"Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Re: Hjälp mig att välja vapen/nation/gear tråden

Postby A_Müller » 14 October 2013, 12:34

MIL har redan börjat få in ATACS.
Min polare i Laurens County (South Carolina) jobbar som SWAT (utöver vanlig polistjänst) och han har precis fått grönt ATACS (men dom sitter kvar med gamla svarta västar...).

US Army har precis valt att köpa in Multicam som skall ersätta UCP så där lär vi nog inte se ATACS heller.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 18 October 2013, 16:59

@Masteryopa

Ta först en koll på den här tråden: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 117&t=3538

Kolla sen in guiderna och trådarna i sniper-delen: http://airsoftsverige.com/forum/viewforum.php?f=84

När du har gjort det behöver du kanske inte ens fråga vad du borde köpa men även om du behöver det är du mycket bättre rustad att ta till dig svaren. Lycka till!
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Timily1127
Lag: Team ADHD
Played Since: 2007

Postby Timily1127 » 21 October 2013, 19:50

Hejsan allesammans!
Såg en kompis som la upp en bild från ett game förra helgen och blev sugfen som fan på att börja lira igen.
Har snöat in på S.A.S så vill nog köra på något i den stilen.
Tyckte inte om att 'bodyn' och 'handguarden' på L119A1/C8 SFW var delad så det får bli en HK416 istället.
Har hittat en av märket Umarex på redwolfairsoft till bra pris. Är det någon som har erfarenhet av sidan, märket och modellen?
Försöker även hitta en snygg uniform, dock inte alltför stel. Något i stil med 'Ghost' från Call of Duty serien.
Är det multicam dom använder? Hittar inte någonstans vad camon dom använder heter.

Kom med förslag! Vill börja beställa snart!

Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Played Since: 1862

Postby Bloodneed » 21 October 2013, 22:24

ur en personlig synvinkel råder jag dig att börja med att plocka hem en bössa du vill ha (en m4 förslagsvis) därefter tar du dig ut på spel.. och rätt som det är kommer du träffa airsoftare att kanske lira i lag med :) lättare att köpa utrustningen då så att du slipper kitta om helt :)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 21 October 2013, 23:26

Timily1127

Postby Timily1127 » 22 October 2013, 18:51

@Bloodneed

Har nog bestämt mig för att köra S.A.S nu, fast kommer bygga om en HK416 med långa pipan för att få den så lik L119A1 som möjligt.
Vad gäller uniform och annan utrustning har jag ju lite diverse sedan tidigare och om jag har förstått det rätt så har inte S.A.S någon bestämd 'färg-kod' eller vad man ska kalla det.
Dom har lite av varje så.. Blir nog ett par MultiCam byxor med matchande överdel.

@Maison

Vad gäller 'Ghost'-masken hittar jag tamejfan ingen balaklava med rätt skalle på..
Kollar man på dom som finns på nätet stämmer inte käkbenet överens med originalet (Jag vet, jag är pedant). Jackan hittar jag inte heller på någon 'betrodd' sida.
Brukar beställa ifrån ebairsoft.com redwolfairsoft.com och garderoben.se

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 22 October 2013, 19:34

Om du vill få ihop ett "legit" SAS-kit så är att utgå från en bild du gillar och gå efter den det bästa du kan göra enligt mig. Eftersom deras utrustning är så pass spretig och uppdragsbaserad.
Om det är någon specifik "tidsperiod" du vill välja att efterlikna kan även det underlätta; t.ex. för bara ett par år sedan användes PLCE-selen fortfarande av personal inom UKSF i Afghanistan.
Bara ett tips. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Timily1127

Postby Timily1127 » 23 October 2013, 09:37

Fick mig en kul överraskning i morse!

Dear Timmy,

Thank you for placing an order with us.  Unfortunately at this moment we are not shipping gas guns into Sweden, unless for those powered by CO2, because of potential problems with Customs, please accept our apologies.  Your order would be cancelled, and the payment would also be fully refunded to you.  However, please still feel free to buy from us again for AEGs, CO2 guns, and also gun parts and accessories.  Thank you.

jahopp, vad gör jag nu? Är det bara privatpersoner lagen gäller? Tänkte om man kunde höra med föreningen jag spelar med om dom kunde beställa som företagskund.

