Shimming ( eller vad det nu heter på svenska )

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.

Shimming

Gör det Alltid
37
86%
Gör det Aldrig
1
2%
Gör det Ibland
5
12%

Total votes: 43

Mogrosh

Shimming ( eller vad det nu heter på svenska )

Postby Mogrosh » 14 February 2015, 18:27

Hur många gör verkligen detta ?
Hade varit intressant att se. Har tänkt öppna upp min gearbox för första gången snart och kolla runt och mer en fråga ska jag bry mig om det eller inte. Jag förstår varför man gör det och allt så är bara nyfiken hur många som gör det :P

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

Re: Shimming ( eller vad det nu heter på svenska )

Postby HrodgarHippie » 14 February 2015, 19:05

Jag gör det, tycker definitivt man kan vinna respons på det.
Instagram; @callsign.rainbow

Cire

Postby Cire » 14 February 2015, 19:08

Om man ändå ska öppna en gearbox bör man göra rent och shimma om. Gör man det ordentligt en gång (som visserligen brukar ta en del tid) så får man en bössa som presterar mycket bättre och dessutom minskar risken för att något går sönder. Finns bara fördelar med det.

Chibs
Played Since: 2014

Postby Chibs » 14 February 2015, 19:48

Någon vänlig själ som snabbt kan förklara vad Shimming är för något?

Majoren
Lag: LRRP "Spriggans"
Played Since: 2013

Postby Majoren » 14 February 2015, 19:50

Shimmning är när du sätter små metall "o-ringar" AKA Shims på vardera sidor av kuggarna så att de ska röra sig så lite som möjligt i sidled men ändå kunna snurra helt fritt.
Tack vare detta får kuggarnas tänder maximal yta mot varandra och det blir inte att de tar bara 1/3 eller halva tanden på kuggen. En biprodukt av detta blir också att hela bössan blir tystare.
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Mogrosh

Postby Mogrosh » 14 February 2015, 20:32

Tittat på rätt så många videos på youtube och shimming och allt detta.
Och ser var dom har smörjt in gearsen och så.
Men ( och ursäkta att jag inte kan alla orden korrekt i gearboxen) alla dom andra sakerna ?
Tex den plast saken som trycker in luften ska man smörja in den ? ( hoppas ni förstår vilken del jag menar :P )

Majoren
Lag: LRRP "Spriggans"

Postby Majoren » 14 February 2015, 20:55

Pistonghuvudet eller pistongen? Pistongen kan du lägga på lite fett på skenorna och tänderna. Pistonghuvudet och allt cylinderrelaterat använder du ett annat sorts fett. De olika fetterna finns hos svenska återförsäljare :)
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 14 February 2015, 22:35

Jag shimmar om det behövs, vilket oftast är fallet, men några enstaka bössor har faktiskt varit riktigt bra när jag fått dem.
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 14 February 2015, 22:38

Nytt vapen kommer jag troligen öppna upp och koll allting är rätt, men förväntar mig jag kan ordna ev problem som uppstår pga erfarenhet av meckning, samt jag inte direkt bryr mig om ev garantier osv ändå. Begagnade vapen får garanterat stor genomgång.

Standard förfarande för mig i gearbox är rengöra från allt fett och skit, sedan smörja in lite på kugghjul och shimma upp dem rätt. Sedan smörja in och montera resten, använder samma litiumfett till allt. Brukar vanligtvis göra första tand modd på pistong om den inte redan saknar den. Skjuter och kollar allting är som det ska och motorskruv är rätt justerad. Kollar så resten av skruvar osv är ok på vapnet när jag ändå servar det. Ställer in hopup. Chronar. Antecknar i loggen vad jag gjort och när (som om jag bytt ut delar eller satt i något special osv).

Brukar öppna upp vapnets gearbox helt någon gång per år och kollar så allt är rätt, rengör och byter ut smörjmedel. Skulle det varit jag simmat med ett vapen i skitigt vatten eller liknande är det troligt jag öppnar jag upp efter spelet och kolla det är ok. Men generellt så tenderar mina saker bara fungera fint och inte vara några problem.
This space intentionally left blank

fireminded1
Lag: LAB
Played Since: 2012

Postby fireminded1 » 15 February 2015, 21:48

Jag rekommenderar att du googlar efter "pinion to bevel shimming" om du ändå ska lära dig shimma. Vissa videon på youtube visar metoden som där man shimmar från spur gear, mittersta kuggen. Vilket inte är lika optimalt som pinion to bevel, vilket innebär att man shimmar utifrån motorn. Detta för att få maximal kraftöverföring från motor till pistong.
-- LAB --
Like A Boss

björnä
Lag: Trojkan
Played Since: 2004

Postby björnä » 15 February 2015, 22:57

Nu för tiden öppnar jag bara boxen om nått går sönder och passar då även på att shima om det behövs.

Ett ordspråk som tog lång tid innan jag lyssnade på är:

Laga inte det som inte är trasigt.

Fred

Postby Fred » 16 February 2015, 08:55

Alltid, bevel to pinion är svårt att få till bra men det går. Man tjänar normalt ca 1-2 RPS på ny shimning, 1-2 RPS till på mosfet + nya kablar. Ingen större förändring men gör att den håller längre. Samt kina smörjet är ju galet mycket. Tips här är att använda en pensel till fettet du använder på kuggarna, då blir det inte överdrivet mycket och man kommer åt överallt på kuggarna.

Return to “Nybörjare”