Vad betyder all facktermonologi ?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
sindeliax
Lag: SKD (Sala Kommun DeathSquad)
Played Since: 2013

Re: Vad betyder all facktermonologi ?

Postby sindeliax » 26 March 2014, 11:37

jag förstår att det kan vara jobbigt att få samma fråga om och om igen och att reglerna för forumet säger att man ska söka först... det är inte under dispyt här.. det är kommentarena som ges till dessa som är så otroligt onödiga.. och som även dom strider mot forumets regler och speciellt då i denna del av forumet.. läs som sagt underrubriken till nybörjar delen..

för nybörjaren så ser det ju ut som så att dom gamla forumrävarna gaddar genast ihop sig och raddar upp etikregler och håller med varandra trots att dom ju bröt mot lika mycket regler med sina kommentarer.. och tjoff så ligger det en unken underton av mobbing i luften... men om det är så ni vill ha det så kör på bara...

"ett så specifikt ord som libanonrensning bör man nog söka på forumet" testa... det gjorde jag , man får upp massor av trådar om dess vara eller icke vara och det gömmer sig säkerligen en definition nånstans i dom trådarna men det verkar ju enklare och mer naturligt att faktiskt fråga.. och kanske på den delen av forumet där inga frågor är för dumma...
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 26 March 2014, 15:29

Får upp 1 ½ sida med träffar på libanonrensning. 2 av träffarna ger direkt svar på vad det är och följer man någon av de andra träffarna finns det säkert fler. Men visst, om man med en sökning menar att man läser första 5 träffarna (som ofta är i samma tråd...) så är det inte underligt om man inte hittar vad man söker.

Åter igen:
Det finns en anledning till den hårda tonen. Har absolut inget emot n00bs och hjälper dem gärna men när det går fortare för mig att söka/googla fram svaret än att sätta det i pränt så ledsnar man rätt snart på att svara i trevlig ton.

thefripp
Lag: St36

Postby thefripp » 26 March 2014, 18:39

Om man inte kan svara i en trevlig ton så ge FAN i det då(ursäkta språket), skapa inte näthat med sarkastiska svar eller dumförklaringar. Finns inget som tvingar er att svara på frågor som ni anser ''men för helvete googla/sök''
Visst frågor från nybörjare kan vara frågor man redan har svarat på samma fråga nio gånger på, då behöver man inte ta till den sarkastiska tonen och svara den tionde utan man kan ignorera och scrolla vidare.
Må Gud Vara Dig Nådig
För Jag Kommer Inte Vara Det

Medlem i ST-36 samt medarrangör av HaM-Spelen (bilbomber har blivit min nya hobby :P )

nisse
Lag: UBL
Played Since: 2010

Postby nisse » 26 March 2014, 18:53

thefripp: Off-Topic varning här nu men dessa frågor som inte alls är dumma fast det redan finns svar på brukar inte komma ensamma.
Det finns väldigt bra frågor och trådar i Nybörjare delen av forumet sen finns det jävligt dumma, en vanlig trend är att en fråga dyker upp i en ny tråd för att sedan ställa ännu en fråga relaterat till samma vapen i en helt ny tråd, men man börjar ju tappa hoppet på mänskligheten när någon startar en tråd här istället för att googla på "Airsoft Gearbox" och få reda på svaret mycket snabbare.
Jag tror helt ärligt att den onda tonen inte har något med hobbyn att göra utan mer att det blir mer och mer vanligt att folk inte orkar leta efter svar själva utan vill ha dom serverade på fat.
Dom dumma trådar som inte alls är dumma men onödiga kommer aldrig sluta dyka upp tror jag, däremot tycker jag man skulle kunna starta några fastklistrade trådar i Nybörjare delen som besvarar dom enklaste frågorna som har med Airsoft att göra, dyker det upp något ny term eller material som bör läggas till så är det ju bara skriva till det så får trådstartare/admin ändra i tråden.
"Ninjas came with lions"

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 26 March 2014, 22:07

Det fanns en bunt klistrade på förra forumet, vad blev resultatet?!
Ingen läste dem och frågade 10ggr/vecka om det som fanns rätt framför nosen :!: Klistrade trådar har prövats och dömts ut som icke fungerande.