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 23 October 2013, 10:56

Prata med D-Gear?
ADAM wrote:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Timily1127

Postby Timily1127 » 23 October 2013, 11:37

@ohman

Känner inte till D-Gear. Vad menar du att jag ska göra? Förklara vad du menar :)

ohman

Postby ohman » 23 October 2013, 12:54

http://d-gear.se/
Det är en återförsäljare här i Sverige, primärt gasvapen. De kan säkert lösa importen åt dig om du pratar med dem.
ADAM wrote:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Timily1127

Postby Timily1127 » 23 October 2013, 13:22

@ohman

Tack så jättemycket för all hjälp. Ska ringa dem och förklara situationen när jag kommer hem.

loppan997

Postby loppan997 » 27 November 2013, 18:31

-snipp-
^ Vet inte om ni gör så på detta forum. Tillrättavisa mig om det är fel.
- Tänker i alla fall få svar någon annanstans.

Brabus

Postby Brabus » 1 January 2014, 13:59

Hello, surfar rundor på tacticalstore och vapenbutiken på jakf efter ett vapen! Helst M4 eller något HK liknande. Dock så står det inte så mkt information om vissa vapen så det är svårt att veta om jag får med det jag vill ha. Därför frågar jag er som har koll.
Vill ha ett vapen från ett bra märke, med så lite plast som möjligt. Min budget ligger på MAX 3k Ser helst att ja fått med batterier och laddare i det lilla priset. Ammo ingår inte i budgeten.

Har hittat flera vapen som haft bra pris från tex G&G G&B ICS, Sportline och kingsarm. Vad jag läst så är dem 3 första märkena bra men dem 2 andra vet ja ingenting om. Så kom gärna med direktlinkar på vapen som skulle passa en nybörjare som inte vill ha lowprice shit. :D
Förövrigt vad tycker ni om dessa startpaket?
http://www.tacticalstore.se/se/art/airs ... t-m4a1.php
http://www.vapenbutiken.com/?p=4&id=11127 Den är dock från ett kina märke, men den uppfyller alla mina krav! Är det ok märke som håller?

marco4173

Postby marco4173 » 5 March 2014, 16:10

Hej

Jag är nybörjare och skulle bara undra om det här vapnet är prisvärt ?

http://www.taiwangun.com/en/pj-spr-full ... om=listing

ohman

Postby ohman » 5 March 2014, 16:25

Ja, PJ är helt ok bössor till bra pris. Värt att investera i ett bra hop up gummi i samband med köpet dock. Guarders genomskinliga finns också på TWG och är riktigt bra.
Mina affärsredovisningar

tangleweed

Postby tangleweed » 22 March 2014, 12:01

Hejsan.

Vill börja med att säga att det har var en fin tråd. Var lite osäker på var jag skulle posta min fråga.

Jag spelade airsoft i ungefär tre år förut. Har haft ett ganska lånt uppehåll, men är sugen på att spela lite igen. Jag tror dock i ärlighetens
namn inte att jag kommer spela särksillt ofta, kanske någon gång i månaden. En av anledningarna till att jag la av var allt meck, strul
och fixande bed bössor, gearboxes, batterer, laddare och liknande. Dessutom reste jag utomlands en tid. Me jag tänkte att när det
finns sniperbössor som är byggda för att ladda med Co2 så skaffar jag en sådan. Så när jag såg att SA lanserat en sådan
(http://www.strikerairsoft.se/airsoftvap ... r-co2.html) så blev jag taggad. Den skuter dock 200ms
och jag känner att det kanske är lite väl hårt, och att det kanske är tryggare att spela med en snällare bössa.

Jag är ute efter en lättskött bössa som inte kräver underhåll och som jag kan ta fram ur garderoben och åka och spela med.
Så att slippa batterier och strula gearboxes är ett plus. Dessutom tyckte jag sniper var det roligaste att spela. Mindgames,
taktik och smygannde gillar jag.

Jag kommer mestadels att spontanlira i stockholmsområdet. Inte helt säker på var det spelas nuförtiden, men gamla roligtbanan
och klacken tänker jag mig.

