Vad saknar jag innan jag kan börja?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Evojenza
Played Since: 2018

Vad saknar jag innan jag kan börja?

Postby Evojenza » 29 July 2018, 08:24

Hej allihopa!
Hoppas att detta forum inte har dött ut.
Är en "noob" som behöver tips på vad jag har glömt i min utrustning.
Har tänkt att spela inne och mindre ute när det finns tid.
Kan bli bara någon gång då och då. Har ju ändå barn, hus, vanligt jobb och jobbar som deltidsbrandman.
Men har ju alltid haft ett brinnande intresse för vapen och sånt.
Har nyligen beställt en HK G36c aeg från umarex. Kommentera gärna om det var ett bra val.
Köpte även extra mag och bio-kulor från HK. 0,25g.
Kläder har jag sedan min vandring i skogen.
Ansiktsskydd är ju lämpligt att använda. Tips?
Vapenvård. Vad behöver jag och brukar det ingå något?
Säkert glömt något.
Hoppas att någon svarar.
Mvh Jens

lubbe
Lag: F9
Played Since: 2007

Re: Vad saknar jag innan jag kan börja?

Postby lubbe » 29 July 2018, 08:33

Du har glömt det allra viktigaste: ett par bra skyddsglasögon.
Utöver det så bör du trimma ner din bössa till under 100m/s om du vill spela inomhus, inget större projekt nör du har quick spring change på bössan så beställ en ny fjäder och byt så är du i hamn sen.
Åk och spela och känn efter, titta vad andra har och skapa dig ditt egna kit efter dina behov.

Evojenza

Postby Evojenza » 29 July 2018, 08:45

Hej.
Tänkte att ett heltäckande ansiktsskydd borde funka. Eller räcker det med skyddsglasögon och ev en tygtub till resten?
Den är under 100m/s från början.
Borde räcka till man är lite varm i kläderna.

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 29 July 2018, 10:39

Umarex G36 är en trevlig bössa, att den gör under 100 m/s brukar vara ett krav för inomhusspel. Så du kommer inte behöva trimma upp den heller med största sannolikhet.

Det finns massor med olika ansiktsskydd. Problemet med de flesta är att det är svårt att sikta med dem på. Dock finns en modell som har tyg på sidorna och nät framför mun/näsa, denna är den enda modell som jag tyckt fungerat bra.

Köp separata skyddsglasögon, då kan du välja hur du vill göra med mask efter omständigheter.

Tandskydd är bra om du inte använder mask. Med detta sagt brukar jag bara spela med en shemagh (palestinasjal) runt hals/mun om jag inte använder nätmask.

Exempel på mask: http://www.taiwangun.com/en/masks/pdw-h ... aign-id=19

Edge Eyewear gör bra skyddsglasögon till extremt bra pris. Finns på samma sida som masken ovan.
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Evojenza

Postby Evojenza » 29 July 2018, 13:58

Umarex G36 är en trevlig bössa, att den gör under 100 m/s brukar vara ett krav för inomhusspel. Så du kommer inte behöva trimma upp den heller med största sannolikhet.

Det finns massor med olika ansiktsskydd. Problemet med de flesta är att det är svårt att sikta med dem på. Dock finns en modell som har tyg på sidorna och nät framför mun/näsa, denna är den enda modell som jag tyckt fungerat bra.

Köp separata skyddsglasögon, då kan du välja hur du vill göra med mask efter omständigheter.

Tandskydd är bra om du inte använder mask. Med detta sagt brukar jag bara spela med en shemagh (palestinasjal) runt hals/mun om jag inte använder nätmask.

Exempel på mask: http://www.taiwangun.com/en/masks/pdw-h ... aign-id=19

Edge Eyewear gör bra skyddsglasögon till extremt bra pris. Finns på samma sida som masken ovan.
Hej.
Va bra. Har dammsugit nätet efter all info om denna. Tror att den blir bra.
Hur länge brukar ett batteri hålla?
Nätmasken verkar bra. Lättare att andas tänker jag.
Hur många har en form av väst? Är det vanligt?

jowe
Lag: GS
Played Since: 2016

Postby jowe » 29 July 2018, 18:20

Umarex G36 är superbra bössa att börja med, var även min första. Den har snabbyte för fjäder om du nån gång ska spela utomhus. Då behöver du inte öppna upp hela för att byta utgångshastighet. Om du kollar miliamperstyrkan på batteriet och tar det x1.7 så får du ut typ hur många kulor du kan skjuta med batteriet. Väst eller bälte för att hålla magasin är värt att tänka på, kostar inte så mycket heller. Bra tunmregel är 6+1 magasin, alltså ett i bössan och sex i västen.

