välja kamera

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
livewire
Lag: QoT / Спарта
Played Since: 2014

Re: välja kamera

Postby livewire » 6 January 2015, 21:55

XXL have the Roam +2 for 1500kr at the moment, picked one up today
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Trixtian
Lag: Brimstone14
Played Since: 2004

Postby Trixtian » 26 January 2015, 22:11

Ett alternativ till GoPro?: http://youtu.be/uirzCD-qALE (SJ4000)

Har själv en Sony AS100V och måste säga att filmerna blir helt ok. (Har inte så mycket att jämföra med)
Tittade lite på Sonys senaste modell HDR-AZ1 som en kompis har och konstaterade att även om den är mindre och skulle passa bättre på en hjälm så kan man inte ställa in något utan en dator. Tyvärr är den också vit =/

Kan rekommendera Techmoans kanal på YouTube (https://www.youtube.com/channel/UC5I2hj ... PVkvzM8_Cw).
Han recenserar ofta actionkameror osv. ganska utförligt och ger både positiva och nevativa omdömen.

MRV
Lag: exo146
Played Since: 2011

Postby MRV » 27 January 2015, 23:45

Trixtian: men det funkar väll via ios/Anndroid? :0

Ja den verkar ju smidigare, dock betydligt kortare batteritid, mycket som ska laddads upp... Haha

Men jag har tittat på den med faktiskt, dock alltid trevligt med gps :)
" I'm so fucking smart that I make smart people feel like they are retarded."

Affärsredovisning: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=26074

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 29 January 2015, 15:15

Inte riktigt den kvalitet som många är ute efter på själva flimklippen, men jag har helt andra krav. Jag har några år kört med MiniDVR #808 nr16+ kameror som jag moddat beroende på användning och montering. Mitt mål med dem är något som ger tillräcklig kvalitet i 1280x720p klipp, som kan byggas in och samtidigt något jag kan starta och som är igång hela tiden, dvs begränsad minnesanvändning och batteriförbrukning och måste kunna byta minneskort och batteri under spel. Mitt mål är 7h+ drifttid på ett kort/batteri, så jag kan täcka dagljus delen av en långt milsim dag med bara ett batteri/minneskorts byte samt jag vill ha uppdelade videoklipp då det mesta av tiden på inspelning är dödtid och måste sorteras bort (enklare slänga de som är ointressanta än redigera i långa klipp), dessa kameror tillåter justerbar klipplängd och jag kör med 5min överlappande klipp som standard.

Min primära användning är som "guncams" mm och anledningen till igång hela tiden är just att man ska fånga det som händer exempelvis när striden börjar/pågår, utan behöva tänka på att starta kameran, mesta av tiden är det som spelas in mark/fötter/himmel osv även om ljudet hela tiden tas upp så är inte filmklippen så intressanta, men blir annorlunda vid strid mm.

Jag har flera stycken och och byggt in dem i bla min Magpul PTS Masada och CA M249a. Båda är custom lösningar där jag vattenskyddat, gjort lösning för bytbart batteri utan tappa tid/datum och flyttat ut knappar/kameran (bla custom frontsikte med inbyggd kamera på M249an). Jag har även ett par fristående kameror med kortare drifttid (3h+) och med olika linser som vidvinkel som jag har tejpat på olika ställen eller lånat ut till andra för att fånga annorlunda klipp, bla fäst ovanpå en ballistisk sköld vid mörker strider nere på special spel nere på Tempus Fugit i landskrona, tejpat på takräcket på spel bilar (och vid semesterkörning), haft huvudmonterad vid fjäll vandring osv. Har även ett par andra kameror jag kört internt i fordon riktat på de i bilen osv.

För mig är det viktigare att kameran är igång och fånga det som händer (gärna från olika annorlunda vinklar) och med tillräcklig kvalitet utan att kamera/filmingen är något som har prio eller fokuseras på.

Det är underhållande när man exempelvis kan se/lyssna på skitsnack under dödtid väntades i spelfordon på fiende ska dyka upp där folk börjar småsjunga djungelbokens "jag vill ju va som du", eller när fi söker genom samma fordon (och gör det dåligt) och deras kommentarer (japp vi hade mer radios än er, kan använda det bättre och uppenbarligen märker ni inte heller inspelningen som pågår).

Förutom alla sköna filmklipp är en bonus att jag kan få lite analys av hur man verkligen strider, hur bra jag igentligen siktar och skjuter, hur lång tid omladdningar tar och om något händer som leder till dispyt har man kanske en ljudinspelning av vad som sagts/gjorts även om kameran inte fångat det på film (eller bara de som är dåliga på att ta träff, man ser kulorna i filmklippen).
This space intentionally left blank

MRV
Lag: exo146
Played Since: 2011

Postby MRV » 29 January 2015, 19:03

Min herre, jag välkomnar dig varmt med lite klipp samt även lite bilder på jobbet!
" I'm so fucking smart that I make smart people feel like they are retarded."

