"Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som sniper?"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Användarvisningsbild
A_Müller
Admin
Lag: LD50
Spelat sen: 2004
Kontakt:

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inläggav A_Müller » 15 augusti 2014, 12:05

Herr_Lee skrev:Tack för svar. Förstår att ingen njuter av att få en tand bortskjuten...men just att blöda eller inte blöda är en smak sak. Jag personligen blir mer taggad och mer fokuserad när jag vet att personen på andra sidan kan göra mig "illa" där av ett högt adrenalin på drag i kroppen...tror de flesta spelar airsoft/paintball osv just för adrenalinet.

Herr_Lee skrev:Men finns det inte olika spel? Några för folk som föredrar ett mer casual spel och några spel för lite mer "die hard" spelare som vill att det ska kännas lite och att det ska vara lite mer "hårt"?

Den här inställningen skrämmer mig lite faktiskt.
Jag är inte främmande för att ha fått smärre skador på grund av högt trim (en gång satt 7st boll inborrade i huden på min rygg t.ex.) men inte fasiken är det något vi eftersträvar.
Oerfarna spelare gör sig bäst vid att fixa en grundfattning för hobbyn. En otrimmad bössa som ändå går bra, simpel men effektiv utrustning som kanske inte kostar skjortan och få in känslan för hur hobbyn är, inte ligga isolerade och skjuta folk med för högt trim på för korta avstånd.

I slutänden så håller trådens första inlägg.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Användarvisningsbild
Herr_Lee
Spelat sen: 2014

Inläggav Herr_Lee » 15 augusti 2014, 19:46

Det finns ju alltid olika sätt att se på saken...

Skulle man kunna få fråga vad som skrämmer dig? Efter som jag ej kan referera utifrån airsoft ännu så måste jag återigen jämföra med paintball för det är det jag känner till, de allra flesta börjar spela paintball pga att man eftersöker spänning, adrenalin på drag osv. Detta skapas av olika faktorer givetvis men en av de större faktorerna är ju faktiskt för att det svider till när man blir träffad. Varför skulle då jag vara "skrämmande" när jag skriver att det finns olika typer av spelare som gillar olika saker?

Om jag ej kan känna att jag blir träffad så känns det ju som att springa runt med replika och skrika pang...och detta är i alla fall jag ej intresserad av.

//Lee

Användarvisningsbild
ohman
Lag: FRAG
Spelat sen: 2012

Inläggav ohman » 15 augusti 2014, 20:25

Du känner när du blir träffad utan problem på normalt avstånd. Inom säkerhetsavstånd riskerar du att skadas på riktigt.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
TigerZero
Lag: MHFT & Kartoffelkopf
Spelat sen: 2011

Inläggav TigerZero » 15 augusti 2014, 20:26

Man känner och hör för det mesta att man blivit skjuten och skulle du inte känna av det kan du räkna med att fler kulor kommer åt dit håll tills du känner av dom så det är inget du ska oroa dig för.

Exempel på några airsoft skador kan ses här:
https://www.youtube.com/watch?v=cbvPkexCtq8
SPRAY AND PRAY!

Finnen
Lag: Outlaw
Spelat sen: 2007

Inläggav Finnen » 15 augusti 2014, 20:39

Då har du nog inte hört en gentlemannaregel inom AS," ta hellre en träff om du är osäker".

Det är saksamma om du blir träffad av en specialtrimmad prickskyttegevär på 200mps eller en springer på 20mps, träff är träff och man tar det varesig det känns eller inte.
Inget ovanligt att folk skyller på allt ifrån adrenalin till gear när man påpekar att dom inte tog träff, misstag händer och det är då helt enkelt bättre att ta en för mycket.

