Page 1 of 1

Byte av fjäder låg ms

Posted: 21 May 2015, 21:21
by SnaBel
från början satt en 120 fjäder och chrona den på 115ms, dum som jag var så bytte jag den när jag fick hem min beg gevär. Jag satte i en 90fjäder först bara för att få ner den till under 100ms just för CQB. Chrona den på strax under 100ms med 0.25 enligt min polares chrono. Men när jag var på mitt första spel så chrona dom den på 88ms med 0.20 kulor. Nu har jag bytt till en 100 fjäder och chronar den på mellan 86-90ms Ett skott fick jag på 114ms detta med 0.25 Jag tycker att det borde hända något med ms när man går från 90 till 100 fjäder.

Mina mätningar är gjorda med 0.25 kulor.

Jag har testat att lägga en pappersbit vid hålet på pop hop huset och skjutit, pappret flyger inte iväg. Vad jag kan förstå så är nozzle tät iaf.

Kan tillägga att det är Dream army fjädrar. Blev ingen skillnad på M90 & M100. Kan felet ligga i fjädrarna ?

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 01:18
by ohman
Tjo, nu är jag inte helt säker på hur du menar, men om din bössa gör 88 ms med 0.25 så är det nästan perfekt för det motsvarar just under 100ms med 0.20g kulor. Om den chronar just under 100ms med 0.25 så går den på tok för hårt för cqb...

Men eftersom du får så stor variation 86-114 med samma fjäder så tyder det på att du har ett rejält läckage någonstans. Om nozzle till hop är tätt så är problemet antagligen mellan pistonghuvud och cylinder, alternativt cylinderhuvud och cylinder . Kolla kompression med pistong och cylinder uttaget ur gearboxen.

Kontrollera också att fjädern är monterad åt rätt håll om den är irreguljär.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 05:37
by SnaBel
Men jag kommer nog inte spela så mycket CQB så jag tänkte ha lite högre ms just för utomhus spelen. Men Eftersom jag chrona 86ms med 0.20 kulor när jag var på RATS med min M90 fjäder och nu runt 88 med 0.25 och M100 Fjäder.

Men jag ska kolla kompressionen och möjligen byta o-ringar på pistonhead och nozzle. Någon som har dom korrekta storlekarna på dom två o-ringarna ?

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 06:53
by Mrmonkeey
Oringen till öistongen kan du dra i lätt för att göra den lite större. Typ 1mm snackir vi om då.inte cm haha.
annars skulle jag börja med kompressionstestet. Är det ok så är det förmodligen gummit. Eller att nozzlen hamnar fel/inte når gummit.
när du gör kompressionstestet så ska det typ va omöjligt att föra fram pistongen i cylindern när du håller för hålet i cylhuvud (utan nozzle). Då är iaf pistong. Cyl o cylhuvud ok. Du får mindre motstånd med nozzle men pistongen ska fortfarande inte gå "lätt"

22 maj 2015, 06:55:

Annars om du bytt pipa till en längre eller kortare kan cylindervolymen vara fel.
http://www.rodastjarnan.com/cylinderinfo
läs denna ang kombinationen av piplängd, fjäder samt cylinder.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 07:26
by SnaBel
Jag bytte till nytt hop gummi till madbull silikon. Men la aldrig på lite silikonfett när jag trädde på gummit. Men jag ska kolla kompressionen igen. Jag värme oringen över cylindern

Men eftersom pappersbiten inte flyger iväg när jag skjuter så är väl det tätt mellan hop och nozzle.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 09:01
by ohman
88 ms med 0.25g kulor motsvarar ca 98,4 ms med 0.20g, Det innebär alltså att du får ut ganska exakt vad fjädern säger att den ska ge?
Om du tänjt oringen över cylindern så borde den biten vara tät. Är du säker på att chronon ger rätt värden?

Och, till sist, skjuter vapnet bra? Dvs konsekvent, rakt, liten spridning? I så fall, låt den vara, du har en bössa som fungerar både inomhus och utomhus. :D

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 09:27
by baracken
När jag läser ditt första inlägg så låter det som joulcreep, att 0.25 kulan är ute ur pipan innan pistongen slår i botten och därmed inte använt all energi medan 0.25 använder mer energi och därmed kommer upp i en högre hastighet.

Men när jag läser ditt andra så verkar du ändra lite information och där verkar det mest vara lite läckage.

Vad har du för längd på pipa och vad har du för cylinder?

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 10:12
by SnaBel
Pipan och cylindern är dboyi scar l orginal antar jag. Måtten vet jag inte.

Men om jag börjar om. Om jag skiter i cqb och och gör iordning den till bara utspel. Vad är bra ms då vad ska jag sträva efter? Jag har bara 0.25 att testa med så alltså chronar jag med det. Så vad är ett bra värde ? Som den är nu så chronar den ganska stadigt. På 10 kulor ligget jag mellan 85-89 med 0.25.

Lite konstigt ändå då jag har samma ms med M100 fjäder och 0.25 kulor som jag hade i söndags men med M90 fjäder och då chrona in med 0.20 kulor. Men om det skulle läcka fladdrar inte ms mer upp och ner ?


