För lång fjäder???

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Tirerexx
Played Since: 2014

För lång fjäder???

Postby Tirerexx » 5 September 2019, 23:28

Hej! Är relativt ny på airsoft och försökte ge mig på ett fjäder byte. Har satt mig in i hur allt fungerar och är nu fullt kapabel till att slänga ut allt i gearboxen på skrivbordet och sätta ihop det igen. (Haft isär det 10+ggr)

Men till min kanske dumma fråga. Är det möjligt att fjädern kan vara "för lång"? Min piston fastnar och de sista kuggarna håller fast fjädern och låser gearboxen. Med orginal fjädern är det inga som helst problem. Fjädern jag vill byta till är en m125 från ultimate.

(Jag vet att fjädern är proggresiv och ska sitta med den "tajta" sidan ut? Dvs med Springguiden)

Vapen: ASG m15a4 Proline (ultimate gearbox v2)

https://imgur.com/a/enns5YU

Fractured
Lag: KSH
Played Since: 2005

Re: För lång fjäder???

Postby Fractured » 6 September 2019, 04:52

Fjädrar kan vara för långa, men det är inte problemet under här fallet.
Ser nästan ut som att pistongens ”kugg-skena” sitter åt fel håll? Svårt att se på bilden.
Kolla AoE också (positionen som kuggen tar i pistongen). Är troligen så att kuggen tar för långt fram på pistongen.

fet_apa
Lag: LDT

Postby fet_apa » 6 September 2019, 08:33

Som föregående skrivare skrev, fjädrar kan i kombination med lite annat bli för långa.
Ser att du har en kullagrad springguide, detta tillsammans med ett kullagrat pistonghuvud och vissa fjädrar kan bli för långt.
<insert 'cool' one-liner here>

Tirerexx

Postby Tirerexx » 6 September 2019, 08:38

Fjädrar kan vara för långa, men det är inte problemet under här fallet.
Ser nästan ut som att pistongens ”kugg-skena” sitter åt fel håll? Svårt att se på bilden.
Kolla AoE också (positionen som kuggen tar i pistongen). Är troligen så att kuggen tar för långt fram på pistongen.
Förstår vad du menar men pistonen har spår på vardera sida. Jag satte ihop lådan tillsamans med orginalfjädern och det fungerade utan några konstigheter. AoE ser fint ut och tar väldigt fint.

Om jag kapar ner fjädern till samma storlek, kommer fjädern bli svagare än 125 då?

Tirerexx

Postby Tirerexx » 6 September 2019, 09:30

Som föregående skrivare skrev, fjädrar kan i kombination med lite annat bli för långa.
Ser att du har en kullagrad springguide, detta tillsammans med ett kullagrat pistonghuvud och vissa fjädrar kan bli för långt.
Så vad kam jag göra? Kapa fjädern? :)

Oerlikon
Played Since: 2015

Postby Oerlikon » 6 September 2019, 11:21

Har du tur så kan det bli bra om du kapar en 130 fjäder, aeg-fjädrar verkar vara märkta lite hur som helst så det kan ju funka med en 125-fjäder av ett annat märke också, de kan ha lite olika trådtjocklek och antal varv och så vidare.

fet_apa

Postby fet_apa » 6 September 2019, 11:31

Om du har kullagrat pistonghuvud, prova att ta bort kullagret. Lämna kvar en av metallbrickorna i pistongen (hoppas du förstår, om du har plockat isär pistong och huvud så ser man vad jag menar) så fjädern har kontakt mot metall.
Har personligen aldrig märkt någon skillnad eftersom du fortfarande har kvar kullagret på springguiden.
Testa om de sista mm räcker för att få boxen att cykla.

Kapa fjädern ser jag som en sista nödlösning för att lösa problemet.

Tirerexx

Postby Tirerexx » 6 September 2019, 12:22

Om du har kullagrat pistonghuvud, prova att ta bort kullagret. Lämna kvar en av metallbrickorna i pistongen (hoppas du förstår, om du har plockat isär pistong och huvud så ser man vad jag menar) så fjädern har kontakt mot metall.
Har personligen aldrig märkt någon skillnad eftersom du fortfarande har kvar kullagret på springguiden.
Testa om de sista mm räcker för att få boxen att cykla.

