"Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Användarvisningsbild
Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Spelat sen: 1862

"Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inläggav Bloodneed » 11 mars 2013, 06:33

Med anledning av de många trådarna som frågar efter vägledning i valet av gevär och pistol,vapen och nation tänkte jag göra slag i saken och starta en tråd där det är fritt fram för nybörjare/folk med beslutsångest att ställa frågor kring funderingar angående olika bössor och prylar, tanken med tråden blir att samla frågor och svar på samma ställe så att det enkelt finns att hitta som underlag till folk som befinner sig i samma situation

tråden reviderad och ändrad för att nå en bredare massa

Hobbyn har en teknisk aspekt som inte alltid är helt lätt och att ha att en grundläggande bild av vad man söker kan alltid vara en bra utgångspunkt, innan du postar här gör du dig själv en tjänst om du läser följande tråd, här hjälper vi dig med med att definiera vad du söker genom att skapa en bild av alla faktorer som kan karaktärisera ett vapen som bra.

http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=117&t=496 "Är det här ett bra vapen?"

när du nu vet vad du söker är det dags att bestämma dig. Forumet är fullt av information som både gemför och presenterar olika vapens för och nackdelar, för att slippa repetera redan existerande avhandlade diskussioner kan du blicka nedan om någon av trådarna behandlar den information du söker, om informationen inte finns som du söker i tråden kan du posta din frågeställning i den tråden

Vapen

viewtopic.php?f=117&t=11939 Tråden behandlar val av G36
viewtopic.php?f=117&t=3353 tråden behandlar frågeställning kring vapen för vänsterskyttar
viewtopic.php?f=117&t=11614 Tråden behandlar val av 1911
viewtopic.php?f=117&t=11359 Tråden behandlar val av Sidearm/pistol
viewtopic.php?f=117&t=11190 tråden behandlar val mellan Vfc hk417, G&P Magpul MOE Carbine, CAA Airsoft Division 14.5 inch M4 Rifle
viewtopic.php?f=117&t=5997 Val mellan rk 104 evo, scar, ak5 samt fn2000
viewtopic.php?f=117&t=10626 Sig 552 och lite info om cyma mp5
viewtopic.php?f=117&t=10166 Frågeställning kring hjälp med att välja första vapnet
viewtopic.php?f=117&t=10139 tråden behandlar valet av cyma ak
viewtopic.php?f=117&t=10341 Fakta om granatkastare och dess funktion

Kommer att uppdateras vartefter!
Senast redigerad av 1 Bloodneed, redigerad totalt 11 gånger.
CTR EP3 Championship White, nuff said

Användarvisningsbild
JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Spelat sen: 2005
Kontakt:

Re: Hjälp mig att välja vapen/nation/gear tråden

Inläggav JonathanRL » 11 mars 2013, 10:02

De som är nyfikna på Tyskland rekommenderas den här guiden:
viewtopic.php?f=79&t=11826
Lundkvists Logement - Recensioner, Vapen och Cosplays.
Mina affärsredovisningar

Kocken149 skrev:Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: DW-13 och OTI
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 11 mars 2013, 19:52

Problemet med att slå samma trådarna är att inläggen hamnar i kronologisk ordning, vilket innebär att det blir en himla röra. Länka gärna till befintliga trådar i översta inlägget istället.

Jag klistrar den här.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -

• Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Kom och tjöta med oss på IRC! #airsoftsverige@QuakeNet (webchat)
  • Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Mason
Lag: TF Green
Spelat sen: 2008

Inläggav Mason » 12 mars 2013, 01:26

Bra tråd. Jag fortsätter på samma sätt som ursprungsinlägget såg ut. Jag tror det kan vara nyttigt med lite mer allmänna tankar om hobbyn man tagit åt sig under åren. Vad man hade satsat på om man varit ny idag ungefär. :)

Mina reflektioner kring första köp
Jag är 24. Spelat sen 6 år. Som dom flesta andra så har jag helt annorlunda idéer på på gear, vapen än när jag började. Jag är inne på Milsim och det kanske inte är vad man just börjar men det brukar inte ta långt tid innan det är dit man vill. Det finns olika vägar att men det finns en som är både enkel och billig och hur grym som helst om man lyckas.

Man har säkert en idé på hur man vill se ut. Därför säger jag att du ska se lite längre. Det kan vara lite svårt att se men bortom alla Mollevästar så ligger en gubbe med en sliten AK och siktar mot någon av dessa SF-snubbar.

G36, M4, M16. Finns svinbra modeller i alla prisklasser, Men. Alla dessa bössor kräver en månadslön för att du ska kunna bygga upp en gear som du själv är riktigt nöjd med i slutändan. Nu säger jag inte att du inte ska satsa på det också, men jag säger att det är svin billigt att sätta ihop en schyst rebell-gear. Alla borde ha en på samma sätta som att alla inte kan vara NATO :D

Vapen
Kinaklon i modell Kalashnikov. Cyma eller Dboys. Gärna en klassiskt 7,62 med trä. Det mest allsidiga vapnet att äga säger jag. Bössan är pålitligt och realistisk.

Kläder
Med din AK behöver du inte lägga några som helst summor på en passande gear med och ända få åka på dom alla milsim i Sverige. Du behöver bara "rätt" känsla
Njut av snickarbyxor och luvtröjor så länge du kan innan gearwhore träsket sakta men säkert suger in dig. Absolut! Men jag lovar att om du går upp på vinden och kikar riktigt djupt så kanske du hittar nån stickad tröjja från farfars tid...Sen går du på nån loppis och hittar nån sliten militärgrön jacka som du matchat med fake-adidasbyxor.
Matcha nu detta med din Kalasnikov och en camokeps från Ryssland för 79 kr.

Västar/riggar
Jag skulle säga Chicom. En kinesisk chestrig där både ak-magasin och stanag får plats. Passar alla frihetskämpar eller vad man vill kalla sig. Kostar 130 kr typ.

Nation
Ja det är just detta man kan strunta i med den här utstyrseln. Det blir otroligt mångsidigt. Byter du camokepsen mot en pakol så har du direkt gått ifrån tjetjensk rebell till afghansk taliban ungefär. En liten röd snusnäsduk runt halsen och du får hjärtat till vänster.

Med rätt känsla för detaljer och patina så kommer man riktigt långt för otroligt lite pengar. Och du kommer vara mer än välkommen på varenda av landets Milsim.
Därför välkomnar jag alla nybörjare till Projekt Bad-Guys

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
marcus502
Spelat sen: 2013

Inläggav marcus502 » 16 augusti 2013, 11:40

Jag har funderingar på att börja spela Airsoft. Har tidigare spelar mycket Counter-Strike och är därför ett stort fan av Colt M4A1. Kollade runt lite på tacticalstore.se och hittade där följande vapen, och undrar om Ni kan rekommendera det, eller om Ni vet något bättre alternativ? (vapnet ska användas till "hyfsat seriöst airsoft-spel")
http://www.tacticalstore.se/se/art/king ... t-m4a1.php

Användarvisningsbild
dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Inläggav dariantel » 16 augusti 2013, 13:43

rent spontant lite klen men går oftast att åtgärda.
och även är den i plast. Inget jag skulle köpa om jag hade siktet inställt på en M4a.
Jag skulle kolla efter en i helmetall istället. mest för känslan.

Användarvisningsbild
marcus502

Inläggav marcus502 » 16 augusti 2013, 15:27

Okej, tack för svar. Vapnet som jag länkade i mitt föregående inlägg har en anslagsenergi på 1.4J samt en utgångshastighet på 118m/s. Men du hävdar alltså att vapnet fortfarande är för klent?
Får jag då fråga vad dessa siffror bör ligga på istället för att det ska vara tillfredsställande? Och kan du eller någon annan här länka något konkret förslag på vad jag istället bör satsa på? (måste ju heller inte vara från just tacticalstore.se givetvis)

Användarvisningsbild
ohman
Lag: FRAG
Spelat sen: 2012

Re: Sv: Hjälp mig att välja vapen/nation/gear tråden

Inläggav ohman » 16 augusti 2013, 16:02

Hade kanske varit idé att starta en ny tråd, men 118 m/s räcker gott och väl.

