Tips för vapenlåda?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Haduken
Played Since: 2019

Tips för vapenlåda?

Postby Haduken » 23 January 2020, 17:30

Jag fick precis min första vapenlåda från 101inc. Har någon erfarenhet att dela med sig kring dessa lådor? Något jag bör tänka på innan jag börjar skära ur skumgummit?

LiquidSnake
Lag: Raptors

Re: Tips för vapenlåda?

Postby LiquidSnake » 25 January 2020, 16:21

Jag har ingen erfarenhet av just den specifika lådan du har, men principen för att skära i skummet bör vara samma oavsett låda.
Givet att det finns olika typer av skum, men nedan beskriver jag hur jag går till väga.

Det första jag gör är mallar för det innehåll jag ska ha i lådan, tex. Gevär, pistol, kniv, ficklampa osv.
Jag brukar göra mina mallar av lite tjockare papper som används till målningar, men det går bra att använda vad som helst egentligen.
Det viktigaste är att mallarna blir tillräckligt stabila och raka.
Och om du kör tjockare papper så kan du spara mallarna och återanvända vid framtida behov.

Sen klipper jag ut mallarna, placerar och fäster dessa med knappnålar direkt på skummet.
Och när allt är på plats så målar jag längs kanterna med en vanlig tavelkrita.
Jag vet att många använder tuschpennor, och smaken är som baken, så du gör vad du tycker blir bäst.
Det som gör att jag väljer tavelkritor är pga. Att det är oerhört enkelt att få bort med en våt trasa, och blir det fel så är det bara att torka bort och börja om.

Tänk på att spara en kant på cirka 1,5-2 cm mellan dina olika vapen, magasin eller andra tillbehör.
Samma sak gäller ytterkanten, för du vill inte ha en kant som är för mjuk och faller inåt.
Givetvis så beror allt på vilken typ av skum du har, så vissa varianter kan kräva tjockare "väggar".
Men detta märker du själv vad som funkar bäst med just ditt skum.

Sedan har du lite olika alternativ, det bästa är helt klart en uppvärmd tråd som skär allt jämt, rakt och snyggt.
Detta blir dock det största problemet i hela processen, för i princip alla färdiga "verktyg" för detta är antingen skräp eller sjukt dyra.
Så glöm det som finns att köpa på typ clasohlson eller dylikt.
Ska du ha något vettigt så får du betala "dyrt" alternativt bygga själv.
Sök på typ "foam cutter" eller liknande på Youtube.

Kanske ska förtydliga att dyrt är i jämförelse med vad väska, låda och skum kostar.
Om du däremot planerar att skära mycket skum även i framtiden, tex med lagkamrater eller dylikt så kan det vara värt att titta på en dyrare lösning.

Själv har jag kört med ett paket brytbladsknivar och sedan skär jag bara lugnt och metodiskt.
Det funkar alldeles utmärkt, men som med allt annat undvik att stressa.

Tänk även på att det kan bli snyggast att skära från baksidan, men då bör du ha något stabilare än en vanlig brytbladskniv och vara helt säker på att det du skär är spikrakt.
För du vill inte att den felar på den "snygga" sidan.

Så här har jag kört på den enklare vägen och skurit från "ovansidan".

Jag är supernöjd med resultatet i alla mina lådor och väskor, och nu när jag såg den här tråden så påmindes jag om att jag faktiskt borde beställa skum till 2 lådor.

Lycka till och är det något så håller jag ögonen på den här tråden :)

xman68

Re: Tips för vapenlåda?

Postby xman68 » 25 January 2020, 19:02

Spraya med gummifärg efteråt blir mycket stadigare och hållbart. ( typ Plasti dip )

Return to “Nybörjare”