Affärsredovisning: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=26074

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 29 January 2015, 19:36

Säger som mrv... aah jag vill se dina customlösningar min ädle herre

Thinker

Postby Thinker » 18 March 2015, 00:12

Tog lite längre tid än jag tänkt att svara på detta (och glömde bort det) då Windows Movie Maker total feckade sig så kunde inte klippa samman intressanta delar. Men efter kommit på det igen, och installerat annat program och lärt mig använda det (VSDC Video editor) så har jag nu laddat upp filmklipp på youtube.

https://youtu.be/uNSTWor9Kbw

https://www.dropbox.com/s/un3ionzbcobcg ... r.zip?dl=0

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 21 March 2015, 12:33

Åfan va nice thinker tackar för informationen.
Köote mig precis en mobius actioncam.
Vad kostar dina de där kamerorna? Hittade lite på wbay men ena låg på typ 45kr o andra på 300kr.
Låter väldigt intressant det du gjort med o modda o flytta knappar. I like the way you think!
Även me batteriet. För längre batteritid. Shit. Nu blev ja sjukt meksugen

Thinker

Postby Thinker » 21 March 2015, 13:21

Jo man får vara lite försiktig när man köper sådana kameror på nätet, eller i affärer. Många som ser liknande ut men är enklare. Har en sådan enklare kamera som jag fick med när jag köpte ett stort minneskort och tyckte 30kr kunde det vara värt för att kolla hur dålig den var. Dålig filmkvalitet, smalt synfält, kan ej ta väck klockan, krångligt få klockan rätt, jobbigt med otydlig start och funktion och inte värt besväret. Köp de bättre, eller sådana som mobius.

Jag kör med AVI output filer (för att få 1s överlappning, och tycker illa om mov formatet), 5min filmklipp för att kunna slänga mesta som är ointressant när jag kommer hem (ca 270MB/5min), använder nästan alltid tid/datum, kör med fördröjd start så de inte kommer igång av misstag (och stänger av sig om jag inte startat inspelning inom 30s), aktiverar indikering så jag vet om kameran spelar in eller inte, ställt upp saturation ett steg för det blir lite nermattade färger annars men resten i normal/auto lägen, 30fps, 1280x720p. Har inverterad bild på masadans kamera numera då den är monterad upp och ner. Om ni ställer in lägre upplösningarna så beskärs bilden (även om 848x480 kör full storlek, bara nersamplad). Rekommenderar hålla er på 1280x720. Rörelse aktivering fungerar för stationär filmning, men har stor fördröjning så det tar några sekunder för inspelning att starta, och utomhus kommer den givetvis reagera på grenar som rör sig i vinden och solen/moln. Men rätt kul att få lite ovanliga kamera vinklar, och fånga strider runt viktiga punkter osv. Problemet med uppmonterade kameror är att just den gången sker de coola striderna någon annanstans.

Ska ni göra bytbara batterier så rekommenderar jag sätta in en supercap kondensator över interna batterikontakten, kör själv med 5.5V/0.1F, så att interna klockan osv inte nollställs vid batteribytet, samt vanliga röda JST kontakter. Håll er på 3.7V batterier, det går göra spänningsadapter för driva dem av 7.4V eller annat men mest effektivt hålla sig till stora 3.7V batterier då kameran stänger av sig själv vid lågt batteri. Stäng bara av kameran, byt batteri, och starta upp igen. Fungerar fint.

Mobuis kamerna verkar trevligt, men har inte själv skaffat något sådan än då jag har flera av de där Mini DVR 808 #16 samt andra, och jag har mest haft som mål att bygga in kamerorna, och då varit trångt om plats (fått slipa ner USB kontaktet 1.5mm på en av dem för få plats, kolla den med krympslang), mobius kamerna har kommit senare samt är något större.

Jag skulle gissa jag har betalat 200-250kr styck, men dollarn har stigit mycket senaste året, var låg dollar när jag handlat mina kameror. Alla MicroSD minneskorten har kostat mig mer än kamerorna dock, och var försiktiga handla microSD kort på ebay, lätt bli lurad på fake kort (även i förpackningar), så tips är köpa till kort med kameran från känd säljare, eller köpa dyrare från Kjell osv. Och TESTA minneskorten innan ni använder dem. Enkelt göra, finns program för det och tar bara lite tid (h2testw).

