Nybörjare söker tips.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Hiawatha
Lag: TF Hiawatha

Nybörjare söker tips.

Postby Hiawatha » 28 September 2012, 16:51

Hejsan!

Jag och några vänner ska börja spela lite tillsammans lediga helger och det kommer väl bli en variation av cqb och skogsspel då det blir på ens gård.
Vi har spelat paintball tillsammans tidigare men under arrangerade matcher med hyrvapen osv men det känns då som att airsoft är det roligare alternativet med realistiska vapen och billigare drift.
Så nu har det blivit dags att införskaffa mig min första airsoft bössa!
Har googlat runt en hel del och synen ang. diverse tillverkare och deras kvaliteér skiljer sig så pass att jag måste ställa frågan här också :)

Vad bör man leta efter samt vad bör man akta sig för!?

Har spanat in det mesta på våran svenska marknad och G&G tilltalar mig helt enkelt för dom har modellerna som jag föredrar bla rk 104 evo, scar, ak5 samt min personliga favorit fn2000!

Är det någon av dessa modeller som är att föredra eller handlar det mest om personligt tycke? (F2000 <3)

Eller bör man för nästan samma pengar beställa något hårigt custombygge från tex Ehobbyasia ?
Vill man att fösta bössan ska köpas inom trygga svenska gränser med garantier och kundtjänst osv?

Har också blivit tipsad om att frysen.nu har en G&P magpul cqb med laddare samt batteri för 3999:-
Kanske är en jäkligt bra deal men klarar den av ett sådant batteri i längden ?

Mycket frågor men har mycket funderingar just nu, blir tyvärr alltid såhär när jag ska köpa grejjer jag inte riktigt förstår mig på men hoppas ni kan upplysa mig lite :)
Tack på förhand!

nosen

Re: Nybörjare söker tips.

Postby nosen » 28 September 2012, 19:09

Titta lite på taiwangun.com och gunfire.pl så blir det ännu billigare.

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 28 September 2012, 19:46

Bekymra dig inte om batterier heller. Nästan alla som levereras med bössan är skräp, detsamma gäller laddaren. Köp ett lipobatteri och en laddare separat.

Välkommen till hobbyn!
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Played Since: 1862

Postby Bloodneed » 29 September 2012, 04:43

välkommen till hobbyn!

kan med egen erfarenhet av G&G säga att du inte blir besviken! :)
mitt råd till dig är att du tar dig till en butik och klämmer och känner lite på vapnen om det är ett alternativ.
CTR EP3 Championship White, nuff said

Hiawatha

Postby Hiawatha » 29 September 2012, 12:20

Tack för svar!

Polen verkar erbjuda riktigt bra priser!
Stämmer deras prisindikation bra med verkligheten ang. frakten hit eller får man räkna med ytterligare kostnader ?
Hur är annars en Cyma ak74 ?
Vad gör att tex king arms variant kostar det dubbla ?

Edit: Alltså King arms och g&g ak47:or bla som kostar mer än det dubbla.

Nixon
Lag: FENRIR

Postby Nixon » 29 September 2012, 15:07

Frakten ligger under 200 i allmänhet. Inga merkostnader. Cyma är billigare pga något lägre kvalité, men deras stål/trä-bössor lär vara enormt prisvärda.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 29 September 2012, 15:18

Cymas modeller i serierna 040 (040 AKS74, 040c AK74m, 040d AK105 om jag minns rätt), 045 (AKS74U, 048 (AK74, 048m AKM, 048s AKMS) samt 052 (RPK) är grymt stabila och prisvärda. Presterar helt klart som mycket dyrare bössor och den externa finishen är helt klart bättre än bara ok.

Cymas trädetaljer är dock enligt min åsikt lite tråkiga i färgen, men det är åtgärdat enkelt genom att köpa finare trä likt LCT eller helt enkelt riktigt sojvetiskt trä. Alternativt lackbetsa vilket funkar bra också. Men då bör du hålla i minnet att jag är lite kinkig med trädetaljer också :)
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Hiawatha

Postby Hiawatha » 29 September 2012, 22:08

Lite smartare redan, man tackar!

Blir ju lite sugen på en cyma cm.048, gillar verkligen den designen, så här kommer frågorna! :)

Vad skiljer den annars från cm048m förrutom flamdämparen och magasinet?
Skulle vilja säga att cm048 är en ak74 medans 048m är en akm stämmer detta?
Hur är medföljande batterier och laddare?
Hur är annars dessa vapen? Något som ni erfarna rekommenderar ?
Om man har pengarna gör man bättre i att köpa en dyrare bössa typ g&g, king arms?
Inte för att jag är rik men lägger hellre pengarna rätt från början.

Läste en jävligt grundlig tråd om just ak i detta forum för ett tag sedan men kan inte hitta längre, någon som vet vilken jag talar om ?

