Nybörjarhjälp (Vapen, gear, spelplatser)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Qat

Nybörjarhjälp (Vapen, gear, spelplatser)

Postby Qat » 14 May 2019, 16:56

Hej!

Total nybörjare här - Har gått i tankarna att införskaffa ett eget airsoft-kit för att kunna börja spela ordentligt, ser så jäkla kul ut! Jag har skummat igenom de flesta trådar här om kring vapen och gear vilket resulterat i diverse sparade inköpslistor. Jag tänkte om något med mer erfarenhet skulle kunna bidra med lite kunskaper kring just vapnet i fråga, min inköpslista ser ut enligt nedan i dagsläget:

1.Skyddsglasögon
2.Cover för mun
3.Väst med fickor för magasin
4.Fyra magasin (M4 troligtvis)
5. lipo/life batteri + laddare (gärna feedback här kring vad som rekommenderas, sen behöver det såklart vara kompatibelt med vapnet)
6. deathrag
7.Vapen?!

Till vapnet - Önskar metall, helst m4/colt. Möjlighet att byta mellan CQB och utomhusspel. Har kollat lite på Colt M4 Harvest Full Metall, vad tror ni om den?

Min budget för hela baletten ligger på ca 4000, där största summan planeras att läggas på vapnet. Jag värderar kvalité över att man köper något man är missnöjd med men sen är det som sagt för en nybörjare så behöver inte heller vara något extremt. Det ska fungera helt enkelt.

Ponera att jag nu lyckas skaffa mig ett kit, vart bör man börja spela? Bor i Stockholm och har nära till både Klacken och bil till Rosersberg. Är båda ställen "noob-vänliga"? Är det bara åka dit och lira eller behöver man något mer? Hur ser scenen ut annars? Hittar mycket poster från något år bakåt men ser lite tunnare ut nu eller är jag bara på fel forum?

Mvh
R

Gidappa

Re: Nybörjarhjälp (Vapen, gear, spelplatser)

Postby Gidappa » 14 May 2019, 21:33

Airsoft är svindyrt så att få allt det du vill ha och kvalité på samma gång för 4k är svårt. Så kanske ta det lugnt och hyr/ låna i början. Känn efter vad du gillar och fixa lite i taget om du fastnar. Har själv gått i en massa fällor i början så delar gärna med mig av mina tankar.

1. Skyddsglas - Hoppa över nätalternativen direkt. Kör något bra (du vill skydda ögonen) med immskydd, särskilt om du vet med dig att du blir varm. Lönar sig att lägga lite krut senare här. Edge Vaporshield är ett bra ekoalternativ. Tänk på att eventuell huvudbonad kommer påverka hur mycket du imma du får, keps, skärmar allmänt osv..

2. Munskydd är ju en smaksak. Tandskydd "boxarstyle" är smidigt om du inte har ett behov av att prata supertydligt hela tiden. Galler funkar men tänk då på att det kan bli mer imma på skyddsglasen, mindre realism och kanske inte passar skitbra med alla hjälmar, goggles and whatnut. Dock fördelen att det skyddar hela fejjan och är också billigt. Shemahg el. liknande kan vara ett bra alternativ i skogen. Eller bara håll munnen stängd. Bra tandförsäkring är bra.

3. Börja med att köpa nån billig "väst" eller chestrig (lättare). Helst begagnat på börsen. För du lär ganska snart bestämma dig för nördigare grejer om du fastnar och då är den inte värd mycket i andra hand. Kör något enfärgat i typ OD eller CB direkt så kan du ha den till flera olika camokläder och på det sättet få mer ut av den längre. Här kan du spara pengar i början innan du kanske börjar onanera till Crye P.
Du kan hitta nåt billigt för ett par hundra som duger.

4. Fyra magasin blir nog bra beroende på spel och din spelstil. Skaffa kanske två till. Men kör på "midcaps" direkt. Hicapmagasinet du får med den nya bössan kan du slopa direkt. Skramlar och är ganska b allmänt på alla sätt.

5. Lipo som passar med vapnet. 7,4 till att börja med. Alla vapen pallar inte 11,1. Särskilt inte budgetvarianter.
Se till att batteriet har rätt dimensioner för att passa i batteriutrymmet på vapnet och att du köper med samma kontakt som vapnet har- liten/stor tamiya eller deans , fråga handlaren du köper vapnet av om batteritips. Ha två batterier så du slipper soppatorsk om du skjuter mycket.

6. Deathrag. Ja ta med en orange trasa

7. Vapen. Den eviga frågan. Skumma alla befintliga trådar och kör sen på det inom din budget du tycker ser coolt ut. Börja med att låna/ hyra. Går nog på de flesta banor.
En detalj värd att nämna är att om du planerar köra mycket semi (enkeleld) så köp något som har en "mosfet" med aktiv broms. Annars kan du få en del tradigt bösstrul när du spelar. Likadant att lågt fps= bra fps. Sikta på något som skjuter under 100/s eller 1J så slipper du säkerhetsavstånd och potentiellt ledsna/ besvikna/ arga motspelare.

Jag är ganska ny själv/ och pensionerad, men lite basics kan jag bidra med. Hör av dig om du undrar något enkelt. Annars skumma forummet. Allt du undrar finns garanterat att läsa flera gånger om.
Ha det kul :)

Pettsson
Lag: TF18
Played Since: 2006

Postby Pettsson » 14 May 2019, 22:16

Klacken kan du skippa helt.
Ta dig ut till ac utanför uppsala. Bra stor bana med mycket spelare och riktigt bra arrangörer.
Sök på facebook efter ac paintball.

Just i gear och utrustning är mitt tips att inte köpa för snabbt utan prova/testa dig fram. Lätt hänt att köpa "fel" när man inte vet man letar efter. Fråga folk och kolla vad andra kör med.

Qat

Postby Qat » 14 May 2019, 22:27

Wow, tack de utförliga svaren! Uppskattas innerligt!

Så om jag backar några steg - Går det i princip att åka till en bana och "kolla läget", kanske hyra något vapen och bara lira lite så att man får känna på spelet eller förväntas man komma i alla fall "halvkittad"?

Gidappa

Postby Gidappa » 14 May 2019, 23:11

Du lär bli hjärtligt välkomnad helt naken så länge du har skyddsglasögon ;)

MiqaFox
Played Since: 2010

Postby MiqaFox » 18 May 2019, 18:47

Rent generellt så brukar det inte finnas utrustning att hyra, det beror starkt på vilken plats och arrangör det är. Om du äger skyddsutrustning så är det dock ofta möjligt att fråga spelare i evenemang/trådar om du kan låna/hyra av någon.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Return to “Nybörjare”