Märken, olagligt?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Einherjar
Played Since: 2013

Märken, olagligt?

Postby Einherjar » 30 April 2013, 17:17

Tjena! Jag tänkte fråga om det är lagligt att skaffa tygmärken med riktiga svenska militär ranger och vapensköldar samt flaggor?

Vet någon om det är lagligt eller inte?

Mvh

Stygge
Played Since: 2000

Re: Märken, olagligt?

Postby Stygge » 30 April 2013, 17:23

Lagen som kan åberopas är väl "föregivande av allmän ställning" eller vad det heter.
Detta blir aktuellt när/om du misstas för en egentlig officer/polis/militär eller vad som nu kan tänkas vara. På spel under ordnade former föreligger knappast någon risk för detta men kan tänkas att det är olämpligt att åka tunnelbana med grejerna...

Hur det ligger till med uppsåt etc kan säkert någon svara på men har hittills aldrig hört om någon som hamnat i trubbel på spel pga detta.

Einherjar

Postby Einherjar » 30 April 2013, 18:55

Hmm... Så alltså om man inte vistas på offentliga platser så borde man klara sig?
Hur som helst får jag se om det är värt det, vet inte hur allvarligt brott det är om man skulle blivit påkommen med att bära det.

Helix
Played Since: 2006

Postby Helix » 30 April 2013, 19:36

Det är väl lagligt att bära uniform o märken sålänge man inte utger sig för att vara t.ex militär eller polis..... huruvida det är lämpligt är ju till individen att utröna :)
Honey, i always go full retard!
"Ohh, no its ok, i ser dick all the time in my work!"

Kerberos
Lag: PTH
Played Since: 2001

Postby Kerberos » 30 April 2013, 19:40

När det gäller M90 så är denna text från Mordred utmärkt. (och stulen från sverok's airsoft forum)
1. Att bära ett plagg i M/90 kamouflage, kronmärkt (dvs Försvarsmaktens) eller ej, är tillåtet för envar så länge de är rena, dvs utan märken.

2. Det som i Försvarsmaktens ögon gör en fältjacka M/90 till en Uniform är främst två saker; den svenska flaggan i kombination med gradbeteckning.

3. Det är olagligt och straffbart att bära en svensk gradbeteckning du inte innehar, dvs du måste ha blivit utnämnd Korpral, Sergeant, Fänrik, what ever.

4.Du får bära en svensk flagga på din Fältjacka M/90 (motsv.) så länge du ej bär en gradbeteckning som kan misstolkas som en gradbeteckning tillhörandes Försvarsmakten.
Ditt eget sunda förnuft (ta i trä) får styra och en ev. tingsrätt får avgöra om den är lik de svenska gradbeteckningarna eller inte.
Flagglagen från 1982 är klar på punkten att den svenska flaggan får bäras av envar dock är det olagligt att bära den i kombination med vissa märken t.ex. swastikan ("hakkors").

5. Det är olämpligt och kan vara (märk väl KAN, en tingsrätt får avgöra) olagligt att bära ett förbandstecken på den fältjacka (motsv.) man avser bära civilt.

6.Försvarsmaktens personal är förbjudna att utöva paintball, airsoft (motsv.) i klädd uniform som tillhandahållits av Försvarsmakten. Detta för att HKV har bestämt att Paintball (motsv.) är krigsförhärligande och sådeles olämpligt att hålla på med.

7.Bär inga svenska märken förutom den svenska flaggan (om du nu vill ha den) på din M/90 klädsel.
Om du vill bära utländska gradbeteckningar på din M/90 klädsel gör du det på egenrisk, du får ta konsekvenserna om en tingsrätt (motsv.) anser att det "ger sken" att vara en person tillhörandes Försvarsmakten.

8. Själv spelar jag Airsoft sedan 5 (?) år och bär en M/90 Pansarjacka med svenskflagga och Thailändska gradbeteckningar på armarna. JAG kommer ta konsekvenserna om en tingsrätt anser att det är olagligt.
Jag har rätt i denna fråga, basta!
Jag är yrkessoldat inom försvarsmakten, och har varit detta i ett antal år, jag vet vad jag talar om.

Ska vi ses i skogen?
MVH Mordred, lagkapten STA
--
PTH got pure awesomeness!

