Omräkning kulvikt till utgångshastighet?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Protnev
Lag: Pathfinders

Re: Omräkning kulvikt till utgångshastighet?

Postby Protnev » 6 November 2015, 19:09

Ny kronografter kan man ställa in kulvikt och man får ut joule. Detta är egentligen den lättaste och bästa VSAFtabellen som finns!
Dock är det inte genomförtbar i nyläget eftersom vi har problem att förklara joule till gemeneman. Jag sitter här och känner att en jouletabell är det bästa men alldeles för kontroversiellt att genomföra. Så jäkla synd :(

Image
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 7 November 2015, 03:41

Fast, när man talar om system som är omräknade för att alla kulvikter ska ha samma energi vid mynningen istället för vid säkerhetsavståndet (t.ex VSAF) så är det väl inte joule-creep det handlar om? Eller har jag fått begreppet om bakfoten nu?

Jag har observerat många fall där ett vapen chronar högre med tyngre kulor än med 0.20. Det är alltså inte bara en smula högre energi utan till och med högre hastighet redan vid mynningen. Gasvapen med långa pipor sticker ut mer än resten men även AEG:er med mycket övervolym, dvs att man har kortat pipan utan att byta cylinder, kan prestera rejält mycket olika med olika kulvikter.

Chronografer som visar Joule är förvisso bra, men de berättar fortfarande bara halva sanningen. Man måste ändå applicera matematik för att veta hur mycket energi kulan har kvar efter atrt ha färdats X meter genom luft, och det är ju energi vid träff som är intressant, inte vad kulan hade för sig en sekund tidigare.

Jouletabeller är inte det minsta kontroversiella. Det har de inte varit det här årtiondet. VSAF är en Joule-tabell, till exempel, och när de gjorde om den från en "chronamednolltjuge"-tabell till en "allaskahasammaenergividmynningen"-tabell var det ingen som protesterade och många märkte det nog inte ens. Att justera en tabell för att ge 1 J vid träff även i verkligheten och inte bara i teorin vid felberäkning vore heller inget konstigt. Det är ju inte som om folk kan något system utantill. De chronar, får sitt säkerhetsavstånd och så är det inte mer med det.

Att siffrorna i den nya tabellen är närmare verkligheten än siffrorna i den gamla tabellen borde inte göra skillnad för speciellt många, och skulle det göra det så är det en positiv sådan för då har de förstått vad det handlar om och varför det är viktigt.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 7 November 2015, 13:19

Stycke ett vet, stycke två vet, stycke tre vet. Stycke fyra, anser att folk inte vet att VSAFtabell ären jouletabell, min tabell är VSAF, fast utan tjafset, då tjafset redan ställs in i kronon. Bara att få folk att tänka i energi istället för m/s skulle förenkla så mycket.

Nu vänder jag det lite och säger. Har vi egentligen ett problem? Jag menar om vi försöker sitta här och skapa en lösning, finns problemet vi löser? Anses detta problemet vara tillräckligt stort.? Kan vi påverka de aktörer som anses skapa de största problemen, har ni testat att förklara för Frysen eller Combat Zone att deras system ger problem och att det är baserats på naturlagar?
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 7 November 2015, 20:02

Vi har ett potentiellt problem i att vi faktiskt inte vet hur mycket vi riskerar att skada våra medspelare om vi utgår ifrån energi vid mynningen. Dessutom är det lika lätt att göra rätt som att göra fel. Det är precis samma beräkningar som gjordes för att skapa din tabell, de görs bara om för att bättre beskriva verkligheten. Jag förstår inte varför det är så kontroversiellt.

Prova att göra om VSAF:s tabell och bara justera hastigheterna/J vid mynningen så att de stämmer med verkligheten och använd den på ett spel, och se om någon ens märker det.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 7 November 2015, 20:14

På arenorna spelar man med ett enda trim och 0 m säkerhetsavstånd. Det är inte där skillnaderna huvudsakligen märks, och ändå blir det fel och uppstår skador även där. Det är bara det att man förklarar bort det på olika sätt, oftast med att någon fuskar med trimmet eller att det kan "ta illa ibland". Rerna killgissningar alltså. Att det förmodligen egentligen beror på tunga kulor och naturlagar i många fall har folk inte begrepp om.

Jag minns att jag förstod joule-creep som skillnaden mellan bra och dåliga kulor när min kortade M4 chronade 107 m/s med mina Bioval 0.25 men bara 97 m/s med US:s noname 0.20. Det tog flera år innan jag förstod att jag hade spelat CQB och skjutit folk point blank med alldeles för hög anslagsenergi och det skedde faktiskt en hel del olyckor där jag gjorde väldigt ont och förhållandevis stor skada på både vänner och främlingar. Det är jag inte bekväm med. Det hade varit bättre för både mig och alla andra om trimreglerna hade byggt på vetenskap och inte gissningar.

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 8 November 2015, 00:32

Twist, som någon som sedan 1999 försökte övertala folk att chrona med kulvikten de spelade med och inställd hopup, skrev lagets regler baserat på joule osv och försökte övertala arrangörer så VET jag det var grymt stort motstånd i all förändring, väldigt väldigt svårt att försöka informera folk till att göra "rätt". Flesta förstod definitivt inte hur det fungerade, hur chroning fungerar, eller helt enkelt inte ville förstå för det är ju "jobbigt", och många "chronade ner" genom att använda tyngre kulor för det var m/s som gällde. Och givetvis var det många som tyckte de skulle få använda högre trim och skiter i eller medvetet utnyttja regler.

Att säga det vore bättre för alla om trimregler byggt på vetenskap osv är lätt säga nu, när du vet. Det är aldrig populärt om man är nästan ensam röst mot stora mängden oavsett hur fel mängden har, för vem vill erkänna de har fel? Vi gör alla det misstaget (även jag), och det är inte lätt att försöka ändra ingrävda åsikter. Speciellt inte när kända spelare och stora grupper snackar mot en, men det finns en anledning jag är känd som en gnällig jävel. ;)
This space intentionally left blank

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 8 November 2015, 01:53

Ja, det är lätt att säga nu när jag vet men nu vet jag och då säger jag det. Alternativet är ju att hålla tyst om ett systemfel som faktiskt begränsar många av oss i onödan och sånt sysslar jag inte med. :-)

Tittar man på VSAF, Protnevs tabell osv, och gör beräkningarna så upptäcker man att de faktiskt ligger någorlunda rätt för tunga kulor och höga hastigheter, förmodligen för att man har justerat upp säkerhetsavstånden i takt med att det har blivit hål i folk. Befintliga system är alltså inte så värst osäkra egentligen, utan mest orättvisa och onödigt klumpiga och onyanserade. Säkerhetsavståndet för Bolt B@0.43 ligger till exempel bara tre meter för lågt enligt VSAF, och det får väl räknas som inom felmarginalen. Säkerhetsavståndet för Bolt B@0.30 är däremot 10 meter längre än det hade behövt vara. Gör man stickprov på andra ställen i matrisen så ser man samma sak upprepas gång på gång.

Det innebär att samma vapen skulle kunna fungera på fler banor bara genom att man bytte kulvikt, en möjlighet som folk går miste om eftersom de inte vet hur stor betydelse kulvikten faktiskt har. Jag tror att om man bara är tydlig med att det innebär fler möjligheter än begränsningar att uppdatera trimreglerna så skulle nog fler acceptera det.

Return to “Nybörjare”