Sen undrar jag också om man chronar in med 0.20 kulor som dom kräver på RATS och man får tex 105ms då har man automatiskt säkerhetsavstånd rätt ? Men sen när man spelar så kör jag med 0.25 då blir väl ms lägre låt oss säga 98ms = inget säkerhetsavstånd rätt ?
Men är det ändå det man chrona in på med deras 0.20 kulor som gäller ?

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 10:47
by Teemu76
Rekommenderar att du kollar vsaf tabell ang. detta.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 11:01
by SnaBel
Om jag fattat rätt så ligger jag precis under vad som är godkänt för cqb med 0.25.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 11:06
by Magyck
Få vapnet att skjuta rakt och långt först...
Bry dig om m/s sen..

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 11:16
by Mrmonkeey
Jag säger som baracken.
Joulecreep. Som han skrev.
Annars Läs min länk ovan till rödastjärna.
där står det om cylindrar.
Kan va så att du har fel cylinder för din piplängd när du monterar in en 90fjäder.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 11:21
by ohman
Det är alltså inte utgångshastigheten som styr, det är anslagskraften. Tyvärr brukar detta bli komplicerat för många, och därför använder de flesta utgångshastighetsangivelser med 0.20g kulor som standard.

Har du en tyngre kula sjunker alltså din godkända utgångshastighet eftersom anslagsenergin (mätt i Joule, förkortat J) ökar.
Detta innebär följande
100 m/s med 0.20g = 1.00J
100 m/s med 0.25g = 1.25J
100 m/s med 0.28g = 1.40J

Jag lovar att du inte vill spela mot folk som kör 0.40g på 100 m/s utan säkerhetsavstånd :)

Så fort du går över 1J i anslagsenergi så får du säkerhetsavstånd, att använda följande tabell ger ett ganska bra riktvärde.
Image

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 11:39
by SnaBel
Tack för info. Dum fråga. Skjuter semi och full auto med min är jag A eller B i tabellen. ?

Haha man känner verkligen att man är helt grön på airsoft och allt runt om kring detta.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 12:01
by baracken
A och b är bara för olika utgångshastigheter inte olika vapen :-)
Jag skulle nog sikta in mig på cqb, alltså att du får din bössa under 1joule.
Hade jag varit dig så hade jag kollat på saker man kan göra för att täta bössan, nytt pistonghuvud, nytt cylinderhuvud med dubbla o ringar, nozzle med o ring och så, sen sätta i en 90 fjäder och ett schysst hop up gummi och pipa.
Bössan kommer skjuta fint ändå utan en hög utgångshastighet och folk kommer gilla dig för att du är nybörjare som inte kommer med ett vapen som skjuter 130m/s :-)

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 12:57
by ohman
Precis som baracken säger, auto a och b har inget med vapnet i sig att göra.

Om du har en glock 18c (pistol med semi och auto), som skjuter 130 så räknas den som Auto B och har ett säkerhetsavstånd på 10 m, skjuter den istället 110 så är den Auto A, och under 100 cqb. Det har alltså ingen betydelse om du släpar runt på en mindre artilleripjäs eller en pistol, anslagsenergin styr vilken klass den hamnar i, och är du i semi-kategorin får du inte använda vapnet i automateldsläge.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 22 May 2015, 15:10
by baracken
En liten förtydligande av det ohman skrivit, ligger du i semi klassen så får inte vapnet kunna skjuta auto. Detta sker enklast med en mod som gör att den skjuter semi på både semi och auto

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 23 May 2015, 08:19
by SnaBel
Cylindern är totalt 72mm och längden efter luftningen på sidan är 43mm
Pipan får jag till 273mm.

Jag kan inte hitta någon precisionspipa med dom måtten. 285 är kortaste jag hittar. Men min pipa är redan längst ut. 285mm kommer att sticka ut lite men ändå inte utanför flash hider.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 23 May 2015, 10:45
by baracken
Så länge den inte är utanför flammdämparen så är det lugnt, tänk på att köpa en pipa av god kvalité, madbull är bra om man inte har råd med till exempel pdi eller prommetheus. Köp inte deep fire eller annat märke som är billigt, enda billiga du ska tänka på är madbull.
När det gäller gummi så finns det en hel del som rekommenderas, madbull blåa, g&g gröna, maple leaf med flera, när du är mer säker så kan du kika på flathop.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 23 May 2015, 10:57
by Mrmonkeey
Jag gillar modifys pipa oxå. De har ett hopgummi speciellt för deras pipa. Samt en oring längst fram på pipan för att stabilisera pipan i ytterpipan.
annars säger jag oxå madbull
Sitter lufthålet typ på mitten av cylindern?
Om du behöver mer snabb hjälp kan du pma mig här.

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 24 May 2015, 07:15
by SnaBel
Hålet sitter inte på mitten.

Jag undrar om denna pipa är bra eller dålig.
http://www.taiwangun.com/en/precise-bar ... aign-id=14

Re: Byte av fjäder låg ms

Posted: 24 May 2015, 17:19
by ohman
Den är sådär.
Kort svar:
Billiga pipor som är bra Madbull & Modify.
Dyrare som är bra Prometheus & PDI (Orga pipor är också bra, men lite annorlunda).

Resten du hittar är inte lika bra eller bättre.