Vilken HK416 ska man välja!?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
agehall
Played Since: 2015

Re: Vilken HK416 ska man välja!?

Postby agehall » 30 March 2015, 00:37

Det finns alltid en risk att saker fastnar i tullen, men den är nog liten ifall du skickar paket som privatperson... Jag vet inte hur det hela påverkas av att du skickar vapen. Det är ju trots allt en av de saker tullen letar efter.

Six-Pack
Lag: November India
Played Since: 2014

Postby Six-Pack » 30 March 2015, 00:41

Har gått bra för mig, brukar bli en jäkla massa import-scanningar dock då det ser ut som ett vapen vilket kan söla ner processen en del.
Men fram har det alltid kommit!

Ritokage

Postby Ritokage » 30 March 2015, 01:10

Okej. Ja jag tror jag tar och mejlar dem senare idag för att kolla med dem bara för säkerhets skull. Och jag har ju sett till att spara kvittot för allt AS relaterat som jag köpt vilket kan ju vara bra

Six-Pack
Lag: November India

Postby Six-Pack » 30 March 2015, 01:11

Det låter mycket klokt!

agehall

Postby agehall » 30 March 2015, 09:13

Vem ska du maila? Tullen kommer att säga att du ska betala tull och moms på det du för in i Sverige...

Det värsta som händer, är att de öppnar ditt paket, ser att det är saker de tycker du ska förtulla och tvingar dig att betala tull och moms. Så vore jag som dig så skulle jag bara skicka prylarna och hoppas att de inte öppnar just ditt paket...

Wzn

Postby Wzn » 30 March 2015, 10:02

Du behöver inte berätta att du skickar si eller så.

Hade jag varit du så hade jag dessutom packat upp bössan, skjutit lite, rört runt i lådan och slängt kvitto osv.

Frågar de så säger du att du köpt bössan begagnad och gett 1000kr, så kan de tulla på om de vill.

Ritokage

Postby Ritokage » 30 March 2015, 11:40

Okej. Jag ska ta och kolla upp hur mycket det kostar att skicka allt med posten här ifrån samt mejla British Airways imorn för att kolla hur mycket det skulle kosta att ta med bössan på flyget , om det ens går, och sen bestämma mig för hur jag gör.

agehall

Postby agehall » 30 March 2015, 18:55

BA tar typ £50/väska med vapen eller något i den stilen. Alla regler kring att flyga med vapen finns på deras hemsida, så det är nog enklare att du kikar där än att du mailar. (Min grunddevis är "Kundtjänst har ingen j-vla aning" och det slår nästan aldrig fel med flygbolag...)

Det jag aldrig orkade reda ut, är ifall man kan göra transit i UK med vapen utan att ha licens eller om det skiter sig där. Jag *tror* det är lugnt, men jag vet inte.

I övrigt är det en bra idé att se till att allt är begagnat och att inga kvitton förvaras i närheten av dina väskor. Posta helst dessa separat om du vill ha kvar dem.

Ritokage

Postby Ritokage » 31 March 2015, 03:15

Jag hitade ett telefonnummer på deras hemsida så tänkte ta och ringa det senare idag istället för att mejla.

Jo kvittorna vill jag ha kvar för man vet ju aldrig när man kan behöva dem. Men om ni alla nu säger att det är bäst att inte frakta dem tillsammans så postar jag väll hem dem i ett separat brev.

agehall

Postby agehall » 31 March 2015, 04:13

Tro mig, du kommer inte att få vettiga svar från BA. Om du inte har status hos dem lär du hamna hos deras callcenter i Indien och vad jag har hört är det en riktigt sorglig historia. Jag kan inte så mycket om Airsoft (än!) men när det gäller flyg så vågar jag säga att jag har bättre koll än de flesta.

