Grov missanvändning av airsoft vapen?

Zano
Played Since: 2009

Grov missanvändning av airsoft vapen?

Postby Zano » 19 October 2017, 12:56

Knappade in på youtube och möttes av en video från RandomMakingMovies i trending fliken. Det är ett svenskt företag förlagt i Stockholm som gör videos på youtube.

I denna videon https://www.youtube.com/watch?v=rniNH0Femk4 så har de blivit sponsrade av Hobbex med RC bilar och soft air guns. Senare i videon så ställer sig de på en innergård mitt på ljusa dagen och skjuter med dem, de säger själva att de inte vet reglerna eller om vad de gör är okej.

Till slut kallar de in en vän eftersom de själva fegar ur att bli beskjutna och ställer sig på innergården igen för att vad som kan se ut som en avrättning. De informerar inte heller klart och tydligt att åldergräns eller försiktighetsåtgärder ska tas innan användandet av effektbegränsade vapen.

Utifrån kommentarerna jag läst så finns det några eldsjälar som påpekar feltrampen, men blir förlöjligade och utifrån kommentarerna så utgår jag ifrån att majoriteten kan vara minderåriga.

Jag känner personligen att en rättslig process behöver tas emot dem, polisen bli informerad och Hobbex ska kallas ut för oansvar i deras egna marknadsföring.

Kolla på videon och lämna gärna kommentarer om eventuella åsikter eller ni har kunskap hur detta kan skötas i en ordningsam och eventuell rättslig process för våran hobby ska verkligen inte smutsas ner av oansvariga media företag eller återförsäljare.
7.62x51 eller .45 skare vara. =)

Gidappa

Re: Grov missanvändning av airsoft vapen?

Postby Gidappa » 19 October 2017, 14:30

Oerhört tramsig video och korkat beteende. Dock bryter de väl inte mot någon lag? Eller? Har dålig koll på det och skulle gärna bli upplyst om så är fallet. Det är väl snarare oskriven AS vett och etikett dom saknar koll på.
Och kanske AS som seriös hobby har mer att förlora på att ge dem än mer uppmärksamhet då säkert en del folk skulle bli förfärade när de såg hur det gick för vattenmelonen..
Plus att uppmärksamhet är ju precis vad dom vill ha så att vattna det trädet skulle jag inte vilja göra. Skulle inte förvåna mig om det fick motsatt effekt och de gjorde fler liknande videos.

Sen borde Hobbex få sig en känga för att det beter sig otroligt oansvarigt men rent rättsligt ser jag inte att de gjort sig skyldiga till något annat än dumhet. Som jag fattar det är användarna över 18. Kanske bästa kängan skulle vara att folk bojkottade dom vilket som jag uppfattat det i princip de flesta airsoftare nästan redan gör per automatik..
Sen är jag ingen lagexpert.

Zano

Postby Zano » 19 October 2017, 14:47

Det jag ser som ett eventuellt lagbrott är att de använder vapnena på allmän plats (innergården), vi ser lätt hur många fönster som är i deras riktning och det är mitt på ljusa dagen så folk rör sig i området. De säger också själva att de inte kan lagen om vad de gör är okej.

Men vad jag skulle vilja se om detta kunde skötas perfekt är:
1. De tar bort videon, och kanske även lägger upp en video där de förklarar deras övertramp och vad de gjorde är olagligt, utifrån kommentarerna så verkar det vara väldigt mycket minderåriga som kollar på dem.
2. Ska polisen kopplas in? Helst inte då det kan dras ett sträck över hela hobbyn och så sätter någon paragraf ryttare på något kontor stopp för all airsoft försäljning i sverige.
3. Hobbex får en rejäl känga i röven och ser över hur de genomför marknadsföring och vem som ska stå som ansvarig för det här övertrampet.
Last edited by Zano on 19 October 2017, 15:41, edited 1 time in total.

