JG eller Umarex G36C?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Phantom
Lag: f.d. SARC
Played Since: 2014

JG eller Umarex G36C?

Postby Phantom » 2 April 2014, 11:14

Har just skaffat min första bössa och det kändes som om det vore julafton. Hade köpt en Umarex G36C Sportline för bara en tusen lapp :)! Men nu efter två dagar efter inköpet så har jag börja få lite tvivel. Den externa kvaliteten var inte den som jag trodde att den skulle vara. Dåligt ihop fogade delar, foglinjer som man ser klar som dagen, ett batteri som inte helt riktigt inte vill prestera och med dom skotten som jag har skjutit så har dom flugit åt alla håll (men detta kan bero på att hopen inte var rätt inställd).

Så jag undrar om jag har gjort ett dåligt köp med Umarex:en och skulle ha köpt den hyllade nybörjarbössan JG G36C istället? Har någon mer erfarenhet med den?

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Re: JG eller Umarex G36C?

Postby JonathanRL » 2 April 2014, 11:28

När det kommer till Umarex G36C som Cyberphoto just nu säljer för drygt en tusenlapp så är JG för det mesta ett bättre val. Jag har hört lite fifty fifty om den, hälften säger att den är okey, resten säger att den inte alls är det. I det så är JG en stabilare bössa; den har varit ute oerhört länge och JG har fått ner barnsjukdomarna i dem till ett minimum. De finns också att få i fler varianter (Jag tror att om man räknar in C, K, E och SL modellerna så är det runt ett tjugotal) vid det här laget.

Batterierna i den här sortens paket är dock aldrig något bra. Jag skulle föreslå att du prövar att använda ett 7.4 LiPo istället. Om bössan ändå inte vill prestera, överväg att höra av dig till Cyberphoto om saken. De har en bra kundtjänst.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

fet_apa
Lag: LDT

Postby fet_apa » 2 April 2014, 11:32

Du har väl rengjort pipan? Alltid bra att först rensa innerpipan, man kan bli förvånad över mängden skit som kommer ut :)
<insert 'cool' one-liner here>

Phantom

Postby Phantom » 2 April 2014, 11:40

Har skaffat den från Cyberphoto som du märkte Jonathan, kan vara bra och säga för andra som läser tråden.

Jo jag vet att batteriet som följer med vapnen är inget att ha på längden men jag använde det för att testa bössan med. Dagen när jag fick den sköt jag den och fick jag av de skott som jag hoppades på med en kort laddnings tid. Men igår så på en full laddning så fick jag av mellan 6-12 skott innan den la av helt och det finner jag väldigt konstigt. Men jag har köpt ett 7.4v Lipo till den men kan inte ladda den efter som jag inte har en adapter till laddaren (inte den som följde med) som jag har nu.

Fet Apa: Det följde inte ens med ett cleaning rod... :?

Edit: rättade till stavfel

sindeliax
Lag: SKD (Sala Kommun DeathSquad)
Played Since: 2013

Postby sindeliax » 2 April 2014, 11:49

du måste ha en balanserad laddare till LIPO ladda icke med vanlig laddare
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte

Frantiic
Lag: Basterds

Postby Frantiic » 2 April 2014, 13:13

När jag köpte min Umarex g36a så var det en rebrandad JG. Min gick som en himla dröm. Även den köpt på Cyberphoto/Cybairgun .

Batteriet behöver en laddning på ca 4-5h. Men det är av så dålig kvalite att jag hade arkiverat det i runda arkivet, likaså laddaren du fick till.
I reject your reality and substitute my own!

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: JG eller Umarex G36C?

Postby maximillian » 2 April 2014, 13:49

Vill belysa att man måste skaffa en särskild laddare för LiPo batterier.... Det funkar inte med den du fick till bössan!

Phantom

Postby Phantom » 2 April 2014, 13:59

Jag vet att man ska ha speciell laddare till lipo och jag (läs min pappa) har en som funkar men passar inte till liten Tamiya och det ska fixas snart!

zexz
Lag: RANA

Postby zexz » 2 April 2014, 17:04

Du laddar inte lipo via tamiya kabeln!

http://traxxas.com/sites/default/files/ ... attery.jpg
Så ska det se ut.

Ett tips, läs på lite mer om hur du ska behandla och ladda lipo batterier innan du ger dig på det, laddar du dom fel kan du orsaka en brand i hemmet och det är inte så kul.
ZE NOODLE PATRASK

Phantom

Postby Phantom » 2 April 2014, 17:26

Ojdå Det kunde ha gått illa om jag skulle ha laddat det själv! :oops:
Tur så har jag min far som är väldigt teknisk av sig och vet sådant här men tack för att du visade mig!