Kapa fjädern ser jag som en sista nödlösning för att lösa problemet.
Har stängt igen boxen nu och väntar på nya skuv (Gängade sönder alla). Men vad jag kommer ihåg så hade pistongen inga brickor eller liknande. Åtminstone inte så man kunde plocka av dem smärtfritt. Kullagret på springguiden är även de jävligt fast. Tänkte att jag skulle plocka av kanske 1 bricka men dom sitter ihop med själva huvudet. Ska meka med lådan återigen när skruvar och smörjen kommer på posten.

Kan motorn möjligen vara för svag för att komprimera fjädern helt?

Arginj
Lag: SAW (del av SAR)
Played Since: 2003

Postby Arginj » 6 September 2019, 13:07

Har du varit och pillat på tandracket? Eller satt det sådär direkt när du öppnade bössan (som är ny?)?
Last edited by Arginj on 6 September 2019, 13:09, edited 1 time in total.
Flecktarn, H&K, sauerkraut und bier über alles.

Mina affärsredovisningar

fet_apa

Postby fet_apa » 6 September 2019, 13:08

Det är ju faktiskt också en möjlighet vi missat.

Tirerexx

Postby Tirerexx » 6 September 2019, 15:40

Har du varit och pillat på tandracket? Eller satt det sådär direkt när du öppnade bössan (som är ny?)?
Har pillat på det mesta men allt sitter som det ska med 99.9% säkerhet. Bössan i sig har väl 3 år på nacken men är ytterst öite använd. Har inte tagit bort några tänder eller liknande om det är de du undrar. Första gången jag öppnade gearboxen var i denna veckan.

Tirerexx

Postby Tirerexx » 6 September 2019, 15:42

Det är ju faktiskt också en möjlighet vi missat.
Känns lite knepigt ändå. Vad jag läst mig till så ska asg ultimate series "ultimate basic motor" klara m120 iallafall. Borde väl fan inte ara svag för en ynka 5:a till, eller ? :o

Marcluc88
Lag: bat Ryu
Played Since: 2009

Postby Marcluc88 » 6 September 2019, 17:02

Hej! Är relativt ny på airsoft och försökte ge mig på ett fjäder byte. Har satt mig in i hur allt fungerar och är nu fullt kapabel till att slänga ut allt i gearboxen på skrivbordet och sätta ihop det igen. (Haft isär det 10+ggr)

Men till min kanske dumma fråga. Är det möjligt att fjädern kan vara "för lång"? Min piston fastnar och de sista kuggarna håller fast fjädern och låser gearboxen. Med orginal fjädern är det inga som helst problem. Fjädern jag vill byta till är en m125 från ultimate.
(Jag vet att fjädern är proggresiv och ska sitta med den "tajta" sidan ut? Dvs med Springguiden)
Vapen: ASG m15a4 Proline (ultimate gearbox v2)
https://imgur.com/a/enns5YU transfers Amiens
Hej alla. Tack för att du delar detta med oss, jag tycker det är riktigt intressant! Men en fråga lurar mig lite, jag skulle vilja avslöja den om det är möjligt. Tack för din återkomst.  Lycka till alla.

Tirerexx

Postby Tirerexx » 6 September 2019, 18:15

Hej alla. Tack för att du delar detta med oss, jag tycker det är riktigt intressant! Men en fråga lurar mig lite, jag skulle vilja avslöja den om det är möjligt. Tack för din återkomst.  Lycka till alla.
Va?

fet_apa

Postby fet_apa » 6 September 2019, 22:11

Tänkte på en sak när jag tittar på andra bilden. Utgår från att nya fjädern sitter i och pistongen är så långt bak som motor klarar av.