Gidappa

Postby Gidappa » 19 October 2017, 15:32

Jag reagerade också på fönstret i bakgrunden. Sen tror jag tyvärr inte det kommer bli lätt att få dem att ta bort videon och lägga ut en annan där de förklarar sina övertramp (men du kan ju försöka skriva ett vuxet mail och vädja till dom). Det är lite det dom tjänar pengar på. Uppmärksamhet positiv som negativ (antagligen mer på negativ)

Jag skulle rikta in mig på Hobbex som har något att förlora på negativ uppmärksamhet. Snubbarna i videon har bara allt att vinna oavsett.

Zano

Postby Zano » 19 October 2017, 15:37

Jag reagerade också på fönstret i bakgrunden. Sen tror jag tyvärr inte det kommer bli lätt att få dem att ta bort videon och lägga ut en annan där de förklarar sina övertramp. Det är lite det dom tjänar pengar på. Uppmärksamhet positiv som negativ (antagligen mer på negativ)

Jag skulle rikta in mig på Hobbex som har något att förlora på negativ uppmärksamhet. Snubbarna i videon har bara allt att vinna oavsett.
Nyfiken på hur du menar på att de bara kan vinna? Att deras fans skulle ta dem i försvar och återskapa vad de gör för att de tycker det är coolt?

Medans jag förstår att det inte är lätt att göra någonting åt, de uppmuntrar ju fortfarande till olaglig handling genom hur de använder vapnena?

Det jag ser som en lösning är att Hobbex får ta den fighten med dem, all skit läggs på Hobbex och de som ett stort företag säger åt youtube kanalen att ta bort videon.

Gidappa

Postby Gidappa » 19 October 2017, 15:44

Jag menar att de vill ha uppmärksamhet till sin kanal. Ju mer ju bättre för dom. Och folk går igång på konflikter och negativitet.
"All publicitet är bra publicitet" ett uttryck som jag tror tyvärr stämmer här. Och att döma av kommentarerna så tror jag att deras kategori tittare hade älskat en sån konflikt.
Inte direkt att deras fans skulle försvara dom (vilket många visserligen gör i kommentarspåret då folk påpekat de olämpliga) eller återskapa något men att de hade sett ett stort underhållningsvärde i det hela och därav hade det genererat mer träffar på kanalen och därav spelat dem i knäet.

Jag håller helt med dig. Men jag vill inte gynna personerna bakom kanalen och jag tror det är svårt att inte göra det med tanke på hela syftet med deras kanal.

Pick your fights typ.

Hobbex däremot...

Edit: Kanske förklarade lite fel. Har bara sett den videon av dem men deras koncept verkar ju gå ut på att göra "dumma" grejer så därför tror jag deras publik faktiskt hade försvarat dom och kanske till och med växt om en sån konflikt uppstått, särskilt med polis inblandad. Så jag tror att det nästan hade varit att göra dom och deras kanal en stor reklamtjänst att starta något. Som sagt, att vädja privat via mail kanske hade funkat. Men känns som det kanske hade fått dom att provocera ännu mer eftersom det passar hela deras gimmick.
Och på det långa loppet tror jag det skadat AShobbyn mer än hjälpt tyvärr..

Edit igen (förlåt!): Ett exempel på vad jag menar för att förtydliga.
Ponera att man gått ut i media och sagt att Jackass gör helt sjuka livsfarliga saker. Hade det lett till att färre började titta på Jackass eller tvärtom?
Last edited by Gidappa on 19 October 2017, 16:08, edited 4 times in total.

Zano

Postby Zano » 19 October 2017, 16:02

Hobbex kanske är vägen att gå då. De kan som sagt ett stort företag säga åt dem att ta bort videon. Frågan är ju hur "företaget" bakom videon hanterar situationen. Kastar de skit på Hobbex så skjuter de sig i foten att bli sponsrade i framtiden av andra företag. Tas videon bara bort så kommer det väl bli mycket skitsnack i bakgrunden och sedan dör det inom några veckor.

Någon som har efarenheter eller kunskaper hur det funkar rent rättsligt?