Tack för alla svar.

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 30 September 2012, 00:31

Laddarna är oftast skräp, även om du vill fortsätta med NiMh-batterier så vill du oftast investera i en bättre laddare. För laddare och batterier kan jag rekommendera att du kollar upp Hobby King (http://www.hobbyking.com). Där hittar du både laddare och batterier som tillsammans kostar mindre än ett batteri här i Sverige. Batteri och laddare som medföljer duger för att börja med, men du vill antagligen ganska snart skaffa ett som räcker längre, och en laddare som du inte behöver ta tid på innan du måste koppla ur den.

Cyma 040 och högre har fått bra kritik överlag, dock har jag ingen personligen så jag ska inte garantera något, jag tror dock inte att du gör fel i att köpa en Cyma istället för en avsevärt mycket dyrare "märkesbössa".
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

ministry

Postby ministry » 30 September 2012, 10:23

Vad gäller Kalashnikovs generellt kan du skippa allt annat än real sword, LCT, VFC, Cyma och Dboys, ungefär.

Skillnaden mellan 048 och 048m är kosmetisk, det är AK74 respektive AKM.

Hiawatha

Postby Hiawatha » 30 September 2012, 18:59

Där ser man!

"Vad gäller Kalashnikovs generellt kan du skippa allt annat än real sword, LCT, VFC, Cyma och Dboys, ungefär."

Får man fråga varför ?

Vad bör man köra på för batteri till ak74:an ?
Klarar dom sånadära lipo batterier och vad är fördelen med sådana ?
Konstigt att kolven bara rymmer ett mini eller har jag fel ?

ministry

Postby ministry » 30 September 2012, 19:10

Därför att de oftast är en egen standard eller gamla TM, vilket inte är i närheten lika bra som VFC:s standard som följs av de Cyma-modeller jag beskrev samt Dboys (Kalash). LCT är lite annorlunda men fullt kompatibla om jag minns rätt. Gäller både internt och externt.

Alla (nåja) AK:s tar stick-type batterier i receivern, vissa i kolven och dessa brukar vara kompaktare batterier. Mini-type är något som benämndes på NiMh-batterier, men du ska självklart ha LiPo och de finns i alla storlekar tänkbart utan att det påverkar batteriets funktion, så häng inte upp dig på det.

För att göra det enkelt; LiPo är helt enkelt mer kräm och respons per volt, och tål kyla betydligt bättre. En bra jämförelse är väl DVD kontra VHS.

Hiawatha

Postby Hiawatha » 30 September 2012, 19:40

Ok så ett valfritt 7.2 eller 7.4v lipo från tex hobbyking som länkades här innan kommer fungera utan problem ?
Behövs uppgraderingar på det interna eller är det bara att koppla in och spela dag 1 ?
Tusen tack för all hjälp!

mvh

Ed: Andras spec på batteriet som man skall ha tex mAh osv.
Se mig som hjärndöd i ämnet :)

ministry

Postby ministry » 30 September 2012, 19:51

7,2v lipo finns inte. 7,4v finns och är ett väldigt säkert kort.
mAh är bara hur länge det räcker; vad gäller lipo får du ut ungefär 2 skott per mAh. Jag brukar ta med 2 st 1200 mAh-lipon på spel som är 1-2 dygn, det räcker för mig.

CYMA behöver inga interna uppgraderingar, Dboys kan man gott byta motorn på men det är knappast något som behövs, utan mest en sak man kanske vill.

Hiawatha

Postby Hiawatha » 30 September 2012, 20:05

Ok.

Så kan lika gärna köpa ett 2000 mAh och endast lida av det ökade priset ?
Läste nån recension där han hade bränt nån säkring vid byte till lipo batteri nämligen.
Hur är det med kontakter mellan motorn/vapen behöver man ha adaptrar eller är de bara att dra hem typ detta på en gång
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Tack

ministry

Postby ministry » 30 September 2012, 20:24

Att en säkring gått är inte nödvändigtvis batteritypens fel. Det kan ha många orsaket, kabelfel som leder till kortslutning och så vidare.

Jag förstår inte alla skräckhistorier kring lipo-ackumulatorer. Det enda batteri som någonsin gått sönder för mig var ett NiMh som följde med min första bössa- och det formligen exploderade.

Mer mAh betyder snarare större batteri. Köp vapnet först och mät upp vad som passar.

