träning?

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
User avatar
perlenbacher
Posts: 711
Joined: 21 December 2013, 04:51
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010
Location: uppsala

träning?

Postby perlenbacher » 17 February 2014, 19:00

Hej! Ska komma igång och tappa lite kontorsfett:) tips på lite bra träning som man kan ha nytta av i airsoft?:)
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

User avatar
Sport
Posts: 230
Joined: 22 May 2012, 17:59
Lag: FsM
Played Since: 2009
Location: Göteborg

Re: träning?

Postby Sport » 17 February 2014, 19:04

Det beror lite på hur och vart du spelar. Stärk upp leder så du inte skadar dig samt kondition och BRAK typ.

User avatar
Gwlyddyn
Posts: 2128
Joined: 14 May 2012, 15:37
Lag: Спарта
Played Since: 2010
Location: Stockholm

Re: träning?

Postby Gwlyddyn » 17 February 2014, 19:06

CrossFit.

User avatar
Purvins
Posts: 242
Joined: 8 May 2012, 15:59
Lag: Спарта
Location: Stockholm
Contact:

Re: träning?

Postby Purvins » 17 February 2014, 19:41

Funkar lika bra med ett par joggingbyxor, en sliten tshirt och ett par chucks på fötterna.

User avatar
deadrabbit
Posts: 211
Joined: 1 June 2012, 18:12
Lag: Romeo India
Played Since: 2009

Re: träning?

Postby deadrabbit » 17 February 2014, 19:43

military fitness
Komp Vänner. Götha Pluton. Romeo India
Callsign X67

User avatar
Gwlyddyn
Posts: 2128
Joined: 14 May 2012, 15:37
Lag: Спарта
Played Since: 2010
Location: Stockholm

Re: träning?

Postby Gwlyddyn » 17 February 2014, 19:51

+1 på Purvins.

Förbannat effektiv träning. Jag anser mig vara i rätt god fysisk form men får fan krypa hem efter ett pass..

User avatar
kreator
Posts: 924
Joined: 19 May 2012, 23:16
Lag: Deafening Silence
Played Since: 2002
Location: Grums
Contact:

Re: träning?

Postby kreator » 17 February 2014, 20:19

Lchf ner till behaglig joggingvikt sedan ut i terrängen och löp.
Börja inte löpa med för många kilon på vågen.

Om man inte skämmes så på med ryggsäck fylld av valfri hårdbunden litteratur.

Sen lite bänkpress ifall man skulle behöva agera "human-vehicular-jack" åt lagfordonet :) generell gymträning skadar inte. Man vill ju gärna se RS ut!
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

User avatar
YogHippie
Posts: 1724
Joined: 7 May 2012, 15:03
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002
Location: BONNARP
Contact:

Re: träning?

Postby YogHippie » 18 February 2014, 08:40

@Deadrabbit: :P :mrgreen:

@övriga: Innan Perlenbacher tar samtligas råd och kastar pengar på grejer, mög och annat skit samt studsar in på diverse dieter, svälterier och tjafs är det viktigare
att ta reda på mer bakgrundsfakta på killen, såsom;
Längd och vikt nu?
Träningsbakgrund?
Tidigare/aktuella skador, problem i nacke, knän, armbågar, axlar, höfter, rygg, etc.
Kulinarisk livsåskådning? (Vegan, glutenallergiker, lagtosintolerans, osv)
Mål med träningen? (Viktnedgång, springa en viss sträcka på en viss tid eller snabbare, klara av att genomföra en speciell tävling, lyfta en viss vikt eller sak(person), osv?


@Perlenbacher: Kasta mig ett PM i mån av tid så kan vi kolla på det litta.

User avatar
Boogieman
Posts: 676
Joined: 14 May 2012, 12:56
Lag: ST36
Played Since: 2009
Location: Hässleholm
Contact:

Re: träning?

Postby Boogieman » 18 February 2014, 08:57

Lite som Yog är inne på skulle jag föreslå en personlig konsultation med någon erfaren eller en PT innan någon träning påbörjas.
En tidigare liten skada kan lätt bli en stor skada om man tränar fel och för många innebär det att träningen helt läggs ner.
För bäst resultat är det ju också en fördel om man får ett träningsschema anpassat efter en själv.

