För dyrt?

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Horrorbilly
Lag: SAG Västerås
Played Since: 2015

För dyrt?

Postby Horrorbilly » 11 February 2019, 17:06

Tjolahopp i skogen!
Vill bara få en liten åsiktskoll.

Jag har en annons på flera sidor på min ICS m4 ris.
Den är standard bortsett från nya utbytta ICS kuggar och en mosfet installerad.
Rödpunktsikte samt 7.4 lipo följer med.

Funkar som den ska och inga skavanker.
Är 2000-2500 för dyrt för detta? Nypris på bössan är ca 4300, då utan mosfet,sikte och batteri.
Er åsikt?
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

perlenbacher
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010

Re: För dyrt?

Postby perlenbacher » 11 February 2019, 22:37

Allt beror på vad en köpare vill ge för just din. Jag personligen köper inte ICS bössor då jag inte tycker om dem alls.
Sen är din målad... och en väldigt plain vanilla M4.
Kollar du runt så ser du att det ligger Krytac bössor och andra "coolare" bössor runt 2.5k i begagnatsidan.
Jag skulle inte köpt dendär bössan för 2.5k.
Värde i airsoft är ganska svårt då de är en relativt nischad kategori och varför köpa en begagnad ICS vanilla M4 när du kan få en Specna Arms M4 med SAEC fjäderbyte för 2000kr?
Lägger inget värde på ICS med deras något längre lower receiver kropp, konstiga lösningar och delad gearbox. Vill jag ha delad gearbox köper jag en PTW.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Callahan
Lag: 1man-squad
Played Since: 2000

Postby Callahan » 12 February 2019, 01:11

Beg marknaden är inte lätt att förstå sig på idag.
Priserna har verkligen sjunkit om det inte är grejer som är eftertraktade och lite svåra att få tag i.
Kan bara se till mig själv och jag köper inte begagnade vapen alls längre av flera anledningar.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Swalas
Admin
Played Since: 1997

Postby Swalas » 12 February 2019, 07:47

Tumregel är för mig med begagnat är att inget som du lagt ner på bössan som uppgraderingar eller sikten grepp kommer du någonsin få tillbaka i värde.
och sen beroende på skick och ålder typ halva inköpspriset..
Om du inte byggt en exakt "mil-spec" bössa så är det väldigt få personer som vill ha just din bössa som du har byggt.

Horrorbilly

Postby Horrorbilly » 12 February 2019, 16:23

Så kort sagt, om jag vill få den såld får jag vara beredd på att gå ner i pris eller uppgradera den ut och invändigt?

BlackGoat
Played Since: 2011

Postby BlackGoat » 12 February 2019, 16:55

Det är snarare mer ekonomiskt att sälja en helt standard bössa rätt billigt och sen kränga alla delar löst.

//BG

Horrorbilly

Postby Horrorbilly » 12 February 2019, 17:49

Går på det, har sänkt priset på bössan så får vi se om man får napp inom kort.

Droopfy
Admin
Lag: Romeo India

Postby Droopfy » 13 February 2019, 22:34

@swalas. Även en helt korrekt bössa kan ju mycket väl vara svårsåld. Får uppfattnibgen att många inte längre bryr sig om impressions. Då spelar det inte så stor roll hur ”sopmod” bössa man än säljer. Följer den inte ”modet” så är den kall.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

perlenbacher
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010

Postby perlenbacher » 14 February 2019, 00:47

Lite OT, Men många airsoftare är ju i regel också otroligt snåla och vet inte många gånger vad dem köper.
Inte alla vet vad "ris 2 " är och Geissle URGI etc, Socom 556RC, folk kallar fortfarande alla rails som inte är Quad rail för "Keymodrail" ute på banan...
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Swalas
Admin
Played Since: 1997

Postby Swalas » 14 February 2019, 07:36

@Droopfy nej verkligen inte men det hjälper oftast då dom är med "generic", en "civil" bössa byggs ju oftast till en specifik person, då får man oftast noll pengar för alla tillbehör då dom oftast inte tilltalar fler personer.

Men som folk skriver det är sjukt hur snåla airsoftmänniskor är.. lägger 10-20k på en bössa vägrar betala 200:- för att få spela..

Droopfy
Admin
Lag: Romeo India

Postby Droopfy » 14 February 2019, 08:05

@swalas. Du har rätt i det. Det är nog en odshöjare.

För egen del har jag alltid föredragit begagnatmarknaden då man just kan hitta bössor som har en del uppgraderingar och lullull till vettig peng. Med lite finess i prutandet så kan man även fynda ibland.

Som du säger så är det rätt sjukt hur mycket tid/pengar som läggs på utrustning, men sedan väldigt lite på spel.

Jag är själv inte i toppskicktet när det kommer till dyra prylar, men det är rätt skrämmande hur mycket man ändå lägger ut på gear i relation till hur mycket man använder den.

När jag körde SuperMoto så var det visserligen en del pengar i utrustning, men så körde jag ju ett par gånger i veckan också. Och träning en kväll eller lördag kostade ju någon hundring för medlemmar i klubben. Därtill ett slitage med service etc som kostade än mer.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Pettsson
Lag: TF18
Played Since: 2006

Postby Pettsson » 14 February 2019, 08:38

Sen ska väl det tilläggas att folk ibland är mer eller mindre är idioter som inte ens kan läsa annonsen än mindre förstår vad som skrivs i dem.
Exempel:
Jag skulle sälja ett HÖLSTER för 500:-. På bilden jag la upp fanns pistolen med lampa och rmr i bakgrunden.
2 personer undrade vad det var för fel på pistolen.
1 person undrade om det följde med nåt extra magasin, om inte, kunde ha få pruta ned priset?
Han ville alltså inte ens betala 500:- för vad han trodde var fungerande glock pistol, surefirelampa (rs) samt rmr sikte och hölster. Jag frågade den personen lite ofint om han på riktigt var förståndshandikappad eller bara betedde sig som det. (Detta var via fb sida, inte på forumet)

Min poäng är att det kvittar vad du sätter för pris. Idioter dyker alltid upp. Vill du ha 2k för din bössa sätt ut den för det.
Vill du priotera snabbare affär så skriv "billigare vid snabb affär".

Return to “Övrigt snack”