Vad betyder all facktermonologi ?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Iamsvensson
Played Since: 2012

Vad betyder all facktermonologi ?

Postby Iamsvensson » 24 March 2014, 21:37

Som rubriken säger, Vad betyder allt innom airsoften?

vad betyder att lådan är V2, vad är nextgen och vad gör en mosfet ? :S

sindeliax
Lag: SKD (Sala Kommun DeathSquad)
Played Since: 2013

Re: Vad betyder all facktermonologi ?

Postby sindeliax » 24 March 2014, 21:57

vad betyder libanonrensning
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte

Kamphund
Lag: TEAM AWESOME
Played Since: 2007

Postby Kamphund » 24 March 2014, 22:17

Libanonrensning är när du håller ut bössan runt ett hörn, över ett krön etc och skjuter utan att se vad du skjuter på.

V2 = gearbox version 2, finns vanligtvis i tex M4, 416, Mp5.
V3-boxar i tex kalashnikov, G36.
- PRC CLONE USER -
Team Awesome - vi är, du är ej!

Nitisk
Lag: New World Operations

Postby Nitisk » 24 March 2014, 22:25

Att en gearbox är V2 är att den har en speciell design som mest sitter i M4/M16 och mp5'or.
Next gen är en design på vapen som märket Tokyo Marui har. Den har bland annat sistaskott-spärr och blowback.
En mosfet, om man pratar om de mer avancerade, gör att vapnet kan skjuta burst(två eller fler skott automatiskt med ett tryck på avtryckaren). Sök bland annat på ASCU och BTC Specter för att läsa mer.

Libanonrensning är när du sätter ut vapnet runt nåt hörn eller ovanför huvudet och skjuter i blindo.

700mb

Postby 700mb » 24 March 2014, 22:28

Vi skulle behöva någon slags Soldf för airsoft som är både översiktligt och går in på djupet inom vissa ämnen, typ Wikipedia som någon jobbade på men jag vet inte hur mycket som finns där nu. Fram tills dess får klara dig genom googla främmande termer som du kommer vid ;)

Var det bara jag som nybörjare som seriöst trodde mosfet var någon slags fett man smörjde in gearboxen? :lol:

Allan_g
Lag: N.C.S - Northwood Combat Securit

Postby Allan_g » 25 March 2014, 00:05

"Ta träff" betyder "Faen tog du inte träff för!?
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 25 March 2014, 07:34

En mosfet är en krets som agerar som av och på brytare. Så istället för att låta all el gå igenom kontaktbleck i switchassembly. Det innebär att du får bättre flöde på elen till motorn och samtidigt sparar på switchassembly. Sen finns det mer avancerade kretsar som går att programmera till olika funktioner.

Bay Cat
Lag: November India
Played Since: 2001

Postby Bay Cat » 25 March 2014, 09:06

Vad är switchassembly? ;)

Schultz
Lag: ODA-727
Played Since: 2010

Postby Schultz » 25 March 2014, 09:07

vad är en sökmotor?
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

instant
Played Since: 2006

Postby instant » 25 March 2014, 09:22

Image

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 25 March 2014, 10:11

I dont do karate, i do Ka - Razy!

sindeliax

Postby sindeliax » 25 March 2014, 10:22

vad ska ni med ett forum till om det alltid kommer ett svar som säger att man ska googla fram det själv? dessutom en nybörjar avdelning som i sin beskrivning säger att inga frågor är för dumma... samtliga hobbies och yrken har en nomenclature (ni kan ju googla om ni inte begriper ordet) men som ny är det inte alltid självklart att man begriper lingot.. dessutom betyder inte alltid samma ord samma sak på olika ställen.. som till exempel Libanonrensning som jag nämnde ges man ibland förklaringen att skjuta i blindo men även ibland förklaringen att hålla in avtryckaren och tömma magget medans man avancerar framåt , jag har dessutom fått det förklarat som att spreja vilt in i ett rum utan tanke på säkerhet etc... så visst finns det saker som borde förtydligas..

men att konstant komma med kommentaren "googla" gör inte hobbyn en tjänst utan får bara forumet att uppfattas som fientligt.
Viva la grande revolte

Santa
Played Since: 2014

Postby Santa » 25 March 2014, 10:24

Sindeliax: Håller med till fullo!

nisse
Lag: UBL

Postby nisse » 25 March 2014, 10:27

"Ninjas came with lions"

fet_apa
Lag: LDT

Postby fet_apa » 25 March 2014, 10:28

Då det är 18 år för att äga ett airsoftvapen så förväntar sig de flesta ett visst mått av mognad hos de som är här.
Detta innefattar även att göra en basic sökning själv istället för att ställa samma fråga som många innan (ganska ofta) redan gjort.