Einherjar

Postby Einherjar » 1 May 2013, 01:55

Tack så jätte mycket för bra respons! Jag tror jag skippar grad/rang beteckning. Däremot en flagga får dem klara av. xD

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 1 May 2013, 05:48

Det bör också noteras flertalet personer anser att jägarmärken och dyl - även utländska - ej bör bäras om de ej har förtjänats.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Nixon
Lag: FENRIR

Postby Nixon » 1 May 2013, 10:11

Det bör också sägas att i sammanhanget airsoft finns det många som tycker de nyss nämnda jägarmärkesbeskyddarnmänniskorna är svårt lättkränkta och borde slappna av och ha maskerad som vi andra.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Runner

Postby Runner » 1 May 2013, 12:12

Bär inga märken du inte förtjänat. Har personligen tagit ifrån två personer sina KJ treuddar som de burit på spel på klacken. Båda hävdade även att de va fd. KJ, men så var inte fallet.
Ni som inte förtjänat nåt, bär det inte. Speciellt inte nu när vi har yrkessoldater som får kämpa som fan för att få ett märke och att sen åka till Affe med märket på sig och strida.

Respektera märken snälla

Nixon

Märken, olagligt?

Postby Nixon » 1 May 2013, 12:29

Fel
Last edited by Nixon on 1 May 2013, 12:38, edited 1 time in total.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: Märken, olagligt?

Postby maximillian » 1 May 2013, 12:33

Fast Runner, vilken rätt har du att ta ifrån folk märken?

Men jag håller med dig om att man ska respektera märkena och framförallt visa tillbördlig eespekt till de som slitit för dessa och förtjänat dem.

Skulle personligen ALDRIG bära märken jag inte förtjänat, bär inte ens de jag de facto HAR förtjänat......
Men det är ju min ensak.

Sen finns det ju alltid folk som tycker det är tufft och att man blir så mycket bättre människa med ett tyg eller metall emblem på armen eller på baskern... Fast dom är det nog mest synd om...

Nixon

Postby Nixon » 1 May 2013, 12:37

Nämen nu blir jag vansinnig igen då. Airsoft är maskerad. Om du inte skottar fram en lag som tydligt visar att sagda märke absolut inte får bäras av någon som inte genomgått utbildning, så är du helt ute och cyklar. Tar du ifrån folk deras ägodelar? Är du från vettet?

Vi klär ut oss. Vi leker. Till och med impression och milsim är en lek med förlagor. Om det inte är direkt olagligt, har du öht ingenting att säga om vad andra går runt med för märken. Din åsikt får stå för dig, men vill nån annan klä opp sig som KJ eller FJ på airsoftspel, får du väl för höge farao inte komma och hetsa och än mindre rycka prylarna ifrån dem!?

Att bära ett märke är många saker, men först när man påstår sig ha gjort något man inte gjort (i eller utanför airsoft) blir det fel och respektlöst. Och att bära ett KJ-märke är inte att påstå det. Det betyder bara att du gillar KJ och vill klä ut dig till en.

Spänn av.

Grim
Lag: Snow throwers from hell.
Played Since: 2011

Postby Grim » 1 May 2013, 12:48

Håller med Runner som f*n. Utbildningstecken är som pokaler, man förtjänar dom.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Runner

Postby Runner » 1 May 2013, 12:49

Ta ifrån i detta fallet var att övertyga dem att ta av sig dem och att förklara sig.

Och vem säger att man får bära märken bara för att man är på ett airsoft spel i nån skog? Allmän plats oavsett om det är spel eller ej.

Spel ja, för många av oss är set ett spel och en lek. Att se vuxna män tro att de är elitsoldater och ha en överlägsen attityd för att de har lagt hela sin inkomst på airsoft är fruktansvärt löjligt. Så "maskerad" betyder nog olika för alla.

Lugn nu Nixon

Nixon

Postby Nixon » 1 May 2013, 12:50

Visst. Men knappast på maskerad, eller hur?

Runner

Postby Runner » 1 May 2013, 13:03

Skrev fel i sista stycket på min senaste post. Menar givetvis maskerad.

Och jo, på maskerad följer man lagar och ordningar. Varför skulle man inte göra det?

Airsoft skulle växa i mångas ögon om man inte bar märken.
Det är iaf min erfarenhet

Grim
Lag: Snow throwers from hell.
Played Since: 2011

Postby Grim » 1 May 2013, 13:10

Maskerad är ju en sak och visst airsoft är lite maskerad. De jag blir förbannad över är när folk bär svensk uniform med typ treudden eller stadsskytte märke och visar sig offentligt när dom åker till och från spel. Speciellt när de är uppenbart att dom inte tillhör försvaret.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Chrille
Admin
Lag: S.A.D
Played Since: 2007

Postby Chrille » 1 May 2013, 13:50

Har man inte förtjänat utbildningstecknet
mao treudden, Torleif märket eller dyligt.
Så har du defacto inte rätt att bära det.