Rent generellt kan man väl säga att för en soldat är löpning och kondition ofta A och O.
Vidare är det statisk styrka och praktiska muskler som är viktigt. Det är alltså inte stora eller biffiga muskler utan mjölksyretålighet och uthållighet som är prio.
Ja, man lyfter tungt som soldat, men man kompletterar uthållighetsträningen med ökad styrka.
Vidare kan det vara bra att öva på att gå med packning, både för att man springer runt i väst på nästan alla spel, men också för att milsim kräver viss vana av detta.

Mest essentiellt är återigen att lägga sig på rätt nivå i träningen, inte att börja på toppen.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

User avatar
Tjabo
Posts: 85
Joined: 25 January 2013, 00:06
Lag: Filthy Casuals
Played Since: 2011
Location: Växjö

Re: träning?

Postby Tjabo » 7 March 2014, 03:59

Jag kör på morgonjogg med ryggsäck i samma vikt som min utrustning plus en camelback, mest för smidighetens skull. Tyvärr är ju en joggingtur i full utrustning inte riktigt genomförbart om man bor i närheten av någon annan.

Utöver det körs armhävningar och situps på hemmafronten, mindre pass varje morgon och lite tyngre var tredje kväll. Jag har lyckats bli av med mina extra kilon på detta viset, och eftersom man kör hemma så har det inte påfrestat schema och ekonomi lika mycket som gym skulle göra. Kosten är självklart jäkligt viktig också, men jag har ärligt talat inte lagt så mycket tanke på den..

Började som ett rehabprojekt pga ledproblem, men när man väl kommit in i det blir det en del av rutinen, så mitt tips är att börja smått och sen öka vartefter man orkar. Gym är en jättebra ide för snabba resultat, men för att komma i form för spel känns det lite overkill.

Så, sammanfattningsvis är nog min poäng att du bör köra på en nivå där du kan klara av att göra det som vardagsrutin, samt börja långsamt.Finns inget värre än att slita ut sig innan man ens kommit igång på riktigt.

Nu ska man bara sluta med rökningen och kaffet också, så är man i topptrim!
Filthy Casuals
Vet minst och frågar mest!

"Only when a mosquito has landed on his testicles will man truly understand that every situation can be solved without violence"

User avatar
pompe88
Posts: 301
Joined: 19 February 2014, 15:42
Played Since: 2014
Location: Stålstaten

Re: träning?

Postby pompe88 » 7 March 2014, 07:10

det är viktigt att du väljer någon komplicerad metod/skola med mycket regler och gärna exotiska redskap. Vad du än gör undvik saker som springa i skog o mark för att gå ned i vikt eller lyfta vikter/gymma på billigast möjliga ställe för att bygga muskler.

och vad det gäller kost gärna någon trendig diet, inget enkelt som tallriksmodellen och göra åt mer kalorier än du tar in per dag.

simmning om du har problem med lederna
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

User avatar
Santa
Posts: 84
Joined: 14 May 2012, 22:11
Played Since: 2014
Location: Skarpnäck

Re: träning?

Postby Santa » 7 March 2014, 08:20

+1 på Pompe! :lol:

Skämt åsido: Om du har ett klassiskt kontorsjobb eller något annat jobb som innebär mycket sittande så kan det vara en bra idé att resa sig upp och göra några få knäböj eller armhävningar 2-3 gånger i timmen. Detta är för att undvika att kroppen går in i viloläge. Rör på dig så fort du får chansen, oavsett hur icke-krävande det än må vara.

Det finns en mycket bra dokumentär om detta. Ska se om jag kan hitta den! :)

User avatar
Nudel
Posts: 101
Joined: 20 January 2014, 13:25
Played Since: 2003
Location: Altersbruk

Re: träning?

Postby Nudel » 7 March 2014, 10:41

Själv åker jag längdskidor 3 ggr i veckan. På sommaren rullskidor. Tränar hela kroppen och ger bra balans

Ripperbat
Posts: 74
Joined: 30 September 2012, 16:25

Re: träning?

Postby Ripperbat » 10 March 2014, 08:35

Tänkvärt är att skall du utöva crossfit måste du bära tights någon fräsig t-shirt med något snävt tryck så som " shut up and squat" motsv, tröjan får gärna vara färgglad. Sen är nylonskor också en fin tusch å sen kronan på värket , en keps som endast får bäras bak å fram.
( Thigtsen får minst kosta 800kr)
Också obligatoriskt att facebooka/instagramma varje gång du har varit iväg. Gärna redan på gymmet!

User avatar
Kalle
Posts: 202
Joined: 14 May 2012, 16:07
Lag: Kirschenbauer
Location: Uppsala

Re: träning?