Men som ovanstående säger så hade jag satsat på en bössa i helmetall. Om du vill komma undan hyfsat billigt så kolla på taiwangun.com och gunfire.pl. DBoys/Boyi och Cyma/CM gör bra bössor för väldigt bra pris.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
marcus502

Inläggav marcus502 » 16 augusti 2013, 16:39

Jag hittade en bössa på gunfire.pl. Den ger tydligen "420 FPS". Vet inte exakt vad det blir omvandlat till, men kan den vara ett vettigt val? Här är länken:
http://gunfire.pl/product-eng-115218965 ... plica.html

Användarvisningsbild
ohman
Lag: FRAG
Spelat sen: 2012

Re: Sv: Hjälp mig att välja vapen/nation/gear tråden

Inläggav ohman » 16 augusti 2013, 17:54

Ja. Det är en Boyi/DBoys helmetall. Funkar fint.

420 fps är ca 128 m/s
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
marcus502

Inläggav marcus502 » 16 augusti 2013, 17:59

Jaha, då får vi se om jag slår till på den sen då :) Tack för hjälpen!

twoface
Lag: Airsoft Wolf Division
Spelat sen: 2006

Inläggav twoface » 26 augusti 2013, 14:39

Någon som kan hjälpa mig få ett hum om vad jag ska köpa. Söker en skogsbössa men inte en aning om vad man borde ha. Har ingen speciell inriktning i åtanke utan kan tänka mig lite vad som helst. Kraven är dock metallkropp, utgångshastighet på runt 120m/s utan för mkt skruvande och driftsäker, någon som kan tipsa om något bra? Pengar får gärna hålla sig runt 2000 - 3000 kr. Kollat säljestråden på både AK och M4or så allt däremellan är intressant.

Användarvisningsbild
Xelley
Lag: GBM
Spelat sen: 2010

Inläggav Xelley » 26 augusti 2013, 16:26

Gå in på taiwangun.com , bara att välja och vraka. De flesta modeller skjuter 120m/s eller mer samt att cyma (CM) och Dboys (boyi) är säkra kort.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Ragnarok6664

Inläggav Ragnarok6664 » 1 september 2013, 11:38

Tjena, är rätt grön när det gäller "högkvalitativa" Airsoft bössor, men jag vet på ett ungefär vad jag söker, det ska t.ex. vara Ryskt/Spetsnaz orienterat, & jag har just nu beställt "
Dboys RK-10
Tillverkad av stål, övriga metaller samt trä. Pistolhandtaget är av plast.
Fin finnish på stålet.
Gearboxen är uppgraderad med flera olika delar som t.ex:
Förstärkt pistonghuvud, 7 mm stålbussningar, kullagrad fjäderstyrning samt M125-fjäder.
Kolven är fällbar.
Levereras komplett med hi-cap magasin, batteri, vapenrem samt batteriladdare.

Utgångshastighet: ca 125 m/s.
Vikt: ca 2900 gram.
Magasin: Medföljer Hi-cap 450 kulor.
Längd ca 66/91 cm.
Design/kompatibilitet: VFC"

Någon som har erfarenhet av den sen tidigare?

Användarvisningsbild
Mason
Lag: TF Green
Spelat sen: 2008

Inläggav Mason » 1 september 2013, 12:08

Ja alltså det är en jättefin bössa men det här är inte rätt tråd för dina frågor.
Om du funderar på vad du ska ha för utrustning till bössan så är du dock på rätt spår. :)

Ragnarok6664

Inläggav Ragnarok6664 » 1 september 2013, 14:10

Jaha okej, som sagt grön är man ju :) vet ifall det passar med en ficklampa/laser & eller ifall det går smidigt att fästa ett rödpunktsikte på den?

Branko24
Lag: Manticore

Inläggav Branko24 » 7 september 2013, 20:32

Tjäna!

Ganska grön AS spelare!

Funderar lite på gear...

Tanken är ju att jag vill spela som nån form av operatör eller liknande... men den stora frågan då!

Funkar Multicam som grund till sf-förband inom västvärlden? Kanske ska nämna att jag spelar med en g&g gr 15 raider.

Vart lite intresserad av SAS å vet ju att Storbrittanien använder sig av MTP sin egna variant av multicam men vet någon vad SAS har? Även intresserad av 75th Rangers men de har jag lite bättre koll på..

