Tips vid immande skyddsglasögon

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Elestro
Played Since: 2015

Tips vid immande skyddsglasögon

Postby Elestro » 4 April 2016, 17:01

Hej!

Detta vet säkert många om redan, men tänkte komma med ett litet tips.
Sist jag spelade airsoft var det lite som att spela i Londondimma med gråstarr.
Kort och gott, mina skyddsglas immade igen, hela tiden.

Här följer en liten huskur som faktiskt fungerade!

1. Rengör skyddsglasen noga och torka med microfiber eller vad du nu har hemma. (Ej papper!)
2. Tvätta dina händer noga.
3. Ta schampo, (Fruktis i detta fall.) smeta ut ungefär en stor ärta värt av schampo på insidan av vardera glas med ditt finger.
4. Låt stå 20-40 min.
5. Använd ett rent material som ej skrapar, jag använde några bomulls-pad, och polera glasen tills de ser helt rena ut.

Schampot skapar en tunn tunn hinna på dina glas.
I schampot finns en aktiv substans som bryter ytspänningen, vilket gör att imman inte får fäste på glasen.

Gör gärna ett före- och eftertest.
Var som natt och dag på mina skyddsglas från 101 INC.

Vänliga hälsningar

Johan
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Chibs
Played Since: 2014

Re: Tips vid immande skyddsglasögon

Postby Chibs » 4 April 2016, 18:41

Ska definitivt testas. Återkommer med resultat :D

Edit: Hade slut på schampo så det blev tvål istället, lät det bara stå i 10 - 15 minuter innan jag torkade av skiten med bomullspads. Funkade utmärkt :) Kör med balaclava och glasögonen brukar imma igen efter bara något andetag eller två utan imskydd, nu kan jag inte få dem att imma hur mycket jag än flåsar. Bäst av allt är att nu luktar glasögonen gott också. Tack för tipset :lol:

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 4 April 2016, 20:44

Det är ett gammalt, men fungerande trick, tyvärr hjälper det inte alla av oss med improblem, och metoden lider av samma problem som professionella imm skydds medel som fogtech. Jag tillhör kategorin som inte kan använda nätgoggles utan att imma dem, och för mycket imma leder till glasögon ytan blir vågig/mättad av fukt, och tillhör ni den kategorin är det bästa rådet goggles med dubbellins (så kallad thermal lins) och borttagen skumgummi filter osv. Själv gå jag till extrem overkill med custom moddade goggles med dubbla 25mm fäktar och thermal dubbellins (mm), det fungerar mycket bra.
This space intentionally left blank

babymakerairsoft
Lag: ZRS
Played Since: 2009

Postby babymakerairsoft » 4 April 2016, 23:13

Har provat ute på fält och det fungerar inte alls, kan funka för vissa.

Grim Nyberg
Played Since: 2003

Postby Grim Nyberg » 4 April 2016, 23:34

Har aldrig fått några medel att funka heller.

Men i min åsikt är det mycket på hur glasögonen är formade sitter som påverkar samt från person till person.
Jag kör oftast med Oakley M-frames (samma Force recon mm använder/använde) som är vinklade lite uppåt och släpper ut mycket ånga som inte fastnar.

Lite dyra men def värt det.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

babymakerairsoft

Postby babymakerairsoft » 4 April 2016, 23:45

M-Frame är inte full skydd blir mer ventilationer, såna som Locust kan imma ordentligt för mig vid mera fuktig, regniga dagar. Annars helt okej vid varmare väder.

Grim Nyberg
Played Since: 2003

Postby Grim Nyberg » 5 April 2016, 00:34

Har aldrig haft några problem med dom. Körde aggresiv spelstil CQB med dom 2-3 ggr i veckan i tre år, inte en enda kula slinkte in trots att man tillät point blank skjutningar.
Så det ska inte vara något hinder att dom är mer öppna. Man nojjar ofta mer än vad man behöver.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

babymakerairsoft

Postby babymakerairsoft » 5 April 2016, 00:58

Har aldrig haft några problem med dom. Körde aggresiv spelstil CQB med dom 2-3 ggr i veckan i tre år, inte en enda kula slinkte in trots att man tillät point blank skjutningar.
Så det ska inte vara något hinder att dom är mer öppna. Man nojjar ofta mer än vad man behöver.
;) Jag är mån om mina ögon mer än tänder det går ej ersätta, men jag förstår vad du menar. Jag skulle vilja mer än gärna använda sådant glas men jag får nog leva med imma lite mer värt.

Elestro

Postby Elestro » 5 April 2016, 16:55

Synd att detta inte fungerar för alla, men det fungerar bevisligen för många, vilket är bra, för det är både lätt och redigt mycket billigare än att köpa en massa anti-immprodukter. :D

Chibs
Played Since: 2014

Postby Chibs » 5 April 2016, 20:58

...och även om det inte håller imman borta för alla så luktar ju glasögonen gott i alla fall :lol: 10/10 would use again.

Elestro

Postby Elestro » 10 April 2016, 19:09

Spelade några timmar på Skeppartorp idag, varmt och svettigt, 0.0 imma :mrgreen:

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 10 April 2016, 19:48

Som Thinker påpekar finns vi som inte är hjälpta av imskydd oavsett pris och typ. För mig är det enda som säkert funkar dubbelglas med fläkt. Däremot kan man konstatera att det fungerar iaf nästan lika bra med tvål/schampo som med kommersiella imskydd.

En sak ska dock påpekas! Glas med inbyggt imskydd (tex Bollé men även en del billiga verkstadsglas) tål inte tvål, diskmedel och liknande. Hinnan som utgör imskyddet luckras upp och glasen blir grumliga. Detta går inte att göra något åt i efterhand utan glaset måste bytas ut.

Man ska även vara uppmärksam på att vissa tvålar och medel innehåller slipmedel/granulat som kan repa glasen och göra dem ännu mera benägna att imma.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Elestro

Postby Elestro » 11 April 2016, 14:28

Tack för denna info. Varför man nu skulle använda "schampoo-tekniken" om man har inbyggt imskydd behöver vi inte spekulera i.
Sen får man som sagt vara uppmärksam på att man inte använder tvål med granulat. Rekommenderar vanligt billigt schampo.
Denna teknik är som sagt superbra och billig för oss den fungerar för.

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 11 April 2016, 16:19

Anledningen till att man kan vilja använda extra imskydd är att det inbyggda inte fungerar tillräckligt bra. Det blir dessutom sämre med tiden.

Diskmedel funkar bättre än schampo och tvål för övrigt. Det bryter ytspänningen effektivare.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 13 April 2016, 13:01

Ett problem med diskmedel är de kan innehålla mikro granulat, så om man gnuggar kan man få fina små repor i polykarbonat linsen vilket i längden är mycket irriterande, speciellt med solljus på linsen.

OM ni har dubbellinser i goggles, tryck inte ner dem i handfat med vatten och var försiktig med rengörning, för kommer vatten mellan linserna blir det jobbiga fläckar som ej kommer att försvinna.
This space intentionally left blank

Return to “Nybörjare”