Utveckling av Camp Solbacken

Moderator: koko

CampSolbacken

Utveckling av Camp Solbacken

Postby CampSolbacken » 13 November 2012, 20:10

Här kan vi diskutera utveckling av Camp Solbacken.

Ställ gärna frågor så kan vi svara hur vi tänkt med anläggningen.

Kom gärna med idéer och synpunkter på vad som kan förbättras.

// Mattias
Camp Solbacken
Ägare av Tjärnan CQB
Arrangör av Airsoft, lajv, träningsresor, militärövningar, etc
Hör av er via PM

Nitisk
Lag: New World Operations

Re: Sv: Utveckling av Camp Solbacken

Postby Nitisk » 13 November 2012, 22:06

Är det jag som har missat något? Vad är Camp Solbacken? :shock:

mentaganon
Lag: RRT
Played Since: 2000

Re: Utveckling av Camp Solbacken

Postby mentaganon » 13 November 2012, 22:43

Tjärnan, CQB-anläggning utanför Hedemora/Säter
Det finns mat i huset...och den har vapen!!!
Mina affärsredovisningar

Nitisk
Lag: New World Operations

Re: Sv: Utveckling av Camp Solbacken

Postby Nitisk » 14 November 2012, 01:07

Ok. Trodde för nån sekund att det var något coolt som hänt i ett handelsområde inte så långt härifrån. Men då stämde det inte. Typiskt... :/

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Postby Gwlyddyn » 14 November 2012, 08:09

Ett par bilvrak på dom öppna ytorna till höger och vänster om huset, när man kommer från hyreshuset, skulle vara mycket bra. Idag är man ruskigt utsatt om man vill röra sig ute.

Don Pelleone
Lag: Angola

Postby Don Pelleone » 17 November 2012, 19:41

Jag skulle gärna se att några fönster kunde "öppnas" , dvs skyddet kan tas bort enkelt. Inte att göra under pågående spel, utan de plockas bort inför och återmonteras efter spel. Det gör förflyttningar över gårdsplanerna mer riskabla.

Jag har lite idéer till bra soundtracks att ha i spel. Finns det CD-spelare så bränner jag gärna lite sjysst stämningsmusik och tar med nästa gång?

mentaganon
Lag: RRT
Played Since: 2000

Postby mentaganon » 18 November 2012, 23:08

Don> Ljudanläggning med CD finns, i centrala trapphuset på plan 1 med högtalare lite runt om.
Det finns mat i huset...och den har vapen!!!
Mina affärsredovisningar

CampSolbacken

Postby CampSolbacken » 19 November 2012, 08:13

Idén med öppningsbara fönster är bra!

Vi har samtliga orginalbågar kvar vilket innebär att man skulle kunna sätta kanalplast i respektive båge och hänga på på gångjärnen. Då blir det väldigt enkelt att öppna och stänga vid behov.

Vilka fönster är intressantast att ha öppningsbara?

// Mattias

-- 19 november 2012, 09:17 --

Bilvrak eller däckstaplar på innergården har vi planerat.
Vi kommer stapla upp lite traktordäck på hörnet av pannrumstaket.

Är det någon som har en avställd bil som kan skänkas till Solbacken?

Däck får vi hämta på närmaste däckfirma hur mycket som helst...

Finns det annan rekvisita, typ möbler, som huset kan fyllas med?
Har ni något till övers så skicka ett PM till mig eller Peter så tar vi emot och rangerar runt i huset.

// Mattias
Ägare av Tjärnan CQB
Hör av er via PM

Don Pelleone
Lag: Angola

Postby Don Pelleone » 19 November 2012, 21:18

Att börja med skulle jag fixa fönster på plan 2, halvvägs ut från huvudtrapphuset.

I skede två skulle jag fixa fönster på plan 1 på motsvarande plats, något som ger bättre möjlighet till moteld från gårdarna då skyddet är sämre.

I skede tre skulle jag fixa fönster mot "baksidan", för att göra spelet mer dynamiskt. I nuläget kan man lugnt gå längs med väggen och veta att hot bara finns framför dig. Med några öppna fönster skulle stressen öka rejält.

Ytterligare ett steg längre skulle några gluggar ner i källaren vara öppna så man måste noja även när man smyger runt nere i pannrummet.

