"Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som sniper?"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Spelat sen: 2001
Kontakt:

"Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som sniper?"

Inläggav Twist » 29 juli 2012, 15:55

Den här frågan dyker upp då och då så det är bra läge för en klistrad tråd. Jag tog mig friheten att rippa Skepparns text från Idioternas hemsida eftersom den täcker in ämnet mycket bra.

Det är för allas bästa. Nybörjare som ignorerar uppmaningar att inte köpa ett snipervapen som första vapen är ALLTID besvikna efter sitt första spel. Sniper är för det första mycket svårt att spela, och bara för att du gillar att snajpra i CoD och får massa kills där betyder inte att du kan göra det samma i airsoft, snarare tvärtom. Du måste ha tålamod, mycket. Du kanske inte ens får skjuta mer än ett par personer på ett spel, om du är BRA.
Sniper är för övrigt mycket dyrt. Snipervapen överlag kommer inte original i ett skick där de kan användas som sniper ordentligt. Bolt-snipers är alldeles för lågt trimmade i jämförelse med hur högt dina motståndares AEG's är, och du kommer att behöva trimma för att kunna konkurrera med en sniperbössa. Att trimma en sniperbössa är dyrt, och svårt. Det samma gäller semisniper, mycket svåra att bygga och underhålla.

Sen kommer vi till risken med oerfarna med snipers. En högtrimmad sniperbössa är farlig, även om man har både skyddsglasögon och tandskydd. Det är om inte annat väldigt otrevligt att bli skjuten av ett sådant vapen på för nära håll, vilket orutinerade spelare ofta råkar göra: skjuta på för nära håll. Därför vill man att nybörjare köper ett vapen som får användas på nära håll också, så att inga skador eller bråk uppstår.

Källa: http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=60

Tack till Skepparn för texten.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -

• Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Packe
Lag: Hells Kittens

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inläggav Packe » 29 juli 2012, 20:02

Tycker inte vi ska glömma Stygges tråd

viewtopic.php?f=84&t=269
Min Affärsredovisning

ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Leafgren
Lag: Scrapper 1

Inläggav Leafgren » 10 augusti 2012, 03:11

Jag har aldrig hört att nybörjare uppmanas att inte skaffa en sniper som första vapen. Jag förstår dock varför, det krävs enormt med tålamod ifall du ska bli duktig på att använda det, dvs. att få några kills per spel, om ens några. Syftet är ju att man ska stanna osedd så länge som möjligt och klarar man det en hel match tycker jag att man ska få credits för det (då menar jag inte att ni ska ta era saker och springa enda längst ut i skogen och gömma er där du inte ser någonting). Det vore meningslöst.

Sedan talas det mycket om att det är en större risk att nybörjare som är oerfarna med snipers gör lätt misstag. Vilket är sant, men att prova på är ju det bästa man kan göra innan man bestämmer sig för vilket slags vapen man ska i investerare. Det är ju trots allt en smaksak och medans du provar på så lär du dig under tiden och i slutändan kanske du inte gör många missbedömningar på avstånd.

Packe skrev:Tycker inte vi ska glömma Stygges tråd

viewtopic.php?f=84&t=269

Precis, det kan löna sig att läsa lite om hur man ska spela som sniper innan man ger sig ut!

Användarvisningsbild
TwinkleDew
Lag: Plastkastarna Airsoft
Spelat sen: 2011

Inläggav TwinkleDew » 30 augusti 2012, 17:32

Måste hålla med om att nybörjare inte ska spela sniper! Köp en AEG först! Jag har kört med min pålitliga (?) Ak beta i snart 2 år, och testade att köpa en sniper för typ 500 (Well MB03) Det var kul, ett tag. Den är absolut inte tråkig men man tröttnar ganska fort. Min kompis är dock helsåld på sin L96a men han gillar ju långa vapen så sniper verkade vara något för honom. Men han hade också AEG först (M14). Så, köp AEG först!
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Användarvisningsbild
Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Spelat sen: 1862

Inläggav Bloodneed » 14 september 2012, 02:08

Kan bara instämma. Det finns flera aspekter . För att förstå hur du bäst använder en sniperbössa bör du spela med en karbin först, det är otroligt hur mycket du snappar upp om enskilda spelares, grupper och större formationers rörelsemönster av att få möta dom head on och genom att din första tid samverka med en grupp lär du dig också i vilka lägen/ vinklar du bäst faller in som prickskytt. Vidare och nästan i mitt tycke det viktigaste, förmågan att bedömna avstånd .. I vår hobby av en annan anledning än för riktiga prickakyttar - det känns! Har man inte för vana att mäta upp avstånd i huvudet kan det vara svårt att veta hur långt ifrån sitt mål man är - det suger redan att bli skjuten för nära med 130 och ponera att din bössa ligger på 170+ och det blir fel i bedömmningen. . Som tidigare nämnt så finns det väldigt få bössor som löser uppgiften direkt ur låda och det för mig är en välsignelse , den som bygger en kostsam prickskytte bössa har troligtvis det driv,säkerhetstänk och ork den rollen kräver av spelaren.
CTR EP3 Championship White, nuff said

