Närlys, Ljusgranater Lysraket

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
pompe88
Played Since: 2014

Närlys, Ljusgranater Lysraket

Postby pompe88 » 14 September 2014, 16:30

Var och/eller hur får jag tag på närlys ?

Obs inte handhållen bengal utan typen som man skjuter upp i luften o sedan hänger i en fallskärm för att lysa upp spelfältet. Kvittar mig hur de ser ut om det är skjuts med pistol ellr avfyras från rör allt jag behöver är något som kan lysa upp en rejäl yta som de jag använde i det militära gjorde. Är det kanske så att man numera behöver ngn licens för detta ? jag har kollat runt lite hos de få pyro företag jag vet om o inte hittat något, minns att smålandskrutbruk hade ngt sådan förr men hittade den inte nu.

OBS vill inte ha röda nödraketer de är ljust det NÖDraketer inga leksaker
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Postby Kocken149 » 14 September 2014, 18:02

Jag skulle sätta en femma och en fimp på att lysraketer inte är ok för annat än FM att använda. Är rätt bra drag i dessa och skulle tippa på att Joule ligger rätt högt.

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 14 September 2014, 19:08

Är helt okej för civila att använda. Dock skall de ju användas som just nödraketer.
De finns dock att köpa på båtaffärer då många båtägare har sådana i båten som säkerhet.

Skulle vara väldigt aktsam att använda dem utan att ha pratat med en massa folk hittan och dittan först dock.

Betvivlar även att det är samma kaliber som försvaret använder. Men de ger bra ljus några sekunder.

14 september 2014, 19:13:

vid närmare inspektion på just en sådan som ligger här bredvid mig så står det inget om användning.
Åker upp ca 300 meter och brinner i 40 sekunder.
Ger en jävla rök på backen och förbannad kraft så lätt att skada sig om man inte vet hur de fungerar eller gör fel.

pompe88

Postby pompe88 » 14 September 2014, 19:17

joule ?

ja du blotta tanken på att skjuta dessa mot ngn hade inte fallit mig in, och om ngn skulle göra ngt så idiotiskt så tror jag inte joulen skulle va problemet utan snarare den brinnande magnesiumet. Och nej det är inte enbart för FM man kan köpa nödraketer lite överallt enda skillnaden är att de är röda o jag vill ha vita. Hur kom du ens på tanken att man skulle skjuta dem emot en annan person menade du att det skulle ske av misstag, med den logiken får man ju förbjuda bilar där kan du snacka om joule.

Så för att förtydliga för de som inte vet Närlys är en liten raket man skjuter upp i luften väl däruppe börjar de brinna likt en vägfackla o vecklar ut en fallskärm o sedan dalr den ned o lyser upp ett väldigt stort område så det bli nära nog dagsljus. o inna komentaren om att "inget spel tillåter dem" kommer så jo det finns spel som gör det kom just hem ifrån ett.

Darantel, som jag nämnde i mitt ursprungliga inlägg, de där du hänvisar till är de vita ? jag vet att man kan köpa röda nödraketer men vill inte ha dem då det är både oansvarigt o olagligt att skjuta sådan i onödan
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Kocken149

Postby Kocken149 » 14 September 2014, 20:30

Allt som skjuter en projektil med en anslagskraft på över 10J (tror jag det var) är licensbelagt. Men det här är ju raketer så kanske annat som gäller då. Nån annan som är mer insatt får svara på det.

pompe88

Postby pompe88 » 14 September 2014, 20:44

Måste inte va licensfritt går att få licens på pyroteknik. är bara att skaffa sig nödvändiga utbildningar o söka. Är mer intresserad av vad som finns att få tag på. ngn hade upenbarligen fått fatt på dem som sköts upp under eventet jag var på i helgen, kan ha varit svinn från FM vad vet jag men för en 20 år sedan köpte jag hos pyrosmålandskrutbruk

Edit: jag hittade en variant själv http://www.hansson-pyrotech.se/rockets/ finns den inte inne så skall var båtfirma som är återförsäljare för de röda nödraketerna kunna ta hem dessa på begäran.

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 15 September 2014, 08:11

hur du fick mitt inlägg att bli binklat mot att skjuta dem mot personer förstår jag inte??? har aldrig sagt det.
det farliga med dem är att de sprutar eld nedåt när man avfyrar dem, och med en regäl kraft, så håller man dem fel kan man skada sig själv. det jag kommenterade.

