Skogspel

Forum för de som arrangerar spel och andra evenemang.
Astiban
Played Since: 2015

Skogspel

Postby Astiban » 14 March 2018, 09:46

Hej!

Jag gick med i ett airsoftlag för ett år sen.
Laget har en egen skogsbana med en mindre uppbyggd by. Jag började arra spel med lite fokus på uppdrag istället för att bara kasta plast. Inget milsim utan söndag spel med uppdrag.

På slutet av förra året var vi ca 40 man vilket var jätterolig. Men varje spel är det ett bortfall av spelare under dagen villket har strulat med lagindelningar och special uppdrag. Brukar bli ett stopp i spelet fram mot 14-15.00 för att behöva pussla ihop lagen.
Spelupplägget utgår från att man ska hålla punkter och sen planerar jag in olika special uppdrag för att skapa en rotation i spelet.

En dag ute hos oss börjar runt 10.00 och slutar runt 16.00. Är det för långa dagar?
Det jag undrar är hur ni andra gör för att inte få så stort bortfall av spelare under en dag?

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Re: Skogspel

Postby mouse » 14 March 2018, 10:13

6 timmar(min upplevelse) precis så långt som airsoftare orkar vara igång. Tar ni någon paus för lunch/fika?
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 14 March 2018, 10:16

Dra till med en lunchpaus eller längre spawntid runt ett visst tidsintervall.
Se även till att safezone är just safe. Så folk får tid att dricka, vila och kanske äta lite utan att bli beskjutna

BlackGoat
Played Since: 2011

Postby BlackGoat » 14 March 2018, 12:38

Tänk även på att så fort det blir lite kallt så slutar många spela och det blir lågsäsong.
Om du har problem att få ihop folk nu så är det inte ovanligt alltså.

Att folk droppar av efter ca 4h är inte heller ovanligt enligt vad jag sett som både spelare och arrangör.
Många pusslar för att få ihop sina helger så heldagar med airsoft går bort.

För att lättare kunna organisera spelen och hålla intresset uppe så sikta på kortare spel/scenarion på 1-2h och variera uppläggen.
Det gör att alla spelare får ut det dom vill av dagen och återkommer på spel framöver.
Vissa spelar gärna uppdragen och behöver inte skjuta, vissa vill bara skjuta och bryr sig mindre i uppdraget.

//BG
Mina Affärsredovisningar!

@blackgoat_airsoft på Instagram!

Astiban
Played Since: 2015

Postby Astiban » 14 March 2018, 13:43

I början körde vi med att lagen tog egna raster.
Men vi ändrade det till en timmes rast mitt på dan.
Safezonen borta vi parkeringen är bra. Dock lagens safezones inne på banan är fortfarande undermålig. Något vi ska se till att fixa nu denna säsongen.

Jag har utgått från mig själv när jag gör spel och jag vill ju helst köra heldagar dvs från 0700-1800 ;) och sen har man fått vara realist oxå.

Jo precis BG. Det märkte vi, vissa spelare blir helt lyriska av att leta efter en kartong i ett träsk en halv dag medans andra tycker att det är jobbigt att behöva gå 1km till lagets safezone. Därav kör vi i regel med 5 capturepoints där man även kan spawna och lite små uppdrag under dagen. Men att köra snabbare scenario låter som en bra idé :)

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 24 March 2018, 06:57

10-16 känns standard och lagom.
Folk hinner vakna och ta sig på plats, och efteråt hinner man hem till diska, laga mat, tvätta, gömma sin gear och försvinna ut på kvällsäventyr eller hemmamys med familjen. Så håll på det.

Hög och lågsäsong drabbar alla, även oss här nere i söder. :)
Spela för det är skoj, ha ett seriöst regelverk och speldomare som håller koll på saker. Spel som är säkra och seriösa drar mer folk och håller kvar dom längre (till spelslut) är alltid mer uppskattade än;
"Öh.. hej o välkomna.. hmm. Inga libanonrensningar och plocka upp ert skräp.. så grillar vi korv sen vid 10-11-12-13-tiden typ. Ehm.. Ja.. jo och så var det uppdraget. Ni ska hitta en glassburk.. för den är viktig.. och så ska ni försvara den." -spel. :?

Alla spelare och lag är olika. Vissa vill krypa i lera spela timmar i sträck, andra är nöjda med att tulta runt lite från träd till träd och stjäla flaggor, sen pausa 10 minuter med godis och redbull. Är omöjligt att göra alla andra glada.. så skit i dom och gör er själva glada istället. ;)
Arrangera spel som ni själva trivs med, och som ni själva vill spela och uppskattar. Annars blir det mest tråkigt för er själva, och det smittar av sig ut till spelarna också.

Bestämd lunchpaus är alltid bra, då kan folk träffas lite, snacka om saker, skratta om skoj situationer i spelet och kanske lösa eventuella problem som uppstått, man kan även få upp allas energi med mat o dryck som annars slarvas med, och som kan vara stor bidragande orsak till att folk åker hem tidigare än spelslut. (Trötta, hungriga, stukat örat, osv...)

Spelupplägg där man kör i 60mins-matcher kanske hade varit bättre annars, för er, då man efter varje match kan rycka alla armband/lagindelningen och göra om den. Då blir det alltid nya medspelare att lära känna, och bortfall påverkar inte så hårt som annars kanske gör. :)

Happy gaming! :)

Return to “Arrangörer”