Barbie
Spelat sen: 2004
Kontakt:

Inläggav Barbie » 9 oktober 2012, 17:38

Kan både hålla med och inte hålla med eftersom det är som ovanstående har skrivit dyrt och stort ansvar som krävs för en ordentlig sniper.
Däremot tycker jag det är en bra ide för nybörjare att testa på en bolt action bössa typ shotguns eller fjäder drivna vapen, som kräver någon sorts manuell rörelse mellan varje skott överhuvud taget, därför först och främst handlar just sniper rollen om att hålla sig gömd och inte gå in i några eldstrider utan endast skjuta när man garanterat kan träffa utan att bli upptäckt!
Fjäderdrivna bössor som alla vet kan hittas väldigt billigt och har oftast ingen hög utgångshastighet alltså ett bra sätt att se om det är något för en.
Att inte synas börjar med att skrämma alla så man kan röra sig obemärkt(Stealth Combat)
GET AWAY FROM MY HIDDING SPOT !

Användarvisningsbild
milk
Lag: infidels

Inläggav milk » 22 november 2012, 13:58

Finns ju andra aspekter i sniper som kanske inte är så passande för nybörjare.
Då tänker jag i första hand på säkerhetsavståndet man oftast har på en sniper.
Finns det nå värre än att ha en "nybörjar sniper" i motståndarlaget? med en bössa som gör 150-160
Kan bli farligt om man inte tänker på avståndet

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 22 november 2012, 16:46

Det är förvisso inte en annan aspekt. Det står ju redan i översta inlägget. :)

Användarvisningsbild
Hagis
Lag: Legion Demons
Spelat sen: 2013

Inläggav Hagis » 15 mars 2013, 09:53

Jag skulle nog vilja göra ett nybörjar tillägg i denna fråga!

Jag förstår vad ni säger och jag köper det ni påvisar! Det säger jag inte emot på något vis! Men, om man har intresset av sniper (då utanför datorns spelvärld) så tror jag ändå att man kan stå på sig och börja som sniper! MEN precis som ni säger så måste man ta sitt ansvar! Man skjuter inte folk som är dumma nog att spela utan facemask i nian! Man skjuter inte folk på nära håll, testa själva säger jag till er som är nya, låt polaren skjuta på dig så ser du snart vilket avstånd du själv uppskattar!

Jag tror med andra ord att det handlar om en mognadsfråga! Jag är snart 40 och det skulle aldrig falla mig in att skjuta någon på för nära håll och ja jag kommer låta en vän skjuta på mig för att se vad som är okej och inte, annars är det nästan omöjligt att avgöra den saken! Jag tycker det görs för stor höna av en för liten fjäder, ta ansvar och var inte djävlig skulle jag vilja säga! Detta förutsatt att du verkligen lyssnar på dom tips du får gratis av Stygge i hans väldigt bra tråd (se längst ner)! För det är som att spela schack, långdraget och du är absolut inte med där det händer saker! Köper du det så kör, det är min inställning! Men haha nu kommer jag nog bli nackad av dom mer erfarna spelarna! :roll:

http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=84&t=269
I'll slap you so fucking hard It'll feel like you kissed a freight train
Fuck you
Read more at http://www.songmeanings.net/songs/view/ ... m7ctwAf.99

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 15 mars 2013, 10:02

Det tar tid och erfarenhet att lära sig att bedöma avstånd i alla de olika typer av terräng vi spelar i. Hur vettig och välvillig man än är är risken för felbedömningar större för den som är ny i skogen.

Användarvisningsbild
Hagis
Lag: Legion Demons

Inläggav Hagis » 15 mars 2013, 10:05

Okej jag säger inte emot :) Jag är ju van med min trädmarkör (paintball) så jag tänkte inte riktigt på den aspekten! Det sitter liksom redan i ryggen med avståndet!

I rest my case :)
I'll slap you so fucking hard It'll feel like you kissed a freight train
Fuck you
Read more at http://www.songmeanings.net/songs/view/ ... m7ctwAf.99

caladria
Lag: Stockholms Brigaden

Inläggav caladria » 15 mars 2013, 10:43

Jag förstår vad Hagis menar, jag kommer från det militära, därav intresset i airsoft. Tidigare spelat lite paintball också och spenderat mycket tid i skog på diverse övningar och jobb.

