Mosfet i regn

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Vevarn18
Played Since: 2016

Mosfet i regn

Postby Vevarn18 » 17 October 2016, 19:05

Hej!
Jag är en nybörjare i sporten och har införskaffat mig en bössa med inbyggd mosfet! Ska åka på spel i helgen men vädret lutar mot regn, har läst att mosfets är särskilt utsatta för skada i regn. Är det något särskilt jag borde tänka på/göra för att se till att min bössa inte tar skada?
Tack på förhand!

Haarax
Lag: Ryssronk
Played Since: 2013

Re: Mosfet i regn

Postby Haarax » 18 October 2016, 11:41

Oftast är dessa mosfets innanför krympslang, inuti en gearbox eller buffertube. Det kommer inte vara några problem, kör på!
Vilket vapen är det förresten?
Cowards die in shame

Vevarn18

Postby Vevarn18 » 18 October 2016, 19:25

http://www.rodastjarnan.com/airsoft/asg ... -tan-36144

En sådan här, väldigt nöjd än så länge. :)

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 18 October 2016, 20:40

Det stämmer att en krets gör systemet lite känsligare men den sitter inne i bössan och är ganska säkert skyddad. Bada inte med den. Annars är det lugnt.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Vevarn18

Postby Vevarn18 » 20 October 2016, 14:47

Tack för svaren!
Ser fram emot spel i helgen :)

Marcules
Played Since: 2014

Postby Marcules » 21 October 2016, 21:17

Min mosfet gick iofs ape shit bananas när det bara var hög luftfuktighet, men jag kanske hade ett måndagsexemplar?
-:Skogsfrisk:-

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 21 October 2016, 21:50

En krets, enkel/dubbel MOSFET eller CPU-styrd, gör att mycket lite kontakt behövs för att strömmen till motorn ska släppas på för fullt. Det gör att man potentiellt bara behöver en liten droppe kondenserat vatten på fel ställe för att bössan ska börja skjuta fullauto och inte sluta förrän man kopplar ur batteriet. Det är bara rätt ovanligt att det sker och för det mesta går inget sönder om det skulle hända. Det kan också vara svårt att veta säkert varför en krets hänger sig i öppet läge och det händer att de gör det helt spontant, så att det var fuktigt i luften är det hände måste inte betyda att det hände för att det var fuktigt i luften.

Mickepicke
Lag: Inget just nu

Postby Mickepicke » 21 October 2016, 22:13

Linda in den i eltejp eller sätt en krympslang så kan det inte komma något vatten på den

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 21 October 2016, 22:17

Smältlim FTW. Annars går det bra med klarlack eller "gummisprej" också.

Vevarn18

Postby Vevarn18 » 21 October 2016, 22:42

Blev lite orolig av mosfeten som blev knäpp direkt, skulle en lösning kunna vara en plastpåse på kolven med gummiband för att hålla den på plats? Kanske inte den vackraste lösningen men bättre än att vapnet skadas.

charliebrown

Postby charliebrown » 21 October 2016, 23:04

Plastidip borde väl fungera rätt bra?..

Mickepicke
Lag: Inget just nu

Postby Mickepicke » 21 October 2016, 23:07

Ja charlie, tror det var det twist menade med gummisprej. Den är ju gjord för bland annat kretskort så den skulle passa mycket bra till detta ändamål!

charliebrown

Postby charliebrown » 21 October 2016, 23:11

Det kan det ha varit, ja.

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 21 October 2016, 23:19

Det handlar också om hur mycket man prioriterar driftsäkerhet samt i hur jäkliga klimat man spelar och hur länge. Mindre problem under spel på några timmar på en söndag med kanske lite regn, eller mer problem sent på hösten under storspel i par dygn med mycket regn och fukt. Jag gick från Mosfet för många år sedan just för detta. Förutom haft problem själv två gånger har jag upplevt flera vapen som andra haft i omgivning, vän och fiende, som inte klarat klimatet. Ovanligt men det händer speciellt om det är riktigt jobbigt klimat på spelet.

Mycket regn på vapen mm kan under lång tid leta sig in i sprickor osv och när vapen hanteras, ställs mot saker, läggs ner osv, dvs hanteras i olika vinkar så vattnet flyttar sig runt, kan vattendroppar leta sig runt och in på ställen efter ett tag där de inte borde vara. Och med mosfet och speciellt öppna kretskort större chans för problem. Eller om styrledningen har kontakt ytor jämte varandra mm.

Kondens är annat problem, och går man mycket mellan varma och kalla miljöer är det större chans, exempelvis in/ur varma bilar eller uppvärmda tält, återigen störst chans på storspel, just för det sker mer gånger och under längre tid. Det är ibland bättre förvara utrustning i regnskydd utomhus än släpa det in/ut.

Täta ordentligt om ni prioriterar driftsäkerhet, inslutning med lack, smältlim och annat är säkrare än täta i plastpåse, kanske behöva ändra kabeldragning, kontakter mm också. Men det handlar i slutänden om hur man prioriterar det och hur mycket man vill/kan göra något åt det.

För mig är driftsäkerhet och tillförlitlighet att vapnet med dess kringutrustning ska fungera när jag vill och göra det jag förväntar mig största faktorn, så jag kör så enkelt drivsystem/el som möjligt och modifierat saker för fungera, inklusive tweaka sikten, bygga om elektronik mm i DBAL/PEQ osv, hålla mig till lägre trim och mycket annat. Om en kamera eller något som ett headset slutar fungera är det en sak och bara irriterande, men det suger om "spelkritisk" utrustning lägger ner, speciellt om du spenderat exempelvis 6h genom jobbigt väder och terräng med ta dig dit du ska för att helt plötsligt inte kunna strida, eller avslöjar gruppen för fienden när ditt vapen börjar tokskjuta helt plötsligt innan du får väck batteriet från den. Sådant ställer till spel.
This space intentionally left blank

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 22 October 2016, 01:30

Ja charlie, tror det var det twist menade med gummisprej.
Japp. Precis det menade jag. :)

Return to “Nybörjare”