Första spelet, tips!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
lakasarfan
Played Since: 2016

Första spelet, tips!

Postby lakasarfan » 10 July 2017, 17:57

Hallå! Är väldigt sugen på att testa på sporten och har införskaffat både en bössa (JG M4 CQBR) samt en pistol (WE G19), men har aldrig tagit mig för att spela. Tänkte dock ändra på det och försöka ta mig till AC Paintball utanför Uppsala om en månad, så nu skulle jag vara tacksam för tips på vad man ska ha med sig osv. Har glasögon, båda vapnen, något extra mag till M4:an samt lite kulor, vad mer behöver man?

Oerlikon
Played Since: 2015

Re: Första spelet, tips!

Postby Oerlikon » 10 July 2017, 18:51

Jag gjorde slut på ca 750 kulor på en timme med semi only sist jag spelade på AC, så om du har midcapmag så kan du inte ha för många med dig, minst 4 kanske.

lakasarfan

Postby lakasarfan » 10 July 2017, 18:58

Okej, jag har två hi-caps och två mid-caps, det borde väl funka? Har tänkt skaffa fler sedan, men kan inte spendera hur mycket som helst innan man ens har provat...
Hur fungerar spelen, blir det pauser så att man har möjlighet att fylla på magasinen?

Oerlikon

Postby Oerlikon » 10 July 2017, 19:23

Det brukar vara 10 minuter paus mellan spelen och en ca 45 minuters lunchpaus. Skaffa munskydd också om du inte har det, det skulle vara synd om du får tänder utskjutna på första spelet. Arrangörerna rekomenderar munskydd och jag håller med dom om det. Vattenflaska är bra att ta med, det finns en kran att fylla på den där, räkna med att dricka flera liter under dagen!

lakasarfan

Postby lakasarfan » 10 July 2017, 19:31

Tackar för tipsen, låter väldigt vettigt! Ska skaffa ett munskydd, är nog billigare det än att gå till tandläkaren...
Såg en film på youtube därifrån, då hade folk träffduk, är det något man behöver eller klarar man sig med att bara gå med bössan uppsträckt i luften?

Oerlikon

Postby Oerlikon » 10 July 2017, 20:18

Träffduk rekomenderas, för din och motspelarnas skull, inte kul att skjuta på folk i onödan.

wallrick
Played Since: 2017

Postby wallrick » 10 July 2017, 22:57

Snacks, mycket vatten, munskydd samt träffduk som sagt. Speedloader till dina mid-cap magasin om du inte har redan.
Tänk inte så mycket på militär utrustning, eller försöka se bra ut (vilket jag gjorde mitt första spel, vart obekvämt och jobbigt och jag spelade inte igen på nästan 2 år). Först o främst ta på dig bekväma och slitstarka kläder, jag spelade i snickarbrallor med knäkuddar, mycket skönt!

Om du finner sen att mid-caps är roligare att hantera(vilket det är :lol: ), så kan du skaffa en billig magasinväst, tillexempel Chest-rig för att förvara extra magasin.
Var inte rädd att fråga medspelarna om deras utrustning, dom delar gärna med sig och tipsar.

Tillsist men inte minnst; HA ROLIGT!

Folkeryd
Played Since: 2017

Postby Folkeryd » 11 July 2017, 16:01

en ORANGE träffduk, 25 spänn går dem på. Röd kan lätt misstas för Röda laget och Neongrön är för alla som inte är med i Spel.
Klarade mig bra på 2 highcaps första gången jag var där då det bara är semi för allt förutom understöd (tunga Maskin Gevär)
Om det skiter sig helt går det alltid att kuta till väskan, öppna en flaska o fylla på HighCapsen.
Minst 2 batterier, suger när dem tar slut mitt på dan.
Vatten! Oavsett om det finns vatten på plats eller inte så ta ALLTID med vatten när du ska spela (Dont be THAT guy)
Och skit i hur du ser ut kommer finnas folk med mjukisbrallor och Adiddas skor ;) På söndagsspelen kör man ba o har KUL!

Glöm inte att LYSSNA under genomgång.

Have fun !

lakasarfan

Postby lakasarfan » 23 July 2017, 21:11

Tackar för tipsen, extra batteri hade jag inte tänkt på men som sagt inte kul om det tar slut halvvägs genom dagen!

Finns det någon på forumet som ska ta sig till AC från Uppsala den sjätte augusti och har en plats över i bilen? Bensinpengar utlovas självklart! Alternativet är buss och känns sådär kul att släpa på alla grejerna :?

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 23 July 2017, 22:46

Tips är att kanske strunta i att spela med pistolen i början. Att bara ha en bössa + mag att hålla koll på kan förenkla saker, speciellt på ens första spel. Jag gör fortfarande så ibland när jag är på ett nytt ställe eller känner mig lite okoncentrerad för att förenkla.

Är din bössa CQB-trimmad? Dvs max 110m/s. Det är också att rekommendera nybörjare.

Vettiga skor, speciellt i skogen. Minst löpardojjor.

HELMASK alla dagar i veckan. ALLA borde köra med det. JAG om nån borde dock säga att folk inte ska ha det, är tandläkarstudent ;) ;)
Handskar är också bra. Träff på fingrarna, speciellt kalla, kan svida lika mycket som ett skott i ansiktet.
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Herr_erlandsson

Postby Herr_erlandsson » 24 July 2017, 19:39

110m/s för cqb? om jag inte missminner mig så kör dom flesta på en vsaf-baserad tabell som har 100m/s för cqb.

Oerlikon

Postby Oerlikon » 24 July 2017, 20:56

Jag har skrivit PM.

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 24 July 2017, 20:59

Det finns två "standarder" där ute. VSAF och liknande system är absolut vanligast med sina 100 m/s / 1J men 110 m/s förekommer också. US i Halmstad hade den gränsen förr och många tog efter. Det är vanligast på öppnare banor som är mer SIB än ren CQB, där avstånden sällan går ner mot noll.

EDIT: Det funkar helt ok med lite förnuft och mycket försiktighet, men point blank blir det ofta blodutgjutelser. Kring 1J är vad naken hud klarar utan att brista, med variationer för om det är mjukt eller hårt bakom. I pannan går det nästan garanterat hål till exempel.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 25 July 2017, 02:04

AC kör på VSAF och chronar efter kulvikt du spelar med, så 1J = cqb.
Det brukar även vara semi-only på allt som inte är understöd och på de 4 år jag spelad där har det varit 2 incidenter med rötägg till spelare, så du behöver inte oroa dig för att någon ska komma runt ett hörn med 150 trim och dra en skur i ansiktet.
Spelen brukar vara 45 min till 60 min, det är dock inga problem att gå till safe och ladda upp om du skulle få slut på skott i magasinen under ett spel.
Vatten finns på banan under sommaren och det finns mat i kiosken, men ta med dig snacks och vattenflaska som du kan ta med ut ifall det är varmt ute.
Har det regnat så kan det vara bra att ta med hörselskydd, då pyro och andra granater brukar användas ofta, samt bomber kan vara en del av spel.

Banan har stukat ett antal fötter förut så om du har kängor med högt skaft är det att rekommendera.

Return to “Nybörjare”