Postby Kalle » 14 March 2014, 18:53

Träning är inte så viktigt men glöm för fasen inte proteinshakes!

Pre wake-up
Post wake-up
Pre breakfast
Post breakfast
Pre shower
Post shower
Pre work
Post work
Pre workout
Pre pre workout (ja i den ordningen)
During workout
Pre post workout
Post workout
... ja du fattar hur det funkar
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

User avatar
kreator
Posts: 924
Joined: 19 May 2012, 23:16
Lag: Deafening Silence
Played Since: 2002
Location: Grums
Contact:

Re: träning?

Postby kreator » 14 March 2014, 18:57

Pissa ut dyrt protein, fuck yeah :D
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

User avatar
perlenbacher
Posts: 711
Joined: 21 December 2013, 04:51
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010
Location: uppsala

Re: träning?

Postby perlenbacher » 15 April 2014, 22:29

Ja hörni, dagsformen ser ut som så att jag för ett år sen var riktigt vältränad på 82kg muskler...
Simmade,lyft vikter och boxades och hade även krav maga på schemat. Sedan slutade jag helt plötsligt med allt pga en mentalt påfrestande och jobbig situation i allmänhet och satt bara vid datorn och åt ungefär 4000 kcal/dg, alltså lika mycket som jag gjorde
när jag tränade. Detta resulterade i en viktuppgång på 18kg på ett år.
Jag är 180cm och väger idag 100, vill gå ner till 85 stadiga kg.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

User avatar
kungaron
Posts: 297
Joined: 3 June 2012, 22:43
Lag: Northwood Combat Security
Played Since: 2011

Re: träning?

Postby kungaron » 15 April 2014, 23:17

Titta inte bakåt. Blicka framåt med de förutsättningar du har nu. Bygg upp och anpassa ett träningsschema som får din träning att rulla. Sätt upp ett mål med små delmål på vägen. Men framförallt, ge det tid. Det finns inga genvägar. Kosten är även det grymt viktigt. Läs på och finn en diet, kostprogram etc som du tror på.

Glöm inte att fokusera din träning på en sak och inte allt på en gång. Så i ditt fall vill du loosa vikt. Mitt tips är att börja med ca 6 månader med träning fokuserad på fettförbränning. Typ 80 % av din träning lägger du fokus på låg- och högintensiv träning. 20% styrka/stärka. Lägg om träning efter 6 månader och kör omvänt i 2-3 månader för att kroppen ska få lite chock i form av en annan typ av träning. Hoppa sedan tillbaka till första.

Detta är bara ett tips, en idé. Inget du behöver följa om du inte tror på idén. Finns säkert flera som inte delar mitt tips och har andra sätt men samtidigt så ska du passa dig för att tro för mycket på "såhär SKA du göra" tipsen. Alla har vi olika förutsättningar så du måste laborera lite och finna det du känner funkar och nåt du tror på.

Och återigen, kosten kommer ha ca 70-80 % stor del om du lyckas eller ej.

Jag jobbar på min vikt. Har endel att loosa. Man kan väl säga att vi hamna i samma fack. Från vältränad thaiboxare till avdankad småbarnspappa :) men nu är jag på G. Hittills gått ner 11 kg. Känns grymt bra!

Lycka till med din "fight"! :)

User avatar
perlenbacher
Posts: 711
Joined: 21 December 2013, 04:51
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010
Location: uppsala

Re: träning?

Postby perlenbacher » 15 April 2014, 23:37

Grymt tips! Skönt med folk som kan boosta motivationen!
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

User avatar
ministry
Posts: 1198
Joined: 14 May 2012, 14:41
Lag: Vyme
Location: Uppsala

Re: träning?

Postby ministry » 15 April 2014, 23:43

Känner igen mig i det Kungaron skriver. Tränade väldigt mycket kampsport fram till en sådär 20 års ålder. Sedan kom universitetsstudier med öl, dålig mat och mer öl.

Det enda riktiga tipset är att hitta ett sätt du verkligen trivs med. För min egen del är det framförallt cykling i tuff terräng, då det kombinerar naturupplevelse med träning. Om man inte hittar något man har roligt av kan det vara oerhört svårt att hitta motivation. Testa dig fram!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

User avatar
kungaron
Posts: 297
Joined: 3 June 2012, 22:43
Lag: Northwood Combat Security
Played Since: 2011

Re: träning?