Med den erfarenheten så gjorde jag bedömingen när jag började spela att mitt säkerhets tänkande låg på en hög nivå. Vilket det också har gjort, köpte tidigt en sniper för att njuta av spelet ur den aspekten. Vilket har gått alldeles fint och bra. Dock har jag påträffat en del människor som haft svårt med att bedöma avstånd.

Men jag skulle nog säga att om du inte besitter denna kunskap är sniper inte något att börja med, skulle inte heller rekommendera en 120-130 ms AEG då detta är väldigt smärtsamt att få en autosalva i ansiktet.

Börja med en 100 ms AEG och kör där ifrån, sen kommer man utvecklas. Men detta behöver absolut inte gälla för alla. Men kan vara bra att tänka på och följa.

Användarvisningsbild
Kitt
Lag: 7734

Inläggav Kitt » 10 augusti 2013, 18:25

Hej,
Jag är ny här på forumet samt till airsoft världen.
Jag har ett stort intresse för sniper och tillbehör vad gällande spel.
Fick tipset av en kompis att kolla på en M14 AEG då denna både är en AEG som kan köra semi/full-auto samt att den går bra att använda som sniper om man vill.
Efter många om och men så bestämde jag mig för en G36c då denna är riktigt snygg (i mina ögon) och funkar bra till det mesta vad jag har läst.
Den är även möjlig att bygga om med bodykit till en G36k eler till en SL8/SL9 som alla är fina sniper dugliga modeller (eget tycke).
Har jag gjort ett bra val tycker ni eller ska jag kanske satsa på en fullblods sniper? (i framtiden)

//D
-----------------------------------------------------------------------
JG HK416D @ 120m/s 20rps
ASG STI Tac Master @ 95m/s

Användarvisningsbild
Stygge
Spelat sen: 2000

Inläggav Stygge » 10 augusti 2013, 20:53

Omöjlig att säga.
Spelstilen på semi/bolt är så olika att man omöjligen kan säga vad som passar Dig bäst.
En AEG @ std som man sedan uppar till gränsen för auto och kör semi med är en bra början. Vill man gå steget längre så uppar man den till ren semi när man är varm i kläderna. I de 2 första stegen så har man en bössa att köra auto med om man inser att sniper inte är "rätt".

Att köpa en bolt för att man tycker sniper verkar kul är lite fel väg att gå men visst, gör så om du känner för det (jag avråder).

Användarvisningsbild
Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Spelat sen: 1862

Inläggav Bloodneed » 10 augusti 2013, 21:29

du har gjort rätt som köpt en aeg det är inget att orda om .. men ska jag vara ärlig med dig så är det nog fel val om du har tänkt att köra som sniper. I min mening så är det efektivaste, mest realistiska att bygga en prickskyttebössa på ett bolt system. dugliga bössor i det verkliga livet no doubt about it ..i airsoft ..mja.. brukar säga att semi snipers i vår hobby duger som dmr-bössor som bäst.
CTR EP3 Championship White, nuff said

Användarvisningsbild
Stinky06
Spelat sen: 2010

Inläggav Stinky06 » 10 augusti 2013, 21:50

Asså vill man spela som sniper.. så måste man förstå att allt i bössan måste vara perfekt för att ha ett övertag mot semi och auto bössor.
Du kan inte bara smeta i de bästa pdi/laylax delarna och förvänta dig en perfekt sniper.... undan det kräver att man fin slipar ALLT, provar olika gummin, pipor, hophus etc etc.
Fixar du allt detta utan att ha spelat ett tag, och fått lite erfarenhet, DÅ kommer du ha en god chans att få en bra sniper bössa och "vinna" i fält. Jag har aldrig sätt en nybörjare med ens en "duglig" sniper så jag tvivlar....
Senast redigerad av 1 Stinky06, redigerad totalt 15 gånger.
------- --------
Min Youtube kanal!

https://www.youtube.com/channel/UCA3RVB ... ObqnzpZ0VA
------- --------

Användarvisningsbild
Herr_Lee
Spelat sen: 2014

Inläggav Herr_Lee » 13 augusti 2014, 23:34

Är ny och nyfiken.

Varför blir det "farligt" med snipers? 140-160 ms med en 0.2-0.3 kula är ju inte direkt farligt om man har all den utrusning som folk verkar ha? Är det ej krav att man ska ha godkända skyddsglasögon/mask?

Jag må kanske vara naiv, kommer från paintball och är väldigt van vid att skotten känns...skjöt mig själv i benet ett par gånger för att känna hur det kändes med min GBB pistol som skjuter 100ms och det sved ju en del men inte värre än att det gick över inom 1-2min. Hur kan då en sniper som skjuter 50-80ms mer på 10-20m vara "farligt"? Folk har ju väst och massor av olika lager med skydd.

