Vilken HK416 ska man välja!?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Ritokage
Played Since: 2014

Vilken HK416 ska man välja!?

Postby Ritokage » 29 March 2015, 04:17

Funderar på att köpa en HK416 och då version D eftersom det är den som är standar versionen om jag inte har helt fel. Dock så behöver jag hjälp att välja vilken av alla dem där ute som jag borde kära på. Dem viktiga punkterna som jag vill att den ska ha är:
-Vara så verklighetstrogen som möjligt, d.v.s. korrekta markings, att den slutar skjuta när magasinet är tomt och att man måste trycka in bolt releasen för att den ska börja skjuta igen. Samt att den gärna får ha en fungerande bolt release för att underlätta med att justera hopuppen.
-Magasinen ska helst inte vara exklusivt till just den bössan utan det ska gå att använda andra magasin också så att man inte är helt körd om man får slut på kulor under spel.
-Bra kulbana och räckvidd då denna bössa kommer användas exklusivt för utomhusspel, vilket också innebär att den kan nog gärna få ha en utgångshastighet på över 100m/s.
-Inte en GBB utan det ska vara en AEG.

Har hört att VFC ska vara bra?
Är tacksam för all hjälp som ni kan ge! :)

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Re: Vilken HK416 ska man välja!?

Postby JonathanRL » 29 March 2015, 08:17

Om pengar inte är ett problem så är det TM eller VFC du vill ha. Recension för VFC finns att läsa här (den duger för D varianten också).. Problemet är att det finns väldigt få vapen som slutar skjuta när magasinet är tomt. TMs är det enda som gör det och för det krävs det speciella magasin som det inte är troligt att dina medspelare har. Du får välja mellan vilket av de kraven som är viktigast. Jag har dock själv provskjutit TMs och jag tyckte rätt bra om den.

Köp utomlands och spendera mellanskillnaden på magasin. 416 tenderar att vara dyra i Sverige.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Uffe_C

Postby Uffe_C » 29 March 2015, 08:36

Instämmer med JRL.

Har du bara råd så är det VFC du skall ha. Min går som tåget (hmmm, well som tågen gick förr i tiden när jag var ung...) Jag har en merf mosfet och 11v lipo i min.

Jag har aldrig hållit i en TM men bara genom att jämföra stocken (på D varianten) så borde TM falla bort snabbt. "Original" stocken på VFC 416D ser och känns riktigt riktig.

Alla M4 mag sitter dock inte riktigt bra i den. Just nu kör jag D-boys plåtmag och de fungerar klanderfritt och är dessutom billiga.

I övrigt, läs JRLs mycket utförliga recention, här är länken igen: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... &hilit=416

/u

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 11:58

Asså jag befinner mig i Tokyo nu så det är ju inga problem att köpa en TM HK416D här och sen bara posta hem skulle jag tro. Det bör i alla fall bli billigare an röda stjärnans VFC. Dock så är ju frågan vilken som presterar bäst utomhus och i svensk miljö.

Läste din recension men den berörde ju cqb modellen. Har du någonsin haft möjligheten att prova D modellen? Också om jag kör på VFC vet du nån bra sida utomlands som man kan köpa den ifrån för att spara lite pengar? Som då har en med en utgångshastighet på säg 100-125m/s för skogsspel. Samt vilka magasin som matar bra i den och som är i polymer?

JonathanRL

Postby JonathanRL » 29 March 2015, 12:44

Är du i Tokyo, köp Tokyo Maruis. Då får du den för vettigt pris - men köp magasin samtidigt. Att hämta hem dem utomlands ifrån tenderar att vara knepigt.

Jag har använt både TMs och VFCs i Skogsspel. Båda går utomordentligt bra. Stirra dig inte blind på utgångshastigheten.
VFC i Skogsspel: https://www.youtube.com/watch?v=OV11_Tgn2Z8
TM i Skogsspel: https://www.youtube.com/watch?v=Ik8xr1vpED4 (Andra halvan - Notera hur jag glömmer att trycka in bolt releasen)
Mina affärsredovisningar

Six-Pack
Lag: November India

Postby Six-Pack » 29 March 2015, 13:20

Jag har inte en Hk416 men en Scar-L från Tokyo Marui's next gen-serie (dvs precis samma interna delar och funktioner såsom magasin, rekyl, fungerade bolt catch och sista skott-spärr.
Kan verkligen rekommendera Tokyo Marui, min bössa har aldrig krånglat varken på spel eller utanför.
Kör den med ett 7,4 lipo, RoF blir mer realistiskt och man sparar på de interna delarna.
Kompatibla magasin är väl det ända jobbiga, mekaniken som ger sista skott-spärren sitter just i magasinen så det är bara Tokyos next gen-magasin som funkar.

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 13:34

okej det låter som en bra idé. En fråga till dock och det är angående batteri till just TMs Hk416D. För när jag kollade på den förut här i Tokyo så var det något special batteri till den som TM också sålde. Är det den man måste ha eller går ett vanligt lipo bra? För jag kör på 7,4 lipos hemma.
och precis efter man postar så ser man att någon annan har typ svarat på det precis innan. Så om det funkar på den så borde det ju också fungera på HK416? Visst är det en vanlig Tamiya kontakt som den har? Men det borde väll fortfarande vara bättre med TMs batteri?

Six-Pack

Postby Six-Pack » 29 March 2015, 13:39

Det stämmer, de är speciella batterier som passar i crane stocken som den kommer med.
Batterierna funkar väl men de är inte alls lika bra som lipo, går enkelt att löda om med lite flinka fingrar.
Last edited by Six-Pack on 29 March 2015, 13:42, edited 1 time in total.