Gidappa

Postby Gidappa » 19 October 2017, 16:06

Jag tror du är inne på helt rätt grej där. Sen är ju frågan om Hobbex är villiga att stå för att det gjort ett misstag om det inte blir en riktig skitstorm.

Tyvärr tror jag inte det kommer bli några konsekvenser av det här för någon av de inblandade. Möjligtvis en mer negativ syn på AS om fel människor ser videon..

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 19 October 2017, 17:19

Det blir fan inte annat än att kontakta Hobbex och fråga hur de tänkte i den här frågan.

Vi prövar två anfallsvägar, dels den offentliga, dels via mail.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

HubbeGubben
Lag: Queen's Own Teabaggers

Postby HubbeGubben » 19 October 2017, 17:48

Tanken har inte slagit er att dom kan ha aviserat innan? Eller är ni så förbannat skitnödiga att ni inte kan tänka längre än näsan räcker??
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them

QoT - Never there, always expected!

Gidappa

Postby Gidappa » 19 October 2017, 17:53

Oj det var otrevligt!
Nej jag behöver inte gå på toaletten i skrivande stund (dock har jag en riktigt stor näsa...). Vad menar du? Vad är aviserat och vilken skillnad gör det?
Syftar du på att de skulle varnat samtliga grannar och förbipasserande?(vilket är väldigt osannolikt) vad är skillnaden när de själv uttrycker att de inte har en aning om något i videon? (vilket jag inte har några problem att tro på). Hade de "aviserat" borde de påpeka det som vuxna människor istället för motsatsen.

Det de gör är något som kan skada hobbyn kraftigt om fel folk ser det.

Tycker det mest att det är en grej att glömma och gå vidare. Men jag förstår att TS blir provocerad och det blir jag med när de har ett fönster i bakgrunden. Men jag kan inte förstå din defensiva otrevliga attityd. Håller du inte med svara för det på ett vuxet sätt utan förolämpningar..
Last edited by Gidappa on 20 October 2017, 16:13, edited 1 time in total.

Zano

Postby Zano » 19 October 2017, 19:54

Det blir fan inte annat än att kontakta Hobbex och fråga hur de tänkte i den här frågan.

Vi prövar två anfallsvägar, dels den offentliga, dels via mail.
Processen har startats utav eldsjälen Jonathan <3. Har kommenterat på hans inlägg på facebook om ytterliggare tankar angående video skaparnas beteende. Gör som Jonathan och jag (Jens) och skriv också era tankar om hur Hobbex marknadsför våran hobby. Var dock noga med att vara sakliga och inte använda påhopp eller hot.

JonathanRL

Postby JonathanRL » 19 October 2017, 20:10

Tanken har inte slagit er att dom kan ha aviserat innan?
Det är möjligt att de har det men eftersom den processen skulle innebära att antingen besöka varje brevlåda - eller åtminstone portuppgång - kring alla husen i området (vilket är några stycken) så finner jag det osannolikt; framför allt då detta fortfarande kan innebära att någon ringer polisen. De flesta rationella personer hade i sådana fall hellre valt att förlägga allt till en annan plats.

De får jättegärna visa upp ett polistillstånd. Jag vill ha fel gällande den saken. Dessvärre så tror jag inte att jag har det och oavsett tillstånd så är det inte bra reklam för vår hobby.
Mina affärsredovisningar

Borka
Played Since: 2011

Postby Borka » 20 October 2017, 16:04

Jag har också engagerat mig om än i rätt smal utsträckning som en reaktion på videon. Jag startade en liten tråd på VSAF forum även om jag inte förväntar mig någon större reaktion, men ändå: http://www.vsaf.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=8336

Såhär skrev jag per e-post samt på Hobbex Facebookvägg:
Jag blev idag informerad om att en Youtubekanal "RandomMakingMovies" givit sken av att i ett av sina videoklipp varit sponsrade av Hobbex i oklar utsträckning i samband med en uppvisning av radiostyrda bilar samt airsoft-vapen.

