Brittiska Armen

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Mogrosh

Brittiska Armen

Postby Mogrosh » 30 April 2015, 14:53

Har tänkt köpa support vapen och vi har tänkt köra DPM klädsel och jag hade gärna matchat vapen med kläderna.
Har förstått att L86 är ett korrekt val för light support. Men om jag ska ta ren support så har jag kollat upp och sett FN Minimi.
Men kan inte hitta den någonstans. Hade det varit "korrekt" att ta en M249 fast än det är USA version av vapnet ?

PerceptIon
Lag: QoT
Played Since: 2012

Re: Brittiska Armen

Postby PerceptIon » 30 April 2015, 16:40

L86 är inte sååå korrekt då den sett minimalt med action. Syns inte på några bilder i affe t.ex.

L110 heter britternas variant av M249, då är det den korta varianten som gäller. vill du ha det enkelt plockar du av heatshielden, hänger på ett litet tygmag (inte den stora plastkassetten) och är nöjd. Kanske ett topplock med bara iron sights och utan rail då.

Vill du vara riktigt seriös får du förlänga ytterpipan en aning, köra med vortex flamdämpare (minns ej exakt namn), samt bygga annat topplock med upphöjd SUSAT rail.

En lagkamrats L110A1: (dock utan rätt flamdämpare på denna bild)

https://www.facebook.com/QueensOwnTeaba ... =1&theater

Mogrosh

Postby Mogrosh » 30 April 2015, 17:48

Men har jag varit blind eller är det att den brittiska version inte finns ? Den Fn Minimi ?

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 30 April 2015, 18:40

Haru kollat taiwangun? Kommer inte ihåg vilka modeller de har. Men köpte min där (inte minimi utan den me skjutkolv)

PerceptIon

Postby PerceptIon » 1 May 2015, 12:24

Att den inte finns att köpa i färdigt brittstuk? Nej, men bra bössor att bygga på finns överallt.

Mogrosh

Postby Mogrosh » 1 May 2015, 21:02

Om man ser till milsim hur stryckt hade det varit att den skulle vara omgjord till den brittiska standard då ?
( Vet inte om jag kommer spela milsim men bra att veta )

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 2 May 2015, 11:57

Ne,j en standard M249 fungerar. Att man sen bygger om är mest en fröjd för oss alla andra. :)

Sen en grej som QoT gärna påpekar är att dumpa hel DPM och gå för MTP. DPM är ett väldigt noobigt camo samt britterna har använt MTP i snart fem år. Men frukta inte om du vill spela i DPM, det är relativt lätt att bara köpa brittkit och få det se bra ut igen. Lycka till herrn!
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

PerceptIon

Postby PerceptIon » 2 May 2015, 13:15

DPM ser bara noobigt ut om man blandar det med random mollevästar och grejer, vill man köra old school bör man göra det korrekt med PLCE och en Mk6a på skallen!

Båda går att köpa för småpengar med, så finns inga anledningar att vara "o-true" när det riktiga gearet dels är svinbilligt och grymt bekvämt.

KingPanda

Postby KingPanda » 2 May 2015, 17:39

Annars kan du köpa en m240 och riva av heat-shielden och front riset, så får du en gpmg. Inte exakt, men väldigt likt ändå.

PerceptIon

Postby PerceptIon » 2 May 2015, 18:13

Kingpanda: Väldigt olikt faktiskt, topplock, flashhider, boxmag, sikten, siktesinfästning, gasregulator, carry handle, och sen lite andra smådetaljer är helt olika.

Då är det helt klart mera likt respektive original att köpa en 249 para och plocka bort heatshielden på.

x1ph1as
Lag: Royal Airsoft Troupe
Played Since: 2013

Postby x1ph1as » 5 May 2015, 05:20

Noobigt med DPM cammo?
Må vara många nybörjare som spelar med det då det är billigt och lätt att få tag på, men det är även väldigt effektivt i våra svenska skogar! Så tro inte att det är ett dåligt val bara för att "noobs" använder det.

