"Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
peppes66
Spelat sen: 2014

Re: Hjälp mig att välja vapen/nation/gear tråden

Inläggav peppes66 » 24 november 2014, 00:20

Alright! börjar klarna lite nu, försöker lära mig så mycket som möjligt i början men vissa saker är lite oklara. Tackar för nybörjarvänlig förklarning! Alla delar på mitt gevär är kanske inte helt oväntat orginaldelar. Tror dock jag provar lite tyngre kulor innan jag ger mig på innerpipan osv.
Ännu en gång; tack så mycket för trevligt och snabbt svar! På återseende. :)

Användarvisningsbild
Fredde104
Lag: I11 Airsoft
Spelat sen: 2014
Kontakt:

Inläggav Fredde104 » 25 januari 2015, 11:27

Hej, tänkte börja spela seriöst nu, efter några månader av pistolskytte på träd... Behöver dock ha ett gevär, och eftersom jag har gear för att efterlikna FM så söker jag en bössa som är snarlik antingen G3 eller Ak5c, där både bössa och det man behöver till den får gå på max 3k. Inga modifieringar eller så, är inte tillräckligt teknisk för det. Enda kravet förutom det tidigare är att den måste kunna köpas från en Svensk shop.
I11 Airsoft -- OHK

Användarvisningsbild
Slik Vik
Spelat sen: 2016

Inläggav Slik Vik » 10 mars 2016, 02:51

Tja! Är nybörjare i airsoft, spelat ett game men blev såld direkt!

Ska nu skaffa ett vapen och funderar starkt på en "Cypergun Famas f1 aeg"

http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... s-f1-34877

Har läst runt ganska mycket och det verkar vara en bra nybörjar bössa. Men skulle vilja höra ifrån nån som själv använder den och skulle kunna berätta lite om hur den prestera osv.

Tack!

Användarvisningsbild
ohman
Lag: FRAG
Spelat sen: 2012

Inläggav ohman » 10 mars 2016, 08:30

Tjo och välkommen till hobbyn.

FAMAS är inte ett jättebra val som nybörjarbössa. Den är lite knölig att skruva i (och du kommer troligen vilja sänka utgångshastigheten då du inte kan spela CQB med den i originalutförande), det är också svårt/dyrt att hitta midcap magasin vilket många spel kräver och det är dessutom roligare att spela med.

Gällande hur den presterar, tja, den är väl ok. Man bör byta hop up gummi, och när det gäller det interna så är nozzle, cylinderhuvud, spring guide, pistong och pistonghuvud bra att byta ut då de är gjorda i relativt billig plast. Motorn är ingen höjdare och bör ersättas med en kraftigare vilket kräver lite modifikation.

Som ny till hobbyn skulle jag kolla efter en M4, G36, AK, AUG eller MP5 till att börja med då de har många tillbehör och inte kräver några specialdelar internt. Det finns också otroligt mycket begagnat speciellt när det gäller M4, AK och G36. Dessa vapen har dessutom plats för att montera annat, såsom laser, lampor och sikten vilket inte går på en standard FAMAS.

Om du bestämt dig för att köra på FAMAS i alla fall, skulle jag åter igen rekommendera att kolla begagnatmarknaden, gärna efter en som redan är uppgraderad och har några extra magasin. Du kan hitta dem för under tusenlappen.

Lycka till!
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Slik Vik

Inläggav Slik Vik » 10 mars 2016, 15:42

Tack för ditt svar!

Det finns rail på Famas så du kan sätta foregrip och dylikt.

Hur som helst, överväger faktiskt att köra M4 ist (fast dom är tråkiga) och ska tänka på den begagnade marknaden.

Nån sida som rekommenderas som har begagnat?

Tack!

Oiric
Spelat sen: 2008

Inläggav Oiric » 10 mars 2016, 16:03

Här har du en prima sida för köp av begagnade airsoftrelaterade produkter. ;)
http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=159&t=2535

Användarvisningsbild
Slik Vik

Inläggav Slik Vik » 10 mars 2016, 23:32

Tackar!