Om det funnits en sorts relation mellan kanalen och Hobbex så skulle jag kraftigt avråda från att denna relation kvarstår. Kanalen i fråga visar en total brist på förståelse om vad de håller på med eller hur man beter sig med de facto vapen. De uppvisar inget meningsfullt säkerhetstänkande, beter sig omdömeslöst med vapnen i högsta hugg på -offentlig plats-, skjuter varandra för att orsaka skada och tycks inte bemöda sig att i någon meningsfull utsträckning informera den stora skalan kraftigt minderåriga tittare vad som gäller kring vapnens användande.

Som jag förstår det har Hobbex, åtminstone här i Göteborg, redan tidigare haft problem med minderåriga som ständigt stampar i butikerna och försöker tjöta hål i skallen på den stackars butikspersonalen när de olagligt vill köpa airsoftvapen i butik. Att Hobbex nu, i den utsträckningen det stämmer, väljer att marknadsföra airsoftvapen genom en kanal där den gemene tittaren upplevs vara kraftigt minderårig känns som ett svek sin egen butikspersonal samt bjuder upp till att öka problemen som i slutändan riskerar att förinta en produktkategori från att få säljas i era butiker. Lagstiftningen vad gäller airsoftvapen har ju varit uppe på politikernas bord flera gånger och är en ständig hägring när lag och ordning blivit högaktuella politiska nyckelord.

Jag vädjar till Hobbex att avsäga sig sitt stöd, i den utsträckning sådant föreligger, till Youtubekanalen "RandomMakingMovies" och samtidigt passa på med att gå ut med ett förtydligande gällande lagar och etik kring ämnet airsoftvapen. Vill Hobbex marknadsföra sitt airsoft-sortiment så finns det stor kompetens ute bland svenska airsoftföreningar. Både vad gäller handhavande, lagar och etik men samtidigt ett helt annat öga för att få produkterna att verka attraktiva för de är i begrepp att faktiskt kunna köpa produkterna. Det har i landets airsofthistoria alltid funnits ett arbete att få hobbyn att upplevas som både attraktiv men också ansvarsfull och ordentlig. Ett arbete som Hobbex välkomnas att deltaga i.

Signerat,
Mikael Steisner - aktiv airsoftspelare i Göteborg sedan 2010
Jag fick ett ganska snabbt svar per Facebook som följer:
Hej,

Som återförsäljare av Airsoft och Luftvapen tar Hobbex sitt fulla ansvar gentemot våra kunder och följer alla lagar och bestämmelser gällande försäljning av effektbegränsade vapen.

Hobbex har ett samarbete med ett MCN-nätverk där ett antal av våra produkter används vid diverse inspelningar och produktioner. Hur dessa produkter används och innehållet i produktionen överlåter vi helt till var byrå, detta gäller även att de vidtar de åtgärder som krävs för att säkerställa att regler och lagar följs vid produktion av filmer.

Visar det sig att det finns oklarheter kring ovan, tar vi det direkt med produktionen och byrån vilket vi även har gjort i detta fall.

MVH/Hobbex

Gidappa

Postby Gidappa » 20 October 2017, 16:22

Bra jobbat! Tror det var helt rätt väg att gå och förhoppningsvin slipper vi fler videos av den typen ialf från nämda nätverk.

Borka

Postby Borka » 20 October 2017, 16:44

Fick nyligen ännu ett svar från Hobbex både genom mejl samt Facebook:
Efter en längre diskussion med vårt produktionsbolag och vår mediebyrå gällande det senaste RMM avsnittet med Hobbex som avsändare, anser vi att den del i avsnittet innehållandes vapen inte framställer vår syn på hantering av denna typ av produkt på ett rätt och regelmässigt sätt, samt att det kan uppfattas som att regler och allmänt vett i hantering av vapen inte efterföljs.

Vi har därför bett att denna produktion klipps om till ett format som Hobbex kan stå bakom, men eftersom inlägget ägs och publiceras av mediabyrån sa ligger det slutliga beslutet hos dem.