Jag vet många (inkl, mig själv) som har baserat sin ghillie på DPM då det faktiskt är en av de effektivaste mönstren för svensk skog på medellångt (airsoft-) avstånd (40-80m).

Samma sak med Flecktarn som anses vara "noobigt" av många, i barrskog/tallhed är det riktigt effektivt, spec på korta avstånd.

Det var lite off topic.

I vårat lag spelar våran supportgunner med den korta M249 Para, omoddad. Ser inte dumt ut för fem öre, det är bara när riktigt insatt folk börjar granska som det kommer på tal. Men då har vi fortfarande en snubbe som springer runt med en CQB M4 så han får ta största delen av vapen-klagandet :P

PerceptIon

Postby PerceptIon » 5 May 2015, 08:08

Noobigt syftade nog inte på effektiviteten, utan mera på hur det ser ut när det kombineras med allt möjligt inkorrekt bös, vilket det tyvärr ganska ofta gör.

Mogrosh

Postby Mogrosh » 5 May 2015, 13:49

Själv tycker jag DPM är svårt att matcha med en Chestrig om man nu inte har dpm chestrig om det finns.
För OD är det jag tycker är närmast men det passar inte alls ändå.

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 6 May 2015, 12:29

jag kör själv DPM då jag gillar mönstret, för mörkt i flera fall men samtidigt tycker jag MTP är för ljus i viss skog, så för mig är det lite sak samma. men beror ju även på lite om man vill efterlikna modernt precis som det är idag eller om man nöjer sig med brittisk hur det varit i extremt många år.

Till vapen har jag främst en G36a, mest då L85 inte är anpassad för vänsterskytt, men den används även av vissa enheter i vissa situationer så den är inte totalt malplacerad även om många kommer hävda det. jag måste ha en bössa som fungerar för vänsterskytt främst såklart, det blir itne smidigt att byta magg med uppochnedvänt givär.

Sedan har det blivit att jag kört i flera olika lag, därav har jag valt OD gear i övrigt, jag kör dock inte impression så för mig är ju inte det något problem, jag ser att det passar jäkligt bra. men självklart lär jag inte bli omtyckt på ett gearkrävande mil-sim. men där är det främst ekonomisk anledning, jag vill inte stå med 3 uppsättningar av allt.

Protnev

Postby Protnev » 8 May 2015, 15:47

Perception fattade poängen ;)

Du Mogrash! Kolla in chestrigs i coyote. De lirar riktigt bra med DPM. Annars så camo och färgkombinationers vikt inom airsoft lite av en myt. Smälter in gör man tack vore kontrast., inte färg.

Mogrosh

Postby Mogrosh » 8 May 2015, 16:16

Färgkombination och smälta in visst har hört det är kontrast som är mer påverkan men sen så kan man ju ändå färg kombination passar bättre till olika ställen ändå :P
Och mer att allt annat än dpm på dpm ser wierd ut.

Den coyote mörk brun var faktiskt bättre val än OD känns det som ja, tack för tipset.

PerceptIon

Postby PerceptIon » 13 May 2015, 09:01

Om du nu ändå planerar att se ut som en riktig airsoftare snarare än att efterlikna brittiska armén, varför då orka bry sig om vilka bössor som är korrekt?
Gör det rätt eller gör det inte alls liksom, du blir inte insläppt på några milsim med seriösa gearkrav om du kör allt möjligt kinagear som "britt" ändå.

Mogrosh

Postby Mogrosh » 13 May 2015, 19:01

Jag har tänkt göra det rätt har inte sagt något annat när det gäller milsim.
Sen så vill man ju spela innan man fått allt som det ska vara och man vill ha det eller hur ? :)

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Postby Gwlyddyn » 13 May 2015, 19:20

Det är väl ingen som sagt att man inte kan spela "så länge"?

Köp rätt på en gång så blir det billigare. Vet du att du ska köra britt? Spara, köp en sak, spara, köp nästa sak.

Buy once. Cry once.