Evojenza

Postby Evojenza » 29 July 2018, 20:50

Umarex G36 är superbra bössa att börja med, var även min första. Den har snabbyte för fjäder om du nån gång ska spela utomhus. Då behöver du inte öppna upp hela för att byta utgångshastighet. Om du kollar miliamperstyrkan på batteriet och tar det x1.7 så får du ut typ hur många kulor du kan skjuta med batteriet. Väst eller bälte för att hålla magasin är värt att tänka på, kostar inte så mycket heller. Bra tunmregel är 6+1 magasin, alltså ett i bössan och sex i västen.
Så jag behöver 7 magasin direkt? Kommer jag ens leva så länge så jag hinner göra mig av med det? :D
Jag kommer ha två st 48/mag

Gidappa

Postby Gidappa » 29 July 2018, 21:32

Det är nog en bra ide som jowe säger. Dom flesta andra lär springa runt med en massa midcaps som håller minst ca 80 kulor styck. Så det blir ju ett rejält underläge.

Och så slipper du fylla på magasin så ofta.

Pettsson
Lag: TF18
Played Since: 2006

Postby Pettsson » 29 July 2018, 21:58

Du bör absolut ha en väst, chestrigg eller liknande och jag rekommenderar helt klart 6 mag på ca 100skott/mag.

lubbe
Lag: F9
Played Since: 2007

Postby lubbe » 29 July 2018, 22:24

Den info jag hittar så gör den över 100m/s.
Kan vara värt att chrona innan så du inte åker på spel och inte får använda bössan.

jowe
Lag: GS
Played Since: 2016

Postby jowe » 29 July 2018, 22:33

Inget är ju ett krav och vissa klarar sig absolut på mindre, själv har jag 1+8 för att jag skjuter massor, men också för att jag inte pallar ladda om hela tiden. Men det är ju induviduellt men 4 är nog minimum för en bra spelupplevelse :)

Evojenza

Postby Evojenza » 29 July 2018, 22:51

Hej.
Tack alla för era svar.
Dum fråga bara, passar alla g36 magasin till alla g36?
Var skulle ni rekommendera att köpa magasin från?
Enligt sidan så skjuter den 90m/s med 0.12g och 70m/s med 0.20g.
Brukar man ha chronograf på plats?

ohman

Postby ohman » 30 July 2018, 08:31

Enligt sidan så skjuter den 90m/s med 0.12g och 70m/s med 0.20g.
Nu blir jag lite orolig. Var har du köpt bössan? Ingen spelar, eller mäter utgångshastighet med 0.12g kulor...
Länk?

Gällande kronograf, ja det är vanligt.

Gällande magasin, ja, de flesta funkar, dock kan passformen variera lite mellan tillverkare.
Mina affärsredovisningar

Evojenza

Postby Evojenza » 30 July 2018, 08:46

Nu blir jag lite orolig. Var har du köpt bössan? Ingen spelar, eller mäter utgångshastighet med 0.12g kulor...
Länk?

Gällande kronograf, ja det är vanligt.

Gällande magasin, ja, de flesta funkar, dock kan passformen variera lite mellan tillverkare.
https://www.cabom.se/produkter/airsoft/ ... ?id=505521

Har läst lite negativt om denna firman men det tolkade jag mer som att det var deras priser som var alldeles för höga.

ohman

Postby ohman » 30 July 2018, 09:02

Ajdå.

Jag skulle häva köpet och skicka tillbaka skiten. Det är en leksak, inget kommer passa på den. Magasinen är specifika för den bössan, osäker på hur den ser ut invändigt, men gissar på specialdelar av dålig kvalitet. Utgångshastigheten är lägre än en elektrisk pistol för 300:-

Om du betalar under 2000:- för en ny Umarex G36 i Sverige är det skräp (de riktiga kostar kring 2k utomlands, dvs dyrare i Sverige).

Beställ en JG G36 från Taiwangun istället. Kostar ungefär samma, men kommer funka ljusår bättre än leksaken du har på ingående just nu.
Mina affärsredovisningar

Evojenza

Postby Evojenza » 30 July 2018, 09:10

Ajdå.

Jag skulle häva köpet och skicka tillbaka skiten. Det är en leksak, inget kommer passa på den. Magasinen är specifika för den bössan, osäker på hur den ser ut invändigt, men gissar på specialdelar av dålig kvalitet. Utgångshastigheten är lägre än en elektrisk pistol för 300:-

Om du betalar under 2000:- för en ny Umarex G36 i Sverige är det skräp (de riktiga kostar kring 2k utomlands, dvs dyrare i Sverige).

