klockrent inlägg Twist!
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 15 February 2017, 19:31

Tack, Grim.

Ja, vapenlagen och vapenförordningen är gamla men uppdateras lite då och då. Om man ska försöka förstå lagstiftarens vilja så är det faktum att man någon gång på 90-talet införde ett undantag till kravet på < 3/10 J för paintballmarkörer ett tydligt bevis för att "krigsspel med effektbegränsade vapen", dvs airsoft och paintball, är helt legitimt i lagstiftarens ögon.

Edit: Dessutom... Om man hade tyckt att uppsiktsutlåning på de premisser som gäller inom paintball vore ett problem så hade man sannolikt förtydligat formuleringen någon av de gånger man har ändrat i lagen och förordningen sedan paintball kom hit för över 40 år sen. Det är ju uppenbart när man läser i förarbetena att just uppsiktsutlåning har varit på tapeten.

Sport
Lag: FsM
Played Since: 2009

Postby Sport » 16 February 2017, 09:55

Det finns en aspekt som skiljer airsoft från paintball. Det är hur markörerna/vapnet ser ut. Det kan vara så att motståndet mot minderåriga i spel delvis kommer från tanken att förekomsten av minderåriga med vapenliknande föremål på offentliga platser skulle öka. Det borde inte vara något problem under förutsättning att de som anordnar spelen sätter stränga regler på vart "lånet" eller "utlåningen" ska ske. Dvs. inte hemma i farstun utan på plats under spel. Alternativt låna av arrangörerna. En ytterligare idé hade kunnat vara att få till någon typ av överenskommelse med sverok så att för att försäkringen ska gälla så behöver minderårigas vapen ha en tydlig orange mynning, tex.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 16 February 2017, 11:47

Skillnaden i utseende på vissa markörer (men INTE alla, eftersom en del efterliknar riktiga vapen) påverkar möjligen hur folk i gemen ser på aktiviteten men att det skulle ha juridisk skillnad finns det inget stöd för. I lagen har de exakt samma status, dvs "effektbegränsade vapen", oavsett utseende. Paintballmarkörer kallas till och med för "vapen" i vapenförordningen. "Markör" står ingenstans utan är något man har lagt sig till med inom paintball för att det låter bättre.

Jag tror att föreställningen att det skulle bli fler vapen på offentlig plats är bakvänd. Jag är rätt övertygad om att enda sättet att få det att minska är att engagera yngre spelare, inte alienera dem. Det är ju inte de minderåriga som är med i airsoftföreningar och aktiva inom hobbyn som springer runt med vapen på stan. Det är de andra som man inte kommer åt och inte kan utbilda eller påverka som gör det, dvs ungar som har snott vapnen, fått dem utköpta eller köpt dem av mindre nogräknade säljare.

När det gäller själva formen för utlåningen så måste det nog ske på samma sätt som inom alla andra skytteaktiviteter. Lånar man av privatperson så måste den personen vara med och personligen ha uppsikt eller så måste hen låna ut vapnet till en annan vuxen som i sin tur lånar ut det till den minderårige och som då blir den som ska ha uppsikt. Hyr/lånar man av företeg/förening så är det företaget/föreningen som ska se till att vuxen har uppsikt och då är det nog bra med någon form av intyg/fullmakt från målsman, så som de gör inom paintballen.

Att ha speciella regler för minderåriga och kanske till och med för alla på alla spel där minderåriga tillåts blir nog ett krav för att föreningar eller företag ska bli auktoriserade av polisen. Saker som säker vapenhantering är väldigt viktigt för dem och visar man att man tänker proaktivt och har högt säkerhetstänk överlag så påverkar det säkert positivt. Där finns mycket att titta på, t.ex. visuell markering av de minderåriga eller deras vapen, strikt Joule-begränsning, endast enkelskott osv osv. Sånt lär ju påverka försäkringsläget också men jag tror faktiskt att den försäkring som täcker SVEROK:s alla medlemmar under aktivitet räcker gott.