Men har bestämt mig :)

Det bli: http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... 581m-14775

aaduvet

Inläggav aaduvet » 6 maj 2016, 13:43

Hej!

Komplett nybörjare här på riktiga spel har endast spelat paintball samt lekt i skogen med vänner, men aldrig med mer än fjäderpistoler. Tänkte ta steget nu att införskaffa mig en bra nybörjarbössa för att kunna börja spela lite. Tänkte köpa en AEG med en budget på cirka 3 000. Har läst runt lite och kollat på modeller jag gillar utseendet på och har kommit fram till att jag främst är intresserad av bullpup som dessa:

http://gunfire.pl/product-eng-115219138 ... plica.html
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... g-a2-22567
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... g-a3-17545
http://gunfire.pl/product-eng-115220511 ... G-TM-.html Denna gillar jag mest!

eller G36-modeller som:

http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... g36c-30437
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... -ebb-30439

Är någon av dessa bra modeller för nybörjare? Jag skulle vilja kunna köra inomhus också så att AUG-modellerna är relativt korta för pipan de har är ett stort plus, men det är fällbara stocken på G36c:na också. Andra tips är starkt välkomna, kan också tänka mig AK-modeller men helst inte M4. Jag vill egentligen helst ha helmetall men eftersom originalen inte görs så förstår jag, men andra tips på helmetallbössor som ej är en M4 tar jag gärna emot

http://gunfire.pl/product-eng-115219128 ... plica.html

Gillar även denna till utseendet väldigt mycket (favoritmodell sedan barnsben) men vet inte hur väl den passar i CQB?
Till sist undrar jag också över pistoler, är det en viktig del att ha när man precis börjar eller ska jag satsa på det senare?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 aaduvet, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
700mb
Spelat sen: 2013

Inläggav 700mb » 6 maj 2016, 13:55

Det är bättre ifall du själv bestämmer vilket vapen du vill ha rent estetiskt som vi sedan kan hjälpa vilken märke osv du ska ha. Inom airsoft ligger de flesta AEGs inom samma nivå oavsett utseende då de alla använder likande system. Alla Aegs kan uppgraderas så välj den du tycker är snyggast och uppgradera vid behov.

Ifall du ska spela CQB så behöver du tänka på att vapenen chronar runt 100 M/S så du kan behöva nedgradera fjädern i bössan beroende vilken du väljer.

aaduvet

Inläggav aaduvet » 6 maj 2016, 13:57

Jo därför jag länkade alla dessa AUG:s. Tänkte kolla med mer erfarna spelare om det är något med dessa som kanske inte är så jättebra.

Verkar ju som denna passar bäst, tycker om camot samt att den verkar bra om man vill nedgradera fjädern för CQB: http://gunfire.pl/product-eng-115220511 ... G-TM-.html
Så egentligen undrar jag väl om den skulle kunna rekommenderas till en nybörjare.

Edit: Om det var oklart är jag nu säker på att jag vill ha en AUG

Användarvisningsbild
JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Spelat sen: 2005
Kontakt:

Inläggav JonathanRL » 6 maj 2016, 14:30

Du kan tänkas vilja läsa den här guiden:
https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 27&t=28277

Lång historia kort; den övre bössan för 1995 är inte värd pengarna. Betala mer för EBB Versionen istället ELLER köp en JG Från Taiwangun istället.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar

Kocken149 skrev:Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Vander
Lag: N/A
Spelat sen: 2013

Inläggav Vander » 7 maj 2016, 14:18

aaduvet skrev:Jo därför jag länkade alla dessa AUG:s. Tänkte kolla med mer erfarna spelare om det är något med dessa som kanske inte är så jättebra.

Verkar ju som denna passar bäst, tycker om camot samt att den verkar bra om man vill nedgradera fjädern för CQB: http://gunfire.pl/product-eng-115220511 ... G-TM-.html
Så egentligen undrar jag väl om den skulle kunna rekommenderas till en nybörjare.