Därtill ska man alltid respektera säkerhetsavstånden, få av oss upplever nån njutning av smärta och ett av dom saker som mest förstör spel är personer som inte tar träff för att dom är så uppe i molnen i en adrenalinstinn och samtidigt glömmer bort avstånden och brassar på med alltför hög trim på alltför kort avstånd.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Cire

Inläggav Cire » 15 augusti 2014, 21:09

Är du ute efter adrenalin rushar för att de gör ont att bli träffad så är inte airsoft något för dig troligtvis.

Användarvisningsbild
Teemu76
Lag: Raptors
Spelat sen: 2004

Inläggav Teemu76 » 16 augusti 2014, 08:54

Du skriver att du ej kan referera till airsoft.
Kanske borde testa ett spel först...
Raptors - FBI Hostage Rescue Team

Användarvisningsbild
Krille
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Spelat sen: 2010

Inläggav Krille » 16 augusti 2014, 13:32

Om man nu vill att det skall vara "hardcore" och göra ont kan man lika gärna hålla på med paintball. Hardcore som i airsoft är förmodligen mer åt milsim hållet som nämnts innan. Där man söker efter realism och ofta håller på med impressions för att få det att se rätt ut. Samt att det krävs en del fältvana beroende på vad du skall göra.

Det närmaste du kommer airsoft"die hard" style är om någon arrangerar ett eget spel utan säkerhets avstånd eller semi begränsningar. Dock så får du räkna med att väldigt få kommer...

Om man nu får för sig att skita i säkerhetsavstånd och liknande så blir man garanterat konfronterad. Upprepas det så blir du nog garanterat bortskickad från spelet dessutom..

Så köp inte vapen för att det gör ont. Är rätt trött själv på personer med den inställningen till airsoft.

Användarvisningsbild
dayu
Spelat sen: 2014

Inläggav dayu » 17 augusti 2014, 22:21

Tycker de är lite missledande första inlägget. Att man ALLTID är missnöjd med att spela sniper Mitt första vapen var en sniper, nu har jag 3st. Älskar det, finns inge bättre. Alla kan springa runt med full auto och spraya. Men att spela sniper är inte en lätt sak, därför de är så jäkla roligt!
Vill du köra sniper, köp en sniper, dom är oftast billigare en en aeg, duger out of the box och de är mer stil med one shot, one kill än, 100shots 1kill. MEN, varför jag tror många avråder en från att spela sniper är att man vill skjuta hårdare, så man når längre. Vilket ökar skaderisken, en nybörjare som sitter med en bössa som skjuter 190ms... är inget roligt. Köper du en sniper, strunta i att uppgradera fjädern. Pipa, hus m.m fine, men strunta i fjädern tills du inte är nybörjare längre ;) Modda hop up huset; pipan eller gummit, r-hop, er-hop m.m

Användarvisningsbild
Xelley
Lag: GBM
Spelat sen: 2010

Inläggav Xelley » 20 augusti 2014, 21:22

Den största anledningen till att jag inte rekommenderar sniper är för att allt för många nybörjare får helt fel bild av hobbyn, med risk att lämna den på fel grunder. Många tror att det är som i CoD, strifejumpa och headshotta och allanbananskjuta allt som rör sig. Besvikelsen blir ett faktum och dom åker aldrig mer på ett spel.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Fred
Spelat sen: 2013

Inläggav Fred » 30 september 2014, 17:32

Herr_Lee skrev:Är ny och nyfiken.

Varför blir det "farligt" med snipers? 140-160 ms med en 0.2-0.3 kula är ju inte direkt farligt om man har all den utrusning som folk verkar ha? Är det ej krav att man ska ha godkända skyddsglasögon/mask?

Jag må kanske vara naiv, kommer från paintball och är väldigt van vid att skotten känns...skjöt mig själv i benet ett par gånger för att känna hur det kändes med min GBB pistol som skjuter 100ms och det sved ju en del men inte värre än att det gick över inom 1-2min. Hur kan då en sniper som skjuter 50-80ms mer på 10-20m vara "farligt"? Folk har ju väst och massor av olika lager med skydd.