15 september 2014, 08:11:

och ja de är röda de jag hittat inte vita tyvärr.

Kocken149

Postby Kocken149 » 15 September 2014, 08:46

Tror mer det var mitt inlägg han mena. Det verkar som att dom fungerar som vanliga raketer, med den skillnaden att dom lyser ist för att explodera. Så det borde ju då vara fritt fram att använda.

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 17 September 2014, 14:33

Dessa brukar vara avsedda för nödfall och är således inget som är bra att använda sig av om man inte är beredd att betala notan för en felaktig utryckning.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

pompe88

Postby pompe88 » 17 September 2014, 22:08

Jag kan givetvis ha fel i mitt förtydligande i orginal posten men RÖDA är till för nödfall och har INTE efterfrågat sådana, eller menar du att även vita går under detta lagrum ? detta är isåfall nytt och skulle uppskatta hänvisning till regelverk.

Eller svarade du innan du läste hela frågan ?

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 17 September 2014, 22:42

Pompe, de du hittat verkar vara en civil version av Närlysen. De funkar ju bra, men är pissdyra för FM.

Får du en kontakt som säljer dem, säg till så ska jag med ha ett par :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Smiffe
Lag: GRS
Played Since: 2012

Postby Smiffe » 18 September 2014, 08:24

Jag skulle också vara intresserad om någon skulle få tag i en civil version. det är inte så poppis att skjuta lysgranater av någon typ , eller färg alls i närheten av öppet vatten då detta kan ses av båtar och feltolkas som nödraketer.. däremot så kan man prata med marinbasen och meddela att man kommer köra med ljuseffekter så dom är medvetna om det och inte larmar ut en styrka på den aktuella platsen :)

Har gjort övningar flertalet gånger och då har det funkat bra. enstaka gånger har det faktiskt kommit in till marinbasen att "nödraketer har setts i närheten av vårat övningsområde" och då har det varit bra att dom veta om att vi är där så dom inte behöver kontrollera själva :D

pompe88

Postby pompe88 » 18 September 2014, 09:31

OK då går jag igenom vad jag hittat en gång till.

Det här är en civil närlys http://www.hansson-pyrotech.se/rockets/ vad jag har hört av båtintresserade vänner är den röda varianten (köp inte den) den vanligaste i Sverige. Men de båtfirmor som säljer den röda köper dem från samma tillverkare som har de vita, vad man gör är att du talar med din lokala båtfirma och förklarar att du vill ha den vita inte den röda nästa gång de beställer nya varor. annars finns deras distrubitörer här http://www.hansson-pyrotech.se/distribu ... country=SE att köpa saker som dessa på postorder kan va lite knepigt då de troligen går som explosiva varor o därmed har en rejäl fraktkostnad. Pris, ja 322kr ta watski för den röda gissar att vit kostar liknande.

Som jag sagt innan Använd inte den röda ! särskilt inte i närheten av vatten. Var extremt försiktig det här är farliga grejjer som brinner extremt hett och lätt startar en brand i skog o mark där den landar. När ni ringer o informerar polisen om erat spel passa då även på att informera om att ni tänker använda pyroteknik av denna sort, då kommer du få veta att det krävs tillstånd att skjuta upp raketer (undantag nyårsafton o påsk) men det är bara att ansöka om detta tillstånd så får man det.

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 19 September 2014, 09:09

Olagligt är det inte med den vita, men det uppmuntras INTE att man använder även dom då många civila inte fattar skillnad.
Detta var något som impräntades i huvudet på mig när jag tog sjöfartsbefäl klass 8 (lägsta klass, men det hör inte hit).

Om man hör av sig till polis och övrig räddningsstjänst så lär det ju bli mindre stök, men det känns fortf. för risky i min mening.

(Men det är riktigt ballt när man pangar på natten, vi använde både röda och vita uppe i bergen i USA när jag spelade där, kändes lite som under slutstriden i plutonen när djungeln lyses upp och VC finns överallt).
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 27 September 2014, 23:12

Som andra sagt krävs tillstånd men det får man. Jag tror att det även innebär att räddningstjänsten informeras.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Return to “Nybörjare”