Batteri, ladda eller inte ladda?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
metkrokej

Batteri, ladda eller inte ladda?

Postby metkrokej » 6 November 2015, 23:15

Hejsan!
Har införskaffat min första bössa nu, ska ut på söndag och spela.
Jag har ett NiMH batteri på 1100MaH, jag får se till att det räcker hela söndagen. Jag har inte hunnit skaffa en smartcharger och vet därför inte hur mycket batteri det finns kvar. Hur ska jag göra då? Ska jag chansa (låter som en dum idé) och ladda det 3-4 timmar eller hur går jag tillväga?

Marcules
Played Since: 2014

Re: Batteri, ladda eller inte ladda?

Postby Marcules » 7 November 2015, 00:27

Varför inte bara köpa en laddare? Finns en smartladdare på teknikmagasinet (B6AC+)som laddar det mesta (nicd, nimh, lipo, li-ion) som kostar 400:-. Det är det lätt värt, då den kommer att fungera för resten av din airsoft karriär så till vida att det inte kommer någon ny batteriteknik. Samma typ av laddare går att hitta för typ 250:- från utlandet, men eftersom du behövde batteriet på söndag så...

Ett annat alternativ är att ställa en fråga i anmälan till spelet om någon kan ta med ett extra batteri och låna ut till dig, de flesta som hållit på ett tag har några extra batterier.

Ett tredje alternativ är att köra slut på batteriet (plinka i trädgården kanske, eller en urladdare om du har en sån) och sen ladda det med den laddare du har enligt instruktion.

Hoppas det löser sig, batteritorsk är näst sämst efter att bössan rasar när man är ute och spelar...
-:Skogsfrisk:-

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 7 November 2015, 00:53

Gissar du fått med en vanlig långsamladdare, liten adapter med en batterikontakt direkt på utan någon reglering alls. Det är som du säkert förstår ingen bra laddare men går att använda.

Utan något sätt att mäta som med multimeter eller kolla ström osv är det svårt att säga tider osv, så enda praktiska rådet jag kan ge?
Koppla in batteriet och börja ladda. Känn på batteriet med 15min mellanrum (ställ mobilen eller äggklocka). Ljummet batteri något över rumstemp är ok, men börjar det kännas ordentligt varmt att ta på så koppla väck det och låt det svalna. Färdigt för spela med.

Däremot kan jag tyvärr berätta att om du tänkt spela med ett gissningsvis vanligt 8.4V 1100mAh NiMH mini batteri ute vid denna tiden på året lär du bli besviken, inte ens säkert vapnet cyklar ordentligt efter halvtimme ute vid +10C eller under. NiMH är helt enkelt inte bra batterier vid +15C eller under, och behöver generellt högre spänning för fungera vid ner mot +5C.
This space intentionally left blank

metkrokej

Postby metkrokej » 7 November 2015, 03:02

Hm... jag som trodde att jag inte behövde lägga ut mer pengar för ett enkelt söndagsspel, tji fick jag! Skulle det räcka med ett Lipo och det som följer med bössan, sedan ladda det ena när man använder det andra? Inser att jag borde ha planerat och gjort ännu mer research.

Thinker

Postby Thinker » 7 November 2015, 03:34

Tips: För att veta hur det är att spela med på söndag? När du laddat batteriet ställ ut bössan en timme utomhus på balkong eller annat lämpligt ställe med batteri och prova sedan avlossa några kulor i lämpligt mål som låda, tjockt tyg eller annat. Då vet du bättre vad du kan vänta dig på söndag.

Beror lite på bössan och dess motor, trim osv, men generellt så vill du nog undvika använda NiMH batteriet förutom på sommaren eller inomhus i +20C eller varmare. Lipo klarar kyla bättre men kräver speciell laddare då de är viktiga att ladda rätt. 7.4V lipo kommer fungera ok ner mot ca +5C, men är det minus 5C eller lägre kommer det vara långsamt i responsen om det ens cyklar bössan. Inte mycket airsoft spel generellt sett vid låga temperaturer dock. Det kommer bli segare när det är kallt ute då all batterier har problem med temperatur, mer en fråga hur kraftigt problemet är och när det inträffar. Min lärdom är 7.4V lipo fungerar fint på sommarhalvåret, och ok på vår/höst, dåligt på vintern eller vid minus, då är 11.1V bättre året runt, men hög rof på sommaren och sliter mer på vapen osv. NiMH fungerar bra på sommaren och inte mycket mer, att gå upp till 10.8 eller 12V hjälper dock men fortfarande dåligt vid 0C. NiCd fungerar bra året runt även om det också blir långsammare vid -10C eller lägre. Men för både NiMH och NiCd påverkar det vilken tillverkare och kvalitet på batteriet det är samt de är stora och väger om de är bra.

Generellt sett är Lipo enklast om man kan leva med laddare kravet och att de har dålig livslängd, det lär behöva bytas efter typ 2-3år, delvis beroende på hur mycket du spelar men även för Lipo har dålig livslängd, de åldras från tillverkningen. Men det är mycket kapacitet i litet lätt batteri med bra ström lämnande kapacitet som fungerar hyggligt året runt.

Tyvärr lär du få räkna med runt 300-600kr till för batteri och laddare beroende på om du köper i svensk butik, beställer från eBay eller vad du nu hittar på. Kan rekommendera Turnigy Lipo även om de Firefox jag använt fungerat ok, men skulle undvika ASG, HotPower eller GP lipo.

metkrokej

Postby metkrokej » 7 November 2015, 16:27

Tack så jättemycket för utförligt svar Thinker! Det blev så att jag förmodligen köper 1-2 lipo batterier och smartcharger på skeppartorp imorgon.
Helt klart att jag valde fel årstid för att börja lira airsoft.

Thinker

Postby Thinker » 8 November 2015, 00:36

Antingen det eller du föddes på fel ställe på jorden. Hade det varit 15C högre ute hade det fungerat mycket bättre med det batteriet. Men du kunde också levt i Kiruna eller så och då vore det värre.

... always look on the bright side of life... ;)

metkrokej

Postby metkrokej » 8 November 2015, 18:10

Sådär, köpte laddare och 2 st lipo på banan. Riktigt kul, även om det var lite lerigt på sina ställen så tillförde det något kan jag känna. Lite grejer på bössan som jag måste lösa också, matar vartannat skott på semi. Det var dock riktigt kul och schyssta med- och motspelare! :)

iluna3000
Played Since: 2015

Postby iluna3000 » 16 February 2017, 16:54

Har samma problem med semi. Har en 8.4 nimh batteri 1600 mha. Har du löst problemet med semi?

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 16 February 2017, 21:14

Du gör nog bättre i att skapa en ny tråd med din fråga istället för att väcka liv i en 1,5 år gammal tråd där den är ganska OT.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Return to “Nybörjare”