MVH
Lee

Vill bidra lite också :)

Paintballkulor deformeras och går sönder över en större yta men airsoft kulan är stel. Tänk lite handboll vs golfboll - Ett starkt handbollskast är runt 140 J (antag 28m/s samt 450g boll) och golfboll är ca 70 J (55m/s samt 45g), trots att anslagsenergin är dubbelt på handbollen så tar jag hellre en handboll än en golfboll på magen. Att då ha ett högtrimmat gevär i någon ovans händer när adrenalinet är på max samt någon fiende smyger på bakifrån, då är risken stor att en olycka sker.

Det är en av anledningarna, det andra är att det är svårare att skjuta bra än vad man tror, inte bara slänga upp en bipod och tro att man kommer träffa där man siktar. Undermåliga kikarsikten, vind, buskar och mycket annat ställer till men det är rätt sällan vapnet. Men viktigast är nog skyttetekniken, man bör nästan ha sysslat med tävlingsskytte innan för att förstå vad som krävs för att skjuta bra. Allt detta gör att steget in för att bli bra på sniper är mycket större än steget in för att bli bra med en AEG där det egentligen bara krävs lite lagarbete och sisu.

Conny81
Lag: S.a.a.t

Inläggav Conny81 » 26 oktober 2014, 00:47

Jag ska börja spela som sniper , spelat med en m4a innan och allt därtill , men jag gillar ide`n med sniper , att man måste tänka , bedöma avstånd , vara tyst , planera ,kolla vindar osv osv hellre en perfekt kill än att spreja 4a mag kulor överallt och ingenstans.. förstå mig rätt nu..

många säger det är inget för nybörjare men tänker nån på att första gången man spelar som sniper ÄR man nybörjare om man inte kört spelstilen innan trots alal spel man gjort med en aeg tex :) man måste ju prova för att se om man gillar det..

bedöma avstånd har jag inga problem med då jag tävlat i bågskytte på elitnivå i många år höll på mellan 1988-2012) och när man tävlar i fält och jakt ( på tavlor och 3-d mål) och där gäller det att bedömma avstånd kolal just vindar och man måste ha ett bra öga för just avstånd för en liten fel bedömning och du har pilar som ligger runt 350-550:-/st förstörda ..likaså när man skjuter tavla utomhus på 70 och 90 meter det är inte alltid att sikta mitt i centrum som fungerar... jag har tävlat både med sikte och utan sikte och bedöma avstånd på 50-70 m utan ett sikte med en pilbåge är inte enkelt och dessutom inte compound..

jag tycker det ska bli riktigt spännade att börja spela som sniper , och just adrenalinkicken jag älskar med airsoft , ang avstånd har sj blivit skjuten över benet med en högtrimmad aeg det var inte så trevligt kan jag tala om.. enda skador jag sett ( en örsnibb som fick på fan) var pga en som inte använde mössa eller shemag dessutom sett folk ta av glasögonen..( sa till den spelaren om detta)

Olycker kan alltid hända ingen är 100% felfri även den mest erfarna spelaren kan göra ett misstag , men just av misstag man lär sig att göra rätt :) men det är min åsikt.. jag tycker det var skit kul med aeg men saknar ändå den där "tänk&planera skotten " känslan.. och pga en skada i ryggen kan jag ej köra den spelstilen mer genom att springa runt en massa med en tung tung utrustning..

airsoft är något av dom roligaste idrotterna jag hållt på med för mig är det idrott man får ju dessutom bränna kalorier :) och min sjukgymnast tycker det var bra jag tar upp det igen då jag behöver motion , och bara ut och gå är inte spännande men airsoft är , sen ska jag va ärlig får en kick oxå av att veta att om jag inte är smart och planerar mina drag så kan det göra ont därför man försöker vara så smart och taktisk som möjligt ..första spelet jag gjorde var pulsen nog uppe i 200 i hela spelet och kläderna genom svettiga :P och hade nybörjar tur för haft mina snyggaste och bästa kills första gången jag spelade men det ska bli bättre :P hehe

sen en boltsniper känns mer realistiskt än en semi för mig trots semi oxå är det men det ser bättre ut helt enkelt jag gilalr realismen i spel och gear =)

sköt om er alla=)