Så, efter att ha kikat på lite rewievs och så så hittade jag denna; AGM 002-Olive
(http://www.taiwangun.com/en/002-olive-s ... aign-id=19)

Så nu tänker jag så här.
AGMbössan är billig och i mitt tycke snygg. Jag undrar om den behöver trimmas? Om så, vilka delar behöver man
och vad kostar det? Om kostnaden ändå kryper upp runt 2000:- känns det kanske som ett bättre val att köpa SAs Co2-sniper.
Men i ärlighetens namn komme jag gärna billigt undan, eftersom jag kommer spela ganska sällan.

Nåväl, jag söker helt enkelt feedback på detta.

ohman

Postby ohman » 22 March 2014, 12:28

Detta är lite lurigt. Om du inte har några krav på precision eller att räckvidden ska vara längre än de automatvapen andra spelar med på banorna så kan du nog köra på fint med en omodifierad sniper. Bara du är medveten om att det kommer finnas folk med automatvapen på samma bana som har både bättre precision och räckvidd än dig som måste mantla om mellan varje skott. Dvs du spelar med ett sämre vapen och har sämre förutsättningar för att vinna.

Oavsett hade jag nog gått upp ett prissteg och köpt en Well istället då de i alla fall har möjlighet till att uppgraderas om du känner att du vill göra det lite längre fram.

Kostnaden för att uppgradera en sniper är ganska hög och framförallt tar det tid. Men om du tror att det blir bättre/billigare att köra Co2 så har du nog fel. Men åter igen, det beror på vad du själv tänkt dig.
Mina affärsredovisningar

tangleweed

Postby tangleweed » 22 March 2014, 13:15

ohman:

Mjo. Att spela sniper med en bössa som skuter kortare och med ämre precision än vad andras AEGer gör är inte riktigt vad jag är ute efter.
Jag spelad sniper innan jag lade av, och tyckted et var kul. Men jag vill absolut ha en "ordentlig" sniper. Vad det nu innebär.

Vad är det för nackdelar med Co2 Snipern?

Hur fixar man bäst en effektiv och funktionssäker Sniper? Är det gas som gäller?

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 22 March 2014, 13:35

Den mest effektiva och driftsäkra snipern är, i mitt och många andras tycke, den fjäderdrivna. CO2 och andra gasdrivna alternativ varierar för mycket i tryck mellan skott och detta
påverkar både precision, räckvidd och säkerhet. Det finns HPA-bössor också som drivs av tryckluft men dessa kan jag inte kommentera.
Om du tvunget vill spela med en prickskyttebössa men inte vill punga ut för lite dyrare uppgraderingar hade jag föreslagit att byta hopupgummi, hopupspacer samt innerpipa. När det är bytt
kan du försöka täta alla ställen där det kan tänkas läcka luft. Då behöver du inte skaffa en starkare fjäder som sliter mer på dom interna delarna.

Du kan även applicera en AEG till en mer sneaky spelstil; det viktigaste är att man tar sig fram lugnt och försiktigt, stannar då och då för att lyssna och när man väl ser/hör motspelare stannar
man och låter dom snubbla över en. När dom är utskjutna går man vidare. Att hålla sig borta från stigar och vägar hjälper också en hel del och var inte rädd för att åla runt i tätt buskage.
Så brukar vi i vår grupp spela och det funkar 90% av tiden, mest för att dom flesta inte har tålamod att gå sakta och hålla tyst. Nästan alla motspelare man skjuter ut upptäcker vi för att dom
inte kan hålla mun. :lol:

Lycka till med ditt val!
"We're surrounded. That simplifies things."

tangleweed

Postby tangleweed » 22 March 2014, 14:22

tackar för feedback.

Jag håller mig gärna borta från AEG. Slipper gärna ladda batterier och liknande.

Vad är en rimlig mps/fps för en sniper? Jag tänkte att runt 135 kunde räcka. Det är ju
egentligen räckvidden som är intressant, men om jag minns rätt så är den ändå
beroende på mps. Ja, och annat, som pipan, hur pipan matchar luftmängden, hop-up
och så visare. Vad ska jag räkna med att betala för en bra sniper?