Hiawatha

Postby Hiawatha » 6 October 2012, 19:23

Hade helt bestämt mig för att beställa en cyma ak74 när jag kom över något om en superrea på cabom.se!
Så fick mig en kalash ak47 spetznaz för 650 pix!
Kommer förmodligen beställa en cyma 048 också om vi kommer igång lite riktigt med spelandet.
Ville bara uppdatera lite!

mvh

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 11 October 2012, 08:55

Du har nog gjort att misstag, tyvärr. Cabom är ekvivalent med Hobbex och teknikmagasinet, dvs en butik utan direkt kunskap om airsoft. De säljer allt möjligt skräp till mindre vetande nybörjare. Ak spetsnaz är dessutom rent hittepå som saknar en riktig förlaga. Det är för övrigt ingen Kalash (DBoys) utan förmodligen en gammal Cyma (pre 040) eller sämre. Helt säkert en TM-klon oavsett och det är inget att ha.

Jag hade utnyttjat ångerrätten och hävt köpet. Du har fått utmärkta förslag i tråden som, om du tar dem till dig, kan hjälpa dig att få en första bössa du kan vara nöjd med.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Barbie
Played Since: 2004

Postby Barbie » 11 October 2012, 15:55

Här har du en bra hemsida när det gäller batteri och elektronik inom Sverige bra priser och hög prestanda kan väldigt mycket så fråga honom om batteri och laddare så får du det rätta batteriet och laddaren http://www.rchobbysyd.nu/catalog/
Jag kan rekommendera hel stock på ditt första vapen eftersom det är enklare att få tag på batterier i de större storlekarna de mindre kompaktare batterierna kan vara svåra att få tag på med bra kräm i ska du skaffa ett lipo se till att det är ett 2000mha eftersom det är mindre risk att du laddar ur det vilket som ett lipo aldrig ska råka ut för finns lipovarnare för runt 100kr när batteriet börjar ta slut.
Att inte synas börjar med att skrämma alla så man kan röra sig obemärkt(Stealth Combat)
GET AWAY FROM MY HIDDING SPOT !

Hiawatha

Postby Hiawatha » 12 October 2012, 20:38

Du har nog gjort att misstag, tyvärr. Cabom är ekvivalent med Hobbex och teknikmagasinet, dvs en butik utan direkt kunskap om airsoft. De säljer allt möjligt skräp till mindre vetande nybörjare. Ak spetsnaz är dessutom rent hittepå som saknar en riktig förlaga. Det är för övrigt ingen Kalash (DBoys) utan förmodligen en gammal Cyma (pre 040) eller sämre. Helt säkert en TM-klon oavsett och det är inget att ha.

Jag hade utnyttjat ångerrätten och hävt köpet. Du har fått utmärkta förslag i tråden som, om du tar dem till dig, kan hjälpa dig att få en första bössa du kan vara nöjd med.
Hur menar du med misstag exakt ?
Detta är vapnet jag köpte http://cabom.se/produkter/soft-air-guns ... z,30182304
Recensionerna jag kollat har varit ganska bra och för 600 spänn är det väl helt ok?
http://www.youtube.com/watch?v=8HCVSZlU ... ure=fvwrel

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 12 October 2012, 23:43

1599 är inte ens i närheten av 600 spänn. I övrigt menar jag vad jag skrev.

Ta en titt på forumets citatregler är du snäll.

Hiawatha

Postby Hiawatha » 13 October 2012, 07:48

Om du läser lite så ser man att det nu är vad jag gav (650) pga rea. Och att jag även kommer köpa bättre när det kommit igång.
Men sorry för felaktigt citat och tack för synpunkterna!

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 13 October 2012, 14:34

Det missade jag. :oops: Faktum kvarstår dock att det inte är en Kalash, så du är medveten om vad du har köpt. Kalashnikov är smeknamet på AK47 eftersom uppfinnaren hette Michail Kalasjnikov. DBoys kallar sin AK-linje Kalash och de är baserade, eller kloner, på VFC. VFC har iofs utgått från TM men förbättrat konstruktionen en hel del. Det du har köpt är en ren TM-klon utan förbättringar. Det finns heller ingen riktig förlaga utan den är ett rent påhitt av TM som i tidernas början ville göra en liten AK mest av delar från sin vanliga AK47. Möjligen finns något liknande i ett datorspel.

Bara så att du är klar över vad det är du har skaffat dig. 650 kr är den nog värd iofs.

ministry

Postby ministry » 13 October 2012, 17:51

Detta fick jag upp när jag googlade den lilla styggelsen som är "Beta Spetsnaz"

Image

Hiawatha

Postby Hiawatha » 14 October 2012, 14:01

Ja om Anatolij Lebed misstycker får jag väl tänka om :(
Nej men jag är nu fullt medveten att det är nån hittepå modell jag införskaffat.
Men kommer som sagt att skaffa mig en cyma 048 förmodligen till löning och denna "spetsnaz" vart faktiskt en ganska skön modell. Får väl lägga den i näven på dom som vill vara med och prova på sen, har ju definitivt spenderat 650kr på dummare skit i mitt liv :lol:

Return to “Nybörjare”