Milsim tips & råd

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
SOG
Played Since: 2013

Milsim tips & råd

Postby SOG » 9 April 2015, 22:41

Hej på er alla milsim dudes!

Jag har kommit till den punkten då jag känner att jag skulle vilja köra ett mer seriöst game.
Det jag undrar är, på t.ex. Berget som enligt folk jag kollat med klassas/är ett milsim, vad ska/bör man ha med sig? Finns det något mer seriöst milsim event i Sverige? Vad finns det för olika andra milsim spel förutom Berget som är större eller kanske ännu mer seriöst? Jag har 100 frågor och är oerhört intresserad av att veta mer så länka gärna till några fler milsim jag kan läsa och lära mig om. Annars får ni mer än gärna skriva och berätta era egna erfarenheter.

// SOG

Paxz
Moderator & Återförsäljare
Played Since: 2002

Re: Milsim tips & råd

Postby Paxz » 9 April 2015, 22:58

Berget är väl egentligen inget milsim utan mer ett (väldigt stort) storspel. Det finns redan trådar på forumet om vad som kan vara bra att ha med sig på spel som varar längre än 12h, jag hittade en åt dig här som du kan luska igenom (vet att det ska finnas fler om du letar lite). http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... sta#p62302

Känner du att det inte är tillräckligt så blir det nog smidigast om du ställer de frågor du känner att du inte fått besvarat här i denna tråden så får vi göra vårat bästa med att svara dig på dessa.
Who ever joins the game must take the consequenses of the game.

SOG

Postby SOG » 10 April 2015, 13:46

Ok, tack! Jag ska kolla! 😀

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 10 April 2015, 22:20

att kalla berget milsim är väldigt felande helt klart.

själva begreppet är dessutom väldigt luddigt men på olika nivåer göra spelet mer likt värkligheten och mindre speedball och skyttegravskrig är väll bästa tolkningen tror jag.

Du har flera spel:

Tango från SSMG
Hearts and minds
Odyssey
Pandion spelen

andra får gärna fylla på listan. tyvärr många som hållst långt söderut, några i mitten, inget alls norröver. (typ)

Jakobsson
Lag: GBM
Played Since: 1996

Postby Jakobsson » 11 April 2015, 08:23

Nu vill jag inte trampa någon på tårna..

Men Berget har varit som alla andra "Milsim" som jag närvarat på genom åren tex "För en näve grus 2006", hela Tango serien, RTB, Northen light, osv osv. Det blir vad man gör det till helt enkelt, det är inte speedball som liras på Berget om ni nu trodde det :D

Mitt råd, åk och ha kul så kommer du finna din egen stil och vilka spel som är värda att åka på.
Återförsäljare för HPA system, Wolverine SMG.
Lasse Kongo Airsoft

Ritokage
Played Since: 2014

Postby Ritokage » 15 April 2015, 16:51

Hej har också en fråga angående milsim då jag inte vet något alls om detta än men gärna skulle vilja prova på det under detta år.
Fråga är då om man måste vara kittad som något lands soldat eller finns PMC också i milsim?

maximillian
Lag: Trojans

Postby maximillian » 15 April 2015, 17:30

PMC är ju ett av de svåraste Kiten att få till på ett trovärdig sätt.

Att dyka upp i Nike dojjor, M90 byxor, svart hoodie och en AK är inte PMC....

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 15 April 2015, 17:48

Enklast om man vill få ihop ett kitt för milsim, borde nog vara att satsa på badguyroll.

Ritokage
Played Since: 2014

Postby Ritokage » 15 April 2015, 19:03

PMC är ju ett av de svåraste Kiten att få till på ett trovärdig sätt.

Att dyka upp i Nike dojjor, M90 byxor, svart hoodie och en AK är inte PMC....
Asså när jag skriver PMC så menar jag så klart ett professionellt PMC kitt (med ordentliga kängor^^). Har inte riktigt bestämt mig för vilket än men antingen Cry precision multicam byxor med svart eller od softshell jacka/combat shirt, eller helikon tex od byxor med svart/od softshell jacka/combat shirt. Sen så har jag redan en khaki plate carrier men funderar på att köpa en i od också eftersom khaki inte passar in så där jätte bra där skulle jag tro. Anledningen till varför jag nog hellre kör PMC är eftersom jag provade ranger ett tag men kände att det inte riktigt var något för mig, utan det skulle nog vara skönare att köra som PMC eftersom då kan man anpassa kittet lite bättre efter ens egen smak.

edit. http://www.rodastjarnan.com/faltuniform ... s-od-16883 dessa byxor i od ifall ni undrade. är bra byxor som jag är nöjd med. har fickor på insidan av knäna där man kan stoppa in knäskydd om man vill

SOG

Postby SOG » 19 April 2015, 01:01

Tackar så hemskt mycket för svaren!

Tack framför allt till Jakobsson.
jag tror att du har helt rätt i att man bara ska åka och prova för att finna det man vill uppnå! Det är ju så jag tagit mig hit.
Så det kommer göras!

Även tack till Dave för påpekandet av att bygga kitt efter forskning av riktiga kitt. Kommer hedanefter kolla lite närmre på bilder och källor!

Tack till resten också.

Return to “Nybörjare”