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 2 April 2014, 17:31

zexz: Det beror ju helt på vilken slags laddare man använder; på min IMAX B6 måste jag använda både balanseringskontakten samt den "vanliga" med Deans, annars vill den icke.
"We're surrounded. That simplifies things."

zexz

Postby zexz » 2 April 2014, 18:01

Jo, självklart kan det diffa mellan laddare och B6 är ju rätt så jäkla bra och en av dom lite mer avancerade, har dock inga erfarenheter av den själv. Har bara en lättare och då är det bara balanseringskontakten som ska in.

TS fick det att låta som att det bara var en Tamiya som skulle in i laddaren, därav mitt svar.
ZE NOODLE PATRASK

mhead

Postby mhead » 2 April 2014, 18:56

Även dags för mig att införskaffa en G36 och undrar ifall det är Umarex eller JG jag ska välja. Båda finns på Cybairgun och Umarex är 200kr billigare (men påstås ha kostat 1500kr tidigare) men kanske finns något som är mer prisvärt på någon av de polska sidorna?

När jag ändå är igång och beställer, är det något annat ni skulle rekomendera att köpa/byta ut förutom batteri och laddare? Som ni säkert förstår så är jag nybörjare i detta område så all hjälp uppskattas! :)

JonathanRL

Postby JonathanRL » 2 April 2014, 18:59

Jag har inte recenserat Umarex nya G36C men jag kan ge dig vad jag skrivit om JGs:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 118&t=9048
Mina affärsredovisningar

zexz

Postby zexz » 2 April 2014, 19:14

En i laget har en Umarex G36C och den kändes då i kvalitén på plasten identisk med min JG. Gearboxen lät lite annorlunda då den snurra runt. Dock har han inte den med quick spring change, har inte heller stött på den bössan ute i skog och mark så vet inte om den är annorlunda i kvalité.
ZE NOODLE PATRASK

JonathanRL

Postby JonathanRL » 2 April 2014, 19:16

Den "Sportline" (fan vad jag hatar det ordet) som Umarex hade tidigare, den utan Quick Spring Change var en rebrandad JG. Även ASGs variant är en rebrandad JG.

Rebrandad innebär att man helt enkelt höjer priset och sätter sitt eget varumärke på den.

Den med quick spring change är modiferad från deras dyrare modeller, men utan den bra kroppen, utan val av kolv och utan blowback.
Mina affärsredovisningar

mhead

Postby mhead » 2 April 2014, 19:28

Tack för era svar och länken Jonathan! Ska jag tolka det som att JG är ett bättre köp då?

JonathanRL

Postby JonathanRL » 2 April 2014, 19:42

Såvida du inte vill spendera dubbla pengarna på Umarex S&T G36V serie (som är en lyxbössa) så ja; JGs är i prisklassen bättre.
Mina affärsredovisningar

mhead

Postby mhead » 2 April 2014, 20:09

Tack Jonathan! Ska kika lite efter Umarex S&T G36V i så fall. Verkar vara slutsåld på de flesta ställena.

Phantom

Postby Phantom » 2 April 2014, 21:28

Tack för all hjälp jag har fått. Ni har övertygat mig att återvända Umarexen och skaffa en JG istället! Jag hoppas att jag inte får ett måndags exemplar ;)

JonathanRL

Postby JonathanRL » 3 April 2014, 12:54

Tack Jonathan! Ska kika lite efter Umarex S&T G36V i så fall. Verkar vara slutsåld på de flesta ställena.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4724
Cyberphoto har C varianten inne åtminstone :)
Mina affärsredovisningar

mhead

Postby mhead » 3 April 2014, 14:07

Där var den ja. Tack! :)

Kollade lite mer på JGn för skojs skull, stämmer det att C-varianten (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000040) saknar full auto? Antar att det är det S'et står för i S-AEG, dvs semi-auto. I så fall lutar det mer åt S&T-varianten.

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: JG eller Umarex G36C?

Postby maximillian » 3 April 2014, 16:47

Har aldrig hört talas om en AEG som bara kan köra på semi, annat än där man dom användare medvetet spärrat den på semi.
Kan ha fel dock, verkar skumt dock...

JonathanRL

Postby JonathanRL » 3 April 2014, 16:57

Jag har ingen aning vad S:et står för där, men jag kan garantera att den kan skjuta både semi och fullautomat. Antagligen så är det lika mycket namnfluff som "GSG" i början är.

Oavsett vilken av dem du köper så rekommenderar jag 7.4 LiPo och laddare som tillval; framför allt då Umarex S&T mer eller mindre kräver det (och där får du heller inte med batteri i lådan). Köper du JGn får du detta med i deras värdepaket till ett tillräckligt förmånligt paketpris.
Mina affärsredovisningar

Return to “Nybörjare”