MVH
Lee

Användarvisningsbild
700mb

Inläggav 700mb » 13 augusti 2014, 23:44

En paintball boll har anslagsenergin på en större yta än vad en 6mm airsoft kula är på, ifall vi nu ökar hastighetern på 6mm kulan så blir kraften väldigt centrerad på en liten punkt. Det handlar allstå inte om hur "ont" det gör utan en säkerhetsåtgärd, jag vill iafall inte börja blöda som kan hända med hög FPS vapen på nära håll.

Upptäckte precis du nämde "snipers" på 80m/s, oftas brukar "sniper ligga på 160m/s med 0.20 kula typ.

Användarvisningsbild
themetalpope
Lag: SST
Spelat sen: 2011

Re: Sv: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som s

Inläggav themetalpope » 13 augusti 2014, 23:51

Behövs inte så mycket för att få en tand utskjuten heller. Har själv provat. Och med en sniper som hanteras av en oerfaren ökar risken att skotter träffar illa.
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=121&t=1970

Användarvisningsbild
Herr_Lee

Inläggav Herr_Lee » 14 augusti 2014, 00:03

Tack för svar.
700mb skrev:Upptäckte precis du nämde "snipers" på 80m/s, oftas brukar "sniper ligga på 160m/s med 0.20 kula typ.
Skrev 50-80 mer än min pistol på 100ms.

Förstår att ingen njuter av att få en tand bortskjuten...men just att blöda eller inte blöda är en smak sak. Jag personligen blir mer taggad och mer fokuserad när jag vet att personen på andra sidan kan göra mig "illa" där av ett högt adrenalin på drag i kroppen...tror de flesta spelar airsoft/paintball osv just för adrenalinet.

Användarvisningsbild
700mb

Inläggav 700mb » 14 augusti 2014, 00:19

Jag ser ingen anledning att behöva uthärda smärta när jag spelar, men jag förstår vad du menar har själv spelat paintball och man var ju mycket mer rädd att bli skjuten, speciellt i cqb. Men varför ska det göra ont? En av anledningarna är just att markera att man har blivit utskuten, ibland tar inte spelare träff om det bara petar lite på uniformen vid längre avstånd, med mer anslagsenerigen så märker man det lättare och chansen är större att spelare tar träffen. Men airsoft bygger på att man är ärlig och jag tycker då denna ide är onödig, i Usa har man rent generellt högre fps på gevären och kan vara för just markera de som inte tar träff vid en kula som inte åker så snabbt, i Sverige har vi som tur mer ärliga spelare.

En annan andledning kan vara att man inte märker träffen ifall kulan åker för sakta, vilket är sant ifall man springer med plate carrier med plattor. Men att öka utgångshastighetern kommer inte göra skillnad på de tyngre tygen som västar och dylikt, airsoft kulor märks som mest vid bar hud eller sträkt tyg. Sedan så märker man ibland att man är just träffad när kulor studsar ifrån en, men det gäller bara vid automat eld. Hur en sniper gör vet jag inte, även om kulan skjuter 180M/s så kommer man inte märka det speciellt på en tjock väst med plattor i, antar man försöker sikta på benen eller där kläderna är sträckta.

ikos

Inläggav ikos » 14 augusti 2014, 00:26

det är inte alla som har råd att lägga ut pengar på gear som skyddar kroppen, och då är det inte skönt att bli skjuten med en 160+ bössa. Har själv fått ett av mina fingrar förstörda pga högtrim på nära håll och jag hade handskar på mig. det är så onödigt. Man chansar inte när det kommer till högtrim!

Användarvisningsbild
Herr_Lee

Inläggav Herr_Lee » 14 augusti 2014, 00:35

Men finns det inte olika spel? Några för folk som föredrar ett mer casual spel och några spel för lite mer "die hard" spelare som vill att det ska kännas lite och att det ska vara lite mer "hårt"?

Användarvisningsbild
ohman
Lag: FRAG
Spelat sen: 2012

Inläggav ohman » 14 augusti 2014, 02:23

Ja, men mer "die hard" innebär oftast milsim där det är mer fysiskt krävande. Inte högre trim. Att däremot bära allt du behöver för tre dygn, inte kunna sova mer än ett fåtal timmar osv kvalar in som hårdare :) Jag har inte hört talas om något spel där spelarna avsiktligen försöker få varandra att blöda dock, och troligen är det inte speciellt många airsoftare som skulle vilja dela i ett sådant spel. Boxning kanske kan vara ett alternativ för den typen av spelare? :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
gsa bengan
Lag: G.S.A

Inläggav gsa bengan » 15 augusti 2014, 11:01

Ligger man på rätt avstånd så gör man ju rätt. Det vi varnar för är ju nybörjare som trimmar satan men klarar inte av att bedöma avstånd. Och därför riskerar onödiga skador på målet. Gäller lika mycket på alla trim och bössor. Tror ni litegrann diskuterar olika saker.

Återgå till "Nybörjare"