Det handlar om att visa respekt för människorna
som har kämpat för rätten att bära märket.
Svårare än så är det inte.
Ja detta vi sysslar med är kanske lek, maskerad
osv för vissa människor men det ändrar ändå inte det
faktum att man ska visa respekt för andra människor
och deras uppnådda mål.
Bring the rain!
Kunglig hovleverantör av död och förintelse.

Mina affärsredovisningar

Einherjar

Postby Einherjar » 1 May 2013, 14:36

Jo men tjenare... Det var inte meningen att det skulle bli någon fight om saken.
Jag visste inte att det var ett känsligt ämne.
Förstår inte varför man i airsoft inte skulle kunna bära tygmärken om man vill.
Åtminstone jag, har absolut inte tänkt att bära märken som en militär grad utan mer som ett ranking-system i ett airsoftlag.

Då menar jag som t ex , Menig, Fänrik, Sergeant etc.

Dock förstår jag fullt att man som soldat eller fd soldat kan bli irriterad på att folk bär märken som dem i eran syn inte har förtjänat.
Jag ändå svårt att tro att folk som bär olika slags märken och inte har förtjänat dem skulle säga att de har gjort det!

Runner

Postby Runner » 1 May 2013, 14:44

Tycker admin på ASS skulle ta en starkare ställning till att försöka få bort användadet av märken man inte förtjänat (åtminstonde svenska). Detta skulle endast gynna sporten IMO

Nixon

Postby Nixon » 1 May 2013, 14:57

Bullshi, i mina öron. Det är verkligen inte ett jobb för ASS. Det är vad du tycker, och inte alls " de facto" i min värld. Visa mig en förordning som styr vad vuxna civila på enskild plats under airsoftspel får ha för märken av typen treudd så kan vi snacka sen. Det finns många saker vi kan göra för hobbyn och dess relation till omvärlden, men att förbjuda förtjänstmärken/vaddunuvillkalladet måste vara mest angeläget ämne 3124 på listan. Nonsensargument.

henric
Lag: Miffo

Postby henric » 1 May 2013, 15:02

kan ni inte skilja på begreppen hobby/yrkesutövning?
varför ska inte envar airsoftare få bära det den enskilde personen vill?
jag förstår om ni som yrkesutövande militärer inte anser att detta är ok. men glöm inte bort att detta trots allt är en hobby där alla över 18år får vara med. och de som väljer att bära märken och symboler gör ju detta utifrån sin egen bild av den ultimata "krigaren" .
så isället för att brusa upp känn er hedrade istället om ni nu själva har gjort er förtjänta att bära dessa märken i eran yrkesutövning.

Achilles
Lag: BattleGroup Myrmidon

Postby Achilles » 1 May 2013, 15:16

Min personliga erfarenhet är att dom som verkligen förtjänat sina märken är större än att dom bryr sig om
det finns killar som vill spela KJ e.t.c på ett Airsoftspel.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Runner

Postby Runner » 1 May 2013, 15:20

Och du var värnpliktig KJ och inte yrkes KJ med 3 missioner i ryggen där du bar din treudd. Men du är givetvis lika mycket KJ för det men du vet inte hur det är att ha det som yrke.
Respekt hur som helst.

Att bära ej förtjänta märken på spel är smaklöst och respektlöst. Att säga nåt annat tyder bara på att man inte värderar sina soldater eller deras insatser. Gör ett eget märke och bär det om du vill ha ett märke!

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 1 May 2013, 15:46

Antar att detta då enbart gäller svenska märken?!
Eller är ni lika anala när det kommer till amerikanska dito? Sniperbågar och allsköns märken som används för att gestalta div förband och dyl syns ju på var och varannan uniform idag.

Visst jag kan köpa att det sticker i ögonen på någon sam faktiskt har en utb att någon "ovärdig" bär deras märken men det är ffs airsoft, en hobby. Om nu någon faktiskt påstår sig ha förtjänat märket och det framkommer att så inte är fallet så har man även i min värld försakat rätten att bära det men så länge man är tydlig med att det enbart är för att gestalta ett förband så ser jag inte problemet om jag ska vara ärlig.

Return to “Nybörjare”