Det här med precpipa.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Moonakk
Lag: U.D.D
Played Since: 2000

Det här med precpipa.

Postby Moonakk » 5 January 2015, 12:56

Precpipa, hur mycket gör en sådan egentligen?

Jag har en G&P M4A1, helt orginal. Testade den lite mer noggrant igår och den har en rak kulbana i 30-35 meter, vilket inte är så dumt.

Till saken hör att jag ska ha den som CQB bössa, och kommer att spela där gränsen är max 104 m/sek. Nu vet jag ju inte vad min bössa gör, men runt 90 m/sek skulle jag tro. Om jag nu skulle sätta i bara precpipa, inte byta fjäder och liknande, skulle det påverka utgångshastigheten mycket? Hörde från ett håll att prec.pipa ger typ 10% mer utgångshastighet, vilket i mitt fall skulle dra upp den till 99 m/sek, vilket är helt ok. Är det ens värt att sätta i en precpipa? Kan man vinna typ 5-10 meter längre rak kulbana?
Min filosofi är enkel: Gör det du vill och inte det du känner dig tvingad till. Ställ inga frågor du inte kan hantera svaret på.

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Re: Det här med precpipa.

Postby ohman » 5 January 2015, 14:06

Du får nog större skillnad med byte av hop up-gummi och/eller spacer än du får på en precisionspipa. Speciellt när det gäller avstånd. Om din bössa skjuter rakt (och konsekvent) redan skulle jag inte bekymra mig över precisionspipa, speciellt inte om du avser att spela CQB med den.

Gällande utgångshastigheten, det beror på skillnaden i innerdiameter mot din nuvarande pipa. Det finns precisionspipor med större diameter (vilket då skulle sänka utgångshastigheten), så bara för att du sätter i en precisionspipa innebär det inte per automatik att du ökar hastigheten, syftet med en precisionspipa är att den ska ge konsekvent kulbana från skott till skott.
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Moonakk

Postby Moonakk » 5 January 2015, 14:14

Jo, precis. Jag ska först och främst få den cronad, så jag vet med säkerhet. Jag kan, som den är nu, träffa en vanlig 50 cl burk på 30 meter med flera skott på rad, så en bröstkorg borde inte vara några problem. Men sen är det väl alltid så att "mycket vill ha mer". =)
Min filosofi är enkel: Gör det du vill och inte det du känner dig tvingad till. Ställ inga frågor du inte kan hantera svaret på.

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 5 January 2015, 14:22

Jag skulle börja med nytt hophus o gummi om du har standard. Och se vad som händer med räckvidden. Om du vill ha mer så byt till precpipa. Men du kan få byta ner fjädern till typ 80 fjäder

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 6 January 2015, 15:46

Som det nämns, man ska koncentrera sig på hophuset och dess komponenter. Jobbigast är man helst ska testa så många olika saker som det går då märken i sig skiljer, hur gummin är byggda skiljer, samt mellan olika produktionsbatchar som har gått. Alltså, det går inte riktigt att lita på internet, man måste hitta det som passar en själv och sin bössa. Lycka till och var noggran och vetenskaplig så ska det gå till sist. Det är här du vinner mest i räckvidd och ännu viktigare, effektiv räckvidd (det avstånd där du säkert kan skjuta ut ditt mål).

Men det finns ett samband, mellan tummen och pekfingret, när det kommer till hastighet och räckvidd och den följer ungefär VSAF trimregler. Med det menar jag att om du har en bössa som lirar runt 100 så får du ingen extra vinst men heller inte extra säkerhetsavstånd. Sen när man kommer up ptill 115m/s så flyger kanske kulan 5m längre än 100ms bössan men du har också ett säkerhetsavstånd på 5m. 125ms bössan, 10m längre men med 10m säkerhetavstånd. Detta gör att man egentligen inte vinner någon extra räckvidd genom att trimma sin bössas M/s. Vill man det, går man som sagt på hophuset och pipan. Jag gör det men kompenserar förlusten av 10m säkerhet med en pistol. Detta är en tumregel som fungerar bra att ögonmåtta bössor med. Detta ögonmått ger också en indikation om det är en bra hopuplösning eller inte.

Att tajtare pipa ökar utgångshastigheten är att det blir mindre luft som går till spillo under tiden kulan är i pipan vilket ökar dess effekt. De där 10 % hör man ofta när något bytt från 6.05-6.08 pipa till 6.00-6.01.

