A&K M249 Guide/Tips & Trix

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Re: A&K M249 Guide/Tips & Trix

Postby Kocken149 » 14 April 2014, 22:19

A&K hophus är kasst. Classic Army eller AD classic hus funkar mycket bättre. När jag hade en A&K så körde jag en madbull black pyton pipa med det röda gummit och ett AD classic hus, fick linda lite teflontejp runt pipan så den trycktes in lite i hophuset för att det skulle mata som det ska. Hoppas du förstår hur jag menar.

Tamaz
Lag: [saft] och [STAG]
Played Since: 2004

Postby Tamaz » 15 April 2014, 09:11

Vanligt att hopupgummit och innerpipan kommer för långt in i hopuphuset så att flärpen på gummit hindrar kulorna att matas in. Testa att dra ut pipa och gummi nån halv millimeter eller så och prova igen.
Mina affärsredovisningar

Majoren
Lag: LRRP "Spriggans"
Played Since: 2013

Postby Majoren » 27 April 2014, 12:35

Tjena!
Nu behöver jag verkligen hjälp för detta kan jag f*n inte förstå mig på..
Jag har dragit om mitt kablage till magasinet för att få mer batteriutrymme och slippa batterier under pipan.
Men nu är det så att den funkar bara när jag har det "omvänt".. bilderna förklarar nog bättre än jag kan, men snälla hjälp mig, förstår inte varför det funkar på ena sättet men inte det andra. Jag har lött alla kontakter så det är inget glapp någonstans i den meningen. Jag testade gå förbi säkringen men det gjorde ingen skillnad (borde inte va problemet men kände för att slå ut den möjligheten ändå)

Funkar ej (såhär är det det kommer se ut när allt sitter i bössan och såhär vill jag att det ska vara)
Image

Fungerar! men omvänt
Image

Tusen tack för all hjälp jag får!

//Majoren
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 28 April 2014, 10:36

Majoren, varför inte bara dra om kablarna i den konfiguration som fungerar? Alternativt löd om på kretsen.
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Tamaz

Postby Tamaz » 28 April 2014, 10:46

Har du någon MOSFET eller liknande i magasinet eller är det bara en helt vanlig förlängningskabel med en säkring på? Vad är den lilla Tamaya-kontakten som kommer ur magasinet till?

Dina bilder säger inte så mycket då man inte kan följa kablarna hela vägen. Rita gärna i paint hur du kopplat och vad som är på vägen så blir det lättare att felsöka.
Mina affärsredovisningar

Majoren

Postby Majoren » 28 April 2014, 11:24

Det är bara en helt vanlig förlängning. Jag har ingen mosfet och ja, bara en säkring som satt på det gamla kablaget.
Tamaya kontakten går till en pressure plate så jag kan mata magasinet utan miccen eller sätta på och av auto knappen under magget.
Image

Säkringen sitter på + sladd, jag hoppas att jag inte blandade ihop det när jag tog isär det gamla.. (det är rätt va?)

Ohman, det är ett alternativ jag förmodligen kommer att göra.. men vore bra o veta varför jag fått detta problemet. Sen måste jag nog flytta säkringen eftersom den hamnar lite konstigt i bössan som det är nu (typ i sladd feeding slangen skulle jag gissa..
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:

Tamaz

Postby Tamaz » 28 April 2014, 12:47

Jag kan inte svara på vad du gjort då. Hade du vänt polariteten fel i kabeln skulle du få samma problem oavsett vilket håll du kopplade åt.
Mina affärsredovisningar

Majoren

Postby Majoren » 28 April 2014, 13:26

Jo precis.. Det jag tycker är så konstigt.. Kan det ha något med säkringen? Det är ju det enda som är på den.

Affärsredovsning:

kungaron
Lag: Northwood Combat Security
Played Since: 2011

Postby kungaron » 28 April 2014, 13:39

Har du testat med Lipo istället för det batteriet du har på bild?

Majoren

Postby Majoren » 28 April 2014, 14:02

japp, ingen skillnad

Har deanskontakter något som gör att strömmen bara går på ena hållet?

Liten update, jag har nu kontakt mellan batteriet genom förlängningsladden, testade med en lampa. när jag sen sätter i gearboxen så funkar den inte. (jag har testat utan förlängning och då funkar den som det ska) OBS ingen säkring i dessa tester

Image
Image

fler förslag på vad som kan va för konstigt här?

Affärsredovsning:

marand72
Lag: -

Postby marand72 » 2 May 2014, 12:58

Hej, svårt o fundera ut vad som kan vara fel men har sett nått om att a&k magets motor är bara på 5v och när du kör som bild 1 går väl strömmen via motorkretsen vidare till gearboxen.
Ingen aning om de kan vara så att den bromsar.

Har du vänt polerna funkar ju ex en lampa men motorn går då på fel håll vilket gearboxen spärrar.

De finns en bild på hur elschemat ska kopplas för de ska funka, tror de är sida 3-4 i denna tråden.

Hoppas du får rätt på de!

Majoren

Postby Majoren » 2 May 2014, 17:38

grejen är att magget och allt som har med det och göra har inget överhuvudtaget o göra med batteriet och gb:s motor att göra. de elsystemen är helt fristående från varandra.

Angående polerna så fungerar ju gb helt vanligt när jag sätter batteriet direkt i gb utan förlängningen så fungerar det. Jag har testat med en motor utanför gb och då får den fortfarande inte ström.

Väldigt tacksam för ditt svar ändå, vill ha någon o bolla detta med så jag kan få i ordning på det. tänkte ta lite 220volts sladdar o testa i helgen med.. om det kan va sladden som är fel på av någon anledning.