Tack till alla er som engagerar sig i vårt utbud och hur våra produkter framställs där ni möter dem och vi tar var och en av era synpunkter i beaktande.

Jag har även ställt en följdfråga angående om Hobbex har några fler verktyg de är redo att använda utifall kanalen eller affilierad byrå inte tänker möta Hobbex rekommendationer. Men det är ju något jag inte förväntar mig allt för tydliga svar kring - det är ju minerad mark, om inte annat. Annars tycker jag Hobbex skött kommunikationen kring ärendet bra.

Torak
Played Since: 2004

Postby Torak » 20 October 2017, 22:21

Det är definitivt lagbrott - de bär och använder effektbegränsade vapen på allmän plats. En person boende i den fastigheten nämnde också i tråden att de inte hade sökt tillstånd eller ens informerat de boende. Att de haft vett att informera polis eller söka tillstånd känns mindre troligt.

Så det låter som om de som minst kommer att få svara inför fastighetens styrelse, om ingen polisanmälan upprättas.

Zano

Postby Zano » 25 October 2017, 16:49

Hej!

Utvecklingen fortgår i den kommentarstråd som JonathanRL startade på facebook.

https://www.facebook.com/HobbexGlobal/p ... 0090500753

Hobbex verkar dock sakna intresse av att göra rätt för sig och diskussionen går vidare om polisen ska kopplas in.

JonathanRL

Postby JonathanRL » 25 October 2017, 19:46

Jag är mest förvånad över att Hobbex valde att öht gå ut med att de inte skulle göra något. De lyckades rätt bra med att låtsas undersöka saken.
De ska tydligen posta mer utförligt svar till mig i morgon så vi får se det svaret blir.
Mina affärsredovisningar

Gidappa

Postby Gidappa » 25 October 2017, 19:57

Kan du posta svaret här så vi utan fb kan ta del av det? Ska bli intressant att höra hur de förhåller sig till det hela..

Borka

Postby Borka » 25 October 2017, 20:06

Såhär blev svaret jag fick under dagen:
Hej,

Vi har beslutat att låta filmen vara kvar i nuvarande version. Det är oerhört beklagligt att många tagit illa vid sig men vi vill vara tydliga med att poängtera att produktionen endast spelats in i kommersiellt syfte.
RMM är inga professionella airsoftutövare och vill med videon inte på något sätt minimera farorna med airsoft och airsoft-utövande.

Om ni har fler frågor eller funderingar vänligen kontakta Tobias.bjurhall @ hobbex.se / David.salmonsson @ hobbex.se

Mvh
Hobbex AB
[Mellanslag mellan snabel:an tillagda för att minska problem med evt. bottar]
Det blev ju ett riktigt dåligt svar helt plötsligt. Från att visa åtminstone ett intresse att visa handlingskraft till just det tråkiga icke-svaret jag var't lite förvånad dröjt såhär långt.

Ja ja, då har jag något att skriva när jag är ledig mot slutet av veckan.

JonathanRL

Postby JonathanRL » 25 October 2017, 20:30

Jag fick också det svaret; har redan svarat på det här:

-
Hejsan.

Enligt er kundtjänst så har ni beslutat att inte vidta några åtgärder gällande filmen "Sönderskjuten av airsoft" som är gjord på er beställning av RandomMakingMovies. Ni har inte bara försett personerna i videon med materialet som används utan också betalat för att de ska marknadsföra dem.

Airsoftvapen faller under vapenlagen och det innebär att de åläggs vissa restriktioner. En av dessa är en åldersgräns på arton år. En annan är att de inte får bäras på allmän plats; detta för att de mycket lätt misstas för riktiga vapen. Allt detta är reglerat i vapenlagen.