Postby kungaron » 15 April 2014, 23:44

Glömde en sak. Tittar man faktan. Du har lagt på dig! Du väger ca 18kg mer än vad du borde. Du har inte tränat på 1 år. Oavsett träningsform så skulle jag rekommendera att minst 3 veckor som en uppbyggnadsfas. Där du inte pressar kroppen för hårt utan låter mjukdelar, leder osv få vänja sig. Börja sedan stegra upp. Men gå inte ut för hårt då skador är en stor risk.

Sen, var har du tänkt att börja träna? Gym, löpning eller vad ? :)

User avatar
kreator
Posts: 924
Joined: 19 May 2012, 23:16
Lag: Deafening Silence
Played Since: 2002
Location: Grums
Contact:

Re: träning?

Postby kreator » 16 April 2014, 00:12

Jag körde LCHF på små portioner under 60 dagar nu efter nyår och gick ner från 100kg till 89kg.
Detta utan nämnvärd träning, addera lite promenader så blir det ännu bättre resultat
Ett väldigt lättvindigt sätt att komma igång på.

Nu springer jag och tränar som en dåre på vanlig LCHF och det fungerar förjävla fint när man ligger på en vikt som inte havererar knän och benhinnor efter 50meter.



En gång i tiden gick jag ner från 111 till 76kg på lchf med 45-60min promenader om dagen, detta tog 6månader.

För mycket fett? Vilken jävla tur att fettet är energikällan när man kör lowcarbhighfat-diet.
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

User avatar
perlenbacher
Posts: 711
Joined: 21 December 2013, 04:51
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010
Location: uppsala

Re: träning?

Postby perlenbacher » 16 April 2014, 01:22

Jag tänkte utforma schemat på detta sätt nu i början:
Detox 2veckor. 1200kcal/dagen.
Efter det börja på en hög proteindiet.
Måndag: 2 timmar lätt fysisk träning.
tisdag: 45min joggning. 60 armhävningar, situps och knäböj.
Onsdag: vikter i 60min. Köra lätta övningar i början.

Tors: promenad 2 timmar.

Målet är 10kg lättare, alltså ligga på 90-88kg tills 28maj.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

User avatar
kungaron
Posts: 297
Joined: 3 June 2012, 22:43
Lag: Northwood Combat Security
Played Since: 2011

Re: träning?

Postby kungaron » 16 April 2014, 05:17

45 min joggning.. Även om du klarar löpa 45 min i ett svep kanske det är lite mycket med tanke på det jag nämnde ovan? (Knä, leder)

Tankar?

Ja tänker kanske 20 min jogg och 25 min PW (powerwalk) ?

Oavsett, bra målsättning. :)

User avatar
YogHippie
Posts: 1724
Joined: 7 May 2012, 15:03
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002
Location: BONNARP
Contact:

Re: träning?

Postby YogHippie » 16 April 2014, 07:07

Byt ut joggingen/löpning i 45mins till promenad istället. Typ powerwalk. Där du går fort med hög stegfrekvens. Typ snabbmarsch.
Du bränner mer vid marsch än vid löpning.

Plus att dina knän får leva lite längre och må bättre av promenaden än att du studsar >100kg per isättning med löpsteget.

Detta om du ENBART är ute efter viktnedgången.
Var även beredd på att vikten kommer att gå 1 eller 2 kg direkt i början av omläggning av hur du lever ditt liv och att du stryper tillgången på mat och socker,
för kroppen tror du svälter (survival mode) och sparar på allt den kommer över eller har.
Tar några dagar/1 vecka, sen börjar du tappa vikt. Drar du en promenad på 1h varje morgon innan du äter frukost har du bäst effekt.
Ät inte på kvällen om du inte går ut och promenerar igen kort inpå.
Sover du ordentligt ökar din förbränning med. Ligger du vaken om nätterna kan detta försämra viktnedgången.

Dieter och sånt.. ja jo. Enklaste är egentligen att äta mindre helt enkelt. Av allt. Sen kan du äta pizza, godis, dricka läsk och äta glass. Så länge du bränner mer än du äter. :)

Och till sist.. kör det i maklig takt, låt det ta 3-4 månader. Så kroppen hinner med och anpassar sig till omställningen.

Vill ni ha det gjort fort och effektivt, och må skit samtidigt, kan jag rekommendera att ta semester i 4 veckor, komma ner till Skåne så drar jag en Biggiest Looser Boot Camp med er, dock att ingen blir hemskickad, bara mer straffad. ;)


Return to “Övrigt snack”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests