Airsoft kontra dataspel

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
kotte_parva

Airsoft kontra dataspel

Postby kotte_parva » 6 June 2012, 21:24

Har ni varit duktiga i nåt fps-spel?

Jag spelade själv rätt seriöst dataspel när jag var sjukskriven en längre tid och spelade då i närheten av europatoppen i det spelet .
Stötte då rätt frekvent på folk som spelade airsoft och har undrat om det finns nån koppling mellan dessa två? :)

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Re: Airsoft kontra dataspel

Postby mouse » 6 June 2012, 22:11

Var relativt duktig i Starcraft 1 innan jag började med airsoft och duktig men inte ens i närheten av semi-pro nivå i COD4 under en period då jag inte spelade airsoft. När jag spelar airsoft har jag inget behov av datorspel på proffsnivå ;)
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Acepalm
Lag: OG: A "Coming Soon.."
Played Since: 2010

Postby Acepalm » 6 June 2012, 23:03

Min barndom är CS 1.6 :roll:

Spelade på high/vhigh, har vunnit några mindre open4all ligor/cuper, spelat in kanske en 4-500 totalt så inget man kunde livnära sig på direkt, men roligt var det.
Tappat allt nu dock, känns meningslöst att spela också då man bara får stryk, det är ju som inte lika roligt då :(

Tror inte det finns någon större koppling mellan skicklighetsnivå och airsoft, däremot är det väl allmänt känt att många som spelar FPS osv. är vapen/militärintresserade och då händer det väl att många börjar med airsoften också.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 6 June 2012, 23:08

Flög helikopter i en större europeisk klan i Operation Flashpoint.
Men det var ett bra tag sen. Och det blev inga pengar av det precis!

har en misstanke att simultankapacitet, koordination och liknande färdigheters som gynnar datorspelar gynnar airsoftare med!

Krille
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia

Postby Krille » 7 June 2012, 00:17

Spelat en hel del i mina dagar. Tror det inte har allt för stora ändringar i mitt airsoftspelande, möjligtvis någon extremt nördig kommentar ibland! Som inkörd hardcore raidare/PvPare så har väll man väll blivit lite mer snabbtänkt i situationer, men saknar fortfarande min blink i airsoft..

Dagens fps spel har nog ingen större påverkan (min åsikt) Om man nu inte hittar några rediga milsim grabbar som faktiskt gick att hitta när man körde Americas Army, fanns även en hel del sådana servrar på Swat4 som var snäppet över vardagsspelandet :) .Flashpoint spelen har jag tyvärr inte spelat online, men kanske kan vara värt att testa.

EDIT: Sedan kan man ju försöka sig på en zergrush nästa söndagsspel! ;)

Sedan kan jag ju tipsa om Full spectrum warrior, en helt galen spelupplevelse!

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 7 June 2012, 00:23

Flashpoint 1 är värt det, sen är det utvecklarens "2a" arma och dess uppföljare arma 2

Flashpoint 2 är skräp (min åsikt) då codemasters dumpade orginalets utvecklare och behöll namnet

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 7 June 2012, 00:59

Det enda FPS-spelet jag verkligen spelat in mig på är Medal of Honor - Allied Assult, detta var på medeltiden ^^
Spelade aldrig "seriöst" i klan eller liknande men dominerade allt som oftast servrarna jag spelade på. Gillar det spelet skarpt då det inte är plottrigt, banorna är lagom stora och folket var trevligt.
Försökt mig på de senare i serien men inte riktigt fastnat för dem.

COD har det ju blivit en del också genom åren men aldrig på samma nivå tyvärr (D2 kom och tog över mitt liv...).

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 7 June 2012, 13:59

Ser ingen direkt koppling mellan just airsoft och FPS spel, men visst, datorspel är stort i sverige, och med tillräckligt mängd människor och brett urval av spel kommer man hitta kopplingar mellan dem.

Blivit mycket FPS som Doom, Quake, Rainbow Six, Flashpoint, COD4 osv förr men numera spelar jag inte mycket datorspel alls förutom lite World of Tanks (som jag tillhör topp 0.5% på).
This space intentionally left blank

Takolander

Postby Takolander » 7 June 2012, 15:40

För mig är dataspel och airsoft väldigt nära länkade. Airsoft är bara lite svettigare, lite hälsosammare 8-)
Har aldrig lirat i någon klan eller dyl när det gäller dataspel, men har kört samtliga BF-spelen ganska så ihärdigt.

Att ha höga skills på dessa aktiviteter är knappast något prioriterat för min del, jag kör på enbart för skojs skull.
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 7 June 2012, 17:59

Jag är mer Flygsimulatormänniska + Total War typ.

Problemet med det förstnämnda är bristen på flygplan i Airsoft, och problemet med det andra är att folk sällan tycker mina order är värda att lyssna på :roll:
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

cARLBOM

Postby cARLBOM » 11 June 2012, 21:28

Skaffa en UAV hur coolt hade inte det varit! :D

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 13 June 2012, 13:13

Thinker besvara tråden bra genom att beskriva ett venndiagram.