Vilken av dessa tror du blir belönad med en lmgtfy:

"Vad är libanonrensning?"

"Jag har hört två olika definitioner av libanonresning, A och B. Vilken är rätt?"

"När jag sökte på libanonrensing fick jag upp det här svaret, men förstod inte vad som menas med abc..."
Last edited by fet_apa on 25 March 2014, 10:34, edited 1 time in total.
<insert 'cool' one-liner here>

Cire

Postby Cire » 25 March 2014, 10:29

Personer som inte bidrar till tråden utan lämnar idiotiska svar framstår som mer idioter är den som frågar den dummaste möjliga frågan. (även om den frågan inte ställts här)

"Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här"

Lyckas man inte förstå detta så behöver man troligtvis följa sitt eget råd, dvs gå och googla vad trevlig och inga frågor är för dumma betyder.

Schultz

Postby Schultz » 25 March 2014, 10:42

Nomenklatur heter det på svenska, om man nu vill använda fina ord :)

Självklart är det så att man som nybörjare har en miljon olika frågor och varken jag eller någon annan har några problem med att man ställer frågor. Problemet uppstår när samma fråga dyker upp ett antal gånger om dagen, varje dag, hela året.
Jag kan förstå att man vill ha svar på alla sina frågor med en gång, men man ska alltid försöka söka själv först.

Hänvisar till forumets regler, like them or not.

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =31&t=2542
§2 Innan du postar

Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
Kontrollera om svaret på din fråga finns i FAQ/Kunskapsbanken eller i någon av de klistrade trådarna i de olika forumsdelarna.
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Xelley

Postby Xelley » 25 March 2014, 11:17

Som redan sagts så måste man i alla fall försöka att använda sökfunktionen på forumet innan man postar en ny tråd. Detta är en kunskapsbas inom hobbyn som bara växer och växer, då är det bra om det växer på rätt sätt. Bara att ta första meningen

"Vad betyder allt innom airsoften?" - Det är nästan omöjligt att svara på den frågan, då är det bättre att specificera sig lite och tänka igenom vad man vill ha svar på. Jag hjälper gärna nybörjare, men då vill jag gärna ha tillbaka att personen i fråga iaf försökt att leta reda på svaret först, speciellt när jag vet att det finns bara ett sökord bort.

sindeliax

Postby sindeliax » 25 March 2014, 12:30

frågeställaren vill naturligtvis inte veta "vad allt betyder inom airsoften" utan det är en rubrik... han vill veta vad som menas med V2 next gen och vad mosfett faktisk innebär.. jag lade till Libanonrensning då det är ett ord som jag visserligen vet vad det är iaf enligt min definition men som många inte vet.. och gör man en sökning på detta så får du massor med träffar men dom handlar i allmänhet om dess vara eller icke vara.. etc..

tycker man att en fråga är tjatig och dryg kan man ju ge fan i att kommentera.. man måste inte slänga ur sig nått med spydiga undertoner.. det är till gagn för ingen alls..
jag får faktiskt ganska ofta höra av mina AS kamrater att dom endast kollar den del av forumet där spel läggs ut pga den attityd som dom mött på... att det verkar som om det är en klick som ser detta som sin privata lilla klubb där andra inte har att göra.. och jag kan faktiskt förstå dom till viss del och speciellt när det gäller nybörjardelen av forumet där det gång på gång påpekas hur dumma dom är och att dom kan söka reda på den infon själva.. men.. va det inte precis det dom försökte med när dom ställde frågan?

tack förresten till alla i tråden som faktiskt svarade på OPs fråga och en liter kopiss i toppluvan till dom som tyckte det va läge att lufta trollet ist..
Viva la grande revolte

Xelley

Postby Xelley » 25 March 2014, 12:50

Då får man väl formulera sig bättre? Det var ingen rubrik, det var en meningsuppbyggnad med ett frågetecken efter vilket lämnar en fråga att svara på. Jag kan inte prata för alla som svarat här, men jag personligen brukar hjälpa till och svara på frågor och hjälpa nybörjare så gott jag kan.

Jag tycker dock inte ni/dem som nybörjare ska sitta och klaga för att ni inte får allt serverat på ett silverfat. De frågor han ställer finns det redan svar på, varför inte läsa dessa? En snabb googling resulterade i flertalet svar om både Libanon rensning och alla de andra frågorna.
Är det så att man inte tycker sig få svar på sina frågor här på forumet så lägg upp en välformulerad tråd som gör att nästa nybörjare kan ha användning för innehållet.

