GMU?

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
blackguyL

GMU?

Postby blackguyL » 30 January 2014, 16:26

Har funderat på GMU ett långt tag men det verkar som att det inte kommer bli av pga mitt synfel.

Såhär skriver dem:

"Om du har nedsatt syn ska synskärpan vara minst 0,1 vid varje öga när du inte har linser eller glasögon på dig.
Med glasögon eller linser ska synskärpan vara minst 0,8 på bästa ögat och minst 0,1 på sämsta ögat. Synskärpan på båda ögonen (kallas binokulära synskärpan) ska vara minst 0,5 med glasögon eller linser."

Bara för att dubbelchecka då, så kan inte jag som har -3,0 på båda ögonen gå GMU?

Blev bara förvirrad av texten :S

harlekin

Re: GMU?

Postby harlekin » 30 January 2014, 16:32

Är inte olika skalor? :)

- 3 är väl brytningsfel och den andra är synskärpa?
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

blackguyL

Postby blackguyL » 30 January 2014, 16:34

Oklart, ser iaf så pass dåligt att jag inte kan läsa på datorn 3 decimeter ifrån.

Sabre
Lag: TF Kamaitachi
Played Since: 2010

Postby Sabre » 30 January 2014, 17:13

Om du ser så dåligt så kan de neka dig.
Kolla dock med en optiker, då vad som står på pappret kan summeras på annat sätt.

Gmu bör dock inte förknippas med lumpen, för man lär sig way mycket mindre och har mycket mindre roligt under den.
Så som jag sade till en bekant till mgi som funtar GMU, ta och gör finska lumpen då det finns en svenskspråkig brigad där.
Way bättre utbildning där än GMU i min åsikt.
Varav fysiken blir bättre under tiden jämfört med GMU, då du MÅSTE vara i väldigt gott skick redan inna du rycker in.
Om du undrar hur länge man tjänstgör så är det halvår, 9 månader eller helår beroende på vad du väljs till för befattning
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

Runner

Re: GMU

Postby Runner » 30 January 2014, 21:12

Skicka ett PM till mig så ska vi reda ut det här. Är yrkesinformatör så jag hoppas jag kan ge dig svar på alla frågor där.

Sen är det nog värt att poängtera att GMU endast är den grundläggande militära utbildningen, efter den får man hoppa av om man vill, om du vill fortsätta så början man på ett förband där du då får göra FSU, fortsatt soldat utbildning. Efter 6 månader där så får du börja på ett förband och ställs då under beredskap.

Efter dessa 9 månader så är du fullutbildad yrkessoldat med ett säkert jobb minst 8 år framåt, om du är duktig får du stanna i upp till 12 år.

Nog om detta. PMa!

P.S Finska "Kustjägarna" är hela vanliga dudes och inget elitförband.

Sabre
Lag: TF Kamaitachi
Played Since: 2010

Postby Sabre » 31 January 2014, 14:06

Stämmer väldigt mycket vad Runner säger.
Finska kustjägare är hårda, men inget elitförband. Det stämmer, räkna de mest som marines bara i sambandet. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Rz5omDha6RE

http://www.youtube.com/watch?v=JLGLsDlq ... verview-vl
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

OllesBror
Played Since: 2011

Postby OllesBror » 19 February 2014, 21:02

Ansök och mönstra, se vad som händer. Det finns gott om glasögonormar i firman redan.

MartinN
Played Since: 2005

Postby MartinN » 20 February 2014, 18:03

"Om du har nedsatt syn ska synskärpan vara minst 0,1 vid varje öga när du inte har linser eller glasögon på dig.
Med glasögon eller linser ska synskärpan vara minst 0,8 på bästa ögat och minst 0,1 på sämsta ögat. Synskärpan på båda ögonen (kallas binokulära synskärpan) ska vara minst 0,5 med glasögon eller linser."

Det de menar med 0,1, 0,5 och 0,8 är synfelet du får ha. Inte att förväxla med den styrka som du har på dina glasögon... -3,0 är hur starka dina glasögon är, inte ditt synfel.

Om du har en syntavla hos optikern representerar varje rad 0,1... Alltså, kan du endast se en rad har du synskärpa 0,1... fem rader 0,5 och ser du tio rader har du 1,0.

Return to “Övrigt snack”