Koppling må vara att man tar rollen som en krigare där man spelar inom spelets eller hobbyn ramar av regler och normer för att lösa uppgifter med projektilvapen som verktyg.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Merc
Lag: GAS
Played Since: 2009

Postby Merc » 16 June 2012, 12:20

Problemet med det förstnämnda är bristen på flygplan i Airsoft, och problemet med det andra är att folk sällan tycker mina order är värda att lyssna på :roll:
Har du testat World War 2 online, Det är en FPS Simulator, där man även kan vara med i high command och göra beslut var attackerna skall ske. ( den har flyg, tanks, båtar på en och samma map utan loading screens mellan städer och zoner).

om man är bra på FPS spel så tror jag själv inte att man är bättre på airsoft. Vi kan lägga till denna till alla airsoft myter som finns.

Le Gradovic
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2009

Postby Le Gradovic » 20 June 2012, 22:03

Den spelupplevelsen jag själv känner kommer närmast airsoft måste nog faktiskt vara CS 1.6 som jag spelade ihärdigt under en längre tid.
Anledningen är inte att CS på något som helst vis är realistiskt, utan att man faktiskt jobbade som ett lag, hade taktiker, visste sin roll vid inbrytning, samordnade flerpunktsattacker osv.
Sen ser man aldrig tveksamheter i tillexempel CoD och BF3, där folk mest verkar springa och skjuta som idioter utan minsta tanke på konsekvenser. I CS var man faktiskt rädd för att dö av flera anledningar så som att; laget tappade styrka, man fick "vänta på respawn" som i airsoft osv. Har aldrig sett så mycket smygande på andra spel.

Sen kan jag väll tillägga att jag aldrig spelat BF3 i klanläge, men erfarenheterna från BF2 var fortfarande mycket mer "rush-betonade" än i CS.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Blåbär
Lag: Laglös
Played Since: 2011

Postby Blåbär » 21 June 2012, 13:23

Spelat World War 2 Online i ca 10 år och tillhör en av dom mest beryktade Squads (AXIS) där.
Enda samband jag ser mellan online dataspel (clan spel) & AS är är att kunna arbeta i grupp göra som man blir tillsagd.

Har även loggat en hel del i CS men det är för typ 200 år sedan.
Massor av WOW WoT SWTOR och då alltid i olika klaner. Dock så var jag aldrig Progress/Hardcore spelare.

trots allt är spela i grupp Roligare än LW

/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

Bay Cat
Lag: November India
Played Since: 2001

Postby Bay Cat » 21 June 2012, 14:04

Spelade Call of Duty (1an främst) på relativt hög nivå och var iväg och härjade i England bl.a.
Slutade lagom till att det skulle behöva resas en del för att spela, kändes lika seriöst som att spela fotboll i någon lägre serie med träningar varje dag och match till helgen.

Kul grej som hände när jag var iväg i England och spelade en gång så hade vi partajjat upp mina taxipengar tillbaka till flyget runt 100pund så vi måste minst komma tvåa i tävlingen så jag skulle ha råd att åka taxi tillbaka som vi som tur va lyckades med :)

EDIT: Tycker att strategibaserade FPS spel ger ganska mycket tillbaka gällade taktik och framförallt att lära sig samarbeta med folk över "radion". Engelskan brukar ju också förbättras markant.
Last edited by Bay Cat on 21 June 2012, 14:31, edited 1 time in total.

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 21 June 2012, 14:12

Eh... Tror nog den enda datorspelserfarenheten som gett mig något inom airsoft är rollspelandet... Både i renodlade RPGs men även online, så som SW:G.

Tror snarare att övriga datorspelstimmar haft en överlag negativ inverkan på airsoftspelandet då man sitter still lite för mycket.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 2 July 2012, 22:23

Tycker själv att FPS-spel har gjort det lättare för mig att förutsäga min fiendes nästa move. Tänkte alltid i dom banorna på diverse FPS-spel. Försöker tänka likadant under airsoftspel, funkar oftast.

Den största skillnaden mellan FPS-spel och airsoft är ju så klart adrenalinkicken och grafiken :D
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Kvarnen
Lag: TFA
Played Since: 2007

Postby Kvarnen » 2 July 2012, 23:00

Tycker inte man kan lära sig något av datorspel för airsoft och vice versa. Om man tänker ur ett spelmässigt perspektiv.

Datorspel - Visst antal sätt att röra sig, skjuta osv. Folk strävar generellt inte att överleva då de ändå kommer tillbaka inom några sekunder (om de lirar flerspelarläge)

Airsoft - Du kan röra dig fritt, ta skydd hur du vill, vart du vill, du når inte vidare långt. Folk tänker smart (Ja, kanske inte alla :lol: )

boopidoo
Lag: Fenrir

Postby boopidoo » 14 August 2012, 21:11

Skaffa en UAV hur coolt hade inte det varit! :D
UAV har testats i airsoft, senast under Mercs 8 förra helgen. :)

Image

Image
Last edited by boopidoo on 15 August 2012, 07:34, edited 1 time in total.

Butcher82
Lag: Route Tango

Postby Butcher82 » 14 August 2012, 21:12

Du menar väl ändå Mercs 8
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

boopidoo
Lag: Fenrir

Postby boopidoo » 15 August 2012, 07:35

"Te sunt absolute ius", självklart ska det vara Mercs 8. :)

Return to “Övrigt snack”