I nirvana är alla fönster öppningsbara, och ger spelarrangören maximal möjlighet.

Ytterligare förslag är att fixa så det går att spärra av hela våningsplan. När deltagarantalet är lite lägre vore det guld att kunna stänga av t ex plan 3 från spel, och på det viset få upp tempot i spelet med mindre spelyta.

Juice

Postby Juice » 26 February 2013, 19:38

Läste längre ner att ni söker möbler till camp solbacken. Det finns ganska mycket på blocket om man skriver sökord (bortskänkes).
folk skänker bort alla typer av möbler. Sen vette fan vem som ska hämta, men ville bara tipsa om det.

CampSolbacken

Postby CampSolbacken » 18 June 2013, 07:59

Sen ett tag tillbaka har vi en facebook-sida där vi oftast lägger in aktuella spel.
Gå in och gilla och missa inga kommande evenemang eller andra nyheter...

// Mattias
Ägare av Tjärnan CQB
Hör av er via PM

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 30 January 2014, 13:58

Förslag: Kör enbart Pyrospel.

Det syns tydligt att det är populärt då dessa ofta är fullsatta och de gånger det är vanligt så är det folktomt.

Mer pyro = mer röj!

FaniSkogen

Postby FaniSkogen » 30 January 2014, 15:32

Förra spelet var ju dock inte pyro och även det var fullsatt. Men jag vet inte hur det sett ut historiskt.

Sen kan jag inte tänka mig att jag är den enda som har problem med hörseln och tycker det är jobbigt med de höga smällarna? Säkerligen en minoritet dock. Själv fick jag avstå sista spelet senast.

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 30 January 2014, 15:41

Hörselskydd?

Jag skulle aldrig få för mig att spela utan om det används pyroteknik.

FaniSkogen

Postby FaniSkogen » 30 January 2014, 17:30

Självklart har jag hörselskydd. Med öronproppar under t.o.m.
Men det låter mycket ändå då det är så trånga utrymmen. Inte bara jag som upplever det.

Jag säger inte att jag inte tycker det är fränt när det smäller, bara det att vissa också kan lida en del av det.

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 2 February 2014, 23:04

Vad har du använt för hörselskydd? Med rätt kåpor borde du inte ha nått att oroa dig för :)

FaniSkogen

Postby FaniSkogen » 3 February 2014, 07:33

Jag kör Sordin supreme pro tillsammans med formgjutna öronproppar. Men nu är jag extremt känslig också. Finns ingenting som gör att jag kan stanna längre än ett par låtar på en konsert t ex.
Men jag vet också att jag inte är ensam. Även om det kan låta märkligt för folk som aldrig har varit med om det själv eller har en nära bekant som lider av det.

Finns det några kåpor som dämpar betydligt mer (och gärna med medhörning) så får du jättegärna upplysa mig!

Finnen
Lag: Outlaw
Played Since: 2007

Postby Finnen » 3 February 2014, 10:31

Om du kan få tag på BOSE-headsets, militära modellen som bla. används på hangarfartyg och maskinrum så har du där kåpor som dämpar absolut all ljud (med tanken på att dom är designade att används vid närheten av stridsflygplan).

Brukar dyka upp på ebay med jämna mellanrum, ha i åtanke att vissa modeller är större än både sordins och peltor

http://www.bose.com/controller?url=/pro ... /index.jsp
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 3 February 2014, 11:14

Peltor comtacs + proppar duger för haubits 77! :)
Jag vet inte men dom kanske är en aning tystare än sordins.

_steve

Postby _steve » 9 February 2014, 10:48

Hallå i stugan.

Tycker det är på TOK för mycket folk med en max gräns på 50 pers. Det blir bara att lobba boll och inte så mycket uppdragsspela. Det blir väldigt svårspelat lite tråkigt nästan. Jag hade tyckt att max 30 pers och 2 olika dagar vore optimalt då jag tror att det kommer att löna sig i längden för arrangörerna också. Då kan folk lira olika dagar då inte alla kan ta sig iväg på lördagar. Blir det för några spelare någon dag är det väl bara att slå ihop dagarna då i så fall.
För övrigt så är det roliga uppdrag och vad gäller pyro så adderar det bara spänning och gynnar spelet med mindre campande.