Något vi förmodligen kommer att återkomma till är vissa poliser/polisdistrikts inställning att "om man inte tävlar så gör man inget vettigt" och får inga tillstånd. Kanske behöver vi här titta på tävlingsformer. Det första som kommer upp i mitt huvud är ju dynamiskt/praktiskt skytte, som dels är en övningsform som kan vara ganska lämplig både för unga och äldre spelare eftersom man tränar på säker vapenhantering, lär sig att träffa där man siktar och man lär sig dessutom att reagera och agera instinktivt på muntliga kommandon. Spånar bara här...

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 16 February 2017, 18:46

.
Last edited by YogHippie on 27 February 2017, 19:39, edited 1 time in total.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 16 February 2017, 20:33

Det är en bra lösning i teorin men inte i praktiken eftersom det aldrig kommer att hända. Sverok organiserar airsoften men det finns ingen på högre nivå i förbundet som arbetar aktivt för den. Det föreligger dessutom något slags övertro på jurister i såna här sammanhang. Jag har stor respekt för jurister eftersom jag, till skillnad från de flesta andra, vet vad en jurist gör och vad hens utbildning går ut på. I det här fallet står det dock klart och tydligt i lagen att det är polisen som avgör om något lever upp till den eller inte. Då är det till polisen man ska vända sig, och det är också det paintballföreningar och -företag har gjort. Med utmärkta resultat. Inte en enda fällande dom på fyra decennier med växel.

Det vi håller på med här är inte heller önsketänkande eller gissningar. Det är rätt försiktig lagtolkning enligt konstens regler. Lagtext är satslogik, varken mer eller mindre. Det är bara definitionen av vissa begrepp, som "uppsikt" i detta fallet, som kan ställa till det. Då måste man se till vägledande mål, förarbeten och hur lagen tillämpas i samhället och då kan det bli snårigare för den som inte har de där åren på Juridicum, fast det är inte det i detta fallet. Det är rätt tydligt hur lagen tolkas och tillämpas i helt likvärdiga sammanhang.

Vid uppsiktsutlåning finns alltid en ansvarig vuxen som tar det juridiska ansvaret om en olycka skulle ske med själva vapnet och sen är det målsmans ansvar som tar vid. Man kan alltså alltid vara precis lika lugn som man är på spel med bara vuxna. För egen del. Det finns dock den omvända aspekten, om det är den minderårige som blir skadad av ditt vapen. Där behöver man målsmans medgivande eftersom det socialadekvata samtycket till ringa misshandel, som vi normalt sett ger genom att helt enkelt delta på kända premisser, lär kräva att den som ger det är myndig. Det är garanterat därför som paintballföreningar och -arenor kräver målsmans underskrift.

YogHippie

Postby YogHippie » 16 February 2017, 21:49

.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 16 February 2017, 23:22

Det står uttryckligen i lagen att det är polisen som utfärdar tillstånd till personer och avgör om en organisation (dvs en förening eller ett företag) ska bli auktoriserad. Det är polisen som, enligt lag, tolkar lagen om något händer. Därför är det den rimligaste vägen att gå och det är raka motsatsen till att chansa. Alla andra, dvs skytteförbunden, paintballorganisationerna, jägarorganisationerna osv har gått den vägen så det är mer än bara en gissning. Du gör förstås det som känns bäst för dig.

De som sitter i rättssalarna och tar beslut är i huvudsak inte jurister.

Om du med "jag är skeptisk" menar att du förhåller dig kritiskt så är det jättebra. Det ska man göra. Jag anger mina källor och försöker vara tydlig i mina logiska resonemang just för att göra det möjligt. Hur ska en diskussion annars kunna leda till större kunskap och förståelse? Jag har inget som helst behov av att diktera eller föreläsa. Jag diskuterar till stor del för att testa mina resonemang och för att andra ska kunna belysa saken ur vinklar som jag inte har tänkt på.

