Nybörjare med sniper-ambition

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
44tim44
Played Since: 2013

Nybörjare med sniper-ambition

Postby 44tim44 » 9 May 2014, 17:26

Tjena allesammans!

Nu är det så att jag har funnit ett stort intresse för airsoft och var på mitt första riktiga event för en vecka sedan. (Har hållit på med lite hemmaskytte sedan 2013)
Det var något av det roligaste jag gjort och jag är starkt intresserad av att fortsätta.

Jag har därför bestämt mig för att införskaffa en bössa. Närmare bestämt en Sniper.
Och innan någon skickar mig till "Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som sniper?"-tråden, låt bli.
Jag har läst på och är fullt medveten om vad en "riktig sniper" gör och jag är fortfarande intresserad av det.

Det eventet jag var på var ett Zombie/Scavenger-event och jag har därför fått använda både GBB, AEG och Spring-shotgun och ingen av de vapnen har riktigt klickat för mig.
Jag tänkte därför ge mig på en Sniper. Jag har inga som helst ambitioner av att springa runt och quickscopa folk. Jag är ute efter att kliniskt ta ut folk från avstånd med lugn och precision.

Men, min egentliga fråga ligger här:
Vad för bössa är värd att investera i som första Sniper?
Jag har fått lära mig att alla Sniper-rifles behöver uppgraderas för att fungera perfekt, men jag är lite för osäker för att ge mig på att mixtra med min första bössa innan jag lärt mig mer.
Så, jag ville höra era opinions på vilket märke och vilken modell av Sniper som passar för en nybörjare, men som ändå kan bli riktigt bra med uppgraderingar i framtiden.
Basically, så vill jag ha en kvalitets-bössa som ändå fungerar bra som stock.

Det högsta jag är villig att lägga är i 2.5k snåret, men det är diskuterbart.

Den jag själv spanat in är WELL MB08 på Taiwangun, men har hört lite skräckhistorier om WELL.

Vad rekommenderar ni?

sindeliax
Lag: SKD (Sala Kommun DeathSquad)

Re: Nybörjare med sniper-ambition

Postby sindeliax » 9 May 2014, 17:29

köp en begagnad på forumet som redan är fixad..
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte

MRV
Lag: exo146
Played Since: 2011

Postby MRV » 9 May 2014, 17:30

Jag rek. att köpa en bössa original. spela ett ental spel med den innan du börjar modds osv.

Skulle troligtvis satsa på en Bar 10. Lättare att rusha med om du får folk på dig :)
" I'm so fucking smart that I make smart people feel like they are retarded."

Affärsredovisning: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=26074

Redstar
Lag: Force 136

Postby Redstar » 9 May 2014, 18:10

Du är ute efter en fjäderdriven sniper i första hand alltså? Det begränsar ju urvalet lite. Alternativet är ju förstås en semi-spärrad gas/elbössa, om inte mantelrörelsen är själva grejen förstås:)
http://www.vapenbutiken.com/?p=4&id=14506

En bit över din budget iofs, och jag kan just inget om vad som är bra heller. Begagnat kan vara vägen att gå hursomhelst.
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

MRV

Postby MRV » 9 May 2014, 18:20

Det roliga är att du nu länkade min Semisniper :D

Den är tyvärr såld :/

44tim44

Postby 44tim44 » 9 May 2014, 18:29

Jo, jag är främst ute efter en spring-rifle.
L96-modeller eller SVD-modeller är att föredra,
men det jag är ute efter är hållbarhet, min prisklass och att den fungerar decent från början. Allt annat är sekundärt.

klas kalas

Postby klas kalas » 9 May 2014, 18:35

SVD är ju semi i RS-utförande så en bolt-action variant av den kanske inte är så kul av den anledningen?

44tim44

Postby 44tim44 » 9 May 2014, 18:37

Jo, det är ju sant.
Har ingen fantastisk koll på vilka vapen som är semi, single, osv. i riktigt utförande, så ursäkta min okunnighet.

EDIT:
http://www.taiwangun.com/en/mb-08-olive-well
Här är vapnet jag har kollat in.
Enligt Taiwangun har den redan "reinforced piston and spring guide" installed.
Kan detta var ett värt köp, som nybörjarbössa?

Cire

Postby Cire » 9 May 2014, 19:43

SVD modeller finns de ju en hel del av begagnade för bra priser. Brukar ju även dyka upp några med redan installerade co2 mods i om du hellre är ute efter det. Finns ju även AEG SVD.

Gammelvarg
Lag: SAW Div Halmstad

Postby Gammelvarg » 9 May 2014, 19:45

http://gunfire.pl/product-eng-115220356 ... olive.html

eller från svensk åf

http://www.jbbguns.se/fjadervapen-t-ex- ... svart.html

Jag har den själv, riktigt nöjd med endast byte pipa och hopgummi.

Edit: Bytt spring guide stopper med för att klara 150 fjäder och starkare.

44tim44

Postby 44tim44 » 9 May 2014, 20:16

Jao, tyvärr är den utanför min prisklass, men tack ändå.
2.5K är mitt max-tak om den inte redan är färdigmoddad, så att säga.

bilderberg
Lag: SST
Played Since: 2008

Postby bilderberg » 9 May 2014, 20:36

Du kommer inte få ett prickskyttegevär som presterar över en AEG i räckvidd och precision för under 3k. Möjligtvis att någon säljer av ett gammalt vapen som är fixat. Så håll koll på säljes-avdelningen.

Om du dubblar eller tripplar din budget så börjar det likna något.

44tim44

Postby 44tim44 » 9 May 2014, 20:45

Nej, men som sagt, just nu är jag inte efter något högpresterande.
Jag är ute efter något som KAN bli bra i framtiden med lite modifikationer, men som är helt okej i stock.

Doie

Postby Doie » 9 May 2014, 20:52

Du är ute efter en fjäderdriven sniper i första hand alltså? Det begränsar ju urvalet lite. Alternativet är ju förstås en semi-spärrad gas/elbössa, om inte mantelrörelsen är själva grejen förstås:)
http://www.vapenbutiken.com/?p=4&id=14506

En bit över din budget iofs, och jag kan just inget om vad som är bra heller. Begagnat kan vara vägen att gå hursomhelst.

Vill snabbt tillägga att denna bössa är ej tillgänglig längre då jag köpte den utav MRV på detta forum :) Och adam Från vapenbutiken ska skicka den till mig. Så den finns ej kvar :)

MRV

Postby MRV » 9 May 2014, 21:21

Det stämmer alldeles utmärkt Doie ;D

lubbe
Lag: F9
Played Since: 2007

Postby lubbe » 9 May 2014, 21:28

Registrera dig på köp/sälj-delen här som flera säger och köp en begagnad bössa som är något uppgraderad för det är faktiskt inte roligt att spela sniper med en stock-bössa enl. min åsikt.

Kikade lite snabbt och det finns flera bössor på forumet som inte spräcker din budget samt är uppgraderade i olika mängd.

Redstar
Lag: Force 136

Postby Redstar » 9 May 2014, 22:02

Det roliga är att du nu länkade min Semisniper :D
Fantastiskt:)
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

44tim44

Postby 44tim44 » 9 May 2014, 22:18

Jag har precis registrerat mig för Airsoft-börsen, så nu inväntar jag bara Admin-godkännande.
Men annars, är det nån som har erfarenhet av Well MB-08 och vet om den är bra stock gun för uppgradering?

För det kommande event jag vill ha den till, så kommer jag inte behöva riskera fire-fights där jag blir outgunnad på samma vis, då det är ett airsoft-lajv, och väldigt få personer kommer ha AEG's
så det gör inget om bössan inte är nåt amazing. Det viktigaste är att det går att ha kul med den/träffa på 30-40 meters avstånd och att den går att uppgradera i framtiden, om så önskas!

lubbe
Lag: F9
Played Since: 2007

Postby lubbe » 9 May 2014, 22:27

Allt är relativt. De bolt-bössor jag testat klarar ju 30-40m men är inte speciellt konsekventa i sin träffbild och det tyckte inte jag var kul alls. Så i mina ögon så är prec.-pipa, nytt hop-uphus och ett bra gummi ett måste. Finns ju en anledning till att det heter prickskytt.

44tim44

Postby 44tim44 » 10 May 2014, 03:08

Om jag nu köper Well MB-08 och ska ge mig på att uppgradera den själv, skulle detta vara en bra början?:
-M150 Fjäder (http://malmoairsoft.se/produkt/M150-White-Chromium)
-L96 Metal Trigger Box (http://malmoairsoft.se/produkt/L96-Metal-Trigger-Box)
-6.03 Precision Steel barrel 650mm (http://www.taiwangun.com/en/6-03-steel- ... aign-id=14)

MB-08 ska tydligen redan ha "reinforced piston and spring guide".

Xelley
Lag: GBM
Played Since: 2010

Postby Xelley » 10 May 2014, 06:12

Köp isf airsoftpro eller PDI. Allt annat är bortkastade pengar i mina ögon. PDI hop och raven pipa, till att börja med. Och ska du spela som sniper så kommer pistongen att ge vika, dvs lite kraftigare fjäder.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

44tim44

Postby 44tim44 » 10 May 2014, 11:18

I vilken ordning, med viktigast först och oviktigast sist, bör jag uppgradera då?
Jag antar att trigger houset måste bytas först då stock är i plast.
Men resten vore bra att veta. Som sagt kommer den inte användas i riktiga Airsoft-battles än, utan i Lajv, så den måste inte vara top-performance.
Det viktiga är att den skjuter tillräckligt accurate på 30-40m och inte går sönder under gamets gång.

Jag planerar att uppgradera den allt eftersom jag fortsätter hålla på, men vilka är de mest vitala uppgraderingarna som jag bör fixa på en gång?

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 12 May 2014, 10:04

Skulle börja med hop up hus och pipa om det är precision du är ute efter.
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Xelley
Lag: GBM
Played Since: 2010

Postby Xelley » 12 May 2014, 16:45

Som Ohman sa, fast lägg där även till ett bra gummi.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

dayu
Played Since: 2014

Postby dayu » 13 May 2014, 01:26

Köpte well mb 08 för någon månad sedan. Har också nyligen blivit frälst av denna hon hobby!

Denna bössa tycker jag är robust och verkar kunna följa med en ett bra tag. Jag skulle inte byta trigger box då den jag fick är redan i metall. Inte Heller en m150 fjäder då den skjuter 470 fps dvs 147 m/s.

Ända jag gjort är att jag satt in en prec pipa. Samt funderat att köpa nytt hopp up hus från airsoft PRO. Hop up gummi måste importeras från Tyskland då de verkar va omöjligt att hitta. Annars köper man gbb pistol gummi o skär av en bit.

Som nybörjar bössa tyckte jag man fick mke för pengarna.
MEN du bör ha väl tränade armar och axlar då denna pärla väger en del... plus sikte, bipod osv. Är själv rätt vältränad på 110 kg och efter ett söndags spel har man träningsverk på måndagen;) samt att fjädern krävs en del o spänna, inte som alla Youtube filmer jag såg på innan, då dom spänna bössan som de knappt var en fjäder i. Så en del kraft och styrka krävs för bössan, kan va bra och veta om du ska använd den 4-6 timmar i streck. Sen beroende på vilka regler ni kör med så brukar säkerhets avståndet va på 20-30m för hastigheten som denna ger, så då vill man att den ska gå rakt, vilket somsagt kan kosta.

Har du bestämt dig för en spring sniper och har stadig överkropp;) tycker jag att du köper denna. Men tycker inte du ska blunda för en semi sniper , PJ SPR full metal long tex. Lättsamt att slippa göra mantel rörelse varje skott samt inte va lika beroende på att varje skott går rakt, här kan du pumpa på;)

Just de, mb 08 skjuter rätt hårt så du bör ha tyngre kulor, vilket kostar en del. Samt att hitta ljusa kulor Är svårt. Jag importerade just 1500 vita 0.36g o 0.40g för 450:- för de är sjukt jobbig att inte se vart kulorna åker. Semi sniper duger nog 0.30g betydligt billigare.

Pust, så var man klar. Ursäkta kludd m.m skriver på mobilen

Return to “Nybörjare”