Edit: Om det var oklart är jag nu säker på att jag vill ha en AUG

Jag är inte särskilt erfaren inom fältet än, men jag kan tänka mig att du behöver bestämma dig om du vill ha en AUG med integrerat sikte (såsom ovan) eller en med RIS där du själv fäster någon form av riktmedel. Det senare låter dig ju skifta mellan CQB-variationer och längre räckhåll, även fast du faktiskt måste köpa ett sådant själv.

Användarvisningsbild
ohman
Lag: FRAG

Inläggav ohman » 7 maj 2016, 18:57

Augen du gillade bäst är helt ok. Den har dessutom snabbt fjäderbyte vilket är en klart bonus (enkelt att byta fjäder, även som nybörjare). Kolla också på Taiwangun, jag tror de har samma bössa till bättre pris (APS är tillverkaren)

Skickat från mobilen, tar inget ansvar för auto-correct...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
donniedarko

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inläggav donniedarko » 13 juni 2016, 14:45

Letar efter en m4/m16 som har en utgångshastighet på typ 120+ m/s ur lådan som det även är väldigt enkelt att byta fjäder i för att kunna köra CQB.
Rail måste finnas. Budget: 2500:-

Är även på jakt efter en ACOG replika som inte kostar skjortan. Budget: 1000 kr

Sen har jag läst ifrån något inlägg någonstans att glasögon med metallnät inte är något att ha. Varför?
Funderar starkt på att köpa nätade glajor och en mask med nät.

Får gärna kosta mindre men jag tar hellre en dyrare variant som fungerar och håller än en billigare som går sönder eller behövs bytas grejer internt.
FRA - den enda myndighet som faktiskt lyssnar på dig!

Användarvisningsbild
Wiggen
Spelat sen: 2011

Inläggav Wiggen » 13 juni 2016, 14:55

Nätglasögon kan splittra dåliga kulor och skicka en skur plastfragment rakt in i hornhinnan, om man har otur.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Erebus

Inläggav Erebus » 13 juni 2016, 16:08

Det som Wiggen skriver stämmer men har även sett billigare (antar att det var billigare, kanske gäller dyra också) nätglasögon som släppt färg på insidan vid träff, dvs man får små metalliknande spån i ögonen från själva nätet vilket inte heller är bra för synen.

Användarvisningsbild
donniedarko

Inläggav donniedarko » 13 juni 2016, 16:54

Okej, tack för svar. Kanske får ta och tänka över mitt val där.
Några glasögon ni rekommenderar? Helst "immfria".
FRA - den enda myndighet som faktiskt lyssnar på dig!

Användarvisningsbild
Wiggen
Spelat sen: 2011

Inläggav Wiggen » 13 juni 2016, 17:15

Imfira får du aldrig ett par skyddsglasögon annat än nät eller fläktventilerade goggles.
Mina ESS Ice immar lite men det försvinner snabbt, har behandlat dem med någe medel en kompis lånade mig.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 13 juni 2016, 23:15

Personligen använder jag Julas Zekler-kopior nästan uteslutande. De kostar några tior så man har råd att byta ur dem när de blir repiga.

Imma är något vi alla lider av någon gång och vissa av oss, tex undertecknad, immar i princip igen vad som helst och alltid. Det enda som fungerar hundraprocentigt för mig är goggles med fläkt men jag trivs inte i goggles så jag har testat i princip allt ifrån tvål till svindyra imskydd som tillskrivs magiska egenskaper. Det som har fungerat bäst hittills är faktiskt Fiskarsmorning, dvs skofett. Fråga mig inte hur jag fick för mig att prova det. ^^

Vill man fördjupa sig i imma och hur man undviker den bör kunna söka sig till någon av de trådar som avhandlar ämnet.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -

• Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Mrandrenv

Inläggav Mrandrenv » 15 juni 2016, 21:12

Kan bara tala från egen erfarenhet när det kommer till skyddsglas och imma. Ett par glajor från jobbet värda 50 spänn immade igen efter första kullen och var helt ospelbara. Ett par Smith Optics Aegis Echo är för mig i stort sett imfria ett helt spel. En droppe eller två från "OP-drops" också så är du good to go!