Det finns förlängningskablar för själva kameran, så bara förlänga och snäppa in i kontakterna beroende på hur ni tänkt modda. Undviker det dock om jag inte behöver då det är något som kan gå sönder/jäklas, men praktiskt det finns.

De mesta problemen jag har haft med dem är faktiskt batterier som dött/slutat ta laddning, kameror som kommit igång av misstag och tömt batteriet under transport (därav numera fördröjning och 30s autoavstänging om inte inspelning startats), samt minneskort som slutat fungera eller blivit korrupta (köp bra minneskort), och en som blivit sönderskjuten kamera, där jag köpte ny kamera modul och bytte.

Jag har bla använt samma kameror monterat på biltaket när jag kört omkring i norge, samt under hardangervidda vandring på boonie, skidåkning i alperna osv och det är rätt kul minnen att ha.

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 21 March 2015, 15:03

Mycket intressant läsning :D
Blir nog o beställa en sån oxå senare.
Mobiuskameran var lite dyr o köpa flera av haha. Men dessa verkar trevliga.
Intressant med programeringen osv.

Fred
Played Since: 2013

Postby Fred » 24 March 2015, 18:30

Tänkte även tipsa att man kan modda mobius kameran så man får mer zoom om man ska ha scopecam: https://www.youtube.com/watch?v=k5hzmmrWr54

Caim
Lag: T.S.U
Played Since: 2003

Postby Caim » 8 June 2015, 14:37

Jag funderar på att köpa en kamera till, har redan en gopro 3 Hero+ som sitter på skallen under spelen :)
Det jag är lite ute efter nu är en att sätta på bössan också. Funderar på dessa:

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_G ... langId=-16

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_G ... langId=-16

Elite är nersänkt till 1600 kr vid online köp så jag hade väl tänkt mig en gräns runt däromkring

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 8 June 2015, 15:12

Det blev en Sony HDR-AS200V för min del, ska spraya skalet i någon trevligare färg så den inte är vit.
Beställde först en GoPro men eftersom jag inte kör med hjälm så ofta så blev det bara bekymmer vart fan jag skulle fästa den för bra bild.
Sen har Sony en Cashback på utvalda modeller just nu, så t.ex. AS200V får du 400 tillbaka för fram till sista augusti. Helt okej pris då.

Wrim
Lag: Funderar

Postby Wrim » 8 July 2015, 14:08

Här är mitt tillvägagångssätt:

1. Gick till Techmoans kanal och kollade reviews: https://www.youtube.com/channel/UC5I2hj ... PVkvzM8_Cw
2. Kollade ebays camcorder sida: http://www.ebay.com/sch/Camcorders-/11724/i.html
3. Sorterade efter Best Match
4. Vägde kvalité mot plånbok

Jag föll för SJ4000 Wifi, rätt okej kvalité och ekonomiskt pris.

Gopro Hero funkar bättre i motljus https://www.youtube.com/watch?v=EASnXTyRYE8
Men det kan inte slå priset jag fick SJ4000 för.

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 8 July 2015, 16:40

Har du testat sj4000 än? Är själv fundersam på att teata den då den var väldigt lockande

Wrim
Lag: Funderar

Postby Wrim » 8 July 2015, 20:44

Den är förhoppningsvis på väg.
Jag gav bara 179 kronor, men efter jag hade betällt den stängdes säljarens konto ner av ebay, så jag får se om kameran kommer fram eller om jag har blivit lurad.
Han skrev i alla fall att han hann skicka den.
Från vad jag har sett på Techmoans youtube-klipp så är den väl okej, förutom i motljus som de flesta kameror.

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 8 July 2015, 20:52

Ah ok najs. Du vet iaf att det inte är en orginal sjcams kamera du beställt isåfall ;).
Jag beställde nyss en liten bilnyckelskamera för 65kr. Bara för o testa. Har man tur hittar man ju nå billigt guldkorn

Pansarhund
Lag: HeXagon E-Sports

Postby Pansarhund » 9 July 2015, 17:21

Jag har en SJ4000 (wi-fi) och jag är inte jätteimponerad. Jag har den äkta versionen kan jag tillägga.

soliga dagar i skogen fungerar den rätt kasst. Grantopparna blev helt vita och jag testade lite olika modes. Sedan hackade HDR läget trots kort med 60mb skrivhastighet. 720p 60 fps är egentligen 30 fps men de dubblat varje frame så det enda man får är en större videofil.

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 25 July 2015, 11:03

Jag införskaffade en rollei s-30 wifi plus.
inväntar första testet som blir imorn på stråssa. Efter det skriver ja lite om den

Return to “Nybörjare”