Det är nog varken min eller någon annans mening att låta arga och griniga, vi hjälper gärna till, det kan man se om man bara tar sig tid att läsa lite trådar. Så kopiss hit och kopiss dit, Använd sökfunktionen ---> inget resultat ---> fråga och få svar.
Last edited by Xelley on 25 March 2014, 17:36, edited 1 time in total.

Schultz

Postby Schultz » 25 March 2014, 13:01

kränkt 2.0

jag får faktiskt ganska ofta höra av mina AS kamrater att dom endast kollar den del av forumet där spel läggs ut pga den attityd som dom mött på
Svårt att kommentera utan att veta exakt vad det gäller, men i regel så ser jag aldrig någon som är dryg utan anledning utan det handlar för det mesta bara om att personer som är för lata för att läsa forumets regler, skriva ordentligt eller använda en sökmotor inte gillar när det påpekas för dem. Jag har aldrig drabbats av negativ attityd på det här forumet och då har jag varit med ganska länge - och med det också ställt frågor om allt mellan himmel och jord.
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Skepparn
Played Since: 2009

Postby Skepparn » 25 March 2014, 14:31

"Attityden" på forumet finns där för att forumet annars inte skulle fungera. Det finns ingen anledning att avstå från att söka och kolla i alla existerande trådar och guider eftersom det går fortare att göra så, och svaret kommer att vara bättre än det snabba du får i en ny tråd. Samtidigt som alla användares tid kan ägnas åt att besvara frågor som faktiskt behöver svar, frågor som inte har ett svar än, saker som faktiskt behöver diskuteras. Hur tror ni som klagar att det skulle se ut annars? Att det finns oändligt många på forumet som skulle ge upp all sin fritid för att hinna med att svara på varenda fråga som varenda nybörjare kan tänkas få? Man kan sitta och besvara en nybörjares frågor i flera timmar och inte hinna med en bråkdel av vad som behöver besvaras i den här hobbyn, och då är det bara EN nybörjare. Det är inte raketforskning att inse att det behövs FAQ, wiki, klistrade trådar och guider för att information ska kunna gå ut.
Jobbar på Röda Stjärnan

ADAM
Återförsäljare
Lag: PzF

Postby ADAM » 25 March 2014, 17:29

Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
Sure thing boss

sindeliax

Postby sindeliax » 25 March 2014, 18:54

"Attityden" på forumet finns där för att forumet annars inte skulle fungera. Det finns ingen anledning att avstå från att söka och kolla i alla existerande trådar och guider eftersom det går fortare att göra så, och svaret kommer att vara bättre än det snabba du får i en ny tråd. Samtidigt som alla användares tid kan ägnas åt att besvara frågor som faktiskt behöver svar, frågor som inte har ett svar än, saker som faktiskt behöver diskuteras. Hur tror ni som klagar att det skulle se ut annars? Att det finns oändligt många på forumet som skulle ge upp all sin fritid för att hinna med att svara på varenda fråga som varenda nybörjare kan tänkas få? Man kan sitta och besvara en nybörjares frågor i flera timmar och inte hinna med en bråkdel av vad som behöver besvaras i den här hobbyn, och då är det bara EN nybörjare. Det är inte raketforskning att inse att det behövs FAQ, wiki, klistrade trådar och guider för att information ska kunna gå ut.

då kanske man inte ska ha den underrubriken på nybörjarforumet...

en ny på detta kanske ställer en fråga av anledning att han/hon vill veta svaret, men en lika stor del kan ju faktiskt vara att denne ville komma med i communityt.. få in en fot så att säga.. att då bemöta denna med att förklara vilken idiot han/hon är för att denne inte kan googla? kom igen nu.. varför känner ni att ni måste försvara ert dåliga bemötande.. vill ni inte svara på en fråga för 5e gången fine gör inte det då , men vad får er att dra på mobbarmössan och häva ur er massa syrliga kommentarer? hade det varit Flashback hade begripit men på ett forum för airsoft som rimligen borde vilja ha sin hobby sedd med goda ögon av omvärden känns det förbaskat onödigt..
Viva la grande revolte

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 25 March 2014, 21:07

Ny eller ej så förutsätts att man faktiskt läser reglerna…
Gör man det och följer dem så skulle vad som anses otrevligt bemötande inte behövas.

Det man stör sig på är fråga-först-och-söka-sen-om-öht mentaliteten som tyvärr är väldigt utbredd på detta forum.

Oftast får man ett bättre svar på en välformulerad googlesökning än i en ny tråd på ASS. Rörande så specifika ord som libanonrensning kanske man ska välja att söka på forumet ist men de flesta uttryck vi använder är internationella och hittas snabbt och smärtfritt på tex Google.

Return to “Nybörjare”