Er kundtjänst påpekar att RMM inte är några professionella airsoftutövare. Det är lite det som är poängen. Vapnen hanteras på ett oseriöst och rent av farligt sätt som ger bilden av att airsoftvapen egentligen inte är farliga. Personerna på filmen har ständigt fingret på avtryckaren med laddade vapen, otillräckliga skydd, struntar i att insynsskydda sin verksamhet och tar väldigt lätt på att de skadar en av sina vänner genom att skjuta på honom på ett avstånd som etablerad verksamhet aldrig skulle tillåta.

Att använda airsoft på allmän plats är något Polisen upprepade gånger avråder bestämt ifrån. När de får sådana samtal MÅSTE de reagera som om de möttes av ett riktigt hot; det finns ingen möjlighet för dem att se någon som helst skillnad. Det innebär att de måste överväga att dra vapen mot personerna de påträffar. Hittills har de flesta av dem lyckligtvis undgått att lagföras men förr eller senare kommer Polisen statuera exempel och gripa personerna de påträffar.

RMM är främst populära hos personer under 18 år, detta är mycket tydligt av de kommentarer som postas på deras youtubeklipp. Ert svar på det här kan bara ge bilden att marknadsföringen från er sida är avsiktligt riktad mot en yngre publik, en yngre publik som dessutom inte korrekt informerats om lagstiftning gällande airsoftvapen. Enligt ett prejudikat i Högsta Domstolen räcker det med att en minderårig lånar en annan persons vapen utan uppsikt för att detta ska räknas som ringa vapenbrott.

Med julhandeln i antågande kan vi anta att flertalet av dessa personer kommer önska sig airsoftvapen i julklapp och försöka återskapa vad de sett sina idoler göra, kanske med katastrofala konsekvenser. Kommer Hobbex ta ansvar för dessa konsekvenser eller kommer ni låta vår hobby ta smällen?

Jag är också besviken över att ni definierar välmenande kritik som att vi tar illa vid oss. Klippet är osmakligt och till skillnad vad ni påstår så minimerar det farorna med airsoftutövande. Förutom en kort blänkare om "försök inte det här hemma" så säger RMM ingenting om farorna med airsoftvapen; antagligen för att de själva inte är informerade nog att förstå dem. Av den anledningen så ligger det både i vårt, ert och samhällets intresse att ni tar avstånd från den här filmen, förklarar för RMM att den inte lever upp till den standard ni kommit att vänta er och tar tillbaka de produkter som de missbrukat.

Länk till prejudikatet:
https://lagen.nu/dom/nja/2005s758

--
Jonathan Rieder Lundkvist
Lundkvists Logement Airsoft Cosplay och Skyttesport
http://logement.se

-

De lovade svara mer utförligt i morgon. Det kommer bli intressant och se om de gör det.
Mina affärsredovisningar

Callahan
Lag: 1man-squad
Played Since: 2000

Postby Callahan » 27 October 2017, 01:28

Dags för en 100%ig bojkott av Hobbex ser jag så pinsamt dåligt att man skäms å deras vägnar.
Kommer inte en köpa RC grejer där i fortsättningen.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Gråvargen
Played Since: 2017

Postby Gråvargen » 27 October 2017, 10:43

Intressant lär deras svar allt bli. Hursomhelst lär jag icke spendera ett enda öre till hos deras verksamheter.
Modifierad AK74 operator.
Det finns endast en synd i denna värld. O denna synd e att äta pepparkaksdeg i någon annan form än rå.

Mina affärsredovisningar: https://goo.gl/gA1vHP

Min presentation: https://goo.gl/SQDcPg

Gidappa

Postby Gidappa » 27 October 2017, 14:22

Ja ska bli intressant att se deras nästa svar! I början verkade de ju ta lite ansvar men tydligen inte. Jag förstår att de vill tjäna pengar. Men att inte ta ansvar när de säljer effektbegränsade vapen är illa. Har tillräckligt med beväpnade barn där jag bor.

Att göra vapenreklam riktad till barn är illa.

Har aldrig handlat av Hobbex och kommer nu aldrig göra det.

Return to “Artiklar”