Så länge inte folk söker eller läser vad som finns tillgängligt i bla klistrade trådar så kommer Vi (ASS) få dras med dessa frågor/trådar och humöret hos oss "insatta" sjunker för var dag...
Tyvärr ser jag ingen lösning på problemet och så länge ingen kommer med en riktig snilleblixt så får vi nog dras med hårda ord och spydigheter :?

Och nej det funkar inte att inte säga något i den frågvisa typen av trådar heller, då bumpas de 12ggr/dygn med undringar om varför ingen svarar det har också provats :evil:

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 26 March 2014, 22:21

Typiskt näthat att vidarebefodra den frågande vederbörande till givna svar i andra trådar...
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 27 March 2014, 06:41

Det är faktiskt, som någon sa, mobbning.. eller?
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Skepparn
Played Since: 2009

Postby Skepparn » 28 March 2014, 01:03

Inte om man använder ordet i sin korrekta innebörd ;)
Jobbar på Röda Stjärnan

Erka
Lag: FTE - Fire Team Echo

Postby Erka » 28 March 2014, 07:34

reglerna för forumet säger att man ska söka först... det är inte under dispyt här.. läs som sagt underrubriken till nybörjar delen...
Bara för att det finns en skylt om övergångsställe innebär det inte att man inte bör se sig om innan man går över. 8-)

Sök först, fråga sen verkar vara konsensus.

Trenden på nätet är mot extremofiler istället för en homogen klunga.
De som tröttnar på att mata samt de lata ökar i allt för stor grad är jag rädd.
Jag tror att lösningen är enkel.
Sökning innan fråga(enligt regelverket) för att sedan fråga samt då nämna att du sökt. :)
Då får du ett bemötande som vi alla hoppas på.

Som tur är har du fått en del bra svar i tråden även om inte alla var de mest givande.

Tack för mig, hej!

sindeliax
Lag: SKD (Sala Kommun DeathSquad)
Played Since: 2013

Postby sindeliax » 28 March 2014, 11:15

bara för att skylt om övergångsställe saknas innebär det inte att man får köra på fotgängare... vad var poängen? jag motsätter mig bara den onödiga attityden och blir ärligt talat förbryllad över hur många vuxna människor som känner att dom måste försvara den...
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte

MarLin
Lag: Viking Security Agency

Postby MarLin » 28 March 2014, 11:28

Såhär enkelt är det!

Har man en fråga man undrar över så har man en skyldighet att försöka hitta svaret själv först. Antingen genom sökfunktionen eller google. Hittar man inte svaret då kan man lite ödmjukt ställa frågan. Vad man inte kan göra är att bara ställa en fråga och förvänta sig ett snabbt svar bara för att man inte orkar leta själv.

Ingen medlem på forumet har heller någon skyldighet att svara på några frågor, Skulle man ändå ta sig tid med att antingen hänvisa till redan besvarad fråga genom länkning eller genom att be frågeställaren söka på en redan besvarad fråga som man vet finns så förtjänar man ödmjukhet och respekt för att man hjälpt till, inte bli idiotförklarad för att man inte svarade exakt så som frågeställaren önskade.

Det finns dessutom regler på forumet som säger att man skall läsa forumets regler innan man börjar posta på forumet.

Och har man som jag och det som i tråden kallas gamla rävar hängt på airsoftsverige en längre tid, för mig sedan 2006 svarat på alla frågor som dyker upp ca 13253 gånger om året så blir man less på att svara på dom tillslut men tänker att man kan hjälpa till genom att hänvisa eller länka till redan besvarade fråga så vill man inte höra av frågeställaren att denne inte orkade söka eller ännu värre sökt och fått massa svar men inte orkat läsa genom textmängden.

Man bör se forumet som en databas inte som en airsoft hjälpsupport med 24 timmars gratisservice.

Det finns en skylt som säger:
Image

Och den är avsedd för de personer som inte orkar eller vill ta hand om sin egen skit i tron på att någon annan skall göra skitjobbet åt dom.

Samma skylt gäller här!
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 28 March 2014, 15:37

Alla mår bra av att använda en trevlig ton, det ska inte behöva vara så svårt. Har ställt helt legita frågor på detta forum och vissa anser sig kunna ge syrliga kommentarer oavsett. Det är bara att bita ifrån, enda sättet att få bukt på forumbullies.

Wrim
Lag: Funderar
Played Since: 2014

Postby Wrim » 31 March 2014, 09:58

Så för att sammanfatta:

"Här är inga frågor för dumma!" Dumheterna verkar däremot sitta i svaren.