Six-Pack

Postby Six-Pack » 29 March 2015, 13:41

Min lagkamrat la om kablarna till en fejk-peqbox på frontrailsen, men funkar nog lika bra att modda kolven och ha batteriet där!

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 13:46

asså jag kan inte löda själv och har inte utrustningen för det. så det är alltså helt omöjligt att köra på andra batterier utan att först modda bössan? samt varför tycker du lipo var bättre för bössan istället för specialanpassade batterier som är gjorda för bössan i fråga? känns ju som om dem vore vara bättre för i alla fall denna bössa ju.
Last edited by Ritokage on 29 March 2015, 13:46, edited 1 time in total.

JonathanRL

Postby JonathanRL » 29 March 2015, 13:46

För att använda LiPO behöver du en sådan här:
http://eagle6.co.uk/shop/catalog/produc ... ck-series/

Batteriet som ingår är dock fullt dugligt i min mening.
Mina affärsredovisningar

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 13:49

okej. vet du ungefär hur många kulor det batteriet klarar innan man måste byta? och vilken laddare man måste använda för den?

Welle
Lag: PTH
Played Since: 2003

Postby Welle » 29 March 2015, 13:49

Vfc 416 för att den är snyggast, släng in ascu och ascu hophus så har du sista skotts funktion
Lite finare, lite bättre

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 13:54

men dem ser väll lika dana ut med alla markings eller är det något som skiljer dem åt?

Six-Pack

Postby Six-Pack » 29 March 2015, 14:08

Batteriet funkar säkert utmärkt och har hört att det sitter väldigt bra i stocken.
Den korta historien är att lipos tål kyla och är mer stabila batteriet igenom,
på batteriavdelningen kan dem jättemycket mer om batterier än mig.
Eftersom Ritokage inte är så duktig på att löda kanske han inte ska ge sig på att löda in en mosfet och byta hophus Welle.

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 14:32

ok jag får gå och droppa förbi Akihabara eller Shinjuku på torsdag då jag har tid och kolla hur mycket bössan, batteri, laddare och magasinen kan tänkas gå på då. frågan är hur också många magasin man bör köpa.

Six-Pack

Postby Six-Pack » 29 March 2015, 14:39

Magasinen är tyvärr ganska dyra, men matar bra och har tunga längst ut.
Jag har totalt fem magasin (ett hängde med såklart och köpte till fyra).
De rymmer 82 kulor men är ställbara till 30 om man vill köra realcap, du vill nog minst ha totalt 3 st.
Lycka till, det är bara att skriva om du har någon mer fråga! :)

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 14:53

Det känns som om fem vore alldeles för lite dock då jag kan skjuta slut på åtta 120 runds midcap på bara ett spel på skeppis. Skramlar highcapen som ingick mycket när du spelar eller hör man det inte alls?

Och tack förresten för all hjälp!

Six-Pack

Postby Six-Pack » 29 March 2015, 14:57

När jag köpte mitt hängde ett 82/30 midcap med, jag spelar milsim så det är 30 skott i varje magasin och det funkar ;)
Highcaps finns men de har inte sista skott-spärr! (och skramlar troligtvis)

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 15:20

Okej. Trodde det var ett highcap som kom med bössan och inte ett midcap

Six-Pack

Postby Six-Pack » 29 March 2015, 15:22

Beror på vad du köper den, jag köpte min från Ehobbyasia och då kom den med midcap.

Ritokage

Postby Ritokage » 29 March 2015, 15:42

ah okej

Paxz
Moderator & Återförsäljare
Played Since: 2002

Postby Paxz » 29 March 2015, 16:44

Six-Pack: ASCU behöver inte lödas, det är en drop-in fet som inte behöver mycket mer arbete än att få på plats utan att klämma några kablar. Byta hopup hus är inte heller några större konstigheter så länge som man har en bra arbetsplats. Men har man ingen tidigare erfarenhet av att meka så bör man kanske få hjälp första gången man är inne och pillar.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

agehall
Played Since: 2015

Postby agehall » 29 March 2015, 18:03

ok jag får gå och droppa förbi Akihabara eller Shinjuku på torsdag då jag har tid och kolla hur mycket bössan, batteri, laddare och magasinen kan tänkas gå på då. frågan är hur också många magasin man bör köpa.
Deras butik i Shinjuku är inte jättestor. Jag var där i fredags (är också i Tokyo just nu!) och ska till den större butiken i Akihabara imorgon har jag tänkt mig.

Risken med att skeppa hem prylarna, är ju att de fastnar i tullen och vips blir det ungefär lika dyrt som att handla hemma. Sedan är ju frågan vad portot går på... Jag undrar verkligen om det inte är både enklare och billigare att checka in bössan och betala flygets avgifter för incheckat vapen. SAS skulle ha lite drygt 500kr tror jag.

Själv kommer jag nog inte handla några vapen denna gång men väl lite tillbehör, så för min del ska det inte vara några problem att bara checka in det hela.

Ritokage

Postby Ritokage » 30 March 2015, 00:23

Ja jag vet att butiken i Shinjuku är andningen mindre men den har fortfarande det jag behöver där. Plus att det oftast brukar vara mindre folk i den vilket är skönt tycker jag.

Kommer saker som man postar hem verkligen fastna i tullen? För jag har i alla fall två kartonger som jag måste posta hem. DN ena med AS grejer och den andra full med böcker. Har köpt på mig för mycket under min tid här för att kunna bära med mig allt på flyget. Utöver det så har jag både en P90 och en Glock 17 som jag köpte och som jag tänkte posta hem.

Return to “Nybörjare”