Affärsredovsning:

marand72
Lag: -

Postby marand72 » 3 May 2014, 04:33

Sitter och läser den ritningen på första sidan i denna tråden.

Nu är det svårt att se hur du gjort eftersom du kör vita trådar men de kablarna du gjort men tanken är väl att driva motorn i maget med vapen batteriet också?

Det jag funderar på är att för att driva magmotorn måste man ta ström från +polen mellan Microswitchen och motorn vilket det ser ut som du har på bild 2.

På bild 1 går väl +polen 1.batteri - 2. Maget - 3.switchen - 4.motorn. och har du dragit det till väljaren på maget kan du prova slå om switchen till on och det borde då snurra hela tiden men där släppa igenom ström till motorn.

Kul bygge annars, är själv sugen på att göra detta med mitt boxmag, fast kör det lilla maget från MAG så har inte orkat ta tag i det :-)

Majoren

Postby Majoren » 3 May 2014, 08:48

Tjena, nja då har du missuppfattat lite, jag vill bara dra ner batteriet till magasinet så jag Skipper ha det under pipan både av estetiska skäl och för att jag får plats med större i magasinet. Så magasinets elsystem har inget o Göra med gb. Magasinet har jag löst på så sätt att jag dragit upp en sladd till handguarden där det nu sitter en preassureknapp från ett gammalt lasersikte (dem lilla tamya kontakten :) )

Affärsredovsning:

BlackGoat

Postby BlackGoat » 3 May 2014, 10:17

Skippa säkringen och gör om kablaget igen. Dubbelkolla att du inte råkat polvända vid nån deanskontakt eller nåt.
Använd svarta och röda 1.5mm^2 RKUB kablar från classe för att förenkla för dig själv och andra i framtiden ;)

//BG

Majoren

Postby Majoren » 3 May 2014, 13:00

påtal om säkring, har funderat lite på det, hur noga är det när det gäller airsoft? Nu kommer det ju aldrig sättas in mosfet med inbyggd säkring i denna o så heller. Alright, tack så mycket ska kolla på det :)

//Majoren

Affärsredovsning:

BlackGoat

Postby BlackGoat » 3 May 2014, 15:04

Säkringen löser när motståndet blir för högt i kretsen. När det blir kortslutning eller ras i boxen så motorn går för trögt till exempel.
Förstår du när det är problem med bössan och slutar trycka på avtryckaren eller drar ur batteriet, så behöver du ingen säkring. Det märks rätt tydligt allt som oftast.

Det finns rätt trevliga mosfets, från gate bland annat, som har "Electronic interface" och tål att användas med mikrobrytare. Aktiv broms och responsen man får ut är trevlig även i en ksp :-)
Kolla på deras NanoAAB till exempel.

//BG

Majoren

Postby Majoren » 3 May 2014, 15:16

jaha då förstår jag! ingen säkring från o med nu! xD alright, har en gate merf 3.2 och en gate nanoasr liggandes, inget som de klarar av?

//M

Affärsredovsning:

Dimage
Lag: Kangals
Played Since: 2007

Postby Dimage » 3 May 2014, 16:57

Har du gjort dragning enligt denna variant??
Image
Jag menar då den övre delen och inte hela.
Tycker inte jag ser någon kabel mellan motor och microswitch nämligen.

Majoren

Postby Majoren » 3 May 2014, 17:59

Japp precis så är det dragit(övre delen) det kanske är mina vita/osynliga kablar som rör till det ;)

Affärsredovsning:

Dimage
Lag: Kangals
Played Since: 2007

Postby Dimage » 4 May 2014, 13:21

I så fall så känns det som att du lyckats polvända någonstans.
Tror det blir lättast om du börjar från noll igen.
Dock så ta röd/svart kabel så det är lättare att se så de blir rätt.

Det ser dessutom ut som så att den vita är smalare än dom som sitter på batteriet.
Det ger förlust i styrka (kan inte förklara bättre) och kan göra att motorn inte orkar dra runt.

Majoren

Postby Majoren » 4 May 2014, 14:19

Tack så jäkla mycket för alla svar killar (och tjejer kanske?). Jag drog om förlängningen nu i morse utan säkringen (har inte fått hem Rkub kablarna ännu så blev vanlig 220 volts kablar) och allt fungerar perfekt nu! testade snabbt en gång med säkring och då var den lika död som innan, så det har nog något med den o göra.. (eller de genomskinliga sladdarna som säkringen sitter på)

Men nu funkar allt som det ska så jag är nöjd! Tack ännu en gång för att jag kunde bolla mina tankar o problem med er! :)

//Majoren

Affärsredovsning:

BigPete
Lag: X

Postby BigPete » 9 May 2014, 13:58

Vet ej om jag svär i kyrkan nu men jag orkade inte vänta på att hitta min reservdel till M249 så jag har köpt en MK46.
Men det är väl här man hänger fast man köpt en till med annat nummer på? :geek:

Försöker hitta denna del (Inom blå cirkel)
Trigger_E1_M249TGM_lg.jpg
På dom stora onlinebutikerna finns den inte i lager, har inte gjort på länge.

Söker råd om andra onlinebutiker jag missat eller andra förslag.

FonziE

Postby FonziE » 15 May 2014, 10:58

Hittade en ny hopup med nozzle anpassad för m249.
http://gunfire.pl/product-eng-115220451 ... licas.html

Kanske värt ett försök?

Jakobsson
Lag: GBM
Played Since: 1996

Postby Jakobsson » 15 May 2014, 20:43

Ser schysst ut, ska själv köpa en och prova!
Återförsäljare för HPA system, Wolverine SMG.
Lasse Kongo Airsoft

Return to “Artiklar”