Sista tipset, byta ut en sak i taget. Eller testa om de fungerar i synergi. Var nogran, krona som en dåre och till sist ser du vad som presterar bättre och mindre bra i din mecklåda. Alla har en hög med random kasst shit i hobbyrummet, jag lovar ;)
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 6 January 2015, 15:51

Men vafalls, vetenskap i airsoft? Airsoft är en tyckarsport, för bövelen!
Efter att r-hoppat mina pipor ber jag två snabba Ave Maria och en De Profundis och sedan skjuts det alltid spikrakt.

Nå, hursomhelst, man kan ofta lita på den kollektiva erfarenheten när det kommer till detta, men det är som sagt ingalunda någon garanti. Med gummin är det tursamt nog tillräckligt billigt för att pröva sig runt.

En r-hop är ett säkert kort, men är lite krångligare att ordna med.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Protnev

Postby Protnev » 6 January 2015, 16:43

Och hur kom du fram till att r-hoppen är ett säkert kort? Genom att testa dig fram och jämnföra. Är inte svårare än så. Annars så får man sitta här bakom tagentbordet och gissa sig fram definitionen av "spikrakt" :D dobidobidoooo

Image

Moonakk

Postby Moonakk » 6 January 2015, 16:45

Tack för tipsen Protnev, ska jag ta åt mig. =) Din lösning är jag mer osäker på ministry, han där uppe och jag tror inte på varandra. ;)

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 6 January 2015, 17:22

Bra skrivet protnev.
det där med r hop har jag inte orkat ge mig in på än o testa haha. Tar en sak i taget tills det är perfektion

Protnev

Postby Protnev » 6 January 2015, 19:24

Lägger till en notis här. Kände att jag drygade mig med Ministry där, förlåt. Kände mig förnämde när du "dissar" ett av de första tipsen jag gav dig i en sunkig lägenhet i Uppsala ^^.Men till er andra, MInstry talar inte osanning, underskatta aldrig tron på det övernaturliga inom airsoften. "Magi" som jag kallar det kan får de bästa grejorna är fungera som skit eller da shit, helt utan uppenbar logik. Hur många gånger har vi inte suttit i en hörna och tröstat "Nisse".

https://www.youtube.com/watch?v=0wnSUrURTqE

ministry

Postby ministry » 6 January 2015, 20:05

Jag skämtade ju med dig ; )

Det som dock är sant att man bör vara medveten om att även det som av alla anses vara bäst, kan för en själv inte duga till ändamålet. Det finns oändligt med variabler och förhållanden som påverkar vad som fungerar bra. Den kollektiva erfarenheten är en bra hållpunkt att utgå ifrån när man skall pröva sig fram.

Protnev

Postby Protnev » 6 January 2015, 23:57

Gött, för det var därför jag "drygg" svarade ;) Är ju så svårt att plocka upp sånt nu när den ironifria generationen är aktiv på internet^^
Ialla fall bra att åter påpeka att kollektivet faktistk kan peka en åt rätt håll, även om den inte behöver stämma just för en själv.

Tack för tacken förresten. Är så lite så. :) Lycka till grabbar

Moonakk

Postby Moonakk » 11 January 2015, 19:24

Tänk så olika det kan vara. Har nu fått bössan cronad och den ligger på 123 m/sek, bör alltså inte vara någon standard fjäder i. Men då betyder det väl, eftersom kulorna dyker efter 35 meter att det är fel hopgummi för den fjädern. Men, en 100 fjäder ska i imorgon. Ska bli intressant och se sedan hur bössan går.

ministry

Postby ministry » 11 January 2015, 19:30

Tänk på att en vältätad bössa med 100-fjäder lär dra väl över 110m/s.
Jag brukar följa detta i prioritetsordning;

1) Täta låda samt hop/pipa
2) Ordna en bra hop. R-hop är i princip oslagbart om man orkar pilla, annars finns det nog så bra gummin. Här får man testa sig fram.
3) Motor efter önskad prestation; behövs vridmoment eller hastighet? Oftast är en 'ultra torque' gott nog för de flesta behov.
4) Fjäder efter att ovanstående är ordnat. Om 1 & 2 inte är välfungerande kan du ha en 130-fjäder men hamna under cqb-gränsen...

Edit: Som nämnt i en annan tråd kan specifikationerna på fjädrarna variera lite från fabrikat till fabrikat; vissa undervärderar och andra övervärderar sina värden. Således; fixa tätning och hop, och anpassa fjädern efter omständigheterna.

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 11 January 2015, 22:10

Som ministry skriver. Ett exempel. Min nytätade bössa gick från 121ms med 120fjäder till 133ms med samma fjäder efter tätning. Bytte till 100fjäder och hamnade på 115ms.
Täta bössa först med hopup o dylikt sen pilla på fjädrarna.
Lättast att sen om du ökar eller minskar i täthet när du chronar på samma fjäder efter tätning som du gjorde innan.

Return to “Nybörjare”