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 15 juni 2016, 22:01

Dyra glas är tillverkade av exakt samma polykarbonat som billiga glas. Det finns dock två saker som gör vissa mindre benägna att imma än andra och det hänger ofta ihop med priset. Det första och viktigaste är konstruktionen. Varm och fuktig luft stiger och ligger glasen an mot ögonbrynen, vilket många verkstadsglas gör, så immar det eftersom fukten hålls kvar. Glas som är gjorda för actionsporter lutar i regel framåt och fungerar därmed bättre. Det andra som kan påverka är inbyggt imskydd, vilket hittas hos lite dyrare märken som Bollé men även vissa no-name verkstadsglas har det. Det inbyggda skyddet förlorar effekt med tiden och råkar man utsätta det för t.ex. diskmedel så blir glasen grumliga och helt obrukbara. Att kombinera med andra imskydd kan alltså ge oväntade resultat.

Jag har kämpat med imma i decennier (!) och jag har testat allt. Det jag har kommit fram till är att Op Drops, Fog Tech osv inte är märkbart bättre än husmorsknepen. Imskydd har en uppgift: bryta ytspänningen. Det går liksom inte att göra på så värst många sätt och därför gör undermedlen inga under. De fungerar tills de inte fungerar längre och då finns det bara en sak att göra och det är att torka glasen, företrädesvis genom att ventilera. Det som talar för de kommersiella imskydden är att de är smidigare att ha att göra med än tvål, shampo osv. Vissa, som Op Drops, kan appliceras ganska kvickt i fält, vilket är en stor fördel.

En annan mycket viktig faktor: Kepsar, boonies och andra huvudbonader med skärm är värme- och fuktfällor. Sen jag började spela barhuvad har mina problem med imma blivit lindrigare.

EDIT: Ett par nätbrillor i fickan som man kan ta på när man immar igen helt och inget hjälper är räddaren i nöden.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -

• Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Simb4

Inläggav Simb4 » 22 september 2016, 16:37

Hej,

Är väldigt väldigt grön på airsoft. Bara testat någon gång för några år sedan med vänner från högskolan.

Nu har jag funderingar på att ta upp denna hobby på riktigt och har kommit fram till att jag vill ha en G17 GBB variant.
Det verkar finnas två varianter som folk använder WE G17 och KWA G17.
Hittar där emot ingen som har dessa två i lager och funderar på vilken som kan vara värd att leta efter?

Vad är egentligen de stora skillnaderna mellan dessa fabrikat?

Tomteseal
Spelat sen: 2009

Inläggav Tomteseal » 22 september 2016, 23:28

Om du inte redan gjort det, så köp ett gevär först. Du kommer ångra dig rejält om du börjar med pistol, i synnerhet om du spelar i skog.

Användarvisningsbild
Simb4

Inläggav Simb4 » 23 september 2016, 07:32

Tomteseal skrev:Om du inte redan gjort det, så köp ett gevär först. Du kommer ångra dig rejält om du börjar med pistol, i synnerhet om du spelar i skog.

Gevär vet jag vad jag vill ha. Har tänkt mig en ak74u
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/airsoft/cyma-045a-aks74u-tra-14770
Eller
http://www.strikerairsoft.se/airsoftvapen/gevar-aeg/cyma/cyma-metal-aks-74un-assault-rifle-with-mod-stock.html

Glocken har jag alltid velat ha men vet som sagt inte vilken som är värd att leta efter :)

Mickepicke
Lag: Inget just nu

Inläggav Mickepicke » 23 september 2016, 09:20

Köp en Tokyo Marui glock17, du kommer inte ångra dig! Tips för lågt pris: rainbow8.com

Återgå till "Nybörjare"