PerceptIon

Postby PerceptIon » 14 May 2015, 11:19

Och med tanke på att korrekta grejer till en modern brittisk impression numera är snorbilliga (om man nöjer sig med dom basic grejerna som gör det spelbart) så är det dumt att lägga pengar på kinagrejer, kolla på ebay bara.

Alltså, även om man kör PLCE+DPM eller MTP+Osprey Mk4 så är kostnaderna inte så mycket större kontra om man köper "finare" kinagrejer, och fan så mycket bättre kvalité och snyggare.
Last edited by PerceptIon on 15 May 2015, 13:36, edited 1 time in total.

Mogrosh

Postby Mogrosh » 15 May 2015, 06:19

Mer att det inte är så lätt att hitta när man är 2 meter lång och många kilo för mycket men jag förstår vad ni menar.

livewire
Lag: QoT / Спарта
Played Since: 2014

Postby livewire » 15 May 2015, 07:43

Hahah you'd be surprised mate, um not exactly "slim" but if you need some helping tracking down clothing pm me
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Mace
Lag: Stockholm SAS

Postby Mace » 15 May 2015, 10:46

Vi kör som gamla hederliga SAS och har gjort det ett gäng år. Vi ser ut som något hunden släpat in men det gör å andra sidan ganska ofta förelagan också.

1. Det svåra med airsoft är att det är en visuell hobby, det genererar att du behöver se mer RS ut än på riktigt. Vilket ibland kan vara svårt. Dessutom är det en hobby där utrustningen är a&o (vilket innebär att har du asscool seal gear men ändå inte kan springa 200m så är du fortfarande cool *sarkasm*).

2. Brittiskt RS gear är ofta billigare än kina gear. Själv kör jag med en gammal Arktis chestrig som jag älskar. Kina kopiorna går på 500:- medans du hittar en RS insliten och fin på ebay för typ 350:-.

Finns mängder med britiska sidor som säljer surplus. Allt beror på vilken enhet och tidsperiod man vill spela. Vi håller oss så gott det går pre MTP cause we dont like it ;) Men om vi åker på milsim med specifika uniformskrav så har vi mtp uniformer till vår gear. Detta har dock lett till att vi oftast spelar som rebeller/bad guys på milsim då diskussionerna om verklighet och fiktion är svår överbryggade för vissa.

Det är alltid arr för milsimet som sätter standarden... men om jag som "soldat" får välja camo väljer jag dpm som jag tycker är ett bättre camo i våra skogar än mtp... men å andra sidan har vår driver lyckat gömma sig på ett kalhygge från seashepards iförd österikiskt bergscamo på CID (försommar).
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

Mogrosh

Postby Mogrosh » 11 June 2015, 17:23

Kör både med DPM och MTP nu eller jag skulle vilja köra MTP med, men min chest rig är i OD.
För mig känns det så fel att köra med OD för MTP men nu är man sådär och tvekar igen. Ska man köra Dark earth / Tan eller vad det nu heter ( jag kallar det Begie iaf ) eller ska man köra på Multicam, för antingen är jag jätte dålig på att söka men jag hittar ingen ( iaf ingen jag gillat) MTP chest rig.

Tilläga att denna har jag nu fast i OD.

http://www.rodastjarnan.com/stridsutrus ... -tan-19247

Protnev

Postby Protnev » 11 June 2015, 18:09

Smaken är som baken. Man ser oftast materiali TAN om soldaterna själv får välja. Anledningen är att naturen är brun inte grön. OD förekommer, men bara på eget material. Man har godkänt från MoD att köpa in eget material i multicam och det är oftast så man gör. Multicam till MTP är mer regel än undantag. Britter är väldigt strikta med vad för sorts kroppsskydd de har och om de är så balla så de ska ut på recon så har de PLCE selen (airborne varianten om de är PARA) eller arktis chest rigg om de är RM. Annars är det osprey som gäller som soldat och inget annat. Med andra ord, kommer man i en chest rigg i TAN/OD så lurar du ingen ;)

Men jag får känslan att du inte är så strikt med det hela så gör på vad du vill och om du vill få det mer korrekt i slutändån så fortsätt googla :)

Return to “Nybörjare”