Edit: ...och jag hoppas innerligen att du inte lutar dig på det jag har skrivit om det skulle hända något. Du kan däremot använda dig av källorna och om du vill använda mina resonemang så går det givetvis bra men de skrevs inte med den avsikten. Du frågade och jag försökte ge dig ett svar som kunde hjälpa dig sätta sakerna i sammanhang.

YogHippie

Postby YogHippie » 18 February 2017, 07:37

.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 22 February 2017, 22:26

Jag är väldigt tydlig med när jag vet säkert, resonerar logiskt eller spekulerar. Det som saknas här är logiskt giltiga argument från din sida. Det är mest fulretorik och den tänker jag inte ens bemöta för det förtjänar den inte.

Du tror vad du vill. Jag tänker inte gå i polemik med dig om detta, speciellt inte förrän du visar att du har annat än gissningar att basera dina argument på och lär dig att diskutera på ett hederligt sätt, utan härskarteknik eller annan fulretorik. Kom med en "lagman" som har mer relevans och mer att säga till om än de lagstiftare som tolkar lagen i förarbetet från 2010, till exempel. Än så länge har du inte bidragit med något annat än rök och speglar.

YogHippie

Postby YogHippie » 23 February 2017, 15:48

.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 23 February 2017, 20:16

Tack själv, Yog. Jag hoppas att du fick ut vad du önskade av diskussionen. "Tituleringarna" är rena betraktelser av ditt sätt att diskutera. Om du vill bli tagen på allvar så måste du diskutera schysst, läsa källor och bemöta argument med argument. Man får vad man förtjänar av mig. Varken mer eller mindre. Prova att inte gå mot person nästa gång och hålla dig till fakta så ska du se att det blir mycket trevligare.

YogHippie

Postby YogHippie » 24 February 2017, 00:36

.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 26 February 2017, 23:10

Metadiskussion bortplockad. Bättre att ta det via PM.

-------

För att återknyta till ämnet så pratade jag i korthet med en vän som är jurist för att dubbelkolla att jag inte missade något när jag gick från objektiv tolkning till förarbeten och vägledande domar. Det är ju bland annat där det kan bli lite snårigt för en lekman. Hon såg inga fel eller luckor vid en första inspektion men vi ska återvända till det en dag när hon har tid att sätta sig in saken mera på djupet. Så som lagen är formulerad tyckte hon dock rent spontant att jag borde vända mig till polisen. Det planerar jag att göra inom kort. Vi får se vad de har att säga.

Jag har en del andra krokar ute men jag har precis kommit hem från sportlovsresan så jag har inte hunnit följa upp på dem. Om det finns någon intresserad människa kvar efter urspårningen är ni hemskt välkomna att bidra med era tankar och idéer.

Marcules
Played Since: 2014

Postby Marcules » 27 February 2017, 20:43

.
Last edited by Marcules on 5 March 2017, 06:57, edited 1 time in total.
-:Skogsfrisk:-

Bishop
Lag: -

Postby Bishop » 1 March 2017, 12:17

Twist, bra analys av lagstiftningen!

Marcules, vad tror du kommer hända om spelare <18 år förekommer på spel?

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 1 March 2017, 16:54

- raderat -

Pallar inte engagera mig i denna diskussion. 18 års gränsen är bra och tror precis som Marcules att inget gott kommer komma ur detta.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 1 March 2017, 20:06

Det är knappast en hemlighet att välorganiserad barn- och ungdomsverksamhet är gynnsamt för att ge aktiviteter som vår bred acceptans i samhället, med paintball som utmärkt exempel. Det är även ett bra sätt att få ett förbund, idag SVEROK, mera engagerade eftersom det är barn och ungdomar som genererar bidrag. Krasst men sant.

Att försöka hindra sanningen från att komma fram för att det gynnar ens egen agenda är ren censur så det tänker jag inte ens kommentera.