Kan du med mejseln trycka in springguiden i pistongen eller är det helt stumt?
Om det är helt stumt så är din kombination av springguide, fjäder och pistonghuvud definitivt för stort, vilket kan förklara varför den första fjädern är klippt.
Kan du trycka in den motsvarande längd som saknas är nog motor för klen.

Tirerexx

Postby Tirerexx » 6 September 2019, 22:53

Tänkte på en sak när jag tittar på andra bilden. Utgår från att nya fjädern sitter i och pistongen är så långt bak som motor klarar av.

Kan du med mejseln trycka in springguiden i pistongen eller är det helt stumt?
Om det är helt stumt så är din kombination av springguide, fjäder och pistonghuvud definitivt för stort, vilket kan förklara varför den första fjädern är klippt.
Kan du trycka in den motsvarande längd som saknas är nog motor för klen.
Det var helt stumt och var såpass mycket tryck att jag var tvungen att lossa på första kugghjulet med anti reversal gearet? (Bevelgear?) För att ens kunna få loss något, dvs allt var helt låst. På bilden om det är de du menar. I övrigt så är det enkelt att sätta in fjädern så förstår inte riktigt logiken bakom detta problem. Skulle väl gissa på att motorn är för klen. Ska höra mig runt och se om någon i närheten har en starkare motor för att eliminera orsaker.

Så om jag förstår din tanke rätt ska jag försöka trycka in fjädern i pistonen så mycket jag bara orkar för att se hur långt in jag kan få den?

fet_apa

Postby fet_apa » 8 September 2019, 19:11

Om det är helt stopp som du skriver så är det inte motorn, fjädern går helt enkelt inte att komprimera mer.

Det jag kan tänkta är:
* Byt till en icke kullagrad springguide.
* Dubbelkolla att det inte är något kullager på pistonghuvudet.
* Kapa fjädern, eller köp en ny fjäder av annat märke.

Tirerexx

Postby Tirerexx » 8 September 2019, 22:32

Om det är helt stopp som du skriver så är det inte motorn, fjädern går helt enkelt inte att komprimera mer.

Det jag kan tänkta är:
Kommer nog testa att kapa fjädern isåfall, tycker det är knepigt då gearboxen fullt ut ska vara "ultimate kompatible" enl asg. Ska som sagt ge mig på det igen på tisdag då nya skruvarna kommer samt lite smörj. Uppdaterar då :)

Tirerexx

Postby Tirerexx » 10 September 2019, 22:04

Det jag kan tänkta är:
Okej en uppdatering, smörjde vapnet och satte i den nya fjädern igen. Fick vapnet till att skjuta ett par gånger för att sedan börja montera in det. Nu har vapnet "låst sig". Typ som att motorn inte orkar, inte når, eller är för intryckt. Spelar ingen roll hur jag gör för tillfället. Den skjuter inte men har som sagt fått den att skjuta 5-7 upprepade skott innan jag började sätta ihop den igen. Vad kan vara fel? Är det möjligt att motorn är för svag ändå? Även om den orkar dra fjädern ibland?

Edit: för tillfället "klickar" den bara. Använder mitt finger för att testa motorn i olika positioner utan resultat.

Tirerexx

Postby Tirerexx » 11 September 2019, 10:18

Monterade ner allt igen för att säkerhetställa att det satt som det ska. Verkar vara att fjädern knuffat pistonen lite ut ur spåret. I övrigt var det inget. Satte ihop maskineriet igen och vapnet gick att skjuta. Började i sedvanlig ordning sätte ihop vapnet igen och när jag skulle testa det så fungerade det att skjuta 1 skott för att sedan låsa sig. Nu "orkar" den inte dra fjädern och klickar bara.

Ska testa ett 11.4 lipo batteri ifrån en polare och se om det kan ha någon effekt.

Tirerexx

Postby Tirerexx » 11 September 2019, 12:07

Problemet löst.

Efter att ha pillat med olika motorpositioner och tryckt upp och ner motorn i över 2 timmar så fungerar det äntligen som det ska (med motorkåpan på).

Tack för brainstormen!

Return to “Nybörjare”