Vapen och Magasin vård

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
rometotal699

Vapen och Magasin vård

Inläggav rometotal699 » 11 januari 2017, 16:21

Hej jag skriver den här tråden för att jag är nyfiken på vapenvården och magasin hanteringen när det gäller airsoft vapen och all information om det här är väldigt utspridd och ibland ganska motsägelsefull vilket får en att undra vad som egentligen är rätt.

Så mina frågor är alltså:

AIRSOFT VAPNET:
1: Hur rengör jag mitt vapen? Vad jag förstår så är rekommendationen att göra det här efter varje spel.
2: Vad rengör jag med och vart då det verkar finnas vissa oljor som skadar en del delar av vapnet men det ska användas på andra delar.
3: När man smörjer in airsoft vapnets olika delar vilka smörjmedel skall då användas och vart.

MAGASIN

Ett nytt magasin skall förberedas på något sätt men det finns inget som säger vad som är rätt här.

1: Skall man använda silikon olja i magasinet eller inte läste någonstans att detta i längden skadar hop up gummit medan en del verkar göra detta ändå?
2: Hur skall jag förbereda ett nytt mid cap magasin/low cap magasin det ska tydligen fyllas med några få kullor i taget först?
3: När man har använt magasinen ett tag så skall dessa rengöras men hur gör man detta och hur ofta?

BATTERIVÅRD

? Hur ska man behandla batteriet för att det ska hålla så länge som möjligt? Har läst en del om underhållsladdning med mera.

Kort och gott lite informations samlande så att det blir lite lättare att ta till sig och även bli av med de där konstiga motsägelserna som till exempel förkommer vid magasin vård.

Erebus

Re: Vapen och Magasin vård

Inläggav Erebus » 11 januari 2017, 16:36

Kan svara på vissa frågor med det som jag hittat.

Vapnet:
2: Där det finns o-ringar ska man undvika oljebaserade smörjmedel då dessa torkar ut ringarna. Det finns vissa som fungerar på alla delar av vapnet, tex Froglube (använder det på mina tillsammans med silikonolja på vissa saker).
Froglube kan köpas här: http://www.pmairsoft.se/tillbehor/under ... e-4oz.html

Magasin.
2: Efter vad jag läst ska man ladda ca 20 i ett midcap först och sedan öka med ca 10 varje gång man laddar tills det är fullt, har dock läst lite olika om man ska ha silikonolja i eller inte.

Batterivård.
Det beror helt på vilken typ av batterier det rör sig om. Tex LiPo ska man inte tömma helt då det dödar batteriet och man ska balansladda dom samt att man ska ladda dom med en speciell inställning om dom ska förvaras en längre tid.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: DW-13 och OTI
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 11 januari 2017, 21:34

Ingen smörja i magasin. Den drar till sig damm och smuts och sätter igen dem så småningom, det har jag bittra erfarenheter av. Blandningen av smörjmedel och smuts följer dessutom med kulorna in i vapnet och geggar ner hopup och pipa. Ett magasin ska vara torrt och rent på insidan så att kulorna inte kärvar.

Kärvar kulorna ändå så kan det finnas ojämnheter eller smuts i kanalen som kulorna löper i. Lösningen på det är att öppna och göra rent/ta bort ojämnheter. Jag har hyggliga resultat med att spruta i elektronikrengöring, dvs isopropylalkohol eller hexan som sköljer rent och sen avdunstar utan att lämna några rester, så det kan man testa först om man vill. Det är för övrigt den enda "rengöring" jag någonsin har gjort med mina magasin.

Här är en rätt bra tråd om smörjmedel: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 20&t=14474
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -

• Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Kom och tjöta med oss på IRC! #airsoftsverige@QuakeNet (webchat)
  • Mina affärsredovisningar

rometotal699

Inläggav rometotal699 » 11 januari 2017, 23:46

Tack det är skönt att få lite klara svar på det här det är väldigt förvirrande att läsa i olika trådar och de säger lite olika saker om hur samma sak ska göras. Det borde finnas en ordnad guide om vapenvården av airsoft vapnen egentligen :) Då menar jag lite mer detaljerad än de andra guiderna där det här nämns i typ 3 max 4 rader. :)

Maercosh
Lag: Vänner i skogen
Spelat sen: 2015

Inläggav Maercosh » 12 januari 2017, 10:50

Menar du att du ska plocka isär gearbox och smörja efter varje spel? Det anser jag vara lite väl overkill men det är självklart bra att serva sina vapen lite då och då.
Twist länkade en bra länk om smörjmedel, den följer jag när jag plockat isär mina lådor
Eftersom ett nytt magasin har en fjäder som aldrig blivit komprimerad är det fördelaktigt att som tidigare nämnt ladda några kulor i taget. Börja med att ladda 10 kulor sen tömma magasinet, sen ladda 20 och tömma magasinet osvosv. (detta gäller endast Midcap och Lowcap magasin, highcap kan laddas fullt direkt vid inköp)
Göra rent magasinet bör du endast göra om du fått smuts i det, tex. om du tappar det i marken och det kommer in smuts. Det är möjligt på vissa magasin att ta ut fjädern och då blåsa ut med en kompressor eller med munnen och få ut den mesta smutsen(så gör jag iaf). Men eftersom magasin är en så billig vara så köper jag oftast nya om de slutar fungera
Silikon osv bör inte användas alls i hopup eller magasin för det blir bara kladdigt och fastnar damm och smuts som tillslut ger dig pipstopp.

Batterier (LiPo är att föredra) bör laddas med en smart charger, iMax B6 har jag och den är väldigt populär bland många airsofters. Om jag ska förvara batterier under en längre period sätter jag den på storage charge, om jag vet att jag ska spela inom en månad så laddar jag med balance charge.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: DW-13 och OTI
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 12 januari 2017, 13:12

Jag läste nånstans att LiPo börjar ta skada redan efter något dygn om de förvaras fulladdade så det allmänna rådet var att alltid använda "storage charge" direkt efter användning och balansladda samma dag eller dagen före användning. Så har jag själv aldrig gjort dock utan jag gör vanligen som Maercosh.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -

• Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Kom och tjöta med oss på IRC! #airsoftsverige@QuakeNet (webchat)
  • Mina affärsredovisningar

Marcules
Spelat sen: 2014

Inläggav Marcules » 12 januari 2017, 14:46

Det enda som du regelbundet ska rengöra, om du inte fått smuts på i något, är pipan. Den ska du dra ur så ofta du orkar då kulorna skitar ner den med sämre precision sim följd. Allt annat är mer rengör när det blivit skitigt.

Om du inte har en GBB eller GBBR förstås, de ska rengöras och smörja ungefär som ett riktigt vapen för att fungera bra.
-:Skogsfrisk:-

Återgå till "Nybörjare"