Jag tänkte först själv kontakta polisen men tänkte att det kanske är onödigt att uppfinna hjulet, så jag kontaktade Nyvång Airsoft Alliance, som har med spelare från 13 år och uppåt, för att ta reda på hur de har gått tillväga och kommunikationen finns nedan. TL;DR är att de har bett polisen om ett skriftligt svar på vad som gäller. Svaret är i korthet att uppsiktsutlåning går bra, åtminstone om man har de krav, regler och säkerhetsrutiner på plats som Nyvång anger i sin fråga till polisen. Det står även klart att det går utmärkt att teckna försäkringar som gäller för aktiviteten.

Här vill jag poängtera ett par väldigt viktiga saker...
  • Nyvång har fått ett klartecken som bara gäller för dem (!) under deras specifika förutsättningar. Utan ett auktoriserat förbund i ryggen kan detta inte räknas som något allmänt godkännande. Varje förälder, förening eller företag måste alltså själva kontakta polisen för att kunna vara säkra på att precis det de vill göra är ok under deras specifika omständigheter. Resultatet kan annars bli ett åtal för vapenbrott, eller värre.
  • Att det är möjligt för minderåriga att spela airsoft på laglig väg, vilket jag anser bekräftat, betyder inte att det alltid är lämpligt. Personligen anser jag bara att det är det under väldigt speciella förutsättningar.
  • Att det är möjligt för minderåriga att spela airsoft på laglig väg betyder heller inte att arrangörer är tvingade att godkänna minderåriga spelare på sina spel. 18-årsgräns är lämpligt i de allra flesta fall och det är inte konstigare än att vissa krogar har högre åldergräns än de 18 år som gäller enligt lag.
Här kommer konversationen med Niklas, Nyvång Airsoft Alliance. Jag har fått tillstånd att publicera den här.
Hej Patrik! Här kommer svaret på din fråga. Jag har ringt till vapenenheten i Malmö, pratat med dem och de säger att vi tolkar lagen rätt att minderåriga får använda airsoftvapen under spel. För att ha ryggen fri mejlade jag min fråga även till Torben Pedersen som är gruppledare för Rättsavdelningen/Förvaltningsrätt grupp 3 Syd.

Min fråga i mitt mejl till Torben:

Hej!
Jag har en fråga som jag hade behövt ett skriftligt svar på.
Vi är en airsoftförening som varje lördag har träningsspel, tävlingar eller historiespel. Vi har även ett eget lag som tränar. Deltagandeantal varierar mellan 50-100 personer. Vi spelar och tränar på privat inhägnad mark som inte har någon detaljplan. Vi vill nu ansluta vår förening till riksorganisationen Sverok. Vi satsar väldigt mycket på våra ungdomar i föreningen och här kommer vi in på min fråga. För att vi skall kunna ansluta oss till Sverok så vill de ha ett skriftligt svar ifrån er om att vi tolkat lagen rätt. Jag har ringt 114 14 och pratat med vapenenheten och de säger att vi tolkat den rätt och att jag skriftligen skall mejla min fråga.
Min fråga: Får personer under 18 år, träna/spela/tävla airsoft på en inhägnad privat mark utan detaljplan under uppsikt av arrangörer(minst 4-5 på plats), domare, funktionärer, föräldrar och även av andra vuxna personer över 20 år som deltar i träning/spel/tävling. De minderåriga äger alltså inga airsoftvapen utan antingen äger föräldrarna vapnet alternativt lånas de av föreningen. Är det tillåtet att under uppsikt av vuxen/långivare att spela/träna/tävla i sporten, enligt gällande vapenlagar?

Mvh Nicklas

Svaret:

Hej igen,

Svar ja, men tänk på att er förening ska vara ansluten till Riksorganisationen innan ni börjar er övning- och tävlingsaktivitet.

Med vänliga hälsningar

Torben Pedersen
Gruppchef
Rättsavdelningen/Förvaltningsrätt grupp 3 Syd

Telefon: 010-56 16812
torben.pedersen@polisen.se

Polismyndigheten
205 90 Malmö
Besök: Drottninggatan 18, Malmö
Telefon till polisen: 114 14

Jag skriver tillbaka: "Hej igen,

Tack för snabbt svar! Känns härligt att vi kan fortsätta vår ungdomssatsning.