Beställ en JG G36 från Taiwangun istället. Kostar ungefär samma, men kommer funka ljusår bättre än leksaken du har på ingående just nu.
Jag har inte fått den ännu. Den här inte ens blivitt skickad.
Tack för hjälpen. Jag ska leta vidare.

ohman

Postby ohman » 30 July 2018, 09:22

Exempel från Gunfire (i Polen)

Bössa (på rea just nu)
Tan - https://gunfire.pl/product-eng-11521980 ... 2-tan.html
Svart - https://gunfire.pl/product-eng-11521895 ... black.html

Magasin: https://gunfire.pl/product-eng-11522033 ... r-G36.html

Nu är visserligen magasinet ett high cap, men av någon anledning verkar midcaps vara utsålt både på Gunfire och Taiwangun.
Men totalpriset blir ungefär samma som du betalat till Caboom, skillnaden är att här får du något som du faktiskt kan använda. Du kan alltid shoppa på dig en bunt midcaps senare om du känner för det.

Samma bössa finns på Taiwangun, och där kan du skriva i kommentaren när du beställer att du vill ha den på 1J (dvs 100 m/s för inomhusspel) så trimmar de ner den gratis innan de skickar den till dig.
Mina affärsredovisningar

Evojenza

Postby Evojenza » 30 July 2018, 09:37

Exempel från Gunfire (i Polen)

Bössa (på rea just nu)
Tan - https://gunfire.pl/product-eng-11521980 ... 2-tan.html
Svart - https://gunfire.pl/product-eng-11521895 ... black.html

Magasin: https://gunfire.pl/product-eng-11522033 ... r-G36.html

Nu är visserligen magasinet ett high cap, men av någon anledning verkar midcaps vara utsålt både på Gunfire och Taiwangun.
Men totalpriset blir ungefär samma som du betalat till Caboom, skillnaden är att här får du något som du faktiskt kan använda. Du kan alltid shoppa på dig en bunt midcaps senare om du känner för det.

Samma bössa finns på Taiwangun, och där kan du skriva i kommentaren när du beställer att du vill ha den på 1J (dvs 100 m/s för inomhusspel) så trimmar de ner den gratis innan de skickar den till dig.
Duger denna? Eller är det skräp?

ohman

Postby ohman » 30 July 2018, 09:41

Den är utmärkt. Har också ställbart tryck på fjädern (du kan variera utgångshastighet utan att skruva isär bössan).
Mina affärsredovisningar

Evojenza

Postby Evojenza » 30 July 2018, 09:44

Den är utmärkt. Har också ställbart tryck på fjädern (du kan variera utgångshastighet utan att skruva isär bössan).
Glömde länken.
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/jin ... g36c-11926

ohman

Postby ohman » 30 July 2018, 09:46

Ja, det är samma bössa. Bara 1000:- dyrare än den jag länkade ovan :)

Edit: Visserligen skriver inte RS ut att det är version 2, vilket gunfire gör, så möjligen så har inte den på RS ställbart fjädertryck.
Mina affärsredovisningar

Evojenza

Postby Evojenza » 30 July 2018, 09:53

Ja, det är samma bössa. Bara 1000:- dyrare än den jag länkade ovan :)

Edit: Visserligen skriver inte RS ut att det är version 2, vilket gunfire gör, så möjligen så har inte den på RS ställbart fjädertryck.
Blir den från Polen.
Nackdelar med ett highcap?

ohman

Postby ohman » 30 July 2018, 10:06

Det rasslar när du rör dig. Kallas ganska ofta för maracas :D Du behöver skruva upp dem emellanåt för att de ska mata kulor (det finns ett hjul på undersidan). Du får inte byta magasin lika ofta?

Det är egentligen inga större nackdelar, men midcaps är trevligare att spela med vanligtvis. Dock klarar du dig rätt länge med 1-2 high caps eftersom de innehåller 350-400 kulor styck.
Mina affärsredovisningar

Evojenza

Postby Evojenza » 30 July 2018, 10:35

Det rasslar när du rör dig. Kallas ganska ofta för maracas :D Du behöver skruva upp dem emellanåt för att de ska mata kulor (det finns ett hjul på undersidan). Du får inte byta magasin lika ofta?

Det är egentligen inga större nackdelar, men midcaps är trevligare att spela med vanligtvis. Dock klarar du dig rätt länge med 1-2 high caps eftersom de innehåller 350-400 kulor styck.
Vilken vikt är lagom? På kulorna alltså? Inne och ute då.

Q10 Odde
Lag: NWI/TF18

Postby Q10 Odde » 30 July 2018, 19:08

Skulle köra 0,25 eller 0,28

Return to “Nybörjare”