Jag vill ju att den ska vara drifsäker och gå att spela med. Men jag vill också att den skall
vara prestandamässigt bra. Annars kmmer jag ju vilja mecka så den blir bättre, och mecket
vill jag ju undvika. :D

edit: kikade vidare lite. kan en sådant här kitt vara något?
http://www.taiwangun.com/en/sniper-set- ... aign-id=19

ohman

Postby ohman » 22 March 2014, 19:52

Utgångshastigheten i sig är inte det enda som styr hur långt du skjuter, hop up hus och gummi är nästan viktigare (speciellt för precision), men givetvis spelar även utgångshastigheten roll med. Att ligga på 135 m/s med en bolt när många skogstrimmade automatvapen ligger kring 132 m/s och semi snipers på närmare 160 m/s är nog inte att rekommendera om du planerar att ha någon fördel på räckvidd. Kring 180+ m/s är ganska lagom för en bolt sniper i mitt tycke, under förutsättning att du har bra koll på avståndsbedömningen och kan hålla fingret från avtryckaren när motspelare kommer för nära. Detta leder mest troligt till att du ganska snart kommer vilja investera i ett sidearm dessutom.

Billigaste om du ska köpa allting nytt är nog att beställa det mesta från Airsoftpro.cz (eller annan återförsäljare som har allt hemma):
Well L96 (billigare om du struntar i sikte och bipod)
Hållbar trigger
Cylinderset med önskad fjäderstyrka
Hop up som fungerar med vanliga pipor och hop up gummin
Extra magasin
Precpipa och gummi från valfritt ställe (typ Madbull t ex)

Vapen och tillhörande uppgraderingar (med två extra magasin) blir ca 2900:- plus frakt. Sen tillkommer precisionspipa och hop up-gummi som i Madbulls fall hamnar kring 500:- ungefär. Så ungefär 3500 - 3800:- borde du kunna få ett trevligt paket för. Sen tillkommer ju förstås kostnaden för kulor i bra kvalitet och vikt (0.40g+). Räkna på 4000:- för ett helt paket med lite ammo till, samt en hel del tid för att skjuta in allting och få det att lira som du vill.
Mina affärsredovisningar

tangleweed

Postby tangleweed » 23 March 2014, 10:59

Tusen tack Ohman. Det där var ju ganska exakt den information jag sökte.

bilderberg
Lag: SICK
Played Since: 2008

Postby bilderberg » 23 March 2014, 12:49

Ohman har många bra poänger och jag vill också påstå att räckviddsökningen du får av att gå upp från 150 till 180 m/s inte kommer vara jämförbar med att byta till en bra hop-up. Generellt sett så har hop-upen mycket större roll i räckvidden än utgångshastigheten.

Som Ohman också säger så se till att du kan hålla fingret från avtryckaren på nära håll. En polare blev skjuten i ansiktet på 10 meter av en sniper som inte kunde hålla sig och det såg inte skönt ut. Köp en pistol och var beredd att dra den.

tangleweed

Postby tangleweed » 24 March 2014, 11:09

Jag misstänker att jag spammar den här tråden lite mycket. Borde jag skaffa en egen tråd kanske?

Är mycket tacksam för all hjälp jag fått. Försår och uppskattar också uppmaningarna att vara försiktig med
en sniperbössa. Jag har spelat aisfort tidigare och en hel del som sniper. Jag lovar också att vara ansvarig
med min kommande bössa. Det sista jag vill är att skada någon. Pistoldueller på 10m avstånd är dessutom
skitkul, så jag använder gärna en sådan.

Har en fråga till:

kan man få på en sådan här kolvväska på en L96?
http://airsoftpro.cz/eshop/product_info ... ts_id=2004

Tanken på att ha två extramagg i en kolvväska känns mycket tilltalande.
Kanske kan byta till en MB03C för att få på väskan. Är de lika lätta att trimma?
Jag lyckas inte hitta något passande cylinderset för den.
http://airsoftpro.cz/eshop/product_info ... ts_id=2723

Återigen, tack för all hjälp.

Return to “Nybörjare”