Jag tänkte bara höra med dig varför vi måste vara ansluten till Riksorganisationen innan vi börjar våra ungdomsspel?

Mvh Nicklas"

Svar tillbaka: "Hej,

När jag läser 3 kap 3 § vapenlagen framgår det att utlåning till person under 18 år får ske om det är en organisation som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen. Det var min första tolkning men sedan läste jag vidare och ett annat alternativ är det som du beskriver gällande effektbegränsade vapen och används under långivarens uppsikt.

Således behöver ni inte vara anslutna.

Med vänliga hälsningar

Torben Pedersen
Gruppchef
Rättsavdelningen/Förvaltningsrätt grupp 3 Syd

Telefon: 010-56 16812
torben.pedersen@polisen.se

Polismyndigheten
205 90 Malmö
Besök: Drottninggatan 18, Malmö
Telefon till polisen: 114 14"

Vidare i diskussion per telefon så anses vi som förening som långivare under spel då vi har ansvaret. Vi har dessutom speciella regler för minderåriga på Nyvång.

Mellan 10-12år så måste förälder närvara under hela spelet. Helmask är ett krav på de under 18. Dessa ungdomar spelar dessutom helt GRATIS på vår bana.

Mellan 13-17 så har vi som krav att föräldrarna skall följa med första besöket, skriva under vår blankett. Ifall föräldrarna stannar hela spelet så spelar de också gratis hos oss. Ifall föräldrarna väljer att inte vara kvar på banan under tiden så tar föreningen över ansvaret och tar då en avgift på 50kr. Jag hoppas att denna information kan hjälpa dig i dina argument mot varför minderåriga skulle bryta mot lagen.

Vi är extra noga med säkerhetsgenomgången och har dessutom kollektiv olyckfallsförsäkring som täcker ifall nu något mot all förmodan skulle hända.
Jag nöjer mig med ovanstående och anser saken vara överspelad. Om någon har några invändningar hänvisar jag till Torben Pedersen. Mailadress finns ovan.

alexoyeah
Played Since: 2015

Postby alexoyeah » 1 March 2017, 22:51

Vill tillägga också att du har antagligen spelat med folk under 18 - sorry boys.

Inte ett enda spel jag har varit på har kollat min legitimation och hört från spelare typ "schh säg inte att jag inte är 18!"
not one step back

Bajon1
Lag: S.O.S Airsoft
Played Since: 2013

Postby Bajon1 » 2 March 2017, 19:50

Då kommer en följdfråga på polisens svar:
Är Torben medveten om vad spel innebär dvs att springa runt i skogen där målsman/övervakare inte kan ha 100% koll på vad som händer och inte att stå och plinka tavlor på 10 meter?

YogHippie

Postby YogHippie » 3 March 2017, 11:19

För många år sedan, i Tyringe norra Skåne. Rullade jag en bana som hette SEKUBE. (pun intended).
Vi fick ett skriftligt tillstånd av länspolisen Skåne att låta minderåriga ner till 12 års ålder få lov att hyra och spela på banan.
Kravet vi fick var att utbilda dom före spel och se till att de hade ordentligt med skyddsutrustning på sig. Dock nämndes aldrig något om målsmans underskrifter. Detta ordnade vi med själva.

Det har funnits och finns platser överallt där minderåriga spelare är med. Både undercover och ibland helt öppet, inofficiellt eller officiellt.
Känns som det är lite gråzon och gör som man vill tills det kommer pisk på fingrarna från högre ort.

I slutändan gissar jag på ett likställande mellan airsoft och paintball som sådant, där man som deltagare får ha en extra punkt att kika på när arrangörer lägger upp spel;
Milsim eller söndagsspel?
Skogsspel eller CQB-spel?
Medic eller inte?
Fordon eller inte?
Tillägg: Minderåriga eller inte?

Mina gissningar. Inget att bry sig om egentligen dock.

Bishop
Lag: -

Postby Bishop » 3 March 2017, 12:22

Bajon1, har du läst den vägledande domen?

Return to “Arrangörer”