Mvh // Stefan

Masterbrain

Postby Masterbrain » 11 March 2014, 13:37

Enbart pyrospel är nog en väldigt dålig idé.

Senil
Played Since: 2011

Postby Senil » 11 March 2014, 17:45

Tycker det skulle vara intressant att prova att ha spawnerna en bit ut från huset. Säg 50-100m.
Dels för att det öppnat upp de två trapphusen närmast spawn på ett annat sätt och dels för att man inte riktigt vet vartifrån det andra lagets huvudstyrka kommer ifrån.

Funkar kanske inte så bra på vintern med snö å sånt, men nu när det börjar bli lite varmare å allt lappmögel så sakteliga smälter bort, så varför inte?
Kanske bygga upp nån liten spawnkur med tak och nått bord i. Helst så man kan stänga om sig.

En annan sak är ju att ha tre lag. Dels för att få mindre lag, men oxo för att jag tror att det blir mer rörlighet då man inte kan låsa varandra lika mycket utan att vara rädd att det tredje laget kommer från nått annat håll / kan röra sig fritt i andra delar av huset.

Färre folk / speltillfälle. Var med när det var 54 pers. Blev låsningar överallt.
Det roligaste spelet jag har vart på i tjärnan var det 15 spelare på. Då blir man mer paranoid och går på helspänn för att det KANvå vara nån längre fram i samma korridor. Klart kul.

Sen skulle det vara kul med lite ner scenariospel. Kanske ha småuppdrag i olika delar av huset.
Varje uppdrag har en tidsgräns och sen får laget poäng efter kriterier som, antal oträffade lagmedlemmar, uppdraget utfört till 100%, totaltid, bonusuppdrag, extra intel osv.
Varje uppdrag kan vara begränsat till en/två vånigar i en flygel, källaren eller nått dylikt.
Jag har funderat lite på detta, men har i ånte något helt klart koncept, men vi kanske kan snacka ihop oss om det.
Det som behöver lösas är dock att några måste ställa upp som badguys och ha den rollen under hela dagen, så att man lägger motståndet på samma nivå för alla lagen. Dessa kommer att vara styrda inom vissa ramar för sitt agerande, beroende på scenario och måste inse att de är där för att ge de andra spelarna en upplevelse och inte nödvändigtvis för att få då många kills som möjligt.
kanske man kan ha ett par olika svårighetsgrader beroende på hur samspelta lagen är
, givetvis med poängbonus för svårare nivå.

Jag skulle tycka att detta vore tokkul och kan tänka mig att ställa upp som både badguy och spelare.
Inkommande kula har ALLTID företräde...

varg85
Lag: MERCENNARII.
Played Since: 2013

Postby varg85 » 11 March 2014, 19:53

Måste säga att jag gillade uppläget på föra spelet med senario.
Sen var det bra att spown var en bit bort.
Bra jobbat mer av den typen spel.
Ursäkta minna stav fel.

-- 11 mars 2014, 20:58 --

Skulle också kunna tänka mig att spela badguy en hel dag skulle även kunna vara lite kul att kanske ha en mänsklig gislan i nått spel.

FaniSkogen

Postby FaniSkogen » 19 March 2014, 11:34

Hade det kanske kunnat vara intressant att köra ett spel med flera mindre lag? Exempelvis dela upp så att det blir 4 mindre lag på 10 personer i varje?
Spelsätt vet jag ej men något vanligt insamlingsspel kanske.

Tänker att det skulle kunna bli lite mer samspel med mindre folk i varje lag samt att det kan uppstå en del intressanta situationer där 3 lag möts samtidigt?

EDIT: Ursäkta Senil, på något vis missade jag totalt att du föreslagit nästan exakt samma sak för någon vecka sedan.
Tycker för övrigt dina idéer där verkar tokkul!
Last edited by FaniSkogen on 19 March 2014, 16:57, edited 1 time in total.

wimpen
Played Since: 2013

Postby wimpen » 19 March 2014, 12:54

3 lag tror jag helt klart kan funka och vara riktigt roligt!
TM Next Gen Recce
WE Glock 17

Return to “Tjärnan CQB”