Läs på under Vapen och Ammunition på http://www.britishairways.com/sv-se/inf ... strictions så ser du exakt vad som gäller. Det som är lite oklart, är vad som gäller för transit i UK där airsoftvapen inte är helt licensfria. Jag utgår från att eftersom du är i transit, så är det inget problem, men jag skulle googla detta lite bara för att vara helt säker.

Så, det enda du ska göra, är egentligen att kontakta BA någon vecka eller så innan din resa och informera om att du har för avsikt att checka in luftvapen.

Ritokage

Postby Ritokage » 31 March 2015, 07:19

Pratade precis med dem nu på deras kund center (som ligger i Japan) och berättade just det att jag ville checka in ett airsoft vapen, och fick då svaret att det inte gick. Så det jag får göra är väll att skicka det med posten istället . Skulle ha blivit ganska svårt att köra det via flyget i vilket fall som helst då jag inte kan lista ut hur jag skulle lyckas frakta den plus två resväskor och en dataväska samtidigt till flygplatsen.

klockar
Played Since: 2002

Postby klockar » 31 March 2015, 17:28

Plocka isär bössan och lägg den i resväskan.
Jag va ju nyss dit och jag slängde bara i Glocken i väskan å det gick ju bra. :D
Om du har plats vill säga...
Jag köpte katana förut när jag va dit och tog dom till tullpersonalen på flygplatsen som slog in den i ett paket och jag fick betala extra frakt för det. (den gick liks inte ner i väskan...)
Å det gick ju bra. Enda jag betalade då var just extra bagagekostnad.

agehall

Postby agehall » 31 March 2015, 21:00

Pratade precis med dem nu på deras kund center (som ligger i Japan) och berättade just det att jag ville checka in ett airsoft vapen, och fick då svaret att det inte gick. Så det jag får göra är väll att skicka det med posten istället . Skulle ha blivit ganska svårt att köra det via flyget i vilket fall som helst då jag inte kan lista ut hur jag skulle lyckas frakta den plus två resväskor och en dataväska samtidigt till flygplatsen.
Vad var det jag sa.. ;) Kundtjänst har ju uppenbarligen fel här. När de inte kan/vet/förstår vad kunden frågar om är det ju enklare att säga nej och hoppas på att kunden inte ställer fler frågor...

Så länge dina resväskor går på fyra hjul så är det ju inga problem att frakta ett halvt bohag utöver resväskorna. Bara att ställa dem mot varandra, så att handtagen bildar ett stöd utåt och sedan dra ett spännband runt...

Ritokage

Postby Ritokage » 1 April 2015, 11:24

Plocka isär bössan och lägg den i resväskan.
Jag va ju nyss dit och jag slängde bara i Glocken i väskan å det gick ju bra. :D
Om du har plats vill säga...
Jag köpte katana förut när jag va dit och tog dom till tullpersonalen på flygplatsen som slog in den i ett paket och jag fick betala extra frakt för det. (den gick liks inte ner i väskan...)
Å det gick ju bra. Enda jag betalade då var just extra bagagekostnad.
Flög du med British Airways eller var det något annat företag? Hur mycket fick du betala för den där extra väskan?

Vad var det jag sa.. ;) Kundtjänst har ju uppenbarligen fel här. När de inte kan/vet/förstår vad kunden frågar om är det ju enklare att säga nej och hoppas på att kunden inte ställer fler frågor...

Så länge dina resväskor går på fyra hjul så är det ju inga problem att frakta ett halvt bohag utöver resväskorna. Bara att ställa dem mot varandra, så att handtagen bildar ett stöd utåt och sedan dra ett spännband runt...
Det kan bli lite svårt med tanke på att dem bara har 2 hjul.

Fast du har nog rätt om att dem inte har en aning om vad de pratar om eftersom det står klart och tydligt på deras hemsida att det är möjligt, samt att när man ggoglar om att ta med sig AS bössor på planet så hittar jag inget om att det skulle vara olagligt. Ska fan ta och ringa dem igen imorn och kolla igen. Och om dem säger nej då så vill jag ha en anledning för det.

Return to “Nybörjare”