Användarvisningsbild
Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Spelat sen: 1862

Inläggav Bloodneed » 26 oktober 2014, 07:38

Conny det är ingen som förbjuder någon att göra något, det här är ett perspektiv på rollen sniper som försöks förmedla. dels för att spelstilen kräver mer av dig som spelar samt mer av plånboken. En generell debatt kan inte färgas av att just du är bra på att bedöma avstånd. Har själv tyvär fått erfara vad nybörjare med högtrimmade sniperbössor kan göra för skada och sedan bjudit på ursäkten att man inte visste att man varit innan för säk.. och därav tycker jag att det är bra att man har smakat lite på hobby lite innan man tar på sig rollen som sniper.

"Olycker kan alltid hända ingen är 100% felfri även den mest erfarna spelaren kan göra ett misstag " så sant men olyckor i 150 mps ska absolut inte hända och möjlighterna til misstag ska så långt som möjligt försöka minimeras. men med det sagt. Alla styr över sin påse pengar, alla är fria att göra vad dom vill.. men det finns också ett ansvar
CTR EP3 Championship White, nuff said

Conny81

Inläggav Conny81 » 26 oktober 2014, 14:39

inte påstått någon förbjuder något hehe :) menade bara att om man vill testa spela som sniper så varför inte prova liksom , om ingen hade provat hade det intte funnits några i något spel.. :)

absolut måste man sj ha ansvar ang olyckor.. det instämmer jag med men trots det kan saker ske , det behöver inte just vara med bössan tex ..man kan skada sig på alla möjliga sätt .. m,en absolut instämmer jag med dig ang högtrimmade vapen osv.. sen får man oxå ha lite i åtanke vissa e där o spelar för föärsta gången och istället för att skrämma iväg dom så kan man svara på frågor och vara tillmötesgående istället och vill dom testa ett snipervapen tex låt dom testa den på banan :)

sen vill kanske inte alla spela just som värsta elitstyrkorna alla gillar olika , det som är så kul med airsoft man e ganska obeghränsad i spelstil många kommer på egna ju , sn iper , recon eller vad som helst :) hoppas du förstod mig rätt nu kanske bara uttryckte mig klumpigt i mitt förra inlägg...

trevlig söndag på er

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Lag: DW-13 och OTI
Spelat sen: 2001
Kontakt:

Inläggav Twist » 1 november 2014, 15:00

Det är skillnad på att vara nybörjare både på airsoft i stort och på att spela som sniper, och på att bara vara nybörjare på att spela som sniper. Ju mer som är nytt desto större är risken för olyckor och desto mindre är chansen för att man ska ha roligt.

Det är därför de flesta spel till dator och konsol har olika svårighetsgrader och är upplagda så att man lär sig behärska en sak i taget. Annars hade ingen blivit duktig och haft roligt.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -

• Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Kom och tjöta med oss på IRC! #airsoftsverige@QuakeNet (webchat)
  • Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 1 november 2014, 15:02

Det är alltså bara ett gott råd i all välvilja. Gå inte in på "extreme" innan du har kommit in i spelet.

Conny81

Inläggav Conny81 » 2 november 2014, 16:38

jag har kommit in i spelet o spelat mycket innan... är ej nybörjare på banan dock mest söndags spel ja kört

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 2 november 2014, 21:49

Då är du inte nybörjare och tråden riktar sig inte till dig.

Conny81

Inläggav Conny81 » 2 november 2014, 21:54

hehe :) okej trodde du svarade på mitt senaste inlägg :) men då vet jag :) my bad..

Användarvisningsbild
Twist
K&S-Admin
Kontakt:

Inläggav Twist » 2 november 2014, 22:02

Jag borde varit tydligare. :)

Återgå till "Nybörjare"