Är det "ok" att köra multicam med en OD platecarrier eller ska den med vara MC?

alla svar är tacksamma å om jag postat fel på något sätt så hjälp mig gärna med att åtgärda! tack för mig!

Användarvisningsbild
Namboy
Lag: AA

Inläggav Namboy » 8 september 2013, 00:02

SAS verkar använda allt möjligt. Flöt runt en video på Youtube med en mindre grupp SAS-snubbar som samarbetar med USMC i Afghanistan (visserligen från 2011 men ändå), och där var det väldigt mycket blandat; DPM, PLCE etc. Bara för att MTP är det "officiella" mönstret betyder det inte att alla slutar använda det bara *poff*. Bara en grej att tänka på. :)

Ett par bilder från klippet:
Stående herren är SAS
Bild

DPM, PLCE och Diemaco C8CQB(?)
Bild
"We're surrounded. That simplifies things."

Branko24

Inläggav Branko24 » 8 september 2013, 00:47

Namboy tack för svaret och för tipset!

såg videon! skulle kunna modda fram en diemaco c8 cqb av min bössa! har funderat på de ett tag!

jag läste någonstans att SAS uttalat sig illa om det nya MTP mönstret.

Va säger du/ni om MC å OD eller annan grön väst till? big no-no?

8 september 2013, 00:50:

har fått intrycket av att SAS inte är så mycket för top notch gear på samma sett som många andra SF förband speciellt inte som jänkarnas...

Användarvisningsbild
Namboy
Lag: AA

Inläggav Namboy » 8 september 2013, 01:15

Personligen tycker jag att MC och CB går bäst ihop, men även RG ser bra ut. Vet tyvärr inte till vilken utsträckning OD används idag eller hur ställningen är till det kombinerat med MC
på airsoftfronten. Har faktiskt inte särskilt stor koll på vilken utrustning som används av vem i dagsläget. Haha

Utrustning väljs nog helt efter uppdraget då specialförband generellt sett har mycket lösare tyglar än vanliga skyttesluskar. Det är mer inom reenactment-/airsoftcommunityn som det blir riktigt analt med vad som inte får användas i kombination med något annat etc. Även om det så är inom den "logiska ramen", om du förstår vad jag menar.
Jag har alltid sett SAS som en militärgren som inte är särskilt bortskämda med det senaste utan snarare "make do" med vad dom har. Hur mycket sanning det är i det vet jag inte, men det låter badass iaf. 8-)
"We're surrounded. That simplifies things."

Schonke

Inläggav Schonke » 8 september 2013, 03:56

SAS ska precis som de flesta andra specialstyrkor använda lite vad de vill i utrustningsväg, ofta beroende på vad som passar för uppdraget.

Bild
Den här gruppen SAS-soldater i Irak har en väldig blandning utrustning, antagligen för att förvirra fienden.

Branko24

Inläggav Branko24 » 16 september 2013, 12:17

Tack för svaren!!

Någon som vet status på A-Tacs i dagens läge?

Varför inte USA använder det? om de finns några länder som använder det?

Masteryopa

Inläggav Masteryopa » 13 oktober 2013, 01:43

Ska göra detta kort och sammanfattat

Ska köpa snipers! Vilken tycker ni?

1. http://shop.ehobbyasia.com/ares-ms700-c ... black.html

2. http://cabom.se/produkter/soft-air-guns ... r,30171602

Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Planaproject
Lag: Arctic Legion
Kontakt:

Inläggav Planaproject » 13 oktober 2013, 03:27

Branko24 skrev:Tack för svaren!!

Någon som vet status på A-Tacs i dagens läge?

Varför inte USA använder det? om de finns några länder som använder det?

Det är väll för att det är så pass 'nytt' vad jag har förstått? Använder själv A-tacs FG. För jävla snyggt :)
Forza blåvitt

Användarvisningsbild
Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Spelat sen: 1862

Inläggav Bloodneed » 13 oktober 2013, 07:36

Nä, tror nog att det snarare är så att det inte köpts upp av något vapenslag
finns det ute på civila marknaden har den med största säkerhet redan erbjudits till gov/mil
CTR EP3 Championship White, nuff said

Återgå till "Nybörjare"