Trmr och säkerthet

Forum för de som arrangerar spel och andra evenemang.
DrakenbergLive
Lag: B.U.P
Played Since: 2007

Trmr och säkerthet

Postby DrakenbergLive » 2 April 2017, 10:12

Hej arrangörer, såg nyss en video på någon som kastat en trmr med överarmskast, som de flesta utav er vet så är trmr en solid klump metall som i kombo med överarmskast lätt kan ha ihjäl någon!

Min önskan, då dessa börjat säljsas friskt nu (jag har en själv) är att ni alla tar upp det som "regel" på era genomgångar, endast underarmskast tack.

"Vad är en trmr"
En blank firing grenade, dvs den nyttjar blanks och "detonerar" vid kontakt, dessa väger en hel del, då de är gjorda helt i metall, hittar inga exakta siffror, men mellan 500-800 gram utan tvekan!

Image

Tack för att ni arrar spel! Keep it up!
Mest sprungna mil när det ropas game vinner!

BixxBroms
Lag: TF Kamaitachi
Played Since: 2013

Re: Trmr och säkerthet

Postby BixxBroms » 2 April 2017, 14:01

Jag vet att AC-Paintball redan har som regel att man ska använda underarmskast för alla granater. Dels av denna anledning, men även för att deras "byggnader" saknar tak och därmed blir det orättvist att kasta över väggar eller tvärs över banan istället för genom dörrar/fönster. Men det är långt ifrån alla arrangörer som jag själv sätt/hört ha regler kring detta, och det behöver åtgärdas.

jowe
Lag: BUP
Played Since: 2016

Postby jowe » 2 April 2017, 15:30

Man tycker att det borde vara självklart, men som så mycket annat så är saker och ting inte självklart för alla... Bra att det tas upp, TRMR är de bästa jag köpt inom airsoft men vill man kasta långt eller ställen där man inte helt kan kontrollera vart de hamnar så är det pyro som gäller!

BlackGoat
Played Since: 2011

Postby BlackGoat » 2 April 2017, 16:06

Tjärnan CQB har underarmskast samt inte kast över midjehöjd som regel på dessa.
Fungerar oftast bra.
Det har dock varit enstaka incidenter när det kastats upp och ned för trappor där dom tagit olyckligt.
Samt några direktträffar runt hörn mm.
Men med ett ganska stort antal granater på banan så är det förhållandevis lite som går fel :)

Tänk efter före!

//BG
Mina Affärsredovisningar!

@blackgoat_airsoft på Instagram!

Mini_
Lag: Northmen

Postby Mini_ » 24 July 2017, 21:33

Har också tänkt lite på det här.
Jag är tvärt emot, med ett överarmskast kan du kontrollera vart du kastar. Ett underarmskast har man inte samma kontroll och pricksäkerhet vilket gör att granaten kan hamna lite var som. Sen kanske man inte behöver sula in en 500 grams granat allt man har in i ett fönster eller så, men oavsett överarm eller underarms kast så gör den granaten ont att få i skallen.

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 25 July 2017, 01:52

@Mini_
Problemen med överarmskast är att du har väldigt mycket mer energi i kastet. Spelar inte så stor roll att du "siktar" på ett ställe, om någon ställer sig i vägen och får en 500 grams metalklump i munnen så kommer den slå ut en jävla massa tänder.
Underarmskast har mindre energi bakom sig, når inte lika långt och är lättare att se till så de inte skadar någon.

Jag vet inte hur det är med er, men jag spelar för att alla ska ha kul, kan garantera att 20000 i tandvård skulle dra ner på nöjet rejält.

Mini_
Lag: Northmen

Postby Mini_ » 25 July 2017, 15:29

Åter igen "Sen kanske man inte behöver sula in en 500 grams granat allt man har in i ett fönster eller så".
Jag förstår varför regeln införs på många spel, och det handlar ju om att väga upp bra mot dåligt i alla regler.

Med ett underarmskast kommer problemet att föremålet du kastar alltid kommer nerifrån och måste göra en båge innan den landar.
Sen har jag fler problem när jag spelar med dessa regler, jag vet nämligen inte hur man gör ett underarmskast när jag ligger ner :oops:

Jag tror att som med allt annat, har man vuxna personer med sunt förnuft på spelområdet så skulle man inte ens behöva ha en regel om detta.

Mosel

Postby Mosel » 25 July 2017, 15:37

Synd att många vuxna helt saknar sunt förnuft, i praktiken behövs ju inga lagar eller regler om vi skulle förutsätta att alla besitter denna egenskap.

Return to “Arrangörer”