Jag är tacksam för de som faktiskt svarade på frågorna för jag hade ingen aning heller. Budskapet av frågan är väl legitim, en sammanfattning av de svenska begreppen inom airsoftvärlden skulle vara nyttig att ha, särskilt för oss som är nya.

De som nu är så trötta på nybörjarfrågor i nybörjarforumet att de måste trolla nybörjarna kan väl slänga ihop en lista med svenska facktermenologiord för oss nybörjare så att vi nybörjare inte behöver vara nybörjare längre och kan börja trolla nybörjare?

Pansarhund
Lag: HeXagon E-Sports

Postby Pansarhund » 31 March 2014, 10:52

Vad betyder PMAG? Jag har sökt lite och det kommer upp trådar med Magpul PTS PMAG.

Så min fråga är: Betyder det Plastic Mag? Eller är det bara ett märke på ett visst typ av magasin som råkar vara gjorda i plast?

fet_apa
Lag: LDT

Postby fet_apa » 31 March 2014, 11:16

Tror inte att det är dumheten i frågorna som man irriterar sig på, utan den rena latheten och oviljan att ens försöka hitta svaret själv.

Två tummar upp till Pansarhund! En välformulerad fråga där det tydligt framgår att han faktiskt har försökt själv och även kommit en bit på vägen.

PMAG ® MAGAZINES, Polymer MAGazine är utvecklat av Magpul och sedan även licensierat och tillverkat i airsoftversion.
Last edited by fet_apa on 31 March 2014, 11:28, edited 1 time in total.
<insert 'cool' one-liner here>

Pansarhund
Lag: HeXagon E-Sports

Postby Pansarhund » 31 March 2014, 11:27

Jag bugar och bockar!

Magne
Återförsäljare
Lag: Thor Company (BGM)
Played Since: 2007

Postby Magne » 1 April 2014, 06:07

@Wrim - ingen dum idée tycker jag med en uttryckslista, jag ställer gärna upp och förklarar det jag känner till/kan. Men då behöver jag alla nybörjares hjälp först, vilka uttryck är det ni hört som ni känner att ni behöver hjälp med att förstå...satt och funderade på vilka ord som skulle vara med på listan medan jag läste tråden men kan bara konstatera att med åren blir man jäkligt hemmablind och min lista blev kortare än jag tror att eran är :D Så hjälp oss att hjälpa er och ge förslag på vad ni vill veta, men det kommer inte att stoppa att frågor besvaras med en länk...förhoppningsvis en artig/hjälpsam hänvisning till listan med uttryck.

Wrim
Lag: Funderar

Postby Wrim » 6 April 2014, 22:48

Funderar över uttrycket "Operator". Vissa använder det som skällsord, andra tycker att det är något som är coolt.
https://www.youtube.com/watch?v=tg7KtqcKOnU "He Looks Operator."
https://www.youtube.com/watch?v=5DxAO22nsoE Verkar också vara den slags person som använder sig av onödigt många kullerbyttor.

Daytonavapen och Polarstarvapen var också något jag inte hade hört förut: Båda vapentyper som drivs med extern gastank medan Polarstar har mer kretskort och elektronik än Daytona. Är det korrekt?

nisse
Lag: UBL

Postby nisse » 6 April 2014, 22:52

Operator: Civil person som slänger pengar på utrustning som seals och dylikt använder.
Typisk identifikation av operator: Koölar åt höger och vänster efter pistol övning, som att scanna efter flera mål fast man skjuter på pappers tavlor?

Daytona är som en GBBR, triggern släpper in luft som skjuter iväg en kula och för tillbaka hela mekanismen och laddar en ny kula samtidigt som ger rekyl effekt.
"Ninjas came with lions"

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 6 April 2014, 22:52

Daytona har en vikt som åker fram och tillbaka och skapar en rätt kraftig rekyl. Det har inte polarstar.

DrZalt
Played Since: 2009

Postby DrZalt » 9 April 2014, 00:43

En grej som jag var väldigt förvirrad över när jag var nybörjare var uttrycket RS, vilket betyder Real steel( det stämmer väl) , alltså den riktiga förlagan för något inom vapen, taktisk utrustning osv. Gissade mig till att det först stod för "real shit" :) var ju inte helt ute å cyklade.

Gillar idén med en uttryckslista, hjälper gärna till.

Return to “Nybörjare”